MS Windows
briani 27239
Dual boot ?
Fra : ABS

Dato : 12-11-03 17:04

Hej NG.

Jeg har en bærbar med 60GB Harddisk. Den vil jeg gerne opdele i en arbejds
partition og en privat partition. Hvordan gøres dette ??? Jeg havde tænkt på
at installere XP på begge partitioner.
Findes der evt. et link til noget hjælp på nettet ???

Fra : Ronnie M

Dato : 12-11-03 19:38

Du kan bruge f-disk det ligger på din boot-disk. Der kan du dele din hardisk
op

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 12-11-03 20:22

"Ronnie M" <Mafiosas@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Du kan bruge f-disk det ligger på din boot-disk. Der kan du dele din
hardisk
> op

Bortset fra at der ikke følger en bootdisk med xp!
Det er faktisk meget nemt i xp. Boot op på xp cd.en. For at gøre det, skal
du muligvis først i bios og sætte den op til det.
Når du derefter booter og har godkendt betingelserne når du frem til et
billede, hvor du kan vælge at installere xp. Forneden kan du se dit
drev/partitioner. Jeg går ud fra, at du nu kun har et drev og en partition.
Det markerer du, og så vælger du foroven at slette partitionen. Så vidt jeg
husker skal du trykke på L. Så er alt det gamle væk, og du er klar til at
starte forfra.
Du skal nu oprette den første partition. Det gøres ved at trykke på O (ikke
nul). Herefter skriver du hvor stor partitionen skal være. Den er oprettet
med det samme. Så markerer du den del af drevet, som ikke er partitioneret
og trykker på O igen og godkender nu den størrelse, som autotisk foreslåes.
Så er harddisken opdelt i 2. Du peger så på det øverste drev og vælger at
installere ved at trykke på Enter. Herefter skal du kun vælge om det skal
være ntfs system eller fat32. Hvis partitionen er over 32 gb kan du kun
vælge nfts. Du må ikke vælge den hurtige formattering. Herefter formatteres
der og derefter går den selv i gang med installeringen.
Når du har installeret, kan du så på et passende tidspunkt lige formattere
dit andet drev, så du også kan få gang i det.
Det kan gøres enten i Stifinder eller ved Diskhåndtering.

Kurt

Fra : ABS

Dato : 13-11-03 05:41

Tak for dit fine svar, men jeg er stadig lige i tvivl om noget.
Kan jeg under opstart vælge hvilken partition der skal starte ? altså
partition1 eller 2 ??? Jeg vil gerne have XP på begge partitioner. De 2
partitioner skal være 100 % adskilt

Fra : Jakob M

Dato : 13-11-03 11:12

ABS wrote:
> [...]
> partition1 eller 2 ??? Jeg vil gerne have XP på begge partitioner.
> De 2 partitioner skal være 100 % adskilt

Ja, XP tilføjer selv en Bootmanager, der spørger hvilken partition du vil
boote fra, når du tænder maskinen.

Mvh
Jakob