Fraskilt ifølge Kgl.Bevilling 1893
Fra : Claudius & Forslund

Dato : 12-11-03 18:21

Hej

Er der nogen der ved hvor jeg finder en skilsmisse.
Det drejer sig om mine oldeforældre der er skilt ved Kgl. bevilling af 23
december 1893 i Jylland.
Oplysningen har jeg fra da min oldemor bliver gift igen den 10 juni 1894 i
Silkeborg.
Jeg har været i Viborg fornylig men havde ikke heldet med mig til at finde
det. Findes det mon på Rigsarkivet.??
Håber på der er nogen der kan hjælpe mig.

Med venlig hilsen
Karin Forlund

Fra : Ulla Pedersen

Dato : 12-11-03 22:47

"Claudius & Forslund" <o.k.@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det. Findes det mon på Rigsarkivet.??
> Håber på der er nogen der kan hjælpe mig.

Hej Karin!

Se under dis-danmark hvor du også har denne forespørgsel. Der har jeg svaret
dig, så godt jeg kunne.

Venlig hilsen
Ulla

Fra : Hugh Watkins

Dato : 12-11-03 23:17

http://www.rootsweb.com/~dnkcen/index.html

"Claudius & Forslund" <o.k.@vip.cybercity.dk> wrote in message news:botq7a$hht$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> det. Findes det mon på Rigsarkivet.??
> Håber på der er nogen der kan hjælpe mig.

google knows

http://www.google.com/search?num=100&hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&newwindow=1&safe=off&q=site%3Awww.sa.dk+++skilsmisse

http://www.sa.dk/lak/brugearkivet/emneark/skilsmis.htm

At buge arkivet . . .

arkmiveskaber amtet hvor de skilte boede

http://www.sa.dk/lak/brugearkivet/emneark/skilsmis2.htm

go' jagt

find den rigtig amt

Hugh W

--

Danish archives FAQ

Fra : dannebrog

Dato : 14-11-03 09:40

Ja, skilsmisse ved Kgl. Bev. blev oftest givet gennem amterne - deres
såkaldte blanketregnskaber - og de er afleveret til Rigsarkivet. Du skal
søge i proveniensnr. 0005.b01.g - Justitsministeriet - blanketregnskaber -
og så bestille det kvartal og amt, hvor bevillingen blev givet.

Regnskaberne skal bestilles ca. 4 dage, før du skal bruge dem. Du kan også
bestille selve regnskabet til brug på LAV. Der findes efter 1870 ikke nogen
registre til disse regnskaber, men bilagene kan være bevaret.

M.v.h.

Ulrich

--
Ulrich Alster Klug
København - Denmark

http://www.dk-yeoman.dk
dannebrog@dk-yeoman.dk

Fra : Claudius & Forslund

Dato : 15-11-03 09:40

Jeg siger tak for svarerne, og jeg påtænker at tage på Rigsarkivet på
mandag, så vil jeg håbe, jeg har heldet med mig.

Venlig hilsen
Karin Forslund

Fra : Jytte Frank Dekov

Dato : 15-11-03 23:59

"Claudius & Forslund" skrev i en meddelelse > Jeg siger tak for svarerne,
og jeg påtænker at tage på Rigsarkivet på
> mandag, så vil jeg håbe, jeg har heldet med mig.

det skal du nok ikke gøre på mandag, der er så vidt jeg ved lukket om
mandagen, men ellers god jagt når du kommer derind.

Jytte Frank Dekov
Munkebjergvej 102 DK-2770 Kastrup
jytte.dekov@mail.dk http://www.sitecenter.dk/kdekov/

Fra : Ulla Pedersen

Dato : 16-11-03 11:18

"Jytte Frank Dekov" <jytte.dekov@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> det skal du nok ikke gøre på mandag, der er så vidt jeg ved lukket om
> mandagen, men ellers god jagt når du kommer derind.

Hej Jytte!

Det er kun landsarkiverne, der holder lukket om mandagen. Rigsarkivet har
åbent.

Venlig hilsen
Ulla

Fra : Jytte Frank Dekov

Dato : 17-11-03 01:12

"Ulla Pedersen" i en meddelelse

> Det er kun landsarkiverne, der holder lukket om mandagen. Rigsarkivet har
> åbent.

Godtordigen - jeg var ikke klogere end at det også gjaldt RA, og syntes at
det ville være ærgerligt at tage forgæves til Staden.

Venligst

Fra : Claudius & Forslund

Dato : 18-11-03 20:09

Hej Ulla
Det har du da ret i, men det lykkedes mig at finde det i Justitsministeriet
blanketprotokol og derfra kunne jeg så bestille sagens akter til at se en
anden dag jeg kommer på RA
Så jeg vil sige tak for alle svarerne det har hjulpet mig meget.
MVH
Karin Forslund