Skærme
Fijala 3554
DVI Problemet (Acer vs. Viewsonic)
Fra : rane

Dato : 14-11-03 09:57

Har tidligere læst her i gruppen at Acer AL732 skærmen på et tidspunkt
også havde problemer med DVI-porten, hvorefter Acer forholdsvist
hurtigt fik fikset det og produceret/udsendt en ny stak skærme hvor
dette problem var løst.

Er der nogen der ved hvor lang tid der gik, før Acer løste dette
problem og udsendte nye funktionelle skærme?

Jeg er MEGET skuffet over de hidtidige svar og indikationer, jeg har
fået fra Viewsonic ang. deres DVI-problemer. Det lader til, at de ikke
tager det så alvorligt og derfor godt vil tillade at der går
adskillige måneder, før de kan præsentere en løsning. Og det mener jeg
jo er helt til grin. Hvis man finder ud af at der er fejl med DVI i
deres produktion, så fikser man sgu da problemet hurtigst muligt.

I det hele taget fatter jeg ikke, at det ikke er muligt for dem at
reparere en skærm (DVI-connectoren) så det digitale signal virker. Jeg
har ikke engang fået tilbudt denne løsning, selvom jeg selv har
foreslået den. Kan det virkelig passe at fejlsøgning tager så lang tid
og at de ikke umiddelbart kan finde ud af at reparere en
DVI-connector??

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 14-11-03 10:16

On Fri, 14 Nov 2003 09:57:12 +0100, rane wrote:

> [...]
> foreslået den. Kan det virkelig passe at fejlsøgning tager så lang tid
> og at de ikke umiddelbart kan finde ud af at reparere en

Nu er det jo ikke sikkert at fejlen er så simpel som du lægger op til.
Det kan jo tænkes at fejlen kun opstår ved bestemte kombinationer af
grafikkort og skærme, at den skyldes problemer med den embedded
software, der styrer DVI interfacet eller noget endnu mere kompliceret.
Hvis det er en eller anden spøjs softwarefejl der kun viser sig i
særlige tilfælde osv. kan det tage lang tid at få den rettet.

Bortset fra det virker min VP181s upåklageligt med DVI, men den er også
kun 2 uger gammel

--

/Jesper
OBS: Erstart invalid med dk ved direkte svar!

Fra : rane

Dato : 14-11-03 17:03

On Fri, 14 Nov 2003 10:15:48 +0100, Jesper Rasmussen
<news1@fuglsang-rasmussen.invalid> wrote:

> [...]
>Hvis det er en eller anden spøjs softwarefejl der kun viser sig i
>særlige tilfælde osv. kan det tage lang tid at få den rettet.

Jeg tror selv, at det er en "normal" DVI-fejl ligesom den Acer havde.
:)

Iflg. en tråd på Prad.de var der mange forskellige typer grafikkort
hvor samme problem opstod, så det må være et generelt problem.
Ligeledes har der tidligere her i gruppen været en tråd vedr.
frekvenserne af digitalsignalet, som lå sig faretruende tæt op ad
grænserne - det kunne nemt være her problemet lå og så må Viewsonic jo
med det samme vide, hvordan det skal løses.

Men jo, det kan da godt være at det er et mere avanceret problem end
først antaget - men derfor kan de da godt undlade at komme med de
tilbagemeldinger "..at det skal du nok regne med tager laaang tid.."
+ de indikationer at de ikke prioriterer problemet højt nok.

>Bortset fra det virker min VP181s upåklageligt med DVI, men den er også
>kun 2 uger gammel

Og forhåbentlig er du en af de få, der har fået en der er fejlfri :)

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 14-11-03 17:12

On Fri, 14 Nov 2003 17:02:57 +0100, rane wrote:

> [...]
> grænserne - det kunne nemt være her problemet lå og så må Viewsonic jo
> med det samme vide, hvordan det skal løses.

Var det ikke NVidias drivere der var problemet med DVI clocken omkring
de 165MHz?

> [...]
> tilbagemeldinger "..at det skal du nok regne med tager laaang tid.."
> + de indikationer at de ikke prioriterer problemet højt nok.

Det er selvfølgeligt rigtigt - spørgsmålet er bare hvor står en
procentdel af monitorerne der har problemet for hvis Viewsonic kun får
RMA på nogle få procent eller mindre vælger de nok at bruge resourcerne
på noget andet........

