Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hjælp til mørke billeder
Fra : Fums

Dato : 13-11-03 21:40

Hvordan fotograferer I når det er mørkt? Jeg har forsøgt mig med og uden
blitz, men som det fremgår er det ikke blevet voldsomt tydeligt. Hvordan
laver I et godt billede når det er blevet mørkt?

Jeg har lagt tre billeder op under hinanden.
Første er uden blitz, men med Auto leves i PhotoShop
Anden er med blitz
Tredje er uden bitz uredigeret.

http://fums.dk/2003/11/index.htm#9

--
Venlig hilsen

Fums Fotolog
http://fums.dk

Fra : Pico

Dato : 13-11-03 22:18

Fums wrote:
> [...]
>
> Jeg har lagt tre billeder op under hinanden.
> Første er uden blitz, men med Auto leves i PhotoShop

Din Cola flaske vard slem, men dette er da frygteligt.
Billeder af den tybe slettes bare med det samme, der
bliver aldrig noget godt ud af dem.

Jeg har lysnet dit blitsh billed i Photoshop og lagt det i
dk.binaer så du kan se hvor dårligt det er. Der er altså
grænser for hvad man kan lave i billedbehandlingsprogrammer.
Pico

Fra : Max[DK]

Dato : 14-11-03 09:44

> Din Cola flaske vard slem, men dette er da frygteligt.
> Billeder af den tybe slettes bare med det samme, der
> bliver aldrig noget godt ud af dem.

Ja undskyld mig, men sådan noget p.. at komme med...!

Han skriver jo selv at han gerne vil have nogle fif og ved derfor godt at de
ikke er som de skal være... Der skal vel også være plads til os amatører...?

Og hvorfor hive cola billedet frem igen?!

/Max

Fra : Pico

Dato : 14-11-03 18:47

Max[DK] wrote:

> [...]
>
> Han skriver jo selv at han gerne vil have nogle fif og ved derfor
> godt at de ikke er som de skal være... Der skal vel også være plads

OK, det har du ret i, jeg sad og rodede med PhotoShop og opfattede i
skyndingen at han ville vide hvordan man reder sådanne billeder i
billedbehandlingsprogrammer. Jeg lysnede hans blitshbilled som et
eksempel på at man ikke kan rede billeder af den kvalitet.
Jeg undskylder selvfølgelig til Fums og vil prøve fremover at læse lidt
bedre på meddelserne.
Pico

Fra : Fums

Dato : 14-11-03 22:46

Pico skrev news:bp0sf1$1ju1uk$1@ID-184913.news.uni-berlin.de
> Jeg har lysnet dit blitsh billed i Photoshop og lagt det i
> dk.binaer så du kan se hvor dårligt det er. Der er altså
> grænser for hvad man kan lave i billedbehandlingsprogrammer.

Jeg kan ikke finde det, jeg kan kun hente de sidste 68 indlæg. Vil du være
så venlig at lægge et link til billedet?

Fra : Pico

Dato : 14-11-03 23:56

Fums wrote:
> Pico skrev news:bp0sf1$1ju1uk$1@ID-184913.news.uni-berlin.de
>
> Jeg kan ikke finde det, jeg kan kun hente de sidste 68 indlæg. Vil du
> være så venlig at lægge et link til billedet?

Så er det om jeg kan huske hvordan man gør, jeg mener det er noget i
retning af dette.

News<3fb3f4b6$0$27424$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>

Nu må vi jo se om det virker, ellers må en eller anden fortælle hvordan det gøres.
Pico

Fra : Pico

Dato : 15-11-03 00:05

Pico wrote:

> [...]
>
> News<3fb3f4b6$0$27424$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>
>
> Nu må vi jo se om det virker, ellers må en eller anden fortælle

Nå det virkede ikke, så prøv denne:

Fra : Fums

Dato : 15-11-03 09:29

Pico skrev news:bp3n38$1jrdan$1@ID-184913.news.uni-berlin.de
> Nå det virkede ikke, så prøv denne:

Linket er rigtigt, jeg kan bare ikke få adgang til den. Det må være slettet
fra min ISP side... underligt allerede.

