MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Ghost til XP
Fra : Gunnar Grooss

Dato : 13-11-03 17:14

Hvor ny skal en Ghost være for at køre på XP, er der en 2004 på vej
Gunnar

Fra : Christian Spøer

Dato : 13-11-03 17:49

> Hvor ny skal en Ghost være for at køre på XP, er der en 2004 på vej

v2003 kan sagtens køre på XP. Der er altid noget nyt på vej... Men hvis du
ikke står og skal bruge det lige nu, så vent til v2004. Det er et udemærket
program, men der er meget der kan blive bedre. Hvis du står med én enkelt
pc, der skal ghostes er det perfekt. Hvis du skal bruge det i en IT-afdeling
halter det lidt.

Mvh
Christian

Fra : Leony

Dato : 13-11-03 18:11

"Christian Spøer" <christian_spoer@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> v2003 kan sagtens køre på XP.

Det kan 2002 også.

> Hvis du skal bruge det i en IT-afdeling halter det lidt.

Nysgerrigheden overmander mig og jeg er nødt til at vide hvad der er
galt med det.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 13-11-03 21:19

Leony wrote:

> Nysgerrigheden overmander mig og jeg er nødt til at vide hvad der er
> galt med det.

Scriptede installationer er mere fleksible og hardwareuafhængige
For at bruge ghost skal mere maskinerne være nøjagtige kloner
hardwaremæssigt

Men det kan det være at MS Virtual PC 2004 ændrer på denne betragtning

- Peter

Fra : Jakob Svarrer

Dato : 13-11-03 22:27

> Scriptede installationer er mere fleksible og hardwareuafhængige
> For at bruge ghost skal mere maskinerne være nøjagtige kloner
> hardwaremæssigt

XP "Hardwareuafhængigheden" er dog heldigvis fleksibel(i forhold til
tidligere Microsoft OS), så "klon" udtrykket er nok lidt misvisende efter
min mening.
Bruger selv den scriptede installation en del af vejen til at lave et
masterimage (for at sikre ensartetheden fra gang til gang og for at få det
hele med, de små grå er ikke hvad de har været
Bruger p.t. et XP image (som deployes med Ghost), som kører på stationære og
bærbare, rangerende fra Pentium 2 til Pentium 4, forskellige producenter
bla. Amitech, Compaq, Dell og diverse bambusmærker. Har kun oplevet en type,
hvor imaget ikke kunne starte op(en bambus med dual-cpu).
Så jo, jeg er er glad for XP(og i den forbindelse Sysprep) og så
selvfølgelig Ghost til at klare udrulningen.

hilsen

Jakob

Fra : Christian Spøer

Dato : 13-11-03 22:54

> Så jo, jeg er er glad for XP(og i den forbindelse Sysprep) og så
> selvfølgelig Ghost til at klare udrulningen.

Har du info om sysprep? Links, erfaringer osv.? Og så lige en hurtigt resume
om hvad det gør...

Mvh
Christian

Fra : Jakob Svarrer

Dato : 14-11-03 11:20

> Har du info om sysprep? Links, erfaringer osv.? Og så lige en hurtigt
resume
> om hvad det gør...

Hej Christian

Angående sysprep (som ligger på din XP cd, vistnok i support mappen i
Deploy.cab, sådan lige efter hukommelsen) vil jeg nok starte hos Microsoft
evt. her
http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/using/itpro/deploying/introduction.asp
(her står der noget, og ellers er der selvfølglig hjælpefilen i
deploy.cab ), jeg bruger selv kun en lille del af det (det der er
nødvendig,
Du bygger dit image op, som du gerne vil have det til at se ud. Sysprep er
den sidste del af processen, så hvis ikke dit masterimage indeholder de
nødvendige drivere mv. vil du selvfølgelig ikke opnår den nødvendige
hardware fleksibilitet. Drivere kopierer man ned den struktur, som man
angiver i ens sysprep.inf, som er konfigurationsfilen til syspep.exe

Så min fremgangsmåde er

Laver masterimaget, noget scriptet og noget manuelt
Kører sysprep (når man først har fået det til at virke, er det forholdsvis
let at udbygge det med nye drivere)
Bruger en bootdisk/bootcdrom til at uploade imaget til en Imageserver
Så ligger der så der klar til distribution (har dog også et par bootable
cd/dvd med imaget i tilfælde at en lokation har begrænset båndbredde)
Bruger samme bootdisk/bootcdroom til at trække imaget ned på "målmaskinen"
Når maskinen genstarter efter imaget er lagt ned initialiseres en mini-setup
af XP setup(alt efter hvordan du har valgt at kører sysprep, kig lidt i
dokumentationen), hvor den søger efter hardware og spørger efter PC-navn
(resten er besvaret i sysprep.inf, jo mindre "svar du angiver i sysprep.inf,
jo flere spørgsmål får du stillet under mini-setup) maskinen bliver indmeldt
i domainet, laver autologon og laver lidt andre ting.(kalder en
opdateringsfil på netværket, så har man jo mulighed for at lave lidt
"efterbrænding" eller brandslukning om man vil)
Det må vist være det korte "resume"

I dokumentation står der også hvilken hardwareensartethed der er nødvendig
for at det køre.
Vores image er udviklet til Uniprocessor maskiner, kan dog starte på de
fleste dual-cpu, men der er ikke understøttelse for dual-cpu(så her skal man
lige lave lidt fiksfakserier, medmindre man vil køre med to imager, ikke det
store problem, da man kan bruge det samme masterimage og så nøjes med at
ændre i sysprep.inf)

I starten var det lidt eksperimentiel, for at opnå noget generisk, som kunne
køre på et bredt udvalg af maskiner, prøvede f.eks. først at bygge
masterimaget på en Pentium 4 (så virkede det ikke på en Pentium 2) og så
fremdeles, så p.t. har jeg en lille Compaq SFF P3-450 stående gemt væk under
bordet, som jeg er ret glad at bygge masterimage op på.

Der er sikkert andre metoder og gode ideér, men det var lige hvad der var,
da vi skulle have bakset noget sammen op til julen 2001, men det kører
stadigvæk på ca. 2000 pc'er. selvfølgelig kommer der lige en ny idé ind i
mellem, som man så lige implementerer(det gør også imagedelen lidt sjovere,
for ellers er det jo ret trivielt)

hilsen

Jakob

Fra : Christian Spøer

Dato : 14-11-03 12:09

Hej Jakob!

Mange tak for gennemgangen. Meget fyldestgørende.

Mvh
Christian

Fra : Christian Spøer

Dato : 13-11-03 23:28

> Nysgerrigheden overmander mig og jeg er nødt til at vide hvad der er
> galt med det.

Hmm... tænkte nok der var en der spurgte ;) Men prøvede der hvor gærdet var
lavest.

Jeg arbjeder i en IT-afdeling med 5 forskellige typer maskiner med følgende
udstyr:
1: Diskettedrev og cd-drev. Ikke mulighed for boot fra cd. Netkort.
2: Modul-bås med mulighed for at skifte mellem diskettedrev og cd-drev, ikke
samtidigt. Boot fra cd. Netkort.
3: Diskettedrev og cd-drev. Boot fra cd. Netkort.
4: Samme som 3, men andre producenter.
5: Samme som 3, men andre producenter.

Finten er at vi skal have en boot-cd med automatisk indlæsning af
Ghost-image. Det bliver altså til fem cd'ere med hver et image til hver type
pc.
For at tage et image af eks. PC2, der ikke har Ghost installeret, skal man
have en anden pc med Ghost på. De to pc'ere kobles sammen i et peer-to-peer
netværk, og startes med en floppy lavet af Ghost med support for netværk.
Her ville det så være smart hvis Ghost automatisk kunne skrive image'et fra
PC2 med en brænder i den anden pc og samtidigt lave den til en boot-cd, men
det kan Ghost ikke. Det er kun muligt hvis brænderen er installeret lokalt,
altså på den pc, der skal tages et image af.
En løsning kunne være at installere brænder i hver type pc. Det giver dog
følgende problemer: Det er tidskrævende (installation i hver type pc) og
kostbart (en brænder til hver type). Det kan oplyses her, at en brænder til
PC2's modul-bås koster ca. 2000kr. (!) Lidt pebret.
Ghost kunne altså ikke sådan lige lave boot-cd med image på, her brugte jeg
en række programmmer, skrevet af en der hedder Bart:
http://www.nu2.nu/bootcd/

I vores tilfælde var Ghost altså ikke tilstrækkeligt, og virker også lidt
firkantet i dets brug - ikke særligt fleksibelt. Brugervenligheden kan ligge
på et meget lille sted så snart man skal bruge nogle af de mere avancerede
funktioner. Men hvis man kun har én pc, der skal tages image af, er det
perfekt, ingen tvivl der.
Men vi havde ikke tid til at sætte os ind i andre programmer (eks.
PowerQuest's DriveImage PRO) og indkøb af dem.

Mvh
Christian

Fra : Kurt Larsen

Dato : 14-11-03 01:36

"Christian Spøer" <christian_spoer@hotmail.com> wrote in news:3fb4057f$0
$29373$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

> http://www.nu2.nu/bootcd/

Fedt link

Har du forsøgt med "PowerQuest DeployCenter" som er konkurrent til Ghost,
og i givet fald, hvilket produkt er bedst til netop det du omtaler ?

Kurt

Fra : Christian Spøer

Dato : 14-11-03 12:19

> Fedt link

Ja, det har hjulpet mig meget. Nogle af programmerne kan dog være lidt
nørklede at bruge, men hvis man sætter sig ind i procedurerne går det fint
(det er jo dos, og man er efterhånden lidt rusten på det område)

> Har du forsøgt med "PowerQuest DeployCenter" som er konkurrent til Ghost,
> og i givet fald, hvilket produkt er bedst til netop det du omtaler ?

Har kun kigget lidt i manualen til PowerGuest. Det så mere avanceret ud end
Ghost, men til gengæld også sværere... SÅ jeg droppede det og brugte en
kombination af Ghost og Bart's væktøjer.
Nu skal jeg bare have sysprep syet ind i min løsning... Det kan du læse om
et andet sted her i tråden.

Mvh
Christian

Fra : Gunnar Grooss

Dato : 14-11-03 09:54

">

> Det kan 2002 også.

Hej.
Jeg har forsøgt med 2002, men får den besked at den ikke kan køre på NT og
XP.
Findes de på dansk? Det er til 2 enkeltstående maskiner det skal bruges. En
ME, der kører det fint og en XP. Har forsøgt at downloade en opgradering,
men det lykkes ikke.
Gunnar

Fra : Christian Spøer

Dato : 14-11-03 12:16

> Jeg har forsøgt med 2002, men får den besked at den ikke kan køre på NT og
> XP.

Så drop v2002 hvis du har problemer med det og alligevel har adgang til
v2003.

> [...]
En
> ME, der kører det fint og en XP. Har forsøgt at downloade en opgradering,

Det ser ikke ud som om de findes på dansk (ifølge edbpriser.dk).
Når det ikke drejer sig om mere end 2 pc'ere får du ikke den store brug for
manualen, og hvis du er bare en smule inde i engelsk vil du godt kunne
forstå programmet.

Mvh
Christian

Fra : Leony

Dato : 14-11-03 14:31

"Gunnar Grooss" <g.grooss@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har forsøgt med 2002, men får den besked at den ikke kan køre på
> NT og XP.

På æsken med min 2002 version står der at den supporterer Windows XP.
Jeg har brugt den fra dag 1 uden problemer i XP.
Du kan se det her:
http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/B00005QDU1/103-8027922-6448605

Det eneste problem, som for nogle er lidt irreterende, er at man ikke
kan gemme sit image på en NTFS-partition.
Der er jo så en del andre problemer i professionelt øjemed.

Fra : Kurt Larsen

Dato : 14-11-03 15:11

"Leony" <leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> wrote in news:gM4tb.32511
$jf4.1677140@news000.worldonline.dk:

> Det eneste problem, som for nogle er lidt irreterende, er at man ikke
> kan gemme sit image p† en NTFS-partition.

Siger du at Ghost2002 IKKE kan gemme diskimages på NTFS ?
Dette har DriveImage kunnet længe.

Kurt

Fra : Thomas Madsen

Dato : 14-11-03 15:39

Kurt Larsen skrev:

> Siger du at Ghost2002 IKKE kan gemme diskimages på NTFS ?

Ja, men Ghost 2003 kan.
<http://service1.symantec.com/SUPPORT/ghost.nsf/docid/2000012811284125>

| Norton Ghost 2003 can save image files directly to NTFS partitions.
| Ghost consumer versions other than Norton Ghost 2003 cannot save
| image files directly to NTFS partitions

> Dette har DriveImage kunnet længe.

Meget længe endda.

PS. Kunne man ikke lokke dig til at opsætte din Xnews som beskrevet
på følgende side:
<http://www.student.dtu.dk/~s991520/xnews/opsaetning.html#compose>
(Jeg tænker på de 3 custom headers med tegnsætsangivelse).

Desuden så tyder det på at du mangler at installere riched32.dll og
Xnews.exe.local som beskrevet her:
<http://www.student.dtu.dk/~s991520/xnews/installation.html>.

Madsen.

Fra : Lars

Dato : 16-11-03 12:40

On Thu, 13 Nov 2003 17:49:26 +0100, "Christian Spøer"

>v2003 kan sagtens køre på XP. Der er altid noget nyt på vej... Men hvis du
>ikke står og skal bruge det lige nu, så vent til v2004.

Det kan godt gå hen og blive en lang ventetid. Der er, mig
bekendt, ikke nogen umiddelbare planer om en V2004.

--
Lars,
<http://www.gaarde.org/acronyms/>