> Og forhåbentlig er du en af de få, der har fået en der er fejlfri :)

Det håber jeg bestemt også

Fra : rane

Dato : 16-11-03 11:04

On Fri, 14 Nov 2003 17:12:26 +0100, Jesper Rasmussen
<news1@fuglsang-rasmussen.invalid> wrote:

>Var det ikke NVidias drivere der var problemet med DVI clocken omkring
>de 165MHz?

Det husker jeg så ikke. Men Viewsonic kan jo hurtigt undersøge om det
er driverproblemer. Tror jeg så bare ikke, da mange med ATI kort har
samme problem.

> [...]
>procentdel af monitorerne der har problemet for hvis Viewsonic kun får
>RMA på nogle få procent eller mindre vælger de nok at bruge resourcerne

Tja...hvis de alligevel får RMA på et par procent, svarer det jo
alligevel til en pæn stak defekt-skærme. Det mindste de kunne tilbyde
var da en undersøgelse/reparation af skærmen så. Som skrevet
andetsteds i denne tråd er det nok med 99% sikkerhed hardwaren som
fejler - og siden jeg godt kan få et analogt signal (vha. en
dvi-to-analog adapter) fra dvi-connectoren....det må jo mindske
fejlsøgningen væsentligt så det burde ikke tage en krig for dem at
finde en løsning, skulle jeg mene.

Oh well...

Fra : Lars Krag

Dato : 16-11-03 19:13

"rane" skrev i en meddelelse ...

> Det husker jeg så ikke. Men Viewsonic kan jo hurtigt undersøge om det
> er driverproblemer. Tror jeg så bare ikke, da mange med ATI kort har
> samme problem.

Den høje DVI clock er i alt fald tilsyneladende et problem for diverse ATI
kort. Nu har jeg lige skiftet til et Hercules Radeon 9800XT, og de første
timer virkede det perfekt i 1600x1200, da jeg så installerede cat 3.9
driverne var det samme problem, som med mit Connect 3D 9800PRO
der igen. Efter at have fjernet et enkelt flueben i driverne igen virkede alt
som det skulle, og har gjort det siden.

Det er så på en VP201s og problemet er der KUN i 1600x1200x32.

[snip resten]

/Lars

Fra : rane

Dato : 16-11-03 21:47

On Sun, 16 Nov 2003 19:12:51 +0100, "Lars Krag" <larskrag@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>som det skulle, og har gjort det siden.
>
>Det er så på en VP201s og problemet er der KUN i 1600x1200x32.

Jeps, det undrer mig også lidt. Måske er det den maximale mulige
opløsning, Viewsonic ikke helt har styr på.

Fra : ct

Dato : 20-11-03 21:29

Min VP181s kører (også) perfekt (6 uger nu) - bare til info!

claus

Fra : rane

Dato : 21-11-03 11:12

On Thu, 20 Nov 2003 21:28:35 +0100, "ct"
<claus.fjerndette.@kjerkegaard.dk> wrote:

>Min VP181s kører (også) perfekt (6 uger nu) - bare til info!

Min nuværende (som har problemet) kører perfekt i ca. 2 måneder - og
vel at mærke i en 8-12 timer dagligt da jeg arbejder hjemmefra. Så det
har nok også noget at gøre med hvor meget den står tændt.

Fra : K.

Dato : 14-11-03 21:11

"Jesper Rasmussen" <news1@fuglsang-rasmussen.invalid> wrote in message
> [...]

> Hvis det er en eller anden spøjs softwarefejl der kun viser sig i
> særlige tilfælde osv. kan det tage lang tid at få den rettet.

En skærm skal starte når man starter sin computer .
Så man kan se sin postscreen ,og komme ind i sin bios f.eks.
Og det gør den ikke på de DVI defekte viewsonic skærme.
Derfor kan man med det samme udelukke at det på nogen måde har at gøre med
software,
da intet software er aktivt under POST og før windows bliver loadet.
Iøvrigt er der tale om at DVI pludselig holder op med at virke.
Altså kan man med sikkerhed sige at der er tale om et hardware problem.

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 14-11-03 21:56

On Fri, 14 Nov 2003 21:11:06 +0100, K. wrote:

> [...]
> Iøvrigt er der tale om at DVI pludselig holder op med at virke.
> Altså kan man med sikkerhed sige at der er tale om et hardware problem.

Jo jo, men jeg taler om den software i skærmen - dens BIOS/firmware om
du vil. Der foregår en del mere inde i sådan en skærm (og andre
elektroniske apparater) end man lige er klar over