MS Windows
briani 27239
Download en 'Create an MS-DOS Startup Disk~
Fra : Peter Holm

Dato : 12-11-03 21:11

Hejsa,
jeg kan ikke få min win xp pro sp1 til at lave en MS-DOS Startup Disk efter
denne formel:
http://www.microsoft.com/windowsxp/expertzone/tips/august/renken1.asp

Er det mulig at downloade en færdig MS_DOS Startup Disk til win xp pro sp1
et eller andet sted?

Jeg skal bruge den i forbindelse med flash af min BIOS.

Mvh
Peter

Fra : Laziter [9440]

Dato : 12-11-03 21:25

"Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVETHIS*.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> et eller andet sted?
>
> Jeg skal bruge den i forbindelse med flash af min BIOS.

www.bootdisk.com

Mvh
Benjamin

Fra : Peter Holm

Dato : 12-11-03 22:04

> www.bootdisk.com

ja, her også kigget på den side, men synes ikk jeg kan finde en boot disk
der svarer til den win xp laver ved a: > format > 'Create an MS-DOS Startup
Disk'.
Den som bootdisk.com henviser til, er det ikke en fler-diskette version der
indeholder diverse utilities?

Jeg er på udkig efter den disk man får ved 'Create an MS-DOS Startup Disk i
win xp, da det er den som foreskrives ved BIOS flash af MSI. Men jeg tager
meget gerne imod råd til en anden fremgangsmåde, der blot er 100% sikker.

Mvh

Peter

Fra : Brian Bilenberg

Dato : 12-11-03 22:17

> [...]
> meget gerne imod råd til en anden fremgangsmåde, der blot er 100% sikker.

Du suger bare en bootdisk til Win9X så kører det...

/Brian

Fra : Peter Holm

Dato : 12-11-03 22:53

"Brian Bilenberg" <news@bilenberg(remove this).dk> wrote in message
Disk

> Du suger bare en bootdisk til Win9X så kører det...

selvom du siger det som den mest naturlige ting i veden, så er jeg dog
stadig en smule vestjyde-skeptisk. Er det virkelig ok at boote op med en
win98 disk, og flashe sin BIOS som derefter skal køre med win xp? Kan jeg
overhovedet se mine drev hvis jeg booter på en disk uden NTFS-understøttele?
Efter MSI's foreskrifter skal jeg nemlig kopiere BIOS til C: og så gå derind
og exe den downede bios-flash efter boot på disken.

Mvh
Peter

Fra : Nederbasse

Dato : 12-11-03 23:11

> [...]
derind
> og exe den downede bios-flash efter boot på disken.

Du skal overhovedet ikke tænke på filsystemer eller andet, den nye BIOS fil
er der plads til på disketten og der er også plads til en backup af den
gamle BIOS.
Brug en Dos5/Win95/98/98SE bare din pc starter og du kan læse fra A:\
s¨virker det.
At flashe BIOS har ikke noget at gøre med os.

Lars

Fra : Peter Holm

Dato : 13-11-03 09:14

"Nederbasse" <laneSPAMFRI@jubiipost.dk> wrote in message

> [...]
> s¨virker det.
> At flashe BIOS har ikke noget at gøre med os.

hejsa, jeg forstår ikke lige hvad du mener med "den nye BIOS fil
> er der plads til på disketten og der er også plads til en backup af den
> gamle BIOS."
Er det ikke hvis man flasher fra disketten? MSI advarer netop imod at flashe
fra floppy.
Måske kunne heg lokke dig til at læse MSI's instrukser, så vi helt præcis
taler samme sprog.
http://www.msicomputer.com/support/BIOS_award.asp

Beklager hvis jeg lyder lidt overpyldret, men jeg er jomfru på BIOSflash, og
jeg læser jo hver uge i NG's on en der har fucket sit board up ved netop
flash af BIOS.

Mvh
Peter

Fra : Peter Holm

Dato : 13-11-03 09:54

> fil

ok, jeg har nu prøvet at boote op på en win98 se boot disk, men den vil ikke
godtage mit C: da den ikke finder et FAT eller FAT32 filsystem (C: er
selvfælgelig NTFS). So far, not so good!

