Hej - lidt info til interesserede
Fra : Mørch

Dato : 14-11-03 20:22

Hej i grp.

Er kommet i besiddelse af 2 bind med titlen "Gennem de jydske udmarker" af
Salomon J. Frifeldt (bind 1 & 2)
Heri er der lidt af interesse for gruppen
Jeg har indtastet lidt af det - og der vil komme mere - så hold selv øje på
denne adr:
http://home20.inet.tele.dk/oz4abh/Genealogi/frifelt.html eller
www.oz4abh.dk genealogy/diverse

--
Venlig hilsen

Jørgen Mørch

morch@oz4abh.dk
www.oz4abh.dk

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 14-11-03 20:34

Mørch skrev:

>Jeg har indtastet lidt af det - og der vil komme mere - så hold selv øje på
>denne adr:

Du har sikret dig, at du ikke kommer i klemme med noget på grund af
offentliggørelse?

www.aner.dk/

Fra : Mørch

Dato : 14-11-03 21:56

Offentlig gørelse? - det er indkøbte brugte biblioteksbøger - som er et
offentlig sted? - men er der noget der - slettes siderne igen - kom til at
tænke på rettigheder- så de slettes igen ved næste opdatering

--
Venlig hilsen

Irene & Jørgen Mørch

morch@oz4abh.dk
www.oz4abh.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 15-11-03 01:05

Fri, 14 Nov 2003 20:34:29 +0100, skrev Kaj Svenningsen:

>Du har sikret dig, at du ikke kommer i klemme med noget på grund af
>offentliggørelse?

Det er dog ualmindelig s*tans så nævenyttige folk er i denne gruppe.
Ikke så snart dukker der noget godt guf op, før een eller anden skal
føle sig kaldet til at belære donor om ophavsretten. Er du arving
efter Salomon J. Frifeldt, eller hvorfor blander du dig?

Venlig hilsen
Kurt Hansen
kurt/snabel-a/towle/punktum/dk

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 15-11-03 07:21

Kurt Hansen skrev:

>føle sig kaldet til at belære donor om ophavsretten. Er du arving
>efter Salomon J. Frifeldt, eller hvorfor blander du dig?

Fordi jeg ikke synes, vi alle bør gøre de samme dårlige erfaringer.
Jeg ville bruge en større bid af en bog, der ikke var optrykt i ca. 30
år, som forlaget ikke under nogen omstændigheder ville genoptrykke,
som ikke kan købes (ny) mere og som bibliotekerne dårligt kan skaffe.

Det måtte jeg ikke. Når forfatteren havde været død i 70 år, kunne jeg
spørge igen, om andre havde erhvervet rettighederne.

Synes du, det er bedre om vi alle får snuden i klemme?

www.aner.dk/

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 15-11-03 08:46

On Sat, 15 Nov 2003 07:20:50 +0100, Kaj Svenningsen
<news@kajsvenningsen.dk> wrote:

>Det måtte jeg ikke. Når forfatteren havde været død i 70 år, kunne jeg
>spørge igen, om andre havde erhvervet rettighederne.

>Synes du, det er bedre om vi alle får snuden i klemme?

Men man skal måske heller ikke tro på alt, hvad et forlag siger. Hvis
forfatteren har været død i 70 år, så er der ikke nogen ophavsret, og
så har man altså under alle omstændigheder ret til at udgive
materalet. Der er ingen grund til at spørge igen, for den der med, at
andre kunne have erhvervet rettighederne er nemlig noget simpelt
sludder.

For det andet har man altså en generel citatret. Den holder
naturligvis ikke, hvis det er 30 sider, som man vil gengive uændret;
men den smule, jeg nåede at se på denne side, mener jeg sagtens kunne
komme ind under det.

En anden mulighed er, at man nøjes med at gengive de faktuelle
oplysninger - men skriver dem i sit eget sprog. Det er også lovligt.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 15-11-03 09:21

Lars J. Helbo skrev:

>Men man skal måske heller ikke tro på alt, hvad et forlag siger. Hvis

Det gør jeg heller ikke, men forlaget udtalte sig mest om det lovlige.
De var egentlig selv ligeglade, da de ikke ville genoptrykke.

> [...]
>materalet. Der er ingen grund til at spørge igen, for den der med, at
>andre kunne have erhvervet rettighederne er nemlig noget simpelt

Jeg husker ikke ordlyden nøjagtigt, men der var f.eks. noget med at en
illustrator også kunne have noget at skulle have sagt.

>For det andet har man altså en generel citatret. Den holder
>naturligvis ikke, hvis det er 30 sider, som man vil gengive uændret;

Og det var problemet.

>men den smule, jeg nåede at se på denne side, mener jeg sagtens kunne
>komme ind under det.

Ja endnu, men der blev vist lovet, at der kom mere.
Nu sagde jeg slet ikke noget om, at det var ulovligt. Jeg spurgte, om
den side af sagen var i orden.

www.aner.dk/

Fra : Arne Feldborg

Dato : 15-11-03 09:33

Kurt Hansen <kurt@FJERNDETTEtowle.dk> skrev Sat, 15 Nov 2003 01:05:21
+0100

>Det er dog ualmindelig s*tans så nævenyttige folk er i denne gruppe.
>Ikke så snart dukker der noget godt guf op, før een eller anden skal
>føle sig kaldet til at belære donor om ophavsretten. Er du arving

Nu var Kajs indlæg jo kun formuleret som et spørgsmål, og som en
opfordring til lige at overveje situationen.

