MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Skifte mellem HD
Fra : Vidal

Dato : 11-11-03 18:18

WinXP

En ven af mig har to HD i sin comp. En lille gammel og
en større ny. Han har installeret XP på den lille, men får
nu pladsproblemer.

Derfor vil han gerne have styresystemet installeret på den
store istedet.

Er der en nem måde at gøre det på? Altså nemmere end at
skulle tage HD'erne ud og formattere osv.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 11-11-03 19:06

In article <3fb11940$0$70008$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, "Vidal"
<<vidal>@webspeed.dk> says...
> Er der en nem måde at gøre det på? Altså nemmere end at
> skulle tage HD'erne ud og formattere osv.

Nej, ingen nemme løsninger. Ikke uden at det koster penge, nemlig penge
til en ny disk.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Kispus

Dato : 11-11-03 19:39

> Nej, ingen nemme løsninger. Ikke uden at det koster penge, nemlig penge
> til en ny disk.

Det er jo noget sludder Jesper, han skal da ikke købe ny disk,
han skal clone den gamle, d.v.s at der skal laves en kopi (Image)
og til dette kan han bruge "Power Quest Image" men DET koster
penge. (Jeg bruger det selv, og det er bare helt suverænt)
Jeg ved ikke om der findes gratis-programmer til dette,
men vi kan da se hvad andre siger.
Venlig hilsen
John

Fra : Leif Poulsen

Dato : 11-11-03 20:15

"Kispus" <kispus@despammed.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> penge. (Jeg bruger det selv, og det er bare helt suverænt)
> Jeg ved ikke om der findes gratis-programmer til dette,

Afhængigt af hvilken harddisk der benyttes kunne det også være fabrikanten
har noget gratis til at gøre det med.
F.eks. overførte jeg engang et system med en Western Digital bootdiskette.
Alternativt kunne f.eks. en DOS boot (Medmindre XP er NTFS-formatteret)
eller f.eks. en Dappix boot vel muliggøre kopiering (Uden at nogle filer er
benyttede).

Mvh

Leif

Fra : Vidal

Dato : 11-11-03 21:01

"Leif Poulsen" <removeleif@fakse.bynet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> eller f.eks. en Dappix boot vel muliggøre kopiering (Uden at nogle filer er

Så er det nemmeste måske at bruge PartitionMagic til at
dele den store HD op i passende partitioner, og lægge
styresystemet ind i en af dem?

Er det ligemeget, hvilken status HD'en har, altså om den er
slave eller ej, osv?

Jeg har et par gange i Win 98 simpelthen lavet en simpel
kopi fra en HD til an anden, og på den måde lavet en
hurtig installation på en ny computer. Jeg har haft hele
Win98 CD'en kopieret ind på HD'en, og efterhånden som
den fandt ny hardware osv, samlede den det simpelthen op
fra Win98 dir.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 11-11-03 20:43

In article <3fb12cda$0$9750$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
kispus@despammed.com says...
> Det er jo noget sludder Jesper, han skal da ikke købe ny disk,

Nej, det er det ikke.

> han skal clone den gamle, d.v.s at der skal laves en kopi (Image)

Ja, men hvor skal han gøre af den. Han kan ikke lægge den ind på det
store disk uden at slette det der ligger dér i forvejen.

Fra : Vidal

Dato : 11-11-03 20:53

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Ja, men hvor skal han gøre af den. Han kan ikke lægge den ind på det
> store disk uden at slette det der ligger dér i forvejen.

Det, jeg forestiller mig, er, at han skulle kunne formattere
den lille HD og derefter lægge WinXP ind på den store?

Det foresvæver mig at man skulle kunne gøre noget i den
retning med XP.

I Win98 er det vel kun primær partitionen, der kan have
styresystemet? Er det ikke anderledes i XP?

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-11-03 17:38

In article <3fb13fc8$0$69968$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, "Vidal"
<<vidal>@webspeed.dk> says...
> Det, jeg forestiller mig, er, at han skulle kunne formattere
> den lille HD og derefter lægge WinXP ind på den store?

Det kan han godt. Jeg læste det dog som at XP _ikke_ skulle
geninstalleres, men blot flyttes.

Fra : Vidal

Dato : 12-11-03 23:24

> In article <3fb13fc8$0$69968$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, "Vidal"
> <<vidal>@webspeed.dk> says...

> Det kan han godt. Jeg læste det dog som at XP _ikke_ skulle
> geninstalleres, men blot flyttes.

Han søger efter den nemmeste løsning, hvilket for
ham er ikke at skulle håndtere HD'ene fysisk, om
jeg så må sige. Han har forsøgt at formattere den
lille HD, men XP vil ikke lade ham gøre det. Kan
nogen evt pege på et sted på nettet, hvor der er
information om det, fortrinsvis dansk.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-11-03 16:01

In article <3fb39561$0$69914$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, "Vidal"
<<vidal>@webspeed.dk> says...
> jeg så må sige. Han har forsøgt at formattere den
> lille HD, men XP vil ikke lade ham gøre det. Kan

Formattere fra XP eller fra installations-CD'en ?

Fra : Vidal

Dato : 15-11-03 14:24

> In article <3fb39561$0$69914$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, "Vidal"
> <<vidal>@webspeed.dk> says...
>
> Formattere fra XP eller fra installations-CD'en ?

Fra XP. Kan man bruge installationsCD'en til at
ændre drev?

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 16-11-03 00:42

"Vidal @webspeed.dk>" <<vidal> skrev i en meddelelse
> "Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> skrev i en meddelelse

> Fra XP. Kan man bruge installationsCD'en til at
> [...]
Que - "Ændre drev" ?!?
Helt med er jeg ikke.....

--
Mvh