/ Forside / Teknologi / Udvikling / PHP / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
PHP
#NavnPoint
rfh 3959
natmaden 3372
poul_from 3310
funbreak 2700
stone47 2230
Jin2k 1960
Angband 1743
Bjerner 1249
refi 1185
10  Interkril.. 1146
html mails
Fra : Ulrik Nielsen


Dato : 14-11-03 11:04

Hej der,

Nå så er den sgi gal..

Jeg er igang med at lave et nyhedsbrevsmodul der kan sende nyhedsbreve
ud i html format.

Til dette bruger jeg klassen htmlMimeMail fra: http://www.phpguru.org/

Der er sådan set ikke nogen problemer med at gennerere selve mailen, men
der er nogle af modtagerene der klager over at de ser koden som
cleartext istedet for som html - det er jo noget rod...

Jeg har sørget for at encodingen er sat rigtigt..

Er der ellers noget man skal være opmærksom på ?

Hvis I har brug for yderligere info så sig bare til.

Det skal siges at jeg har testet mailen med:
1: Mozilla på Win2k og Linux
2: Outlook på Win2k
3: Outlook Express på Win2k
Og hos mig er der ingen problemer, mailen kommer som html og renderes
korrekt.

--
pft ulrik
excuse of the day : global warming
from bofh : http://www.cs.wisc.edu/~ballard/bofh/


 
 
Bertel Lund Hansen (14-11-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 14-11-03 14:07

Ulrik Nielsen skrev:

>Der er sådan set ikke nogen problemer med at gennerere selve mailen, men
>der er nogle af modtagerene der klager over at de ser koden som
>cleartext istedet for som html - det er jo noget rod...

Ja, og derfor bør man ikke sende mails som HTML.

>Og hos mig er der ingen problemer, mailen kommer som html og renderes
>korrekt.

Og hos mig har jeg valget mellem ren tekst (med alle koder
synlige) eller et lille ikon som jeg ikke kan bruge til noget.

Begge dele er kun til irritation.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Ulrik Nielsen (14-11-2003)
Kommentar
Fra : Ulrik Nielsen


Dato : 14-11-03 15:43

Bertel Lund Hansen wrote:
> Ulrik Nielsen skrev:
>
> Ja, og derfor bør man ikke sende mails som HTML.

Jeg er fildstændig enig, men i denne sag er jeg bare nørden der skal få
det til at virke og så ellers holde min mund ;)

-ulrik


Bertel Lund Hansen (15-11-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 15-11-03 01:32

Ulrik Nielsen skrev:

>Jeg er fildstændig enig, men i denne sag er jeg bare nørden der skal få
>det til at virke og så ellers holde min mund ;)

Jeg tror ikke at du kan gøre mere. Mit mailprogram kan f.eks.
slet ikke sættes til at vise HTML

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Peter Brodersen (16-11-2003)
Kommentar
Fra : Peter Brodersen


Dato : 16-11-03 05:09

On Fri, 14 Nov 2003 14:06:43 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospamius@lundhansen.dk> wrote:

>>Der er sådan set ikke nogen problemer med at gennerere selve mailen, men
>>der er nogle af modtagerene der klager over at de ser koden som
>>cleartext istedet for som html - det er jo noget rod...
>Ja, og derfor bør man ikke sende mails som HTML.

Det er vel derfor, man bruger multipart/alternative?

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: :) (og ikke *sxms*)

Bertel Lund Hansen (16-11-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 16-11-03 12:56

Peter Brodersen skrev:

>Det er vel derfor, man bruger multipart/alternative?

Nej. Det er bare en variationsmulighed så man kan irritere folk
på to forskellige måder.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Peter Brodersen (16-11-2003)
Kommentar
Fra : Peter Brodersen


Dato : 16-11-03 13:19

On Sun, 16 Nov 2003 12:55:51 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospamius@lundhansen.dk> wrote:

>>Det er vel derfor, man bruger multipart/alternative?
>
>Nej. Det er bare en variationsmulighed så man kan irritere folk
>på to forskellige måder.

Nej. Hvis folks mailklient ikke forstår multipart/alternative, så skal
den smides i vasken.

m/a tilbyder at mailklienterne helt abstraherer fra at der er flere
udgaver. Her skal klienten blot vise den udgave, som den (dvs.
brugeren) foretrækker. Jeg har kun oplevet problemer med m/a med gamle
textmode-klienter, der vil vise hver multipart for sig, hvor man så
skal vælge sig ind på én af dem, i stedet for blot at vise den af dem,
den kan finde ud af.

