Hvad er et rollespil?
Fra : Jens Jensen

Dato : 12-11-03 10:55

Jeg synes efterhånden, at RPG er blevet noget udvandet, eller også er jeg
bare ikke klar over, hvad RPG egentligt dækker over.

Hvad mener I et rollespil er for noget?

Jeg ville mene, at der skulle være en meget stor grad af frihed til at
foretage hvad man vil i spillet, og ideelt set skulle spille mod/med andre
mennesker, og som sådan burde være online/netværksspil.

Dungeon Siege (som jeg er meget optaget af i øjeblikket) går for at være et
FRPG (F for fantasy), men jeg synes ikke rigtig, at man kan kalde det et
rollespil. Spillet er linært, så man kan ikke vandre frit omkring. Man skal
løse nogle opgaver, ellers er der ikke noget at lave. Man kan ikke agere med
de andre figurer i spillet - i hvert fald kun i meget begrænset omfang. I
virkeligheden er det ikke andet end at klikke med musen og slå noget ihjel
hen ad vejen.

Ultima Online f.eks. betragter jeg som et rollespil. Man kan bevæge sig
frit. Man kan lave hvad man vil, og ikke noget som man skal. Man kan agere
med andre spillere, som f.eks. tage ind på en kro og få noget mad og drikke
og hyggesnakke, man kan tage et spil dam (tror jeg det var), eller man kan
tage på opdagelse, jage, slå monstre ihjel, skattejagt, sejle/fiske, spille
instrumenter eller lave dem, lave en forretning og sælge ting man finder
eller laver selv. Man kan "bygge" sit eget hus eller borg. Pointen er, at
man selv bestemmer hvad man vil. Der er ikke nogen opgave man skal udføre,
for at give spillet mening.

Jeg synes, at mange spil bliver mærket som RPG, bare der er en figur som man
kan styre rundt med. Forskellen mellem RPG og FPS er i mange tilfælde kun
hastigheden, hvormed spillet bliver afviklet.

Fra : christian

Dato : 12-11-03 13:33

Fallout er nok det bedste form for rollespil. du kan gøre stort set det som
der passer dig Du kan selv bestemme hvordan du spiller og du kan ikke komme
til at dræbe nogle som er vigtige for plottet. Adventure kan gennemføres i
din egn valgorden. osv osv.

Fra : arc@na

Dato : 12-11-03 15:43

"Jens Jensen" <Jens@Jensen.dk> wrote in

> [...]
> kun i meget begrænset omfang. I virkeligheden er det ikke andet end at
> klikke med musen og slå noget ihjel hen ad vejen.

- ligesom Diablo. Der var en i en international gruppe som skrev, at DS
"kører på skinner" - det er umuligt at gøre noget forkert eller at gå et
forkert sted hen. Han kaldte det også "en smuk grafik-engine, som skriger
efter et ordentligt spil" - hehe...

christian nævnede Fallout - det er et af de bedste rollespil. Du
bestemmer selv, om du vil være Helten med stort H, som hjælper gamle
enker i knibe, eller om du vil være jordens dummeste svin, desuden ændrer
samtalerne i spillet sig efter det. Planescape:Torment har noget af det
samme.
Det vigtigste i et rollespil er vel, at du kan give din karakter en
rolle, som du så spiller efter. Og jo mindre lineært et spil er, jo
bedre, efter min mening.

arc@na

Fra : Ronni Heuckendorff H~

Dato : 12-11-03 22:18

On 12 Nov 2003 14:42:54 GMT, "arc@na" <this.is@n.invalid.adress.com>
wrote:

> [...]
>forkert sted hen. Han kaldte det også "en smuk grafik-engine, som skriger

I så fald kan jeg kun varmt anbefale Gothic 2... Meget stor verden,
fri bevægelighed, stort spektrum af udfoldelsesmuligheder. Jeg blev
grebet af det...

