Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Modelfoto med personer under 18 - hvad sig~
Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 12-11-03 16:57

I forbindelse med jeg har vist et par portrætbilleder på nettet af en pige
er jeg blevet kontakte af en anden pige.
Hun er ofte blevet fotograferet og jeg synes nogle af billeder udstråler
lidt erotik. Hun er kun 16 år.
Hvis jeg skulle ville det bare være portræt, men en pæn pige kommer jo nogle
gange til at se fræk selvom hun ikke har den hensigt.
Ville i fotografere en pige under 18 år?

Jan

Fra : Claus Smith - Pigefo~

Dato : 12-11-03 17:32

Jeg holder mig af princip altid til piger, som er fyldt 18 år.

Du skal også regne med at man idag ikke må vise billeder af piger og børn
generelt af erotisk karakter, når de er under 18 år. Det er noget som vist
nok er kommet i stand i forbindelse med bekæmpelse af børnepornoen.

Så mit råd er at bede hende om at komme igen når hun er fyldt 18 år.

Claus Smith - Pigefotografen

www.pigefotografen.dk

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 12-11-03 17:49

> Så mit råd er at bede hende om at komme igen når hun er fyldt 18 år.
Ja det var også min tanke. Tror jeg vil følge dit råd - man er jo bare lidt
ivrig når det er første gang en beder om at blive fotograferet helt af sig
selv.
hmm må vente de 2 år

Jan

Fra : Jens Bruun

Dato : 12-11-03 18:10

"Claus Smith - Pigefotografen.dk" <pigefotografen@pigefotografen.dk>
skrev i en meddelelse

> Du skal også regne med at man idag ikke må vise billeder af piger og
børn
> generelt af erotisk karakter, når de er under 18 år.

Joda, det må man såmænd godt.

> Det er noget som vist
> nok er kommet i stand i forbindelse med bekæmpelse af børnepornoen.

At fotografere en pige på 16 år har da _intet_ med børneporno at gøre.

> Så mit råd er at bede hende om at komme igen når hun er fyldt 18 år.

Muligvis en god idé af mange grunde.

--
-Jens B.

Fra : ">> Allan

Dato : 12-11-03 19:23

> [...]
> nok er kommet i stand i forbindelse med bekæmpelse af børnepornoen.
>
> Så mit råd er at bede hende om at komme igen når hun er fyldt 18 år.

Eller bede hende om at tage en af hendes forældre med...

Mvh
Allan

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-11-03 20:47

">> Allan <<" wrote:

> Eller bede hende om at tage en af hendes forældre med...

Med mindre tanken er at fotografere forælderen, så kan jeg ikke
se det hjælper det store...

For 25 år siden, kunne man sagten lave topløse modelbilleder af
en pige 15 år, og trykke dem som dagens sommerpige i avisen, hvis
man havde fået en af forældernes underskrift, men den går ikke
nu om stunder, og så vidt jeg ved, så er det adskillige år siden
at Ekstra Bladet holdt op med side-9 piger under 18 år.

Så jeg vil anbefale Jan, at han lytter til Claus, hans princip
er måske en lille smule overforsigtigt, men det er godt fordi det
100% sikrer mod problemer - hvis der er en som råber "børneporno"
så får han ikke noget fairness...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 12-11-03 20:54

> Så jeg vil anbefale Jan, at han lytter til Claus
Det vil jeg gøre.
Var dog på ingen måder min hensigt at lave erotiske billeder eller bare
noget som nærmer sig. Men "better safe than sorry" er nok vejen frem.

Jan

Fra : Kim Schulz

Dato : 12-11-03 21:23

On Wed, 12 Nov 2003 20:46:48 +0100
Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
> nu om stunder, og så vidt jeg ved, så er det adskillige år siden
> at Ekstra Bladet holdt op med side-9 piger under 18 år.

Se & Hør har nu stadig 15-16årige miss solskin modeller.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-11-03 21:33

Kim Schulz wrote:

> Se & Hør har nu stadig 15-16årige miss solskin modeller.