Jeg forstår, at du mener jeg skal lægge BIOS-filerne på disken også, så jeg
kun har brug for a: under flashen, men det er altså netop det MSI advarer
imod.

Mvh
Peter

Fra : Jan V.

Dato : 13-11-03 11:26

> [...]
jeg
> kun har brug for a: under flashen, men det er altså netop det MSI advarer

Der skal MEGET snedige værktøjer til, for at du fra en bootdiskette kan
tilgå en NTFS disk - NTFS skal jo lige netop sørge for en eller anden grad
af sikkerhed, så derfor kan du ikke umiddelbart komme ind på den.

Og jeg kan ikke se problemet med en bootdiskette - den metode har jeg altid
brugt uden problemer.

Jan

Fra : Peter Holm

Dato : 13-11-03 11:51

"> Der skal MEGET snedige værktøjer til, for at du fra en bootdiskette kan
> tilgå en NTFS disk - NTFS skal jo lige netop sørge for en eller anden grad
> af sikkerhed, så derfor kan du ikke umiddelbart komme ind på den.

Det MEGET snedige værktøj er vel lige præcis den boot disk som min win xp
nægter at lave.

> Og jeg kan ikke se problemet med en bootdiskette - den metode har jeg
altid
> brugt uden problemer.

naaj, måske ender det også med jeg tager chancen og gør det på den måde,
hvis jeg ikke kan finde den rigtige boot disk.

Mvh
Peter

Fra : Jan V.

Dato : 13-11-03 12:19

> "> Der skal MEGET snedige værktøjer til, for at du fra en bootdiskette kan
>
> Det MEGET snedige værktøj er vel lige præcis den boot disk som min win xp
> nægter at lave.

Nej

Det er kun et stks standard boot diskette a la Win 98 og den giver dig ikke
adgang til NTFS drev.

> [...]
>
> naaj, måske ender det også med jeg tager chancen og gør det på den måde,
> hvis jeg ikke kan finde den rigtige boot disk.

Tag du roligt "chancen" - det virker som det skal.

Men tag en diskette og formatter den på forhånd og brug IKKE
expressformattering.

Jan

Fra : Peter Holm

Dato : 13-11-03 15:48

> Det er kun et stks standard boot diskette a la Win 98 og den giver dig
ikke
> adgang til NTFS drev.

OK, nu har jeg prøvet med en xp boot disk lavet på en aanden pc med samme
styresystem, og jeg kan set du har ganske ret - jeg kan stadig ikke komme i
kontakt med mit c:

Nu forstår jeg så bedre hvorfor MSI har en instruktion for pc'ere uden
FAT/FAT32.
http://www.msicomputer.com/support/BIOS_NON_FAT.asp
Men når jeg så læser den, er jeg jo ved at opgive på forhånd - det er jo en
længere procedure, hvor jeg forudser en masse problemer.

Måske er der ikke noget problem, men hvis du læser MSI-instrukserne til
BIOS-flash af et NON FAT-systen, så er det jo tydeligt, at de har gjort et
stort nummer ud af, at finde en anden måde en simpel boot fra en enkelt
diskette.
Derfor blir jeg usikker. Der er vel en grund til deres anvisninger.

Mvh
Peter

Fra : Jan V.

Dato : 13-11-03 16:34

> [...]
> diskette.
> Derfor blir jeg usikker. Der er vel en grund til deres anvisninger.

Hvis du har en defekt diskette, hvor du måske nok kan boot'e, men hvor selve
BIOS ligger i en dårlig sektor, vil selve opstarten gå fint, men BIOS
opdateringen gå i stå - og så er du på herrens mark.

Hvis det er et problem, kunne du jo lave en BOOT-CD - og så foretage BIOS
opdateringen derfra. Det koster jo ikke mere end en CD og den koster jo ikke
alverden.

Du kunne jo også investerer i en BIOS savior
(http://www.hardwareonline.dk/vis_test.asp?tID=68&s=1 eller
http://www.hardware-test.dk/test_show.asp?id=604) - så kan det da ikke gå
helt galt.

Men jeg har gennem tiden opdateret mange BIOS/PC'ere fra disketter uden at
have nogle problemer med det.

