Hjælp hund napper efter baby
Fra : Dinkedus

Dato : 13-11-03 09:46

Hej NH

Min lille hund napper efter mit barnebarn.
Hvordan gør jeg det rigtige, jeg ved hunden er jaloux på mit barnebarn. Han
er 1 år.
Jeg er bange for det ender med at den bider ham rigtigt.

Nogle gode bud, så vi alle er glade ??

---

Fra : Pia J

Dato : 13-11-03 09:53

"Dinkedus" <fru-mortensen@get2net.dk> wrote in message
> [...]
>
> Min lille hund napper efter mit barnebarn.
> Hvordan gør jeg det rigtige, jeg ved hunden er jaloux på mit barnebarn.

Det vil hjælpe, hvis du evt. fortæller i hvilke situationer hunden napper
efter barnet. Er det når du sidder med barnet på skødet, eller render
knægten rundt efter hunden og vil lege med den? Hvilken race er hunden, og
hvor vant til børn er den ellers? Knurrer den først, eller kommer den
løbende hen og snapper ud helt uden varsel? Har den gjort det siden drengen
blev født, eller først nu hvor han er ved at blive mobil?

Det er vigtigt at respektere hundens grænser og være opmærksom på, om den
måske er usikker overfor dette lille nye væsen. Barnet skal ikke have lov at
"pille" ved hunden, dels kan han ikke styre sine bevægelser og ved ikke, at
man ikke må prikke i øjnene fx, dels har børn nogen meget pludselige,
mærkelige bevægelser i forhold til voksne, og det kan gøre hunden nervøs,
den ved ikke hvad den skal forvente og prøver at opdrage "hvalpen" til at
opføre sig ordentligt.

:Pia

Fra : Pia J

Dato : 14-11-03 09:11

> "Dinkedus" <fru-mortensen@get2net.dk>

>Hunden snapper når drengen rækker ud efter noget, af sit legetøj eller
andre ting. >Det er nok de hurtige >bevægelser, den har også nappet andre
små børn, jeg lader aldrig den være alene med dem. Fra starten har jeg
>været meget opmærksom på hunden, jeg har altid holdt lidt om den, når den
har nærmet sig drengen, det er nok >fejlen. Jeg siger også til drengen at
han skal ae(det ser dumt ud)forsigtigt. Hunden er en puddelblanding med
>ukendt far, men den ligner en cernterrier. Jeg >håber på svar.

----

Jeg kopierer lige ovenstående svar herover, så alle kan give deres besyv
med!

Et af problemerne er nok, som du selv siger, at du har været nervøs hver
gang hunden nærmede sig, og det smitter af, så den tror det er noget
faaarligt noget der er kommet ind i huset.

Hvor ofte ser de hinanden og har hunden været sammen med børn fra den var
hvalp? Det er ofte sværere at lære dem som voksne, hvis de føler sig
utrygge.

Måske du i en periode skulle få en babylåge og sætte den op et sted hvor
hund og barn kan være på hver sin side, men hunden kan observere barnet og
ikke føler sig sat udenfor døren. Hvis det er praktisk muligt.

I skal nok også vente med at opfordre barnet til at røre hunden, afled begge
deres opmærksomhed med noget andet, det vil vise hunden at den smarteste
måde at tackle "uhyret" på, er ved at gå sin vej. Med tiden vil drengen jo
få mere styr på sine bevægelser og ikke virke så skræmmende. Men indtil
videre synes jeg I skal arbejde på at de kan være i samme lokale, drengen
skal nok nå at få klappet de hunde han skal klappe, det behøver ikke være
nu.

Jeg håber nogen af jer med børn har yderligere input.

:Pia

Fra : ScooterHead

Dato : 13-11-03 21:48

Hej Bedste,

Væn hunden til at have mundkurv på når den er sammen med små børn.

Tag den først af igen når i er helt tryg ved hunden.

På den måde kan i alle, på nær hunden måske, være glade.

Mvh
Ole Nielsen