Fra : Pico

Dato : 15-11-03 11:40

Fums wrote:
> Pico skrev news:bp3n38$1jrdan$1@ID-184913.news.uni-berlin.de

> Linket er rigtigt, jeg kan bare ikke få adgang til den. Det må være
> slettet fra min ISP side... underligt allerede.

Så vidt jeg kan se bruger du cybercity til news, dem kan jeg ikke kontrolere,
men det ligger da stadig på TDC's news.inet.tele.dk og news2.tele.dk.
Jeg prøver at sende det direkte til dig ved at fjerne invalid i din signatue,
men det er nok ikke nok Du vil åbenbart ikke have nogen skal kunne svare
dig direkte, selv ikke ved at fjerne SPAM eller sådan noget.
Pico

Fra : Fums

Dato : 15-11-03 14:54

Pico skrev news:bp502d$1ktgkq$1@ID-184913.news.uni-berlin.de
> [...]
svare
> dig direkte, selv ikke ved at fjerne SPAM eller sådan noget.

Men der står emailadresse på min hjemmeside (på alle undersiderne) og jeg
linker altid til min side... jeg kan også se du fandt den

--
Venlig hilsen

Fums Fotolog
http://fums.dk

Fra : John Poulsen

Dato : 13-11-03 23:50

Har du prøvet med følgende? (Uden blitz)
1: Stativ
2: Lang lukketid (prøv dig frem)
3: Blænde 2.0 - 5.6 (igen: Prøv dig frem)
4: Gerne med så lav ISO som muligt for bedst mulig kvalitet
Og selvfølgelig med fjernbetjening selvudløser af kameraet således at du
ikke påfører rystelser.

Ovennævnte virker for mig ;)

John

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 14-11-03 09:34

Hej

Du mangler noget mere flash kraft, jeg ved ikke om du kan sætte en extern
flash på dit kamera, hvis ikke, kan du overveje at købe nogle slave flash,
som bliver udløst af din egen blitz, og derved får du mere lys...

Lang lukketid og et stativ er også en mulighed ved nogle motiver, men
objekter der bevæger sig, kan du ikke tager på denne måde...

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : Max[DK]

Dato : 14-11-03 09:57

> Du mangler noget mere flash kraft, jeg ved ikke om du kan sætte en extern
> flash på dit kamera, hvis ikke, kan du overveje at købe nogle slave flash,
> som bliver udløst af din egen blitz, og derved får du mere lys...

Ja men for meget flash på sådan et billede vil nemt ødelægge den stemning
som man gerne vil have på sådan et billede....?

/Max

Fra : Fums

Dato : 14-11-03 13:02

Max[DK] skrev news:bp25dq$rau$1@sunsite.dk
> Ja men for meget flash på sådan et billede vil nemt ødelægge den stemning
> som man gerne vil have på sådan et billede....?

Det er jeg også mange for. Jeg ville helst opnå at grene svagt kunne anes,
men at kæderne skulle skabe billedet, desværre var træet så heller ikke godt
nok pyntet, men det er det første juletræ jeg har set med lys på i år, som
ikke står på Bilka eller Rosenggårdcentret (jeg kan ikke huske om jeg har
set dem med lys endnu i år, men de er der nok.

Fra : KASO

Dato : 14-11-03 23:50

"Max[DK]" skrev d. 14-11-03 09:57 dette indlæg :

> Ja men for meget flash på sådan et billede vil nemt ødelægge den
stemning
> som man gerne vil have på sådan et billede....?
>
> /Max

Løsningen er mindre flash og længere lukketid. Mange kameraer har idag
en funktion til dette et "natteprogram", "slow sync flash" eller hvad
det ellers kaldes. Fidusen er at man med lang lukketid får meget af
baggrundslyset - og dermed stemningen med - mens en smule blitz til
sidst sørger for at forgrunden er tilstrækkeligt belyst. Den lange
lukketid kræver dog brug af stativ - og at motivet er relativt
stationært - en smule bevægelse er dog intet problem, da blitzen jo
netop "fryser" forgrunden.

