MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Brugerrettigheder i XP
Fra : JSH \(9800\)

Dato : 14-11-03 23:30

Jeg har netop hjulpet en kammerat med at installere Win XP Pro på hans pc.
Han har 2 drenge i den alder, hvor der skal pilles ved alt. Derfor
oprettede jeg kammeraten med administratorrettigheder og hans 2 sønner som
superbrugere. Kammeraten kommer nemt på nettet med hans stofanet-opkobling.
Når jeg forsøger at koble de 2 sønner på nettet for jeg at vide, at de ikke
har rettigheder til at ændre i netværksindstillingerne. Det kan da ikke
passe, at man skal have administratorrettigheder for at komme på nettet med
XP.
Hvorledes ændrer jeg rettighederne for sønnerne, således at de forbliver
superbrugere og får rettighed til at komme på nettet?

Fra : Jens

Dato : 14-11-03 23:48

"JSH (9800)" <jstenbakFJERNDETTE@e-box.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan da ikke
> passe, at man skal have administratorrettigheder for at komme på nettet
med
> XP.

Jo, man skal være admin for at ændre netværksindstillinger, på den måde kan
en admin give en bruger netværk, og en anden ingen netværk.

Log på med en adminretkonto, og tilføj administrator til superbrugerne
istedet for superburgere, skift til deres konto, og ret netværket til,
skift tilbage til adminretkontoen og gør dem igen til superbrugere........,
så har de netværk også.

Brug derefter routeren til at styre ipèrnes netadgang, udfra hvilke
idspunkter det formodes de forskellige sidder ved maskinen.... (url filter,
port filter)

> Hvorledes ændrer jeg rettighederne for sønnerne, således at de forbliver
> superbrugere og får rettighed til at komme på nettet?

Gør dem til admins, ret dem til, gør dem til superbrugere.

Mvh jens

Fra : JSH \(9800\)

Dato : 15-11-03 00:19

"Jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
filter,
> port filter)

> Gør dem til admins, ret dem til, gør dem til superbrugere.

Jeg har rettet dem til så de fik Administratorrettigheder og de fik adgang
til nettet. Koblede herefter på og rettede deres brugerrettigheder tilbage
til superbrugere og "siden kan ikke vises"????

Fra : Jens

Dato : 15-11-03 00:37

> [...]

> til nettet. Koblede herefter på og rettede deres brugerrettigheder tilbage
> til superbrugere og "siden kan ikke vises"????

Nåe ja... du skal være 1 time om at rette dem, eller genstarte maskinen med
deres konti som admins....
(opdatering af regbasen foregår hvert 20minut, hvis du retter tilbage til
superbeuger inden det er sket gælder rettelserne ikke)

Mvh Jens

Fra : JSH \(9800\)

Dato : 15-11-03 10:33

> [...]
> (opdatering af regbasen foregår hvert 20minut, hvis du retter tilbage til
> superbeuger inden det er sket gælder rettelserne ikke)

Det må jeg prøve, men det er jo svært når jeg nu er så hurtig til mit
arbejde!!!
Tak for rådet!

Fra : Jens

Dato : 15-11-03 19:03

"JSH (9800)" <jstenbakFJERNDETTE@e-box.dk> skrev i en meddelelse

> Det må jeg prøve, men det er jo svært når jeg nu er så hurtig til mit
> arbejde!!!

Ja....

> Tak for rådet!

Virkede det så ?

Mvh Jens

Fra : JSH \(9800\)

Dato : 15-11-03 22:52

> Ja....

> Virkede det så ?
>
> Mvh Jens

Kan jeg ikke sige endnu, idet jeg først skal prøve hos kammeraten her søndag
eller mandag.

Fra : Jens

Dato : 15-11-03 23:35

"JSH (9800)" <jstenbakFJERNDETTE@e-box.dk> skrev i en meddelelse

> Kan jeg ikke sige endnu, idet jeg først skal prøve hos kammeraten her
søndag
> eller mandag.