Med alternative parts burde folk ikke brokke sig over HTML-udgaver
(udover hvis der selvfølgelig skrives noget, der kræver HTML eller
lignende for at give mening). Desværre sker det ofte, fordi folk
aktivt går ind og finder ud af, at der også er en HTML-part til deres
mail. Så er det folk selv, der vælger at se ud over deres mailprograms
abstraktionsmuligheder.

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: :) (og ikke *sxms*)

Bertel Lund Hansen (16-11-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 16-11-03 14:57

Peter Brodersen skrev:

>Nej. Hvis folks mailklient ikke forstår multipart/alternative, så skal
>den smides i vasken.

Ja, i en ideel verden.

>m/a tilbyder at mailklienterne helt abstraherer fra at der er flere
>udgaver.

Desværre har de eksempler jeg har set, ikke været flere udgaver.
Det har været to identiske - den ene blot klistret ind i HTML.

Så længe folk bevidstløst sender noget ud uden at vide hvad det
reelt er, så er det bedre at opfordre til at droppe det der HTML
end at snakke teknik.

>Så er det folk selv, der vælger at se ud over deres mailprograms
>abstraktionsmuligheder.

.... eller afsenderen der slet ikke ser hvad der sker.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Peter Brodersen (16-11-2003)
Kommentar
Fra : Peter Brodersen


Dato : 16-11-03 22:22

On Sun, 16 Nov 2003 14:56:52 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospamius@lundhansen.dk> wrote:

>Så længe folk bevidstløst sender noget ud uden at vide hvad det
>reelt er, så er det bedre at opfordre til at droppe det der HTML
>end at snakke teknik.

Det er rigtigt, men her er der jo tale om en programmør, der decideret
får sin kode til at craft'e noget mail sammen, og ikke blot lader en
grafisk dimse gøre arbejdet.

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: :) (og ikke *sxms*)

Nezar Nielsen (14-11-2003)
Kommentar
Fra : Nezar Nielsen


Dato : 14-11-03 15:22

Ulrik Nielsen wrote:

> Jeg er igang med at lave et nyhedsbrevsmodul der kan sende nyhedsbreve
> ud i html format.
....
> der er nogle af modtagerene der klager over at de ser koden som
> cleartext istedet for som html - det er jo noget rod...
>
> Jeg har sørget for at encodingen er sat rigtigt..
>

Har du også sat content-type rigtigt på html-delen ? (går ud fra at du
sender multipart så den både kommer som html og text..)

Content-type: text/html

--
Mvh. Nezar Nielsen
http://fez.dk


Ulrik Nielsen (14-11-2003)
Kommentar
Fra : Ulrik Nielsen


Dato : 14-11-03 15:42

Nezar Nielsen wrote:
> Ulrik Nielsen wrote:
>> Jeg har sørget for at encodingen er sat rigtigt..
>>
>
> Har du også sat content-type rigtigt på html-delen ? (går ud fra at du
> sender multipart så den både kommer som html og text..)
>
> Content-type: text/html
>

jep, content-type og encoding er sat rigtigt og der sendes både text og
html..

-ulrik


Henrik Stidsen (15-11-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 15-11-03 03:15

Ulrik Nielsen <un.spam@tiscali.dk> wrote in
news:3fb4a892$0$29357$edfadb0f@dread15.news.tele.dk

> Der er sådan set ikke nogen problemer med at gennerere selve
> mailen, men der er nogle af modtagerene der klager over at de
> ser koden som cleartext istedet for som html - det er jo noget
> rod...

Har du overblik over hvilke mailklienter dem der brokker sig bruger ?
(du skal vist ikke mange versioner tilbage for at Outlook ikke kunne
vise HTML)

Ellers kan du vel lave dit modul så de kan vælge mellem en tekst og
en HTML version ?

--
..: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://hs235.dk/blog/ ::...
Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898

Ulrik Nielsen (17-11-2003)
Kommentar
Fra : Ulrik Nielsen


Dato : 17-11-03 16:31

Henrik Stidsen wrote:
> Har du overblik over hvilke mailklienter dem der brokker sig bruger ?
> (du skal vist ikke mange versioner tilbage for at Outlook ikke kunne
> vise HTML)
>

Det der her er problemet er at en af "testerne" kan modtage nogen html
mails og ikke andre...