Jeg prøvede ovenstående på en ferie - dels på restauranter, hvor jeg
samtidig tog "almindelige" blitzbilleder. Forskellen var meget stor!
(Det bør tilføjes, at mit kamera er med billedstabilisator, så jeg kan
tage billederne uden stativ - trods den lange lukketid - et stativ er
ikke så charmerende på en restaurant)

Størst forskel så jeg dog på et nattebillede ved en pool med
undervandslys. Poolen lå i baggrunden - hovedmotivet var børn, der
legede med kattekillinger i forgrunden. Med almindelig blitz så man kun
børn og killinger - baggrunden var totalt sort. Med "natteprogram"
dukkede den indbydende pool op og gav billedet en helt anden stemning.
Teknikken kan varmt anbefales.

http://www.kandu.dk/

Fra : Max[DK]

Dato : 14-11-03 09:56

> [...]
> 4: Gerne med så lav ISO som muligt for bedst mulig kvalitet
> Og selvfølgelig med fjernbetjening selvudløser af kameraet således at du

Ja stativ er vigtigt, når du tager billeder i mørke og jo lavere iso jo
mindre kornet, men vær opmærksom på at en lavere iso også tager længere
lukketid, men det betyder jo intet hvis du har kameraet på et stativ

Nu kender jeg ikke dit kamera, men på mit kan jeg stille det så man selv
bestemmer blænden og kameraet så sørger for at beregne lukketiden, det kan
jeg gode erfaringer med.

Fjernbetjening kan man undvære i et billede som dette, jeg plejer bare at
sætte 2sek. forsinkelse på,så har man fjernet hånden inden billedet tages.

/Max
Nybagt A60 ejer

Fra : John Poulsen

Dato : 14-11-03 12:41

Jeg fik ikke rigtig skrevet det, som jeg mente det...

Det skulle have været: Med fjernbetjening ELLER selvudløser med 2 - 10
sek, forsinkelse..

Så skulle det være på plads. (Begge dele virker)

John

Fra : Fums

Dato : 14-11-03 12:59

John Poulsen skrev news:3fb40aa1$0$3743$ba624c82@nntp02.dk.telia.net
> [...]
> 4: Gerne med så lav ISO som muligt for bedst mulig kvalitet
> Og selvfølgelig med fjernbetjening selvudløser af kameraet således at du

Jeg havde ikke stativ med, men i dette tilfælde må det være svært at bruge.
Jeg fotograferede mens jeg sad på huk. Hvade jeg brugt stavis skulle jeg
sidde på jorden (har I underlag med til det når I er ude)?

Det med lukketid har jeg set en enkelt gang. Jeg kan ikke finde ud at det
endnu, men mit kamera kan indstilles lidt så det må jeg lære.

Hvad er ISO? Det plejer at være en filtype, men det er det ikke i denne
sammenhæng kan jeg godt lure

Fjernbetjening tror jeg ikke jeg for til kamemra nogen sinde, men det lyder
smart... især jo koldere det bliver uden for.

Jeg prøver om jeg kan hitte lidt om lukketid og blænde i manualen. Tak

--
Venlig hilsen

Fums Fotolog
http://fums.dk

Fra : Peter Schrøder

Dato : 14-11-03 14:17

"Fums" skrev
> Det med lukketid har jeg set en enkelt gang. Jeg kan ikke finde ud at det
> endnu, men mit kamera kan indstilles lidt så det må jeg lære.

Hvis din Ixus kun hedder Ixus, er der vist ingen manuelle
indstillingsmuligheder.

