Opkast!
Fra : Melanie

Dato : 14-11-03 17:17

Hej Ng

Jeg har en travl dag i dag og har ikke haft tid til Misse som jeg plejer.
Hun har kastet op 3 gange i dag. Det er da ikke normalt...!? Hun for IAMS
tørfoder med lam og det er tydeligvis også det det kommer op. Inden jeg
ringer til dyrelægen ville jeg lige høre jer først ad, hvad jeg skal
gøre...??

Hilsner Misse og mor

Fra : Melanie

Dato : 14-11-03 17:56

Hej igen

"Melanie" <melanie@dinFJERNven.dk> wrote in message
> [...]
> tørfoder med lam og det er tydeligvis også det det kommer op. Inden jeg
> ringer til dyrelægen ville jeg lige høre jer først ad, hvad jeg skal

Ringede til dyrelægen lige efter, da hun havde brækket sig igen. Hun siger,
ring igen i morgen eller hvis der er blod med i opkastet. PIV, min Misse er
syg! Kan ikke være hjemme i aften da jeg er spejderleder og står for
weekenden. Tager dog hjem at sove i nat, da de andre kan klare det, men....
piv...!

Kh Melanie

Fra : Dennis Andersen

Dato : 15-11-03 01:00

Hej det er Melanie igen, men på en anden pc.

Jeg har ikke været hjemme hele aftenen og dyrelægen sagde at jeg bare skulle
tage foder fra den lidt og så give den lidt når jeg kom hjem. Det prøver jeg
så omlidt. Hun har ikke kastet op siden, så det er jo godt. Sender kæresten
i byen i morgen efter parafin olie og kattemalt, da jeg som sagt er på
spejderlejr. Det er han også men han kan tage derfra lidt i morgen, det kan
jeg ikke. Håber alt går godt.

Tak for beroligelsen, havde brug for det!

Kærligt Melanie

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 15-11-03 02:10

"Dennis Andersen" <br@inbound.dk> writes:

> [...]
> spejderlejr. Det er han også men han kan tage derfra lidt i morgen, det kan

Du kan nok fint "nøjes" med en af delene vil jeg tro...
Men skal du give hende paraffinolie så husk at det skal være med smag
og du skal nok også have en pumpe til en sprøjte (uden nål altså) som
du giver hende det i..

> Tak for beroligelsen, havde brug for det!

Uha ja, det kender vi allesammen *S*

--
Med venlig hilsen & mIauu samt Miauu
Henrik & Anastacia samt Melissa fra regnbuebroen

http://misbamsen.dk posted with gnus Do not fear the penquin

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 14-11-03 18:59

"Melanie" <melanie@dinFJERNven.dk> writes:

> [...]
> tørfoder med lam og det er tydeligvis også det det kommer op. Inden jeg
> ringer til dyrelægen ville jeg lige høre jer først ad, hvad jeg skal

Rolig nu, det kan være grovspisen som udløser opkastningen. Specielt
hvis hun synes at du ikke har tid nok til hende.
Fordi tørfodret udvider sig i maven, når det bliver vådt/suger vand..

Men det kan evt også være en forstoppelse, og så skal du have noget
paraffinolie med smag! i hende så der kommer noget ud i den anden ende..

Men bliver det ved i morgen så ville jeg nok tage hende med til
Dr. Dyr uanset, for de kan mærke om der sidder noget i tarmene på
hende fx en hårbold (selvom det jo ikke ligefrem er årstid for
sådanne..)

> Hilsner Misse og mor

Krydser lige fingre og tæer for at det bare går i sig selv igen...

Fra : Stine Hilskov

Dato : 14-11-03 20:00

Jeg ville prøve med en god stor klat kattemalt. Det plejer at hjælpe
herhjemme.