Er det ikke amatørbilleder deres familie har taget, og som de
selv har sendt ind til Se & Hør...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Kim Schulz

Dato : 12-11-03 21:42

On Wed, 12 Nov 2003 21:32:56 +0100
Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Er det ikke amatørbilleder deres familie har taget, og som de
> selv har sendt ind til Se & Hør...?

nej det er så vidt jeg ved (fra en veninde som i sin tid var med) sådan
at man tilmelder sig (og indsender et billede) og så kommer der en
fotograf ud og tager billedet til bladet hvis man bliver valgt.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-11-03 22:00

Kim Schulz wrote:

> nej det er så vidt jeg ved (fra en veninde som i sin tid var med) sådan
> at man tilmelder sig (og indsender et billede) og så kommer der en
> fotograf ud og tager billedet til bladet hvis man bliver valgt.

Det sker med garanti ikke uden en kontrakt, der er juristeri på
højt plan, og som er underskrevet af modellen og begge forældre,
og der er nok også en journalist med, som kan sikre fotografen
mod sjove historier og ubehaglige rygter, og billederne bliver
nok ikke lagt på Internettet...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Kim Schulz

Dato : 12-11-03 22:08

[snip]

> [...]
> og der er nok også en journalist med, som kan sikre fotografen
> mod sjove historier og ubehaglige rygter, og billederne bliver

Ganske sikkert! så meget har jeg ikke fået at vide, men mon ikke det er
korrekt.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 12-11-03 23:05

"Jan Emil Christiansen" <info@webmasteren.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
nogle
> gange til at se fræk selvom hun ikke har den hensigt.
> Ville i fotografere en pige under 18 år?

Hej Jan

At hun får en erotisk udstråling, er ikke et problem. Spørgsmålet er, om det
er erotiske billeder, altså i enten helt eller delvist afklædt tilstand. Så
længe pigen er fuldt påklædt, har du i hvert fald ingen problemer. Hun er
også gammel nok, til selv at tage beslutning om hun vil fotograferes. Noget
helt andet gælder publiceringen af billederne. Det er hun nemlig ikke
gammel nok til. Så der må du gå til pigens forældre.
Men jeg vil under alle omstændigheder råde dig til at snakke med forældrene
først. Både for at beskytte modellen, og for at beskytte dig selv. Det
giver også modellen en chance for, at få tingene talt igennem med sine
forældre.

M.V.H.....Benny..

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-11-03 23:44

Kim Schulz wrote:

> Ganske sikkert! så meget har jeg ikke fået at vide, men mon ikke
> det er korrekt.

Problemet er faktisk, at sådan en teenager kan komme til at lave
en prale historie om fotograferingen, som hun synes lyder smart
og sejt overfor veninderne, men som kan gi' fotografen alvorlige
problemer, når den er fortalt vidre et par gange eller tre.

Og en Se & Hør fotograf står noget stærkere, end en alm. amatør-
fotograf, så jeg synes at man bør lytte til Claus Smith's råd,
han må vel siges at ha' en vis erfaring med pigefotografering.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Mic Holm

Dato : 13-11-03 01:12

Hvor kan man se billederne af hende?

--Michael

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 13-11-03 09:23

> Hvor kan man se billederne af hende?
Synes ikke det har nogen relevans for denne tråd.

Sorry.

Jan

Fra : den glade dreng

Dato : 13-11-03 12:46

> [...]
nogle
> gange til at se fræk selvom hun ikke har den hensigt.
> Ville i fotografere en pige under 18 år?

der har tidligere været en tråd om det i videnskab, så spørg
evt igen der, men igen så længe de er under 18 år, skal du reelt ha
forældrenes/værgens underskrift. Men hvis du kan præsentere et
pænt produkt ( og det ka ndu via din hjemmeside ) så skulle de vel
ikke være noget problem

Vh

Per

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-11-03 13:25

den glade dreng wrote:

> [...]
> forældrenes/værgens underskrift. Men hvis du kan præsentere et
> pænt produkt ( og det ka ndu via din hjemmeside ) så skulle de vel

Jow der er desværre masser af mulighedder for problemer, for
selv om der er lavet en skriflig aftale med modellens forældre,
og der kun bliver lavet pæne billeder, så er andet der kan gå
galt..