R.
--
"I never found a companion that was so companionable as solitude"
- Henry David Thoreau

Fra : arc@na

Dato : 12-11-03 23:19

Ronni Heuckendorff Hansen <ronni@_spam_cowsinspace.dk> wrote in

> I så fald kan jeg kun varmt anbefale Gothic 2... Meget stor verden,
> fri bevægelighed, stort spektrum af udfoldelsesmuligheder. Jeg blev
> grebet af det...

Been there. Done that. Og jeg er helt enig.

arc@na

Fra : Michael Thomsen

Dato : 13-11-03 15:57

Kan varmt anbefale Baldurs Gate 1 & 2 + udvidelser

"Ronni Heuckendorff Hansen" <ronni@_spam_cowsinspace.dk> skrev i en
meddelelse news:kq85rvcg0jvt1htplf9nv59d8lshmtcqas@4ax.com...

Fra : Simon Nejmann

Dato : 12-11-03 17:15

On Wed, 12 Nov 2003 10:54:36 +0100, "Jens Jensen" <Jens@Jensen.dk>
wrote:

>Jeg synes efterhånden, at RPG er blevet noget udvandet, eller også er jeg
>bare ikke klar over, hvad RPG egentligt dækker over.

Idag er påskriften RPG på computerspil temmelig ligegyldig: Ooh, i det
her spil har man tre stats, og med faste intervaller får man et point
man kan lægge til en stat - det må da være et rollespil, ens karakter
udvikler sig da... *suk*

Diablo er ikke et RPG! Det er et hack & slash med karakterudvikling.

> [...]

>foretage hvad man vil i spillet, og ideelt set skulle spille mod/med andre
>mennesker, og som sådan burde være online/netværksspil.

Tjo, jeg syntes ikke der behøver at være multiplayer, men der skal
være en historie som man kan påvirke.

Hvis man skal gå strengt efter navnet "rollespil", så må det eneste
krav vel egentligt være, at man kan vælge en rolle og så spille
spillet i overensstemmelse med den rolle.

>Jeg synes, at mange spil bliver mærket som RPG, bare der er en figur som man
>kan styre rundt med. Forskellen mellem RPG og FPS er i mange tilfælde kun
>hastigheden, hvormed spillet bliver afviklet.

Umm, teoretisk set kunne man vel godt lave et spil det både er et RPG
of et FPS på samme tid - tror ikke det er lavet endnu, men...

FPS betyder jo bare First Person Shooter, altså et spil hvor man ser
tingene fra første persons vinkel, og ellers skyder en hel masse. Det
kunne man vel godt hægte noget historie og RPG ting op over...?

--
Med venlige hilsner
Simon Nejmann

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 12-11-03 17:31

In news:52m4rvko09ov3oca1ji0bctb9k19s96v84@4ax.com,
Simon Nejmann <snejmann@worldonline.dk> carefully typed:

> [...]
> tingene fra første persons vinkel, og ellers skyder en hel masse. Det
> kunne man vel godt hægte noget historie og RPG ting op over...?

Der i hvert fald mange FPS spil med karakterudvikling - Deus Ex, System
Shock I og II, Tron 2.0 og mange andre.

-Sune

--
Is this a sig or an OE bug?

Fra : Simon Nejmann

Dato : 12-11-03 17:54

On Wed, 12 Nov 2003 17:31:29 +0100, "Sune Mika Salminen"
<efternavn@doktor.dk> wrote:

> [...]
>Simon Nejmann <snejmann@worldonline.dk> carefully typed:

>Der i hvert fald mange FPS spil med karakterudvikling - Deus Ex, System

Ja, der er i det hele taget mange spil med karakterudvikling, men IMHO
gør det alene dem ikke til RPG'er.

Der er meget historie i Deus Ex og System Shock (har ikke prøvet
Tron), men man har ikke rigtigt nogen indflydelse på
hændelsesforløbet. På den anden side, så havner man også altid det
samme sted til slut i Baldurs Gate, og det vil jeg da mene at i aller
højeste grad er et RPG...

I don't know... Hvad gør et spil til et RPG??

--
Med venlige hilsner
Simon Nejmann