Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
CF kort - USB 1.1 vs 2.0
Fra : Frenjon

Dato : 11-11-03 16:37

Hej gruppe :)

Har for nyligt købt følgende:
SanDisk Ultra II CompactFlash, 512 MB
SanDisk ImageMate USB 2.0 CF Card Reader/Writer

Kortlæseren skulle være i stand til at at køre med USB 2.0 hastigheder.
Således er det CF-kortet i sig selv der sætter grænsen for hastigheden..

CF kortet er af den nye Ultra II type - der reklameres med at det PT er det
hurtigste CF kort på markedet, sammen med Lexar
32x og Transcend 45x..(formoder disse 32x og 45x er udtryk for tallet*150
kb/sec - som CD-brændere?)
Se evt.
http://www.dpreview.com/news/0310/03102102biggestcfs.asp
og
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007

Mine tests giver følgende resultater:
222mb overført fra harddisk til ImageMate USB 2.0 CF Card reader/writer

2.06 min - 126 sekunder - 1,76 mb/sec <- WRITESPEED

222mb overført fra ImageMate USB 2.0 CF Card reader/writer til harddisk

1.43 min - 103 sekunder - 2,15 mb/sec <- READSPEED

Har også prøvet med programmet HDTach - giver ca. samme resultater.
Jeg får altså (både read og write) kun omkring 2,0 mb/sec, men hvordan kan
det være de på Sandisk's hjemmeside skriver:

What is the Ultra II CompactFlash Card?
The new SanDisk Ultra II CompactFlash® cards have a minimum sustained write
speed of 9 megabytes (MB) per second and a read speed of 10 MB per second.
Get faster speed for all the things you do.

Så er det bare mærkeligt jeg kun kan få hastigheder der ligger på 1,7->2,1
mb/sec?
Og der står endda "minimum sustained" speed.. Fatter det ikke - er CF kort
bare ikke hurtigere end de ~2,0 mb/sec?

Hvor i Windows kan jeg se at kortlæseren rent faktisk kører UBS v2.0 og ikke
den meget langsommere v1.1?

Det skal siges at kopierer jeg billeder direkte fra kameraet, som jeg VED er
USB v1.1 går det pænt meget langsommere..
Er der evt. andre der gider teste deres Ultra II CF kort + kort læser?

-Frenjon

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 11-11-03 17:24

Frenjon wrote:
> [...]
>
> Kortlæseren skulle være i stand til at at køre med USB 2.0 hastigheder.
> Således er det CF-kortet i sig selv der sætter grænsen for hastigheden..

Ja - i hvert fald hvis du har USB2 I/O på computeren

> [...]
>
> 222mb overført fra ImageMate USB 2.0 CF Card reader/writer til harddisk
>
> 1.43 min - 103 sekunder - 2,15 mb/sec <- READSPEED

Er det 222mb i en fil eller i mange?

Jeg har
PQI Travelflash USB 2.0 Cardreader
Performance 256mb CF 24speed

jeg har

1 222mb fil - 130 sekunder <- WRITESPEED
222 filer, i alt 222mb - 100 sekunder <- WRITESPEED

1 222mb fil - 100 sekunder <- READSPEED
222 filer, i alt 222mb - 71 sekunder <- READSPEED

Jeg har undgået cache-effekt ved at skrive til/fra forskellige drev på
harddisken (med cache-effekt gøres det på 12 sekunder)

Hvordan Sandisks proklamationer forholder sig til deres realiteter har
jeg ingen holdning eller speciel teknisk kundskab om

Jeg håber du kan bruge min - ikke afsindigt videskabelige, men tilstræbt
objektive og grundige - test til noget

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Frenjon

Dato : 11-11-03 22:36

Det var 1 fil á 222mb..
Ok - ca samme resultater kan jeg se... Bliver bedre med mange små filer kan
jeg se...