> Hvad er ISO? Det plejer at være en filtype, men det er det ikke i denne
> sammenhæng kan jeg godt lure

Det er et udtryk for lysfølsomhed. Dit kamera har fast
ISO 100 (hvis det er den Ixus jeg tror det er)

> Jeg prøver om jeg kan hitte lidt om lukketid og blænde i manualen. Tak

Tilsyneladende er den længste lukkertid på dit kamera 1 sekund.
Det er antagelig lidt for hurtigt til at du kan opnå den ønskede
effekt. Jeg tror ikke at dit isenkram lever op til dine ambitioner...

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Fums

Dato : 14-11-03 14:42

Peter Schrøder skrev news:3fb4d5c3$0$95080$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
> Hvis din Ixus kun hedder Ixus, er der vist ingen manuelle
> indstillingsmuligheder.

Jeg så bare én lave noget, som vist nok udsatte lukketiden... billedet blev
sådan et med smårystelser - det er vist når der er længere lukketid.

Hvis du trykker på kameranavnet på min side kommer du til
http://dpreview.com/reviews/canondigitalixus/

> Det er et udtryk for lysfølsomhed. Dit kamera har fast
> ISO 100 (hvis det er den Ixus jeg tror det er)

Øvsa

> Tilsyneladende er den længste lukkertid på dit kamera 1 sekund.
> Det er antagelig lidt for hurtigt til at du kan opnå den ønskede
> effekt. Jeg tror ikke at dit isenkram lever op til dine ambitioner...

Tjah.. jeg vil jo gerne have nyt, men hvis jeg ikke læser på tingene er det
måske ikke så meget jeg vinder ved at smide seks kilo efter et kamera og
udstyr... men jeg vil gerne have zoom, og den ekstra blits der kan komme på
det nye kamera jeg længes efter.

Fums

Fra : Peter Schrøder

Dato : 14-11-03 15:30

"Fums" skrev
> Jeg så bare én lave noget, som vist nok udsatte lukketiden... billedet
blev
> sådan et med smårystelser - det er vist når der er længere lukketid.

Rystede billeder kan du opleve ved lukkertider
på 1/60 sek. Men hvis du "slukker" blitzen vil dit
kamera automatisk lave en lang lukkertid.
Problemet er, at hvis blænde 2,8 ( som er største
åbning på dit objektiv (ganske respektabelt)) og en
lukkertid på 1 sekund ikke er nok, vil du stadig få
underbelyste billeder.

> Hvis du trykker på kameranavnet på min side kommer du til
> http://dpreview.com/reviews/canondigitalixus/

Jeps. Det er den jeg mente det var.
Dit kamera har fast ISO 100

> Øvsa

Det er der ikke noget at gøre ved....

> [...]
> måske ikke så meget jeg vinder ved at smide seks kilo efter et kamera og
> udstyr... men jeg vil gerne have zoom, og den ekstra blits der kan komme

Dit juletræsbillede ville vinde på en "anelse" mere lys.
Du kan få en løs blitz med indbygget slave-udløser, eller
en blitz og en løs slave-udløser.
Det behøver ikke at blive vanvittigt kostbart.
Se det fra den lyse side; det er jo faktisk først nu, at du
kan specificere egenskaberne på et evt. nyt kamera.
Det første kamera må betragtes som lærepenge...

Fra : John Poulsen

Dato : 14-11-03 23:04

Hejsa igen.

Jeg har en Canon G3'er udmærket kamera der bl.a. kan tage eksterne blitz
(hvilket jeg også har og kan anbefale at du også køber til din næste
kamera) :).

Max lukketid: 15 sekunder (jeg kunne godt tænke mig mere, men det går
til det meste)
Blænde 2.0 er det meste jeg kan sætte den til..

Men alt i alt en OK kamera, og vil sagtens have kunne lavet gode
billeder af de motiver, der er nævnt i denne tråd.
HVIS du vil tage billeder, der er mere end almidelige gode af nævnte
motivtyper er en udskiftning af kameraet en nødvendighed og læsning af
manualen tvungen "godnatlæsning" - ellers bliver kameraet du evt. vælger
at købe ikke udnyttet.

En stativ behøver jo ikke at blive sat til at udnytte den maximale
højde..