Min gamle kat havde engang en hårbolle som sad fast i halsen eller de øvre
luftveje et sted. Det viste sig som kvalme og opkast hver gang han prøvede
at spise den mindste smule mad. Han så meget syg ud, men efter flere
tlf.-samtaler med dyrlægen igennem et par dage, fik han en ordentlig klat
kattemalt. så gik der mindre end ½ time så lignede han sig selv

Hvis der ellers ikke er andre tegn på sygdom/ubehag.

Hilsen Stine

Fra : Melanie

Dato : 16-11-03 14:54

Hej det er Misses mor igen

Hun har fået flere gange kattemalt nu, og har fået den billige dåsemad vi
lige havde stående. Så er der ingen problemer, men lige så snart hun for
IAMS tørfoder, kaster hun om inden for 5 min. Prøver igen senere i aften med
tørfoder, ellers havde jeg tænkt mig at tage til dyrlæge mandag morgen.
Jeg er så ked af det. Misse er ved godt humør og er meget mere kælen end
normalt for hende er. Hun går stadig ud, men kun max 10 af gangen. Jeg
forstår hende ikke, så ved ikke hvad jeg skal gøre.

Piv piv, mor Melanie

Fra : Ragna

Dato : 16-11-03 15:21

Hej Melanie!
Kunne det tænkes, at missen ikke kan tåle Iams?
I en anden kattegruppe har jeg læst om en kat, der havde problemer med tynd
mave i længere tid.
Katten fik alle mulige medikamenter, men så snart kurene hørte op, var det
galt igen.
Ejeren havde flere gange spurgt dyrlægen, om problemerne kunne skyldes
overfølsomhed over for foderet, hvilket dyrlægen afviste.
Til sidst skiftede hun foder (langsomt!), og derefter var katten helt rask.
Jeg kan ikke huske hvilket foder, det drejede sig om, men jeg læste det i
www.dekatten.dk

Fra : Ragna

Dato : 16-11-03 15:25

Hej igen!

Her er linket til historien om katten med den dårlige mave:
http://dekatten.dk/phpBB2/viewtopic.php?t=855&highlight=d%E5rlig+mave

--
Venlig hilsen, Ragna.

Fra : Ann K

Dato : 16-11-03 16:02

Hej Melanie (og Ragna

Tja... Melanie behøver nu ikke at tjekke Dekatten (selv om det også er et
godt katteforum!!!) For jeg har nøjagtig samme oplevelser med Aske min
skovmis :(
Ganske vist er han også en grovæder, der kan kaste op pgr sin grådighed,
men nogle fodertyper _kan_ han bare heller ikke tåle!
Det gælder alt fra Iams, en del fra Eukanuba, det meste fra Hills (undtaget
oral care, hairball control og R/D), en del fra Specifik (undtaget, deres
vådmad), alt fra Pro Plan, og Persian + Fit 32 fra Royal Canin...
Mit råd vil være at få fat i en hel masse små prøveposer - og så over nogle
uger forsøge at lade katten få lov til at smage på posernes indhold... selv
følgelig skal den stadig være på sit sædvanlige foder, posernes indhold
gives som supplement... På den måde finder man hurtigt ud af, hvad missen
kan holde indenbords - og hvad man ikke bør give den!
De fleste foderhandlere (dyrlæger/dyrehandlere) ligger inde med mange
forskellige prøveposer fra mange firmaer, så det er bare om at spørge efter
det... og disse poser er altså som regel også gratis
Hvis blot man holder katten på dens vante foder, gør det ikke noget at man
"shopper" rundt med andre fodermærker... katten burde ikke få dårlig mave
(diarre) sådan som et reelt og for hurtigt foderskifte kan medføre...

--
Mvh Ann
Kennel Sifsafs... opdræt af shetland sheepdogs

Fra : Melanie

Dato : 16-11-03 17:12

Hej Ann og andre

"Ann K" <tsarsBingo@Bongo.os.dk> wrote in message
> [...]

