Træning af schæfer
Fra : Niels K

Dato : 12-11-03 22:01

Vi overvejer at købe en schæferhvalp og vil gerne have en hund der ud over
at være en sød og god hund også skal være lydig. Vi ved også at det måske
kniber med at få givet hunden den fornødne træning og overvejer derfor om vi
kan betale os fra det således en rutineret hundetræner sørger for at vores
hun bliver lydighedstrænet. Er det realistisk/anbefalelsesværdigt ?

Fra : Kurt Becher

Dato : 13-11-03 02:57

Niels K wrote:
> [...]
> overvejer derfor om vi kan betale os fra det således en rutineret
> hundetræner sørger for at vores hun bliver lydighedstrænet. Er det

Hejsa

Man kan få nogle vældigt lydige hunde nede i BR-legetøj og der er sør'me
også en slukknap på...

Fra : Claus

Dato : 13-11-03 07:17

"Kurt Becher" <kurtbecherUknowwhat2do@pedal.dk> skrev i en meddelelse

> Hejsa
>
> Man kan få nogle vældigt lydige hunde nede i BR-legetøj og der er sør'me
> også en slukknap på...

Virkelig et godt svar.

Claus

Fra : Kurt Becher

Dato : 14-11-03 04:02

Claus wrote:
> "Kurt Becher" <kurtbecherUknowwhat2do@pedal.dk> skrev i en meddelelse

> Virkelig et godt svar.
>
> Claus

Tak!

Fra : Pwh

Dato : 14-11-03 10:27

Kurt Becher wrote:

> Hejsa
>
> Man kan få nogle vældigt lydige hunde nede i BR-legetøj og der er
> sør'me også en slukknap på...

Det skulle jeg lige have vist inden at jeg fik Tyson ;) sikken en masse
bøvl man kunne været blevet sparet for.
Hvis man så også køber en batterioplader er det da også ganske billigt
i forhold til at have en alm hund

/Jens (der godt kunne savne en slukknap på Tyson en gang imellem)

Fra : Claus

Dato : 13-11-03 07:14

"Niels K" <tjaaa@nomail.se> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan betale os fra det således en rutineret hundetræner sørger for at vores
> hun bliver lydighedstrænet. Er det realistisk/anbefalelsesværdigt ?

Hej.

Hvis du ikke har tid til at træne din Schæfer, så vil jeg tro du heller ikke
har tid til at give den et godt liv.
Du skal tænke på en Schæfer er en brugs hund,den er avlet til at
arbejde,hvis man ikke giver den de rigtige betingelser kan man meget hurtigt
stå med en problem hund.

Find en race der paser bedre til jeres liv.

Claus
Instruktør i Schæferklubben.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 13-11-03 18:06

> [...]
> kan betale os fra det således en rutineret hundetræner sørger for at vores
> hun bliver lydighedstrænet. Er det realistisk/anbefalelsesværdigt ?

Hej Niels

Det kan da selvfølgelig lade sig gøre, at lade andre træne med hunden. Men
det var selvfølgelig bedst, hvis det var dig selv. Nu ved jeg ikke hvorfor,
du ikke mener selv at kunne.
Du vil selvfølgelig skulle deltage af og til, for det hjælper jo ikke, at
hunden kan adlyde ordrer, hvis du ikke forstår at give ordren. Jeg håber
det har noget med en eller anden form for handikap at gøre, og ikke fordi du
mener du ikke har tid. For har i ikke tid til at træne hunden, var det
måske en ide, sommetider at låne naboens hund i stedet. Eller selvfølgelig
den før nævnte Fætter BR hund ... Men fremfor at lade en anden træne
hunden, har du så tænkt på en personlig træner i stedet, således du selv
træner hunden, bare under kyndig vejledning. Der skulle jo gerne opbygges
et godt stærkt bånd mellem dig og din hund, uden dette, er jeg slet ikke
sikker på, at det er så sjovt at have hund.

M.V.H......Benny..

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 13-11-03 21:20

On Wed, 12 Nov 2003 22:00:52 +0100, "Niels K" <tjaaa@nomail.se> wrote:

> [...]
>kan betale os fra det således en rutineret hundetræner sørger for at vores
>hun bliver lydighedstrænet. Er det realistisk/anbefalelsesværdigt ?

Der skal jo trænes en del, og det er sådan med en schæfer, at den
knytter sig til den som træner den, så risikoen er at det ender med at
være trænerens hund og ikke jeres, altså i hundens hoved.
Under alle omstændigheder skal I etabler jeres lederskab, og det kan
man ikke købe sig til. Normalt er træningen jo en af de ting som
hjælper med at etablere lederskabet.

Grundlæggende tror jeg ikke rigtig på det, men prøv at besøge nogle
kenneler, de har en bred kontraktflade og kender måske nogle som har
den rigtige ekspertise og vil påtage sig opgaven.

I må endelig gøre et stort forarbejde for at få en hund med den
rigtige psyke, der kan være enorm forskel mellem de enkelte hunde, en
driftig hund med en stærk vilje kræver sin mand.

Men ellers er der jo andre racer, som jo nærmest træner sig selv, som
nogen siger, eller man kan købe en voksen og fredelig hund, som er
trænet.

Mvh
Søren

Fra : Rikke Andersen

Dato : 14-11-03 12:11

Hej Niels

Jeg har købt en voksen trænet hyrdehund (Border Collie)

Grunden til at jeg købte en voksen trænet tæve var at hun bl.a.skulle bruges
til avl og ved at købe en voksen tæve var jeg helt sikker på hvad hun
indeholdt fordi jeg kunne stå på sidelinien og se hende arbejde inden jeg
bestemte mig for hende.

Men træningen for at få det til at fungere sammen med mig har været absolut
lige så hård, svær og ikke mindst tidskrævende som hvis hun havde været
utrænet.

Så hvis grunden til at du vil have en trænet hund /have en til at træne den
for dig er tidsnød så tror jeg ikke det bliver nogen særlig god løsning. Så
tror jeg du skal lytte til det gode råd du fik af Claus og vælg en race der
er mindre tidskrævende

Hvis det derimod var fordi du er usikker på om du formår at gøre det godt
nok så kan en trænet hund måske være en løsning - særlig hvis du kan finde
en hvor den nuværende ejer kan hjælpe dig med overgangen.

Held og lykke

Rikke Andersen