Den største fare er, at modellen "opgradrer" historien når hun
fortæller om fotograferingen til veninderne, og når de så fortæl-
ler den vidre, så bliver den mere og mere "kulørt", og lige
pludselig går der rygter, som kan være særdeles ubehaglige...!

Det andet problem er, at piger på 15-17 år gør alt for at skjule
deres usikkehed, og når de står i rampelyset foran kameraet, så
gør de stort set alt hvad fotografen beder dem om, og de kan nemt
lokkes til noget som de fortryder bagefter.

Og fotografen vil altid komme til at fremstå som en "gammel gris",
der har misbrugt nogle teenager piger...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : den glade dreng

Dato : 13-11-03 17:11

> [...]
> ler den vidre, så bliver den mere og mere "kulørt", og lige
> pludselig går der rygter, som kan være særdeles ubehaglige...!

De problemer får man vel kun når man bruger digitalkamera, for
med film kan du jo altid bevise hvad du har lavet og ikke lavet, her
har du jo nemlig negativerne som bevis. Hvilket jo også gør at pigen
præcis ved hvor mange billeder der er blevet taget, det kan hun jo
ikke være sikker på ved digitalfotografering.

jeg nægter nemlig at tro, at en pige har tid til at tælle, hvor mange
billeder der er blevet taget under en fotografering, det er ihvertfald
min erfaring.

VH

Per

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 13-11-03 19:59

On Thu, 13 Nov 2003 17:10:31 +0100, "den glade dreng"
<per1665@grafisk.dk> wrote:

>De problemer får man vel kun når man bruger digitalkamera, for
>med film kan du jo altid bevise hvad du har lavet og ikke lavet, her
>har du jo nemlig negativerne som bevis.
Sikke noget vrøvl.
Hvordan kan man bevise at der ikke er flere negativer/dias?

> [...]
>jeg nægter nemlig at tro, at en pige har tid til at tælle, hvor mange
>billeder der er blevet taget under en fotografering, det er ihvertfald
Sikke noget vrøvl.
Hun har da heller ikke en ærlig chanche for at tælle filmene.

Men bortset fra det, har det Niels taler om intet med hvad der er på
de film, der er resultatet af fotograferingen, at gøre.
Pigen kan fx finde på at pynte lidt på hvad der er sket efter
fotograferingen, som efter et par runder over veninder og veninders
veninder, deres forældre og deres forældres bekendte, kan ende som er
historie fotografen ikke kender, men får forfærdeligt svært ved at
afvise.

mvh kmo

Fra : den glade dreng

Dato : 13-11-03 20:25

> Sikke noget vrøvl.
> Hvordan kan man bevise at der ikke er flere negativer/dias?

Det kan man da nemt, i teorien kan man sikkert lave et negativ af et negativ
men hvor mange er så avanceret at de kan det? Og pigen må da være temmelig
dum hvis ikke hun kan se eller høre at nu er filmen slut, den skal jo
skiftes.

digitalfotografering.
> Sikke noget vrøvl.
> Hun har da heller ikke en ærlig chanche for at tælle filmene.

forklar hvorfor hun ikke har det?

