OSI modellen
Fra : Frits Pedersen

Dato : 15-04-01 16:02

Hej!
Er der nogen der kan fortælle mig, på hvilket lag i OSI modellen, som
drivere til netværkskort ligger?

--
mvh.
Frits Pedersen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-04-01 18:25

Frits Pedersen skrev:

>Er der nogen der kan fortælle mig, på hvilket lag i OSI modellen, som
>drivere til netværkskort ligger?

Jeg vil mene at OSI er 'uvidende' om drivere. De hører under
styresystemet, og OSI forudsætter at der er et netkort der
virker.

*Skal* man indplacere dem alligevel, bliver det på det på L1, det
fysiske lag, fordi de hører sammen med kortet.

--
Bertel

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 15-04-01 18:32

"Bertel Lund Hansen" <nospamto@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
> *Skal* man indplacere dem alligevel, bliver det på det på L1, det
> fysiske lag, fordi de hører sammen med kortet.

Men kortet spreder sig jo op i lag2 idet kort som regel udelukkende er
beregnet til en type lag2 protokol.

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-04-01 18:41

Martin Højriis Kristensen skrev:

>Men kortet spreder sig jo op i lag2 idet kort som regel udelukkende er
>beregnet til en type lag2 protokol.

Det får mig ikke til at ændre min indplacering af driverne. De er
eb forudsætning for at der overhovedet kan foregå noget fysisk
netteri via kortet.

Men egentlig vil jeg som sagt holde dem udenfor OSI - ligesom det
øvrige styresystem som jo også er en nødvendig forudsætning.

--
Bertel

Fra : Jan Poulsen

Dato : 16-04-01 10:12

Bertel Lund Hansen <nospamto@lundhansen.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:87njdts2hp612f92oh1m2ov1s3htql76ho@news.stofanet.dk...

Helt enig, min opfattelse er at Lag 1 indeholder det du kan tage i hånden.
Altså udelukkende fysiske ting.

> Det får mig ikke til at ændre min indplacering af driverne. De er
> eb forudsætning for at der overhovedet kan foregå noget fysisk
> netteri via kortet.

Nuvel de netkort vi bruger kan bruges til Remote Installation, og på det
tidspunkt er der ikke nogen driver endsige OS tilstede.

> Men egentlig vil jeg som sagt holde dem udenfor OSI - ligesom det
> øvrige styresystem som jo også er en nødvendig forudsætning.

> [...]

M.v.h.
Jan Poulsen

Fra : Thomas Kaufmann Jens~

Dato : 16-04-01 13:19

Hej!

> Helt enig, min opfattelse er at Lag 1 indeholder det du kan tage i hånden.
> Altså udelukkende fysiske ting.

Det fyfsiske lag inkludere også hvordan man signalerer, dvs. hvordan '1' og
'0' omdannes til en strøm, samt hvordan rækkefølgen af impulser skal være. Det
er lidt svært at tage i hånden :)

> Nuvel de netkort vi bruger kan bruges til Remote Installation, og på det
> tidspunkt er der ikke nogen driver endsige OS tilstede.

OSI modellen er ikke nødvendig for at få det til at fungere - det er en model
for hvordan man kan se på tingene. OSI modellen gør det nemmere at
implementere protokoller, da det er rimeligt formelt hvad der skal tages
hensyn til.

-Thomas

Fra : Thomas Kaufmann Jens~

Dato : 16-04-01 13:32

Hej!

> Jeg vil mene at OSI er 'uvidende' om drivere. De hører under
> styresystemet, og OSI forudsætter at der er et netkort der
> virker.

OSI er ikke en ting du kan putte i din computer - det en model for hvordan
en netværks arkitektur kan implementeres. OSI tager rigtigt nok ikke hensyn
til drivere, men det gør ham der implementerer driveren.

> *Skal* man indplacere dem alligevel, bliver det på det på L1, det
> fysiske lag, fordi de hører sammen med kortet.

Det der sker på lag 1 tager elektronikken på kortet sig af. Driveren
benytter sig af et interface chippen på netkortet stiller til rådighed.

-Thomas

Fra : Klaus Franzmann

Dato : 16-04-01 15:16

"Thomas Kaufmann Jensen" <kauf@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Det der sker på lag 1 tager elektronikken på kortet sig af. Driveren
> benytter sig af et interface chippen på netkortet stiller til

På lag 1 har vi transportmediet. Det kan f.eks være Twisted Pair kabler,
fiber kabler eller sågar radiobølger (ved trådløs kommunikation).

På lag 2 har vi Netkort og drivere. Her bestemmer vi f.eks om der skal
køres f.eks Ethernet, ATM eller Token Ring på kablerne, og om vi vælger
at bruge f.eks ODI eller NDIS drivere.

Følgende link anskueliggør dette ganske godt:

http://www.lex-con.com/osimodel.htm

Mvh Klaus

Fra : Thomas Kaufmann Jens~

Dato : 16-04-01 17:19

Hej!

> rådighed.
>
> På lag 1 har vi transportmediet. Det kan f.eks være Twisted Pair kabler,
> fiber kabler eller sågar radiobølger (ved trådløs kommunikation).

Selve kablet er ikke med på lag 1 - se
http://www.geocities.com/SiliconValley/Monitor/3131/ne/osimodel.html -
derimod er hvordan man sender, hvordan kablet tilsluttes mv. med

-Thomas

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 15-04-01 18:24

"Frits Pedersen" <frits@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej!
> Er der nogen der kan fortælle mig, på hvilket lag i OSI modellen, som
> drivere til netværkskort ligger?

Det burde vel være lag 2 (det med protokollerne) - for netværkskortet er jo
lag 1.
har kigget på:
http://www.cisco.com/cpress/cc/td/cpress/fund/ith2nd/it2432.htm

Correct me if i'm wrong.

/Stig

Fra : Frits Pedersen

Dato : 16-04-01 11:10

Jeg har fået spørgsmålet i en obligatorisk opgave som jeg skal aflevere, men
jeg kan ikke finde noget læsestof nogen steder, om lige netop dette
spørgsmål.

Fra : Thomas Kaufmann Jens~

Dato : 16-04-01 13:27

Hej!

> Jeg har fået spørgsmålet i en obligatorisk opgave som jeg skal aflevere, men
> jeg kan ikke finde noget læsestof nogen steder, om lige netop dette
> spørgsmål.

Det må være på lag 2 - altså Data Link laget. Hvis du bruger TCP/IP ser det ud
som følger:

| Appl: Telnet, FTP, SMTP, DNS mv.
| Transport: TCP, UDP
| Network: IP
| Data Link: LAN,ARPANET,SATNET,Radio Packet mv.
\/

Kilde: Computer Networks, Andrew S.Tanenbaum

-Thomas