Vielsesbrev fra 1918.
Fra : Erik Moldt

Dato : 13-11-03 11:28

Hej.
Jeg sidder med et vielsesbrev fra 1918 for:
Arbejdsmand Rasmus Pedersen Baskjær, født i Lisbjerg sogn 5/8 1868
og Petra Marie Hein, født i Hellig Kors sogn, København den 26/11 1895 og
døbt i samme sogn 17/11 1897.

De er åbenbart blevet viet i et privat hjem, præstens der underskriver
vielsesbrevet tværs på forsiden.
Vielsesbrevet er underskrevet i København den 30/9 1918: "Givet i København
den 30 september 1918" (side 2 indsat).
Men betalingen er sket i Århus samme dag: "Betaling 33 kr 66 øre i Aarhus
Stiftsamt, d. 30/9 1918" (side 1).

4 spørgsmål som jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig med at opklare:
Jeg har lagt kopi af vielsesbrevet på adressen:
http://www.moldt.net/vielsesbrev1918.htm

1) Hvad var formålet med et sådan vielsesbrev? Manden var jo 50 år gammel
og pigen var 23 år da de blev viet.

2) Hvordan kan vielsesbrevet være underskrevet i København og betalingen
sket i Århus samme dag? Jetpost fantes vel ikke på dette tidspunkt!

3) Jeg kan læse præstens, for det var vel "kun" en præst der måtte vie dem
ifølge teksten på side 2, påtegning på forsiden således:
"Vielsen fandt Sted i undertegnedes Hjem
D. 7de Okt 1918 og blev fuldbyrdet af mig
? ________ (et stednavn som jeg ikke kan tyde, omkring Lisbjerg egnen nord
for Århus) d. ? ____ 1918
N. Johansen ? ? ? (hvad kan efternavnet være?)

4) Øverst på vielsesbrevet er der 3 stempler, nemlig:
a) If.20.APR.25.R30597
b) If.29.JUN.26.R30597
c) IR -6JUL 1925 J. Br. 30262
Kan nogen forklare hvad de 3 stempler henviser til. Datoerne må være: 20/4
1925, 29/6 1926 og 6/7 1925, altså flere år efter de er blevet viet.
Erik Moldt

Fra : dannebrog

Dato : 14-11-03 09:44

De blev viet i Århus Domsogn såmænd. Men kønt skriver han ikke.

Vielsesbreve blev oftest givet gennem amterne - deres
såkaldte blanketregnskaber - og de er afleveret til Rigsarkivet. Du skal
søge i proveniensnr. 0005.b01.g - Justitsministeriet - blanketregnskaber -
og så bestille det kvartal og amt, hvor bevillingen blev givet.

Regnskaberne skal bestilles ca. 4 dage, før du skal bruge dem. Du kan også
bestille selve regnskabet til brug på LAV. Der findes efter 1870 ikke nogen
registre til disse regnskaber, men bilagene kan være bevaret.

M.v.h.

Ulrich
--
Ulrich Alster Klug
København - Denmark

http://www.dk-yeoman.dk
dannebrog@dk-yeoman.dk

Fra : dannebrog

Dato : 14-11-03 09:48

Nåja, det med underskrift flere steder samme dag, skyldes nok, at disse
blanketter (altså fortrykte bevillings-breve) allerede var underskrevet i
Kbhvn, når de blev sendt ud til udfyldelse hos amterne.

Blanketregnskaberne - også kaldet øvrighedernes bevillinger - er meget
spændende og begyndte 1800, hvor amterne fik lov at give tillaldelse til
hensidden i uskiftet bo - først 1827 kom skilsmisse til, og fra 1800 og frem
kom en lang række bevillinger til - bl.a. adoption, men vist først i 1915.

Og så er det oven i købet noget, som det indtil 1870 er meganemt at bruge,
fordi der er navneregistre til - kaldet ekstraktprotokoller (indtil 1850
ligger det hele på film, så dem kan man altid låne fra RA og få hjem til
lokalt bib. eller lokalhist. arkiv eller til LAV).

M.v.h.

Ulrich