> [...]
> veninder, deres forældre og deres forældres bekendte, kan ende som er
> historie fotografen ikke kender, men får forfærdeligt svært ved at

Det kan man altså afvise, da man jo har negativerne til billederne.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-11-03 21:17

den glade dreng wrote:

> [...]
> men hvor mange er så avanceret at de kan det? Og pigen må da være temmelig
> dum hvis ikke hun kan se eller høre at nu er filmen slut, den skal jo

Ja - ja og lad os så stoppe her, du kan fotografere teenager-
piger, hvis dine lyster er til det, vi andre holder os klogeligt
til dem over 18 år.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 14-11-03 00:53

On Thu, 13 Nov 2003 20:25:19 +0100, "den glade dreng"
<per1665@grafisk.dk> wrote:

>Det kan man da nemt, i teorien kan man sikkert lave et negativ af et negativ
>men hvor mange er så avanceret at de kan det?
Det kan jeg. Endda meget præcist, så præcist at placeringen af
lysåbningen i forhold til perfen er nøjagtigt den samme.

>Og pigen må da være temmelig dum hvis ikke hun kan se eller
>høre at nu er filmen slut, den skal jo skiftes.
Tror du hun kan holde styr på hvornår man skifter bagstykke for at
skifte filmtype og hvornår der er ny film i bagstykket?
Og tænk hvis man har gang i mere end eet kamera.
Jeg tror hun har mange andre ting i hovedet, og kan endda være meget
intelligent uden at have en chanche for at tælle filforbruget under
optagelsen.

Men problemet er jo slet ikke at skjule hvor mange billeder man tager.
Hvorfor skal man det?

>forklar hvorfor hun ikke har det?
Se ovenfor.

>Det kan man altså afvise, da man jo har negativerne til billederne.
Hvad beviser en masse ærbare billeder, hvis rygtet går på hvad der er
foregået *efter* fotograferingen?

mvh kmo

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-11-03 21:11

kristian mikael de freitas olesen wrote:

> Hun har da heller ikke en ærlig chanche for at tælle filmene.

Jae - dengang jeg var ung og syntes det var spændende at foto-
grafere piger, der brugte vi meget det trick, at den første
eller de to første film bare blev skudt igen og igen, og de
blev aldrig fremkaldt, de blev kun brugt til at få modellerne
til at vænne sig til rampelyset og slappe lidt af...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : den glade dreng

Dato : 13-11-03 22:27

> [...]
> blev aldrig fremkaldt, de blev kun brugt til at få modellerne
> til at vænne sig til rampelyset og slappe lidt af...

Hvordan kan det lade sig gøre, når filmen ruller helt ind i kassetten?

Men ok, der vil jo sikkert altid være brodne kar overalt, og pigen
bede om at filmen bliver stående et sted, hvor hun kan se den, efter
fremkaldelsen, det kan man ikke med digital, uanset hvad i siger!

VH

Per

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 13-11-03 22:42

"den glade dreng" <per1665@grafisk.dk> skrev i en meddelelse

> Men ok, der vil jo sikkert altid være brodne kar overalt,

Så hvis man opføre sig ordenligt og genralt sørge for at der ikke er noget
at udsætte på ens person eller måde at arbejde på.
Syndes at denne tråd til tider lugter lidt af at nogle hvisker ( pædofili,
børnelokker ) og andre grimme ord, som ikke høre hjemme i en fotobog.

Hvis man blot tænker sig lidt om, bruger en sund fornuft og opføre sig pænt
og ordenligt, uden at give årsag til misforståelser, så kan det ikke gå helt
galt.

> og pigen bede om at filmen bliver stående et sted, hvor hun kan se den,
efter
> fremkaldelsen, det kan man ikke med digital, uanset hvad i siger!

Tilgengæld kan man med det samme vise og slette billeder som modellen ikke
vil stå inde for, det kan man ikke med en analog film. Det er et smags
spøsgmål, hvad man bedst kan lide.
--
Med venlig hilsen Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk

Fra : den glade dreng

Dato : 13-11-03 23:09

> Tilgengæld kan man med det samme vise og slette billeder som modellen ikke
> vil stå inde for, det kan man ikke med en analog film. Det er et smags
> spøsgmål, hvad man bedst kan lide.

ja og gemme det på computeren, hvis ikke lige hun er opmærksom nok
har skam hørt om en "fotograf" der viste nogle billeder af en pige, som
hun ikke vidste var taget.