Lige som Helbo mener jeg at det vi hidtil har set er helt Ok i henhold
til citatretten. Men omvendt er det ligeså klart at hvis man har tænkt
sig at "citere" en hel bog på den måde - så er det hamrende ulovligt.

Så spørgsmålet er om, og i så fald hvornår, forfatteren er død.?

At hele bogen så et andet sted ligger til frit gennemsyn er bestemt en
interessant oplysning - men det giver ikke automatiksk andre ret til at
gøre det samme.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Chris Gade Oxholm Sø~

Dato : 15-11-03 12:48

> [...]
> føle sig kaldet til at belære donor om ophavsretten. Er du arving
> efter Salomon J. Frifeldt, eller hvorfor blander du dig?

Kære Kurt

Hvorfor ikke opfatte den gode Kaj Svenningsens indlæg som noget positivt i
stedet
Og at Jørgen Mørch lige overvejer mulige økonomiske krav - kan meget vel
blive på mange tusind kroner.
Beløb på over 100.000 er set der er faldet dom på.

Rettighederne til tekst, billeder, illustrationer er bestemt ikke bare noget
man skal lade være lige meget - det kan blive meget dyrt.
Uanset om gengivelsen er nonprofit.

Bedste hilsner fra
Chris Gade Oxholm Sørensen - www.brotherskeeper.dk

Fra : Hans Martin Laustsen

Dato : 15-11-03 09:07

On Fri, 14 Nov 2003 20:21:53 +0100, "Mørch" <morch@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>Heri er der lidt af interesse for gruppen
>Jeg har indtastet lidt af det - og der vil komme mere - så hold selv øje på

Og "Vort sogns historie" kan læses her
www.statsbiblioteket.dk/digibooks/index.html

venlig hilsen

Hans Martin Laustsen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 15-11-03 09:47

Hans Martin Laustsen <laustsen@adslhome.dk> skrev Sat, 15 Nov 2003
09:06:31 +0100

>Og "Vort sogns historie" kan læses her
>www.statsbiblioteket.dk/digibooks/index.html

Men desværre ikke særligt brugervenligt præsenteret - medmindre man selv
har et register til bogen.

Fra : Mørch

Dato : 15-11-03 15:34

Sikken en debat den smule gav - jeg har taget konsekvensen af det første
svar og fjernet siden - og der kommer ikke mere som ellers lovet - skal ikke
have noget i klemme - så jeg beholder materialet tæt til kroppen
Det er bare synd, at man får fat i noget som måske andre kunne gave glæde
af - det kan godt være når bølgerne har lagt sig at jeg laver en
navneliste - det er vel ikke forbudt - så kan man sende en mail hvis der var
noget.
Om bøgerne fortsat findes på landets biblioteker - ved jeg ikke - men der
hvor jeg fik dem fra - ja tro det eller la' være - de skulle brændes!

Hilsen
Jørgen Mørch

Fra : Chris Gade Oxholm Sø~

Dato : 15-11-03 18:47

> [...]
ikke
> have noget i klemme - så jeg beholder materialet tæt til kroppen

Det har du helt ret i

> Det er bare synd, at man får fat i noget som måske andre kunne gave glæde
> af

Ganske enig - jeg har også gennem tiden fundet sjove, spændende eller
lærerige tekster som jeg også mente kunne glæde andre - men har også holdt
den for mig selv.

> - det kan godt være når bølgerne har lagt sig at jeg laver en
> navneliste - det er vel ikke forbudt - så kan man sende en mail hvis der
var
> noget.

At oplyse hvilke oplysninger man ligger inde med - mener jeg ikke nogen kan
have noget imod.
Så hvorfor ikke et registre.

> Om bøgerne fortsat findes på landets biblioteker - ved jeg ikke - men der
> hvor jeg fik dem fra - ja tro det eller la' være - de skulle brændes!

Ja - utroligt.
Og bogen fejler givet ikke noget overhovedet.

Chris Gade Oxholm Sørensen - www.brotherskeeper.dk

Fra : K.Haaning Andersen

Dato : 16-11-03 09:27

Ja det er ærgerligt,at man kan komme i klemme hvis man vil tage noget fra
ældre bøger og offentliggøre det. For der er egentlig mange ældre bøger man
med morderne teknik kan mangfoldig gøre, selv om det kun er få eksemplarer
man kan afsætte.
Jeg har også prøvet det. Da jeg fik min første scanner indscannede jeg alle
ældre årgange af Hvem Forsker Hvad. Jeg henvendte mig så til redaktionen om
tilladelse til at udgive dem på diskette, men fik afslag. Så nu ligger det
hos mig til ingen gavn for andre.
Så henvendte jeg mig til redaktionen af Personalhistorisk Tidsskrift for at
få lov til at udgive dem på CD, men det måtte jeg heller ikke.
Det er ærgerligt at nogen holder så stærkt på deres ophavret, at de spænder
ben for andres fornuftige initiativer.
Men ophavsret er noget helligt for nogen. Jeg kender til nogen som brugte
nogle kopier af nogle overskrifter fra en avis, det kostede 20.000 kr.+
sagsomkostninger.

Venlig hilsen
K.Haaning Andersen

"Chris Gade Oxholm Sørensen" <support@brotherskeeper.dk> skrev i en