Tak for din test Jesper :)

-Frenjon

Fra : Esben Witzel

Dato : 11-11-03 17:30

De test du har lavet ligner meget mine, jeg havde 70Mb til kortet på ca. 45
sek, det er kanapt 2Mb pr. sek eller ca 16Mbit/s og da USB 1.1 kun er
11Mbit må kortlæseren køre USB 2.0 jeg vil lige nævne jeg har samme kort
(dog 256Mb modellen) og læsere er den sammen, jeg har også testet mit 40x
PQI F1 der faktisk kun var ½ så hurtigt, og de skulle kunne lave R/W på ca
6Mb/sek så man kan jo sige at pruducenerne er ilige lovlige glade når de
reklamer for dem selv ! og hvordan de tester det til så høje hastigheder er
mig en gåde !

Så konklusionen må være:
Din imageMate køre USB2 men producenten af kort har taget dig i Røv.. eller
også er Image Mate noget skrald, men jeg tror nu den er god nok da mit PQI
kort testede langsomere !

/Esben

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-03 17:45

> [...]
>
> Kortlæseren skulle være i stand til at at køre med USB 2.0 hastigheder.
> Således er det CF-kortet i sig selv der sætter grænsen for hastigheden..

Nu er det måske et dumt spørgsmål men har din PC så USB 2.0 og hvis den har
flere porte er det så den rigtige 2.0 du har valgt?

--
Tom

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 11-11-03 21:20

Tom wrote:

> Nu er det måske et dumt spørgsmål men har din PC så USB 2.0 og hvis den har
> flere porte er det så den rigtige 2.0 du har valgt?

Højst sandsynligt, med USB 1 ville det tage omkring 240 sekunder (4
minutter).

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Allan Olesen

Dato : 12-11-03 06:33

Jesper Brunholm <nospam@brunholm-scharff.dk> wrote:

>Højst sandsynligt, med USB 1 ville det tage omkring 240 sekunder (4
>minutter).

USB 1 har ikke vaeret paa tale.

Der findes ikke kun 2 men 3 hastigheder paa USB. Diskussionen
gaar paa, hvilken af de to hoejeste hastigheder, der anvendes.

Den gamle USB 1 var langsomst.

Saa kom USB 1.1, som var nogle gange hurtigere.

Saa kom USB 2.0 High Speed, som er rigtig hurtig, men samtidig
har man erstattet USB 1.1 med noget lige saa langsomt, som man
kalder USB 2.0 Full Speed.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 12-11-03 14:04

Allan Olesen wrote:

> USB 1 har ikke vaeret paa tale.

Jo, jeg skrev med vilje ikke 1.1 eller 1.0 fordi jeg ikke var klar over
forskellen, så jeg lod være med at differentiere og brugte '1' som
fællesbetegnelse. 1.x havde nok været tydeligere - enig

> Der findes ikke kun 2 men 3 hastigheder paa USB. Diskussionen
> gaar paa, hvilken af de to hoejeste hastigheder, der anvendes.
>
> Den gamle USB 1 var langsomst.
>
> Saa kom USB 1.1, som var nogle gange hurtigere.

Ja - iflg <http://www.everythingusb.com/usb2/faq.htm> kan den klare
12mbits/sekund.

> Saa kom USB 2.0 High Speed, som er rigtig hurtig

ja - op til 480mbits/sekund, og kaldes i daglig tale på det danske
marked bare USB 2.0 (<http://edbpriser.dk/>,
<http://proconsult.dk/katalog/ordbog/USB%202.0> ).

, men samtidig
> har man erstattet USB 1.1 med noget lige saa langsomt, som man
> kalder USB 2.0 Full Speed.

Har du en reference på det? Jeg kan godt finde standard-organisationer
der advarer mod den betegnelse, men ingen producenter der er dumme nok
til at bruge den, så skal vi ikke bare lade den dø i sin spæde vorden og
huske at hvis vi skal give penge for USB 2 skal det være et treciffret
mbit/sekund tal?

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik i front - <http://www.phonixfolk.dk/>
H.C. Andersen-Centret: <http://www.andersen.sdu.dk/>

Fra : Frenjon

Dato : 11-11-03 22:42

Jo jeg har USB 2.0 - det var jo også et af mine spørgsmål hvordan man med
sikkerhed (i Windows) kan SE at der benyttes USB 2.0 og ikke 1.1

Men ser jeg under USB 2.0 Root Hub står mit USB Mass Storage Device der.. Så
mon ikke det kører v2.0

Hvis andre har et tilsvarende CF kort - og måske en anden (eller samme) kort
læser må de godt køre en HDtach test eller en stopur's test :)

Jeg vil senere prøve at måle med samme filer hvis jeg tvinger den til at
køre USB 1.1 - også sammenligne resultater..
Prøvede forresten med en lidt større fil i dag..

409mb overført fra harddisk til ImageMate USB 2.0 CF Card reader/writer

2.43 min - 163 sekunder - 2,51 mb/sec (1,76 tidligere med 222mb fil)

409mb overført fra ImageMate USB 2.0 CF Card reader/writer til harddisk

3.07 min - 187 sekunder - 2,18 mb/sec (2,15 tidligere med 222mb fil)

Synes stadig det er underligt at de reklamerer med 9 og 10 mb/sec.
hastigheder når jeg kun får ~2 mb/sec :(

-Frenjon

Fra : Frenjon

Dato : 13-11-03 12:40

Hmm - der må da være noget galt...
Prøv og se denne side:
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-6133

Her opnås de lovede 9 mb/sec med en anden kortlæser.. (FireWire, som dog
ikke burde være hurtigere end min USB 2.0)
Vil snarest muligt prøve kortlæseren+CF kortet i en anden PC...

-Frenjon

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 13-11-03 14:38

Frenjon wrote:

> [...]
>
> Her opnås de lovede 9 mb/sec med en anden kortlæser.. (FireWire, som dog
> ikke burde være hurtigere end min USB 2.0)

Hvorfor ikke? (jeg troede firewire var væsentligt hurtigere end USB 2.0)

På <http://www.powerinnumbers.com.au/default.asp?mode=products§ion=ddp>
er de tilsyneladende stolte af resultater der ligner vores:
"Transfer of 256MB Card to Digital Data Player - UNDER 2 MINUTES"

Steves Digicams har også lignende resultater på
<http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/lexar_mcr-usb2.html>:

Media Type      Data Size   Write Time   Read Time
1GB Microdrive      102MB      1:00      0:32
512MB Lexar 24x CF   102MB      0:50      0:50
256MB SanDisk CF   102MB      2:20      1:06
1GB SanDisk Ultra CF   102MB      1:02      0:40
1GB Transcend 30X CF   102MB      1:10      0:50

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Frenjon

Dato : 13-11-03 17:35

Jesper Brunholm wrote:
> Hvorfor ikke? (jeg troede firewire var væsentligt hurtigere end USB 2.0)

Måske i praksis, men ikke teoretisk...
Firewire (også kaldet IEEE1394) går til 400 Mbps USB 2.0 går til 480 Mbps..

Det skal også siges at der til testen på robgalbraith.com er der benyttet
dette hardware:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1314737895
og:
http://www.d-store.com/d-store/microtech/FWdpcm.htm

Sikkert en del bedre hardware end de onboard USB 2.0 hubs vi har i vores
computere...

> [...]
> er de tilsyneladende stolte af resultater der ligner vores:
> "Transfer of 256MB Card to Digital Data Player - UNDER 2 MINUTES"

Ja - ca. samme hastigheder som vi fik, jeg vil dog stadig gerne vide HVAD
det som er flaskehals hos os. Det må enten være kortlæseren, USB 2.0 hub'en
eller kablet.. Som det ses på robgalbriath.com testen kan kortet (i hvert
fald typen mærket AX0303TV, som er et tilsvarende kort til det jeg har)
overføre omkring 8 mb/sec...

Har forresten fået prøvet kortlæseren og CF kortet på en anden PC idag.
Samme resultater - altså omkring de 2,0-2,5 mb/sek. både read og write.

Jeg må vel bare finde mig i at USB 2.0 i praksis ikke overfører mere end de
~2,0 mb/sec....

-Frenjon