> --
> Mvh Ann
> Kennel Sifsafs... opdræt af shetland sheepdogs

Jeg skiftede den 1.nov. til IAMS tørfoder med lam, fra Nettos billige Pussi
+ billig vådfoder. Misse kastede sig over IAMS og ville derefter slet ikke
rører Pussi og for kun tørfoder. Kan det være derfor hun er syg nu? Der er
jo gået 14 med IAMS hvor hun ikke blev syg? Lige nu giver jeg hende billig
vådfoder igen, for at hun kan holde maden i sig.

Piv piv, Melanie

Fra : Pia J

Dato : 16-11-03 18:42

Prøv evt. med noget kogt (hvid) fisk i et par dage som skånekost og prøv så
langsomt at blande tørkosten i igen, bare lidt til at starte med. Jeg vil
tro man kan koge en god stor portion og gemme på køl, så man ikke skal gå i
stanken hver dag.

Grovæder hun helt vildt eller tager hun mange små portioner i løbet af
dagen? Står det fremme eller får hun måltider?

:Pia

Fra : Denise

Dato : 16-11-03 18:44

"Melanie" <melanie@dinFJERNven.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jo gået 14 med IAMS hvor hun ikke blev syg? Lige nu giver jeg hende billig
> vådfoder igen, for at hun kan holde maden i sig.

Hej Melanie
Har desværre ikke mange ideer. Lyder lidt underligt at det skulle være
foderet, når hun har fået det i 14 dage, men måske grovspiser hun uden at
drikke vand til, så vokser det i maven og så brækker de sig. Vores 2 Somali
har det med at grovæde, og brækker sig og maden er helt ufordøjet. Vores
gamle hunkat brækker sig dog aldrig. Du kan prøve at komme lidt vand i
tørmaden og lade det stå ½ times tid så det bliver blødt, og hvis hun stadig
brækker sig af det og samtidig ikke brækker sig af Pussi, ja, så må det jo
være maden hun ikke kan tåle. Så må du jo fortsætte med det hun kan tåle og
så prøve stille og rolig at supplere med noget andet, f.eks. Hills, RC og
hvad de ellers hedder.

Det er iøvrigt en god ide, hvis du _også_ bruger vådmad, din kat er måske en
der ikke drikker så meget. Det kan jo være, at den bare ikke kan klare
udelukkende tørmad. Vi bruger IAMS vådmad og Hills W/D vådmad, foruden IAMS
og Hills tørmad, men ellers giv den lidt Whiskas eller Pussi engang imellem,
det er der jo mange andre katteejere der gør, bare man ved, at man nok ikke
udelukkende skal bruge det, så skader det jo nok ikke.

Hvis hun slet ikke kan holde noget i sig, så må du jo til dyrlægen for check
af forstoppelse eller mave/tarm problemer. Sidste kræver jo medicin.
Kommer der noget normalt ud af den anden ende, så er det jo ikke
forstoppelse, men er det tyndt kan det jo være en bagatel af lidt mave/tarm
halløj.

--
Hilsen Denise

Fra : Pia J

Dato : 16-11-03 16:44

> [...]
> lige havde stående. Så er der ingen problemer, men lige så snart hun for
> IAMS tørfoder, kaster hun om inden for 5 min. Prøver igen senere i aften

Den ene af mine katte kaster også op af nogen fodertyper - et par af
produkterne fra Royal Canin - heldigvis ikke alle, for det bedste
slankefoder jeg har fundet (han er romantisk buttet) er RC Siam. Han er
samtidig en grovæder, så nogen gange kaster han op fordi han skynder sig for
meget.

Men fx Hills og Olivers kastede han aldrig op. Med RC Siameser heldigvis kun
når der er hår med. RC Kitten, MCO og alm. voksenfoder kastede han op næsten
hveranden dag.

:Pia

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 16-11-03 17:49

> [...]

> normalt for hende er. Hun går stadig ud, men kun max 10 af gangen. Jeg
> forstår hende ikke, så ved ikke hvad jeg skal gøre.

Har ikke lige nogen gode forslag som ikke har været nævnt før...
Men et stort trøstespinbrum fra Anastacia til Misse, med håb om at i
hitter ud af hvad der er galt...