Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
1. dag med Canon A80
Fra : Torben R

Dato : 12-11-03 09:44

Hej NG,

Så kom A80 med posten fra Midtdata.

I pakken:

Canon Powershot A80 (med dansk manual !)
Kingston 512 MB cf-kort (486 MB efter formatering - hmmmmm)
Canon taske SC-PS600

A80'eren virker ganske solid. Mere metal end på A60/A70. Flip displayet
virker ligeledes solidt og
jeg tror ikke den bliver løs med tiden. Displayet er lille sammenlignet med
andre mærker, men jeg
synes ikke det gør spor. Det er meget lysstærkt og har en fin fin opløsning.

Skød en del billeder indendørs igår aftes med forskellige indstillinger og
jeg må sige det så imponerende ud.
Satte kamera til tv'et (havde ikke lige tid til at lege med pc'en også).

Jeg synes det fokuserer hurtigt, der er ikke lang "lag" inden næste billede
er klar og i kassen.
Jeg afprøvede video optagningen også, og kunne sagtens optage +100 sek.
havde ikke lige tid til at prøve
at optage cf-kortet helt fuldt, ved heller ikke om det stopper efter 180
sek. Displayet starter ved 999" og ¨
tæller nedad.

Jeg vil senere skrive mere om mine erfaringer hvis nogen har lyst at høre.

Torben R

Fra : Søren Kongstad

Dato : 12-11-03 10:39

"Torben R" <ilac@DUERIKKEinet.uni2.dk> wrote in message
> Kingston 512 MB cf-kort (486 MB efter formatering - hmmmmm)

Det skyldes nok en kreativ brug af forkortelsen MB

Tit bruger producenter forkortelsen MB så
1 MB = 1.000.000 Bytes
Dit operativ system regner med
1 MB = 1024*1024=1.048.576 Bytes

Hvis du tager

512 * 1.000.000 / 1.048.576 = 488,3
så får du

at 512 (snyde) MB svarer til 488,3 (rigtige) MB

Med lidt plads til Fat tabel, og diverse så passer det meget godt med at
Kingston angive 1 MB = 1.000.000 Bytes for CF-kort.

Jeg ved ikke om dette gælder generelt, men mit eget 512 (MB) kort har samme
problem, jeg kan ikke huske producenten.

Søren

Fra : Torben R

Dato : 12-11-03 11:05

> [...]
>
> Med lidt plads til Fat tabel, og diverse så passer det meget godt med at
> Kingston angive 1 MB = 1.000.000 Bytes for CF-kort.

OK tak for info, egentlig lidt at "snyde" folk. Man regner jo med at der er
512 MB rigtige ram på kortet.

--
Torben R

Fra : Rasmus Hansen [9000]

Dato : 12-11-03 11:12

Søren Kongstad wrote:
> [...]
>
> 512 * 1.000.000 / 1.048.576 = 488,3
> så får du
>
> at 512 (snyde) MB svarer til 488,3 (rigtige) MB

Det er nu ikke snyde MB. Mega betyder nu en gang 10^6. Det du hentyder
til er 2^20 som heder Mebi. Så det er egentlig 1.048.576 der er en snyde
MB da det slet ikke er en MB men en MeBi se evt. nedenstående link.

http://nedron.net/fom_server/cache/17.html

> Med lidt plads til Fat tabel, og diverse så passer det meget godt med at
> Kingston angive 1 MB = 1.000.000 Bytes for CF-kort.

Jeps

Fra : Torben R

Dato : 12-11-03 11:27

> [...]
> til er 2^20 som heder Mebi. Så det er egentlig 1.048.576 der er en snyde
> MB da det slet ikke er en MB men en MeBi se evt. nedenstående link.

Jeg sidder stadig med en lille "dum" smag i munden. Jeg har jo 26 MB ram
mindre til rådighed end forventet
(minus det som nu skulle bruges til fat etc.) hvilket næsten er lige så
meget som det 32 MB kort
kameraet bliver leveret med.

Når der på Kingston's kort står 512 MB - regner jeg da med det er 512 x 1024
= 524288 bytes og ikke
kun 486 x 1024 = 497664 bytes.

Ikke fordi det giver et større problem - kan stadig skyde ca. 480 billeder i
højeste opløsning (super fine)

--
Torben R

Fra : Thomas Corell

Dato : 12-11-03 11:50

Torben R wrote:

> [...]
> mindre til rådighed end forventet
> (minus det som nu skulle bruges til fat etc.) hvilket næsten er lige så

Det er fordi du kigger på hvor mange MB _billeder_ du kan have liggende.