Så eg er gået igang med at se på newlines, rækkefølge på headerinfo,
boundary ide'er osv, men jeg syntes ikke at jeg kan finde noget mønster..

- og når man nu har valgt at man vil ha html mails, ja så skal de jo
"bare" leveres og helst virke..

-ulrik


Henrik Stidsen (17-11-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 17-11-03 16:42

Ulrik Nielsen <un.spam@tiscali.dk> wrote in
news:3fb8e9c9$0$95004$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

> - og når man nu har valgt at man vil ha html mails, ja så skal
> de jo "bare" leveres og helst virke..

Ja det er ikke altid nemt at sidde i udviklerstolen.

--
..: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://hs235.dk/blog/ ::...
"Nogen gange kan ens liv godt føles som et puslespil, hvor brikkerne
bevæger sig og skifter farve og størrelse når man rører dem."
- Emme, http://emme.dk/2003_11_01_arkiv.html#106840650828914899

Jesper Brunholm (17-11-2003)
Kommentar
Fra : Jesper Brunholm


Dato : 17-11-03 17:31



Ulrik Nielsen wrote:

> Det der her er problemet er at en af "testerne" kan modtage nogen html
> mails og ikke andre...
>
> Så eg er gået igang med at se på newlines, rækkefølge på headerinfo,
> boundary ide'er osv, men jeg syntes ikke at jeg kan finde noget mønster..

Nu nævner du ikke lige charset, og jeg kan se at du poster i UTF-8 (hvor
jeg tror normen er Iso 8859-1 - uden at utf8 på nogen måde er forkert).

Det er ikke det der svinger lidt vel?

Ellers ville jeg prøve at give en tester et par flasker vin for at stå
mål til en test hvor der elementvis lægges dele på så man kan se hvornår
det går galt.

Jeg synes også at det er relevant for os at vide hvilken mailklient det
går galt på

> - og når man nu har valgt at man vil ha html mails, ja så skal de jo
> "bare" leveres og helst virke..

ja...

mvh

Jesper Brunholm



--
Phønix - dansk folk-musik i front - <http://www.phonixfolk.dk/>
H.C. Andersen-Centret: <http://www.andersen.sdu.dk/>
Vi har killinger på Garion.dk: <http://garion.dk/>

Ulrik Nielsen (17-11-2003)
Kommentar
Fra : Ulrik Nielsen


Dato : 17-11-03 18:18

Jesper Brunholm wrote:
> Nu nævner du ikke lige charset, og jeg kan se at du poster i UTF-8 (hvor
> jeg tror normen er Iso 8859-1 - uden at utf8 på nogen måde er forkert).
>

Det er min mailklient(mozilla) der sender i UTF-8 og ikke det script jeg
sender htmlmailen med, den sender i iso-8859-1....

>
> Jeg synes også at det er relevant for os at vide hvilken mailklient det
> går galt på

Det er en Outlook Express, med alt hvad der kan komme på af patches fra
M$, altså ikke noget gammelt lort :)

- men det kan da tænkes at det med den der flaske vin og en linie af
gangen er det der skal til....
Det er bare en lortemåde ;)

- ulrik


Ulrik Nielsen (19-11-2003)
Kommentar
Fra : Ulrik Nielsen


Dato : 19-11-03 14:25


nå, nu har jeg "dumpet" en mail til txt
http://test.argh.vmu3/mime/mime-mail-1.txt

den er en af flere tests, som jeg modtager korrekt, men test-person-1
med outlook (skannet af virus 112) modtager forkert...

test-person-1 kan modtage andre nyhedsbreve i html (ex. fra cnet)


håber der er nogen der har nogle forslag..

- ulrik

ps:
dettet "dump" er formateret med 8bit / iso-8859-15, men det burde stadig
virke efter hvad jeg har kunne læse mig til...


Ulrik Nielsen (20-11-2003)
Kommentar
Fra : Ulrik Nielsen


Dato : 20-11-03 16:07

Ulrik Nielsen wrote:
>
> nå, nu har jeg "dumpet" en mail til txt
> http://test.argh.vmu3/mime/mime-mail-1.txt
>


så, jeg har fundet ud af det.. der var én newline der var formateret
forkert.. :-/

- sikke noget, men så har jeg da måske lært det...

--
mvh ulrik

excuse of the day : global warming
from bofh : http://www.cs.wisc.edu/~ballard/bofh/


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177518
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408647
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste