MS Windows
briani 27239
XP og brugerkonti med begrænset adgang til~
Fra : Michael Dylmer

Dato : 13-11-03 13:37

Jeg har oprettet brugerkonti til mine børn med begrænset adgang i XP. Men de
kan nu ikke installere og køre nogle spil. Har jeg som administrator ikke
adgang til at installere spil og give særlige tilladelser for de enkelte
brugere?
Hvordan lader man sine børn bruge sin PC og samtidigt undgå at vigtige filer
lider overlast?

Fra : Jan V.

Dato : 13-11-03 13:47

"Michael Dylmer" <dylmer@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> brugere?
> Hvordan lader man sine børn bruge sin PC og samtidigt undgå at vigtige

Pr definition er det kun administrator eller brugere med administratoradgang
der kan installere programmer - det er en arv fra Win NT/2000.

Men at de så heller ikke kan køre spillene - den slås jeg også med
derhjemme.

Jan

Fra : Jens

Dato : 13-11-03 14:05

"Jan V." <jvREMOVE THIS@AND ALSO THISdgm-sdg.com> skrev i en

> Pr definition er det kun administrator eller brugere med
administratoradgang
> der kan installere programmer - det er en arv fra Win NT/2000.

Sludder....

> Men at de så heller ikke kan køre spillene - den slås jeg også med
> derhjemme.

Det behøves ikke.
Log ind med adminret.
Hklik på "denne computer" og vælg administrer.
Find lokal brugerstyrring, og ungernes konto, fjern bruger, og tilføj
superbruger.

Nu kan de installere spil og programmer, ændre skrivebord og andet, men ikke
ændre netværksopsætning, brugerrettighedder eller afstallere programmer som
de ikke selv har installeret.andet vitalt.
Derudover bruges kvotastyring til at skjiule feks C drevet for dem, de skal
kun have læse/skrive ret til C;\ D&C\deres mappe.

Mvh Jens

Fra : jv

Dato : 13-11-03 15:04

> [...]
> Hklik på "denne computer" og vælg administrer.
> Find lokal brugerstyrring, og ungernes konto, fjern bruger, og tilføj

Hvad menes med "tilføj superbruger" og hvordan gøres dette?

> [...]
skal
> kun have læse/skrive ret til C;\ D&C\deres mappe.

"Kvotastyring" ---- hvor finder jeg dette?

jv

Fra : Jens

Dato : 13-11-03 19:02

"jv" <nospam@nospam.ig> skrev i en meddelelse

> Hvad menes med "tilføj superbruger" og hvordan gøres dette?

Højre klik på "Denne computer", og vælg "administrer", - lokale brugere og
grupper - brugere / find den konto som skal ændres.
Dobbelklik på kontoen, "knægten"... - fanen "medlem af" - tilføj -
avanceret - søg nu / vælg superbrugere. (nederst), og tryk ok ud igen,
marker "brugere" i listen på kontoen, (som nu både er superbruger, og
bruger), og fjern den.
Det er det hele.... i XP pro, jeg kan ikke huske om den er i home, men det
mener jeg bestemt den er

> ikke
> som
> skal
>

> "Kvotastyring" ---- hvor finder jeg dette?

Åben "Denne computer", højreklik på et drev og vælg egenskaber - kvota...
(findes kun hvis det er et NTFS drev....fat32 dur ikke)

Mvh Jens

Fra : Jens

Dato : 13-11-03 20:24

"Jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Metoden findes kun i XP pro viser det sig.

Mvh jens

Fra : Michael Dylmer

Dato : 13-11-03 15:35

> [...]
skal
> kun have læse/skrive ret til C;\ D&C\deres mappe.

Jeg kan ikke finde 'lokal brugerstyring', ej heller noget om 'superbrugere'
noget sted. Mon vi har forskellige versioner af XP med forskellige
funktioner. Jeg har Home Edition.
Mvh Michael

Fra : Hansen

Dato : 13-11-03 18:16

On Thu, 13 Nov 2003 15:34:35 +0100, "Michael Dylmer"
<dylmer@get2net.dk> wrote:

> [...]

>Jeg kan ikke finde 'lokal brugerstyring', ej heller noget om 'superbrugere'
>noget sted. Mon vi har forskellige versioner af XP med forskellige

Jeg mener ikke, det er muligt at definere superbrugere i XP home. Men
du kan måske bruge denne nødløsning.

Log på børnenes brugerprofil > højreklik på spillets genvej > vælg
"kør som" > indtast dit eget brugernavn og adgangskode.

Nu kan børnene køre spillene, men installeringen skal du fortsat selv
klare.

Mvh. Hansen

Fra : Michael Dylmer

Dato : 13-11-03 22:56

"Hansen esenet.dk>" <lottes@<fjernes> skrev i en meddelelse

> [...]
> "kør som" > indtast dit eget brugernavn og adgangskode.
>
> Nu kan børnene køre spillene, men installeringen skal du fortsat selv

Den mulighed kender jeg. Men de kære børn har det jo med zappe vildt frem og
tilbage mellem installerede spil og diverse ting og sager på internettet.
Den løsning kan bruges, men er ikke særligt praktisk.

Mvh Michael

Fra : Jan V.

Dato : 14-11-03 07:51

> [...]
skal
> kun have læse/skrive ret til C;\ D&C\deres mappe.

Ej sludder

Når jeg opretter en bruger som Superbruger og forsøger at installere et
program, får jeg en "Kør programmet som" og hvis jeg ikke vælger
administrator og indtaster tilhørende PW, kan jeg ikke installere.

Men jeg vil da prøve om det afhjælper det andet, med at køre programmerne
efterfølgende.

Jan

Fra : Jens

Dato : 14-11-03 07:57

> [...]

> program, får jeg en "Kør programmet som" og hvis jeg ikke vælger
> administrator og indtaster tilhørende PW, kan jeg ikke installere.

Har du fjernet "bruger" fra kontoen ?
Hvis man tilføjer "superbruger" uden at fjerne "bruger" får man netop det
problem.

Mvh Jens

Fra : Jan V.

Dato : 14-11-03 09:25

> [...]
>
> Har du fjernet "bruger" fra kontoen ?
> Hvis man tilføjer "superbruger" uden at fjerne "bruger" får man netop det

Har fjernet bruger af samme grund

Jan

Fra : Jens

Dato : 14-11-03 09:30

"Jan V." <jvREMOVE THIS@AND ALSO THISdgm-sdg.com> skrev i en

> Har fjernet bruger af samme grund

Så har du måske også opdaget at kontoèn nu er en "ukendt kontotype" i
kontrolpanelet ?

Windows er et genialt stykke ½fabrikata.......... hihi

Mvh Jens

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 13-11-03 14:30

"Michael Dylmer" wrote in a message
> Hvordan lader man sine børn bruge sin PC og samtidigt undgå at vigtige
filer
> lider overlast?

Tjohh, lærer dem hvordan man bruger en PC (med tiden)
Hvis man piller (for meget) så kan de ikke spille indtil PC'eren er oppe at
køre igen
Denne metode kræver dog at det ikke er en "vital" PC der har åndenød

- Peter

Fra : Michael Dylmer

Dato : 13-11-03 15:49

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
at
> køre igen
> Denne metode kræver dog at det ikke er en "vital" PC der har åndenød

Nu er det vores eneste PC og selve husalteret der er tale om, og jeg har
netop brugt mange timer på at genetablere den efter at den 2½ årige har
leget for meget med træk&slip og tilfældig trykken på taster og klikken med
mus. Vi synes ikke vi har plads til en ekstra PC, eller en til hver af
børnene, så det ville jo netop være fint hvis man kan indrette den så de kan
bruge den nogenlunde frit uden at komme til at ødelægge noget.
Det må iøvrigt være et problem som mange med børn kan nikke genkendende til.

Mvh Michael

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 13-11-03 15:56

> [...]
> netop brugt mange timer på at genetablere den efter at den 2½ årige har
> leget for meget med træk&slip og tilfældig trykken på taster og klikken

OMG - minderne kommer tilbage - jeg føler med dig

Dengang var det jo ren DOS og senere win 3.11 så det var begrænset hvor
meget skade der kunne ske...

- Peter

Fra : Jens

Dato : 13-11-03 18:50

> [...]

> bruge den nogenlunde frit uden at komme til at ødelægge noget.
> Det må iøvrigt være et problem som mange med børn kan nikke genkendende

Hvis muligheden for superbrugere ikke findes i xp home er den værdiløs til
familiebrug.
Jeg opsætter mange pcèr for børnefamillier, de kører som regel i årevis uden
vrøvl.

Mvh Jens.

Fra : Michael Dylmer

Dato : 13-11-03 23:01

> [...]
> familiebrug.
> Jeg opsætter mange pcèr for børnefamillier, de kører som regel i årevis

Der er ikke mulighed for at oprette superbrugere i xp home desværre. Dårligt
af MS at denne familievenlige funktion ikke er med i netop Home-udgaven.
Så fik jeg afklaret det, og må overveje hvad jeg så gør.
Tak for hjælpen.
Mvh Michael.

Fra : Jens

Dato : 13-11-03 23:41

> [...]

> af MS at denne familievenlige funktion ikke er med i netop Home-udgaven.
> Så fik jeg afklaret det, og må overveje hvad jeg så gør.

Det har jeg også konstateret til aften, home er ubrugelig efter min mening
nu.

Mvh Jens

Fra : Pernille Frederiksen

Dato : 14-11-03 04:14

"Michael Dylmer" <dylmer@get2net.dk> wrote in

> Det må iøvrigt være et problem som mange med børn kan
> nikke genkendende til.

Vi har løst det ved at have flytbare harddiske samt en backup som altid kan
lægges på igen når ungerne har ødelagt det hele.

På den måde har vi hver vores PC, selvom vi kun har en PC.

Pernille

Fra : Jens

Dato : 14-11-03 07:41

"Pernille Frederiksen" <pernille.frederiksen@.> skrev i en meddelelse

> Vi har løst det ved at have flytbare harddiske samt en backup som altid
kan
> lægges på igen når ungerne har ødelagt det hele.
>
> På den måde har vi hver vores PC, selvom vi kun har en PC.

En god idè, men bøvlet

Mvh Jens.