hjælp!
Fra : johny møller

Dato : 13-11-03 09:56

hej
vi har lige fået to dejlige killinger. de skal være inde katte for jeg har
før mistet udekatte ved at folk tager dem til sig eller at de blir kørt ned.
så nu skal de her være inde. jeg vil høre om i kan svare mig på om kattene
skal være øremærket og vaccineret og kastereret? det er der nogen der har
bildt mig ind de skal selv om det er inde katte er det virkelig sandt?
håber nogen kan hjælpe os.
hilsen bettina og johny

Fra : Pia J

Dato : 13-11-03 09:05

> [...]
> skal være øremærket og vaccineret og kastereret? det er der nogen der har
> bildt mig ind de skal selv om det er inde katte er det virkelig sandt?

Kastreret vil i hvert fald være en rigtig god ide, ellers begynder hankatte
at strinte (og larmer og er rastløse) og hunkatte har ikke godt af at komme
i løbetid hele tiden uden at parre sig, deres hormoner løber helt løbsk og
de bliver nærmest sindssyge. To kønsmodne katte af samme køn kommer meget
nemt op at slås, og så bliver de måske aldrig gode venner igen.

Vaccination og øremærkning er også en god ide - tænk hvis katten en dag kom
til at stikke af, så kan den nemt blive smittet med noget, og ingen kan
finde jer hvis de får fat i katten. Hvis den skal på pension en dag SKAL den
i øvrigt være vaccineret.

Når kattene er et par år kan man evt. nøjes med at vaccinere dem hvert andet
år.

:Pia

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 13-11-03 09:19

"johny møller" <j.moeller@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal være øremærket og vaccineret og kastereret? det er der nogen der har
> bildt mig ind de skal selv om det er inde katte er det virkelig sandt?

Tillykke med killingerne.
De SKAL ikke noget, der er ingen regler for det. Men for jeres egen skyld
skal I i hvert fald have dem kastreret. En hunkat i løbetid er ret besværlig
(larmer og tisser rundt omkring), og en fertil hankat indendørs - glem det!
(Hvis ikke I ved det, så strinter de, og det _stinker_!) Øremærkning:
Hvis kattene aldrig slipper ud, er det ligemeget, men kan I være helt sikre
på det? Hvad nu hvis I en dag har indbrud, og tyven lader døren eller
vinduet stå åbent? En kat, der altid har været indekat, vil have svært ved
at finde tilbage.
Vaccination: Tja, der _kan_ slæbes smitte ind i huset, men risikoen er ikke
særlig stor. Så det er også op til jer at vurdere risikoen.

Mange hilsner fra Else.
--
Gyldenkærnes Norske Skovkatte
Killinger ventes i uge 49

Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 13-11-03 11:58

Jeg har også to indekatte og de er begge neatraliserede.
Teddy (hankatten) lugter ikke lige så fælt som inden han blev kastereret og
det er lidt svært at sige hvad forskel det gør for Cheeta for hun blev lige
stereliseret i torsdags, men på nuværende tidspunkt er hun MEGET mere kælen.
Så det vil ihvertfald være en god ide.
Ingen af mine indekatte er vacineret og dyrlægen siger at det ikke er vildt
nødvendigt når de ikke kommer ud. Der kan selvfølgelig være en risiko for
smitte udefra, men den er ikke så stor.
Cheeta er øremærket, men Teddy er ikke. Men hvis han en dag skal under fuld
bedøvelse, vil jeg få det gjort for selv om det er indekatte, kan man jo
ikke garantere at de en dag spæner som sindsyge. Man kan jo få gæster der
ikke lige er obs på at ALLE døre og vinduer skal være lukket.

Hilsen Linda

Fra : johny møller

Dato : 13-11-03 19:48

hej
tak for svarene det var rart at vide.
men er der noget bestemt tidspunkt (med hensyn til alder) der er bedst at
man kasterere kattene? og ved i en ca pris på et sådan besøg hos dyrlægen.
vvenlig hilsen bettina og johny
"Linda Hedegaard Jensen" <FJERNDETTEteddymis@stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3fb36395$0$7155$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...

Fra : Helle Frederiksen

Dato : 14-11-03 08:28

> [...]
> man kasterere kattene? og ved i en ca pris på et sådan besøg hos dyrlægen.

Hej.

M.h.t. alder for neutralisering er der vist meget delte meninger, så det er
der nok andre, der bedre kan svare på end mig . Men du kan prøve at kigge
i tråden "Kastrering priser?" fra 11-11-2003. Der kan du få en ide om, hvad
sådan noget koster.

Med venlig hilsen
Helle Frederiksen.

Fra : johny møller

Dato : 14-11-03 11:08

mange tak Helle. men hvad er tråden?
hilsen bettina

Fra : Helle Frederiksen

Dato : 14-11-03 11:30

> mange tak Helle. men hvad er tråden?
> hilsen bettina

Hej Bettina.

Når du har en liste med indlæg, så har du mulighed for at åbne de enkelte
indlæg, og se de svar der er kommet til dem. Et indlæg med tilhørende svar
kaldes en tråd .

Håber du forstod det....det var åbenbart lidt svært at forklare (de kalder
mig sprogspasser ude i byen ;oD)!

Med venlig hilsen
Helle Frederiksen.

Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 14-11-03 11:10

Jeg fik Teddy kastereret da han var 8 måneder og det var en fin alder. Han
var lige blevet kønsmoden på det tidspunkt og det kan man altså lugte når de
bliver.
Cheeta er som sagt lige blevet det og hun er 6 1/2 måned og det syntes
dyrlægen var en fin alder.
Teddy gav jeg 700 kr for at blive kastereret og ikke andet. Cheeta gav jeg
1500 kr for men det var så med øretatovering + hun havde nogle øremider der
også skulle behandles. Det er altid dyrere for en hunkat da det er et større
indgreb.

Hilsen Linda