VH

Per

Fra : Kenneth Olsen

Dato : 13-11-03 23:58

den glade dreng skrev:

> ja og gemme det på computeren, hvis ikke lige hun er opmærksom nok
> har skam hørt om en "fotograf" der viste nogle billeder af en pige, som
> hun ikke vidste var taget.

Men så er vi også over i de "skumle" fotografer som forhåbenlig ikke fik
flere jobs...

--
Kenneth Olsen      kenneth@olsen.dk

"There are 10 types of people in the world... those who understand
binary and those who don't."

Fra : Rasmus Hansen [9000]

Dato : 14-11-03 10:28

den glade dreng wrote:

> ja og gemme det på computeren, hvis ikke lige hun er opmærksom nok
> har skam hørt om en "fotograf" der viste nogle billeder af en pige, som
> hun ikke vidste var taget.

Ja og man kunne jo også skjule et (meget ondt DIGITALT) videokamera og
så filme det hele..

Man kunnne jo også voldtage hende og bruge sådan en (igen ond DIGITAL)
dims som de bruger i Men In Black til at slette hendes hukommelse.

Man kunne jo også.... Find selv på flere groteske ting man kan gøre med
onde digitale apparater.

Sorry kunne ikke dy mig. Mener ikke denne diskussion har noget som helst
at gøre med om det er digitalt eller ej.

Mvh
Rasmus

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 14-11-03 00:54

On Thu, 13 Nov 2003 22:27:29 +0100, "den glade dreng"
<per1665@grafisk.dk> wrote:

>Hvordan kan det lade sig gøre, når filmen ruller helt ind i kassetten?
Gisp........

mo

Fra : Per

Dato : 14-11-03 01:53

On Wed, 12 Nov 2003 16:57:16 +0100, Jan Emil Christiansen wrote:

> [...]
> gange til at se fræk selvom hun ikke har den hensigt.
> Ville i fotografere en pige under 18 år?

Hej
Jeg har læst den lange tråd og forstår advarslerne. Faldt dog lige over
denne:
http://supermodel.dk/Model/44/
Så nogen må se anderledes på det.

MVH Per
http://megapixel.dk/albums/visbillede.php?id=109968

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 14-11-03 11:24

Per wrote:

> Hej
> Jeg har læst den lange tråd og forstår advarslerne. Faldt dog lige over
> denne:
> http://supermodel.dk/Model/44/
> Så nogen må se anderledes på det.

Ja det er en meget ung model, som gerne vil lave modelarbejde,
og hun kan da sagtens bruges som tøjmodel, til Bilka's tilbuds-
avis, i et proff. fotostudie er der som regel flere til stede,
når der bliver lavet modeloptagelser.

Problemet er når formålet bliver pigebilleder, og hvor en ama-
tørfotograf ta'r modellen med hjem, eller et andet lusket sted,
for her vil ingen kunne bevidne, hvad der egenlig foregik.

Og så vidt jeg ved, så har vi fået en ny lov, som forbyder at
publicere pornografiske billeder, hvor modellerne er under 18 år.

Når vi lægger billeder på Internettet, så er det en publicering,
og hvor går grænsen mellem et pikant nøgenbillede og porno.

Der findes iøvrigt en fotograf som hedder David Hamilton, han har
ligefrem specialiseret sig i erotiske billeder af pur unge piger,
men han er startet tilbage i 70'erne, og det var en anden tid,
hvor nøgenhed blev set som en frigørelse, det ville med garanti
ikke gå i dag.

http://www.hamilton-archives.net/

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Joker

Dato : 14-11-03 11:39

On Fri, 14 Nov 2003 11:24:20 +0100, Niels Ebbesen wrote:

> [...]
> men han er startet tilbage i 70'erne, og det var en anden tid,
> hvor nøgenhed blev set som en frigørelse, det ville med garanti

Ja, ham kan jeg godt huske - masser af vaseline på linsen så det hele flød
lidt ud