Jan

Fra : Peter Holm

Dato : 13-11-03 18:22

> [...]
> BIOS ligger i en dårlig sektor, vil selve opstarten gå fint, men BIOS
> opdateringen gå i stå - og så er du på herrens mark.

kan man chekke en disk for bad sectors?

> Hvis det er et problem, kunne du jo lave en BOOT-CD - og så foretage BIOS
> opdateringen derfra. Det koster jo ikke mere end en CD og den koster jo
ikke
> alverden.

hvordan gøres det på en nem måde?

> Du kunne jo også investerer i en BIOS savior
> (http://www.hardwareonline.dk/vis_test.asp?tID=68&s=1 eller
> http://www.hardware-test.dk/test_show.asp?id=604) - så kan det da ikke gå
> helt galt.

ja ok, det er også lidt meget at gøre ud af det.

> Men jeg har gennem tiden opdateret mange BIOS/PC'ere fra disketter uden at
> have nogle problemer med det.

ja, det er sikkert også kun denne første gang jeg bruger SÅ meget tid på at
bekymre mig om det. Det kan jo højest koste mig bundkortet.

Mvh
Peter

Fra : Henrik Dissing

Dato : 13-11-03 17:18

On Thu, 13 Nov 2003 09:54:18 +0100, Peter Holm wrote:

>Jeg forstår, at du mener jeg skal lægge BIOS-filerne på disken også, så jeg
>kun har brug for a: under flashen, men det er altså netop det MSI advarer
>imod.

Og netop derfor anviser de også en metode for dem som ikke bruger FAT
filsystemer: Kopier først fra en anden floppy til den RAM disk som
installationsdisketten opretter, og eksekver så derfra.
--
Venlig hilsen
Henrik Dissing

(e-mail: hendis AT post DOT tele DOT dk)

Fra : Leony

Dato : 13-11-03 19:12

> Jeg er på udkig efter den disk man får ved 'Create an MS-DOS Startup
> Disk i win xp, da det er den som foreskrives ved BIOS flash af MSI.

http://www.bootdisk.com/
5 punkt hedder: "DrDOS 7.x Disk For BIOS Flashing Basic - No Drivers "
Download den, så skulle den del være klaret.

Vælg at have BIOS-filen på disketten i stedet for på harddisken (som MSI
foreskriver).
Forskellen er at du er afhængig af diskettens kvalitet, så vælg
omhyggeligt.

When you get the A:\ prompt, type the following sequence:
C: <enter>
cd\test <enter>
C:\test> awdfl783m w6330vms.320 <enter>
(w6330vms.320 refers to BIOS file, this will depend on the board model)
(to save or not to save old BIOS is the user's decision)

Det ser ud til at være det samme uanset om det er en AMI eller en AWARD
BIOS.
Ovenstående er fra AWARD, svjh så er det du har (fra tidligere post).

Det vil sige at du i dette kapitel ikke skal skifte drevbogstav, men
bare skrive linien:
a:\test> awdfl783m w6330vms.320 <enter> (skift selv til de relevante
fil-navne)
Hvis du vil gøre det lidt nemmere for dig selv så læg BIOS-filen i roden
på floppy'en, så slipper du for at lave test-mappen.

Så vidt jeg kan se burde der ikke være noget til hinder for at
ovenstående virker.
Husk dog på at det sker på eget ansvar.

> Men jeg tager meget gerne imod råd til en anden fremgangsmåde, der
> blot er 100% sikker.

Der findes desværre ikke 100% sikkerhed ved BIOS flash, da der er et par
elementer som er uden for din kontrol.
Eksempelvis strømsvigt, computernedbrud osv

Hvis du ikke har nogen grund til at opgradere (større processor eller
større harddisk eller lignende), så lad være.
Du vinder ikke noget ydelse ved opgardering.

Hvis du endelig vil opgradere BIOS, så tror jeg, det vil være nemmest
for dig, at bruge det MSI-program som lader dig opdatere BIOS fra
Windows.
Jeg har selv gjort det ved mit Asus og det virker glimrende.