Du skal jo også afsætte plads til at holde styr på hvor billederne
ligger (FAT), og hvilke filnavne+timestamp m.m. de har.

Groft sagt kan man sige det svarer lidt til indholsfortegnelse /
stikordsregister i en bog.

--
Don't waste space

Fra : Thomas Corell

Dato : 12-11-03 11:42

Rasmus Hansen [9000] wrote:

> [...]
> til er 2^20 som heder Mebi. Så det er egentlig 1.048.576 der er en snyde
> MB da det slet ikke er en MB men en MeBi se evt. nedenstående link.

Taget fra d.o. side:

"It is important to recognize that the new prefixes for binary
multiples are not part of the International System of Units (SI), the
modern metric system"

--
Don't waste space

Fra : Rasmus Hansen [9000]

Dato : 12-11-03 17:19

Thomas Corell wrote:

> Taget fra d.o. side:
>
> "It is important to recognize that the new prefixes for binary
> multiples are not part of the International System of Units (SI), the
> modern metric system"

Jep. Og det betyder jo rent faktisk, at den "rigtige" betegnelse er MB =
10^6 = 1000.000 da det er SI enheden.

Det stammer tilbage fra den tid hvor man regnede med få Kilobytes, og
der var 2^10 =1024 tæt på at være 1000 og derfor begyndte man
(fejlagtigt) at kalde dem for kilobytes.

Jeg ved godt at det kan være forvirrende at pludselig skulle tænke over
nye enheder som kibi og mebi, men det er da det eneste der er konsistent
og giver mening, da alt andet i verden måles i SI-enheder- herunder også
lagerplads. Når en harddisk f.eks. opgives til 120 GB betyder det som
regel 120.000.000.000 bytes, og det samme gælder altså for memory kort
fra Kingston tilsyneladende.

Så efter min opfattelse er det den implicitte tolkning, af at når man
siger en cd på 700MB så mener man rent faktisk 734MB, der er forkert.
Det bør være entydigt hvad man mener. Hvis man derimod siger 700MiB er
det korrekt, og der er ingen tvivl om at der er 700*2^20 bytes på cd'en.

Mvh
Rasmus Hansen

Fra : Søren Kongstad

Dato : 13-11-03 12:15

"Rasmus Hansen [9000]" <bidsk@-fjern-yahoo.com> wrote in message
> [...]
> til er 2^20 som heder Mebi. Så det er egentlig 1.048.576 der er en snyde
> MB da det slet ikke er en MB men en MeBi se evt. nedenstående link.

Så vidt jeg ved angives standard ram stadig i den "forkerte" form, ligesom
de fleste operativsystemer anvender 10^20.

Det er lidt forvirrende når kningston både sælger ram, og flash ram, men
anvender to forskellige betydninger for diverse produkter.

Vi kan ikke være uenige om at M = 10^6, men hvis traditionen er at M=10^20,
så er det misvisende! De burde så kalde deres 512 mb ram klodser for 536,87
mb. Det gør de ikke, ergo anvender de begreberne kreativt!

Søren

Fra : Rasmus Hansen [9000]

Dato : 13-11-03 17:42

Søren Kongstad wrote:

> Vi kan ikke være uenige om at M = 10^6, men hvis traditionen er at M=10^20,
> så er det misvisende! De burde så kalde deres 512 mb ram klodser for 536,87
> mb. Det gør de ikke, ergo anvender de begreberne kreativt!

Jep. Det kan vi godt blive enige om. Det er også derfor jeg agiterer for
at man bruger MiB når det er relevant og MB når det er relevant. Så
Kingston burde kalde deres ramklodser for 512 MiB og deres flashkort for
512 MB. Så ville der ikke være tvivl.

Mvh
Rasmus

Fra : Verner

Dato : 13-11-03 18:19

On Wed, 12 Nov 2003 09:44:15 +0100, "Torben R"
<ilac@DUERIKKEinet.uni2.dk> wrote:

>Hej NG,
>
>Så kom A80 med posten fra Midtdata.

Og hvad måtte du så slippe ialt ?

Verner

Fra : Torben R

Dato : 14-11-03 07:56

> Og hvad måtte du så slippe ialt ?
>
> Verner

Samlet pris: Kr. 4.617,00 (kamera + 512 MB cf-kort + Canon taske + dankort
gebyr + fragt)

Bestilte mandag eftermiddag og pakken kom tirsdag morgen (fedt) !

Torben R