Koppevaccinationer?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 14-11-03 13:11

Hvornår påbegyndtes vaccination mod kopper? Findes protokollerne på
landsarkiverne?

Venlig hilsen
Kurt Hansen
kurt/snabel-a/towle/punktum/dk

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 14-11-03 16:25

"Kurt Hansen" <kurt@FJERNDETTEtowle.dk> skrev i en meddelelse
> Hvornår påbegyndtes vaccination mod kopper? > Venlig hilsen
> Kurt Hansen
> kurt/snabel-a/towle/punktum/dk
********
Edward Jenner - vaccinationens opfinder, (1749-1823) eng. læge, uddannet i
London, elev af John Hunter, praktiserende læge i Gloucestershire; - her
iagtog han i 1775 - 76 hvorledes indpodning af ko-kopper kunne beskytte mod
kopper - en opdagelse som efter en periode af voldsom kritik og mistro
bragte ham alm. anerkendelse fra såvel sit fædreland som fra udenlandske
videnskabelige selskaber.
Parlamentet bevilgede Jenner store pengegaver som tegn på nationens
taknemmelighed.
-------
Kilde: Illustreret Dansk Konversationsleksikon,
Hilsen
Flemming Svendsen, Korsør.

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 14-11-03 16:32

"Kurt Hansen" <kurt@FJERNDETTEtowle.dk> skrev i en meddelelse
> Hvornår påbegyndtes vaccination mod kopper? Findes protokollerne på
> [...]

Hej Kurt

Fra omk. 1802 blev der i Kbh foretaget Kokoppevaccinationer af
vaccinationskommisionen.

I 1805 indførtes vaccinationsattester.

1810 blev kokoppevaccination gjort tvungen fra det 14. år.

1811 kunne ingen ægtevielse foretages, medmindre parterne beviste, at de var
vaccinerede eller havde haft naturlige kopper.

1812 trådte ovennævnte betingelse også i kraft i forbindelse med
konfirmationer.

1825, (11 marts) Kommissionen ophævedes og tilsynet med vaccinationsvæsenet
overgik herefter til Det Kgl. Sundhedskollegium.

1836 blev revaccinationer obligatoriske for militæret (land etaten og sø
etaten)

1871 kokoppe vaccination gøres obligatorisk fra det 7. fødselsår. I samme år
ændrede anstalten navn til Den Kgl.
Kokoppeindpodningsanstalt i København. Den gamle betegnelse -
Vaccinationsanstalten - benyttedes dog fortsat i vidt omfang.

1889 overgik man fra human vaccinelymfe til kun at anvende animalsk vaccine.

1932 nedlægges vaccinations anstalten, og dens opgaver henlægges til Statens
Seruminstitut.

Med venlig hilsen
Carsten Pedersen

Fra : PM

Dato : 15-11-03 01:13

Hvordan så man, at vedkommende avde haft naturlige kopper ??? Koparret, ku
vel osse være Acme ?

Og, jeg mener at have læst, at man indpodede kopperne i fattige børn, og
tappede dem ??? Ka det passe
og i givet fald...hvordan tappede ???

Preben Müller

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 15-11-03 10:46

"PM" <ps98@Zteliamail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vel osse være Acme ?
>
> Og, jeg mener at have læst, at man indpodede kopperne i fattige børn, og

Der blev så vidt jeg husker gjort på køerne - ikke de fattige børn -
og herfra blev vaccinen tappet. Heraf navnet - kokoppevaccine.

Mht. de naturlige kopper - det tåler vist ikke sammenligning med
acne - koparrene er langt større.

Mvh.Bodil.

Fra : K. Thidemann

Dato : 15-11-03 11:38

On Fri, 14 Nov 2003 13:11:28 +0100, Kurt Hansen
<kurt@FJERNDETTEtowle.dk> wrote:

>Hvornår påbegyndtes vaccination mod kopper? Findes protokollerne på
>landsarkiverne?

Hej Kurt

I Sennels sogn Thisted amt findes protokollerne indført i kirkebogen.
Jeg har dem på mine microkort fra sognet.
Det var distriktslæge Wittendorf der udførte vaccinationerne.

Mvh
Ketty Thidemann
Slægtsforsker i Øster- og Vester Hanherred,
samt området omkring Thisted by.
http://home1.stofanet.dk/thidemann/aner/default.htm