Husk på at du flasher BIOS på dit eget ansvar.
Et dårligt flash kan resultere i et ubrugeligt board, hvis du ikke føler
dig tryg ved proceduren (du virker lettere forvirret), så lad være eller
snak med en som har prøvet det før.
Evt betal dig fra det i en computerbutik.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Peter Holm

Dato : 13-11-03 19:37

> Så vidt jeg kan se burde der ikke være noget til hinder for at
> ovenstående virker.
> Husk dog på at det sker på eget ansvar.

OK, jeg må finde en helt ny floppy og så prøve med den.

> Hvis du ikke har nogen grund til at opgradere (større processor eller
> større harddisk eller lignende), så lad være.
> Du vinder ikke noget ydelse ved opgardering.

upgade sker for at komme fra xp1700 til xp2400

> [...]
> Windows.
> Jeg har selv gjort det ved mit Asus og det virker glimrende.

ok - det vil jeg prøve først.

Thx.
Peter

Fra : Peter Holm

Dato : 13-11-03 20:20

> [...]
> Windows.
> Jeg har selv gjort det ved mit Asus og det virker glimrende.

ok, jeg har kørt MSI's Live Update igennem, og har nu fået en BIOS v.3.6
istedet for min gamle 3.3
Nu håber jeg så, at den XP2400 jeg investerer i i mogen kommer til at køre
perfekt.

Tak for hjælp og opmuntring fra alle herinde. Endnu en hardware-hurtle er
overvundet med god støtte fra NG.

Lige en ting - kan man forvente at andre funktioner nu skal genoprettes
eller rokker en BIOS update ikke ved noget synligt i diverse win-progs ?

Mvh
Peter

Fra : Leony

Dato : 14-11-03 14:34

> ok, jeg har kørt MSI's Live Update igennem, og har nu fået en BIOS
> v.3.6 istedet for min gamle 3.3

Yes, endnu en succeshistorie.

> Nu håber jeg så, at den XP2400 jeg investerer i i mogen kommer til at
> køre perfekt.

Hvis det står i BIOS noterne, så må man jo stole på det.

> Lige en ting - kan man forvente at andre funktioner nu skal
> genoprettes eller rokker en BIOS update ikke ved noget synligt i
> diverse win-progs ?

Normalt efter en BIOS update, skal man resette BIOS, derved mister man
slle indstillingerne.
Hvordan det er på dit MSI board ved jeg ikke.

Det ændrer ingenting ved Windowsprogrammer, indstillinger og lignende.

Held og lykke med den nye processor.

Fra : Peter Holm

Dato : 14-11-03 19:54

> Normalt efter en BIOS update, skal man resette BIOS, derved mister man
> slle indstillingerne.
> Hvordan det er på dit MSI board ved jeg ikke.

ahh ok, jeg har slet ikke chekket om min OC stadig kører. Det må jeg lige se
efter

Thx
Peter

Fra : Peter Holm

Dato : 15-11-03 10:22

> ahh ok, jeg har slet ikke chekket om min OC stadig kører. Det må jeg lige
se
> efter

ups, den var jo smuttet ned på default xp1700 = 11x133 - men nu er den
tilbage på xp1900 = 12x133 igen

Peter

Fra : arc@na

Dato : 15-11-03 22:11

"Leony" <leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> wrote in news:cP4tb.32513
$jf4.1677922@news000.worldonline.dk:

> Normalt efter en BIOS update, skal man resette BIOS, derved mister man
> slle indstillingerne.

Undskyld - flashe BIOS og DEREFTER resette den? Det lyder totalt ulogisk.

Jeg flashede lige mit ASUS board i forgårs ved at DL'e ASUS' AFLASH utility
og den nye bios, smækkede filerne over på en bootdiskette, rebootede, kørte
AFLSH fra disketten, og bingo - ny BIOS.

arc@na
Blessed are the Fundamentalists, for they shall inhibit the earth.

Fra : Brian Bilenberg

Dato : 15-11-03 23:25

> Undskyld - flashe BIOS og DEREFTER resette den? Det lyder totalt ulogisk.

Den skal heller ikke resettes, men på mange MB skal man reloade default
indstillingerne før opdateringerne i den nye BIOS træder i kraft.

