Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotostativ... (søger noget godt og stabilt~
Fra : P. Andersen

Dato : 12-11-03 18:47

Hejsa...

Jeg er kommet dertil hvor jeg bliver nød til at få købt mig et fornuftigt
stativ til mit 10D + vertkalgreb (+blitz i nogle tilfælde) henved små 3kg.

Hvad kan anbefales? Jeg sidder med kataloget fra technickdirect.de og det er
jo noget uoverskueligt... :-/ det skal kunne købes hos dem da jeg vil ha et
monopod stadig med oven i hatten.

Mine krav er: 120% stabilt og ikke skvatter om i blæsevejr eller hvis man
kommer til at støde til det mens der er kamera monteret. Når hovedet er
indstillet der som det skal være skal den holde den instilling! Skal kunne
bruges til macro så instillingerne skal kunne foretages præcist og så de
holder! Jeg har overvejet at købe et kraftigt videostativ for at få netop
den stabilitet, men på den anden side skal det også være til at slæbe rundt
på "i marken".
Vægten er mere underordnet, bare skidtet er stabilt, kan indstilles præcist
og kan holde uden at ryste og falde om

Hvad kan abefales? jeg ved ikke om vægten har noget at sige i dag mht. hvor
stabilt et stativ er eller tykkelsen af benene, men når jeg sidder og kigget
i kataloger og på nettet ser det meste meget vakkelvårent ud. Tager jeg
fejl?

Alle forslag og erfaringer modtages med kyshånd...

--
Vh. Peter Andersen

Fra : Jan F.

Dato : 12-11-03 19:05

Cullmann 3335 & makrosvingarm 3060.
Ovennævnte kombination opfylder alle dine krav.

Jan

Fra : Niels J. Larsen

Dato : 12-11-03 19:07

On Wed, 12 Nov 2003 18:46:38 +0100, "P. Andersen"
<peterandersen@mespilus.dk> wrote:

> [...]
>jo noget uoverskueligt... :-/ det skal kunne købes hos dem da jeg vil ha et

Hvis du har masser af penge og sætter pris på lækker kvalitet i
magnesium med dertil hørende lav vægt : Gitzo

Hvis du ikke har så mange penge (eller ikke vil bruge unødigt meget)
og vægten ikke er helt så vigtig, men stadig RIGTIG god kvalitet :
Manfrotto

Når dit udstyr er oppe i den vægtklasse skal du købe et godt hoved.
3-vejs panorama hoveder er billigst, men de store kuglehoveder er
umiddelbart mest fleksible og hurtige at betjene.

Kør evt. ind til Foto/C eller andre større forhandlere og se hvad de
har hjemme så du kan få lov at se med fingrene. Derefter kan du
bestille over nettet hvis du har lyst.

/Niels

Fra : Bo Bjerre

Dato : 12-11-03 20:56

"P. Andersen" <peterandersen@mespilus.dk> wrote in message
> [...]
er
> jo noget uoverskueligt... :-/ det skal kunne købes hos dem da jeg vil ha

Jeg har 2 Manfrotto stativer, og de er stabile og til at betale. Det ene er
relativt let SSB-055, med et RC-141 hode på. Det hoved har den fordel, at
man skruer en plade fast på kameraet, og herefter er det et hurtigt greb,
når kameraet skal på stativ, eller af igen. Jeg har en plade siddende fast
under hvert kamerahus. Dette stativ kostede for 1 år siden omkring 1.500kr i
DK land.

Jeg har osse et 028B stativ med et MA229 hoved. Det er meget kraftigere, og
vejer i omegnen af 4.5kg. Det bruger jeg til min lange tele (ca 8kg,
inklusive kamerahus). Til '229 hovedet er montagepladen meget kraftigere.
Dette stativ, med hoved og plader kostede for 1 måned siden ca 3.000 kr i
DE-land.

Skal det være både stærkt og LET, skal du kigge efter Gitzo's
kulfiberstativer og et rigtigt godt kuglehoved. Det er kun et spm om flere
penge....

Pas på med monopoder i hatten...

Bo //