Ok så, jeg har to maskiner, en til knægten og en som deles mellem tøsen og
fruen, tøsen og knægten er superbrugere, fruen er admin, alle kan installere
programmer, ungerne kun på D:\spil, ´max 10Gb, fruen på E:\ ,max 20gb,
systemet ligger på C:\, og ale har internet, undtagen når klokken er mellem
14:00 og 20:00, da det formodes at være ungerne, og de er blokkeret på ipèn
i routeren.....

Så det kan virke.

Mvh Jens

Fra : JSH \(9800\)

Dato : 16-11-03 00:38

> [...]
mellem
> 14:00 og 20:00, da det formodes at være ungerne, og de er blokkeret på

Det virker ikke!

Jeg prøvede i dag på min pc2, hvor jeg selv er oprettet som administrator.
Jeg gik herefter ind og oprettede en bruger med administratorrettigheder.
Skiftede til denne bruger og koblede mig på nettet og det gik selvfølgelig
fint. Jeg genstartede pc-en. Herefter koblede jeg på "som mig selv" og gik
ind og rettede brugeren til superbruger og koblede herefter på. Nu var der
ingen forbindelse til nettet. Det må da kunne laves???

I øvrigt skriver du om flere pc-ere. Dette er kun en pc og ingen router.
Flere brugere på samme pc.

Fra : Jens

Dato : 16-11-03 01:34

"JSH (9800)" <jstenbakFJERNDETTE@e-box.dk> skrev i en meddelelse

> Det virker ikke!

Ok, du har et problem med dine brugerkonti.

> Det må da kunne laves???

Det kan det, med en xp pro, og installeret på ntfs drev, med password på
adminkontoen.

> I øvrigt skriver du om flere pc-ere. Dette er kun en pc og ingen router.
> Flere brugere på samme pc.

Routeren har kun betydning hvis man vil lukke for nettet til pcèn.
Du har en pc med enten FAT32 systemdrev, dur ikke, eller ingen password på
adminkontoèn, du heller ikke, måske enda uden password på brugerkontiène,
dur slet ikke.
Hvis en superbruger bare kan logge på som en anden...... hvori består så
begrundelsen for at begrænse den ene fremfor den anden ?

Mvh Jens

Fra : JSH \(9800\)

Dato : 16-11-03 01:55

> [...]

> Hvis en superbruger bare kan logge på som en anden...... hvori består så
> begrundelsen for at begrænse den ene fremfor den anden ?

Det er en XP Pro med NTFS drev og med password på administratorkontoen.
Har du andre forslag?

Fra : Jens

Dato : 16-11-03 02:35

"JSH (9800)" <jstenbakFJERNDETTE@e-box.dk> skrev i en meddelelse

> Det er en XP Pro med NTFS drev og med password på administratorkontoen.
> Har du andre forslag?

Nu bliver det jo interessant.

Hvilke mapper har du i c:\documents and settings ?
(Husk at vise de skjulte)

Hvad er der i mappen "all users" - skrivebord ?

Hvilke brugere er oprettet med password ?
(bruger og konto beskrivelse, burgernavn og pass kan jeg ikke bruge til
noget)

Og er du sikker på der er pass på "Administrator" ?
(den indbyggede adminitrator konto)

Mvh Jens

Fra : JSH [9800]

Dato : 16-11-03 13:14

> Nu bliver det jo interessant.
>
> Hvilke mapper har du i c:\documents and settings ?
> (Husk at vise de skjulte)

Her er mapperne:
All Users
Default User
Emma
Gæst
John Stenbak Hansen

> Hvad er der i mappen "all users" - skrivebord ?
+Application Data
+Delte dokumenter
Foretrukne
+Menuen Start
Skabeloner
Skrivebord (i skrivebord er ikonet til Norton Anti-Virus)

> Hvilke brugere er oprettet med password ?
Alle brugere er oprettet med password

> (bruger og konto beskrivelse, burgernavn og pass kan jeg ikke bruge til
> noget)

Administrator med password
John Stenbak Hansen - administratorrettigheder og password
Emma - Superbruger og password
Gæst (som XP sætter kontoen)
> Og er du sikker på der er pass på "Administrator" ?
> (den indbyggede adminitrator konto)
Ja

> Mvh Jens

Og mange tak for at du gider kigge på problemet!