/Brian

Fra : arc@na

Dato : 15-11-03 23:30

> Den skal heller ikke resettes, men på mange MB skal man reloade
> default indstillingerne før opdateringerne i den nye BIOS træder i
> kraft.

Aaah. Det var jeg ikke klar over. Tak for oplysningen!

arc@na

Fra : Leony

Dato : 16-11-03 11:45

In news:bp68no$ohc$1@news.net.uni-c.dk,
Brian Bilenberg <news@bilenberg(remove this).dk> typed:

> Den skal heller ikke resettes, men på mange MB skal man reloade
> default indstillingerne før opdateringerne i den nye BIOS træder i
> kraft.

Kommer an på motherboardet.
På mit Abit skal man resette/cleare CMOS vha jumperen på motherboardet.
http://fae.abit.com.tw/eng/download/legacy_flash.htm#step8

Fra : Brian Bilenberg

Dato : 18-11-03 19:14

> Kommer an på motherboardet.
> På mit Abit skal man resette/cleare CMOS vha jumperen på motherboardet.
> http://fae.abit.com.tw/eng/download/legacy_flash.htm#step8

Ok, har aldrig selv haft et board hvor man skulle resette. Jeg har da ellers
også haft et par abit boards...

Men dejligt at vide at det kan forekomme.

/Brian

Fra : Leony

Dato : 16-11-03 12:12

In news:3fb69667$0$30088$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
arc@na <this.is@n.invalid.adress.com> typed:

> Undskyld - flashe BIOS og DEREFTER resette den? Det lyder totalt
> ulogisk.

Tja, det er jo tit at det ikke er logikken der råder, når det gælder
computere.

Man skal resette BIOS for at den nye BIOS virker - i hvert fald på mit
ABIT og jeg er ret sikker på, at jeg også har læst om denne
fremgangsmåde hos andre producenter.

Du kan læse det i BIOS update guiden til mit ABIT board:
> [...]

> utility og den nye bios, smækkede filerne over på en bootdiskette,
> rebootede, kørte AFLSH fra disketten, og bingo - ny BIOS.

Der findes forskellige måder at gøre tingene på.
Huskede du i øvrigt at "loade setup defaults"?

Fra : arc@na

Dato : 15-11-03 22:06

"Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVETHIS*.dk> wrote in

> ja, her også kigget på den side, men synes ikk jeg kan finde en boot
> disk der svarer til den win xp laver ved a: > format > 'Create an
> MS-DOS Startup Disk'.

Det eneste du skal bruge, hvis du vil flashe BIOS, er en diskette med en
msdos.sys, io.sys og command.com (altså en systemdiskette) - samt
selvfølgelig din nye biosfil og flash-programmet. Det er tordnende
ligemeget hvilken DOS eller Windows-version du bruger.

arc@na

Fra : pwa

Dato : 12-11-03 22:22

> [...]
>
> Mvh
> Peter
>
> jamen jamen...lad dog winxp lave din boot-disk:
brug stifinder, sæt en disk i dit a-drev, formater din floppydisk, sæt x
i opret ms-dos- startdisk
enklere kan det da ikke være...
go tur.....
v/h pwa

Fra : Peter Holm

Dato : 12-11-03 22:48

> brug stifinder, sæt en disk i dit a-drev, formater din floppydisk, sæt
> i opret ms-dos- startdisk
> enklere kan det da ikke være...
> go tur.....
> v/h pwa

jaman jamen.......det er netop forbi min maskine IKKE vil lave en bootdisk
efter den opskrift, at jeg startede tråden :o/

Mvh
Peter

Fra : pwa

Dato : 12-11-03 22:55

> [...]
>
> Mvh
> Peter
>
> undskyld.....det forstod jeg ikke...underligt, der må være noget galt...
pwa

Fra : Peter Holm

Dato : 13-11-03 09:19

> pwa

ja, jeg tænker også på om det overhovedet er sikkert at flashe når mit
floppy måske er fejlbehæftet....

Peter

Fra : morten

Dato : 12-11-03 22:39

> [...]
> >

> jaman jamen.......det er netop forbi min maskine IKKE vil lave en bootdisk
> efter den opskrift, at jeg startede tråden :o/

hent den på min side under downloads der mener jeg der ligger en.
www.kalkunen.dk

Morten