Danske tegn i MS SQL-server fejler - hjælp~
Fra : Lars V. Nielsen

Dato : 14-11-03 12:11

Jeg forsøger at lægge tekster med danske tegn ind i SQL Server 2000, hvilke
fejler. De danske tegn bliver erstattet med forkerte tegn.

Jeg anvender mssql_query() med en "INSERT INTO"-kommando til at indsætte
data. Queryen kører som sådan uden fejl.

Felterne i den database-tabel jeg indlægger data i, er alle af typen varchar
med varierende længder.

---------------------

Jeg anvender samme php (4.3.2) ifm. MS/SQL i et andet projekt, hvor
problemet ikke forekommer (en anden database, samme server).
Hvad er forskellen der giver fejlen ??

Jeg synes ikke umiddelbart der er forskel på databasedefinitionerne.

Alle forslag til hvor jeg skal lede efter fejlen modtages med kyshånd.

TIA
Lars V. Nielsen

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 14-11-03 15:18

Lars V. Nielsen wrote:
> Jeg forsøger at lægge tekster med danske tegn ind i SQL Server 2000, hvilke
> fejler. De danske tegn bliver erstattet med forkerte tegn.

Nu går jeg ud fra at du bruger ODBC (at dømme ud fra din forrige tråd)..

Jeg har været udsat for noget lignende ved brug af perl->ODBC->MSSQL, i
din sql server mappe fra startmenen->programmer skulle der gerne være et
eller andet program der hedder noget i stil med network configuration -
deri tror jeg nok der var en indstilling for et eller andet med sprog
eller tegnsæt, da jeg ændrede den fik jeg de rigtige tegn igennem (jeg
har ikke adgang til en ms server, så jeg kan ikke give en mere præcis
beskrivelse end som så).

> Jeg anvender samme php (4.3.2) ifm. MS/SQL i et andet projekt, hvor
> problemet ikke forekommer (en anden database, samme server).
> Hvad er forskellen der giver fejlen ??

Men der går jeg ud fra at du bruger mssql funktionerne i php, og
problemet kommer vist qua noget odbc snask.

--
Mvh. Nezar Nielsen
http://fez.dk

Fra : Lars V. Nielsen

Dato : 18-11-03 10:02

"Nezar Nielsen" wrote

> Nu går jeg ud fra at du bruger ODBC (at dømme ud fra din forrige tråd)..

Kun til at tilgå Access, ikke (direkte) ifm. MS/SQL - der anvender jeg
PHP-extension'en.

> [...]
> eller tegnsæt, da jeg ændrede den fik jeg de rigtige tegn igennem (jeg
> har ikke adgang til en ms server, så jeg kan ikke give en mere præcis

I "Client Network Utility" og i denne findes ganske rigtigt en "Automatisk
konvertering fra ANSI til OEM" og "Brug internationale indstillinger". Begge
af disse var slået til. Jeg slog "Automatisk konvertering .." fra, kørte
scriptet igen, og sandelig om indholdet i MS/SQL nu ikke var som det skulle
være

Jeg troede PHP extension gik mere direkte på databasen, og udenom
MS/SQL-klientinstallationen, men det gør den åbenbart ikke. Det synes jeg
godt nok er lidt af en faldgrube !

Pudsigt nok, så har jeg lavet andre applikationer der fungerer som de skal,
men opsætning i "Client Network Utility" er åbenbart også brugerafhængig ?
Jeg anvender nemlig et andet login (på samme maskine) til de andre
applikationer.

1001 tak for din vejledning. Det har reddet mig fra mange frustrationer.

Lars V. Nielsen