Vedr. kørekortregler/påhængsregler
Fra : Steen Larsen

Dato : 11-11-03 13:00

Hej Campingeksperter

Jeg har en arbejdskollega der påstår at den regel vi har med at man
godt må køre med en anhænger der har en støre totalvægt end bilen må
køre med, hvis bare den faktiske totalvægt ikke overstiger det bilen
må køre med, ikke gælder når man kører uden for landet.

Ligeledes påstås det at reglen om egenvægt +50 kg også kun gælder i
Danmark.

--
Med Venlig Hilsen Steen Larsen

Fra : Johnny

Dato : 11-11-03 14:05

> [...]
> må køre med, ikke gælder når man kører uden for landet.
>
> Ligeledes påstås det at reglen om egenvægt +50 kg også kun gælder i

De danske regler er gældende uanset i hvilket land du kører. De følger dig
og din bil.

Johnny

Fra : Carsten Stage

Dato : 11-11-03 18:23

Johnny wrote:

> De danske regler er gældende uanset i hvilket land du kører. De
> følger dig og din bil.

Du har i princippet ret - men når det er sagt, så er det netop det der gav
anledning til megen snak om emnet denne sommer, hvor DCU var alt for hurtigt
ude med advarsler. På den baggrund udsendte både FDM og Campingbranchen en
pressemeddelelse som kan ses her:
http://www.campingferie.dk/h5_campingnyt/s/visnyhed.asp?nummer=1416

Det er en international konvention som er ratificeret af mange lande der
ligger til grund for, at hvis du lovligt kan føre dit vogntog i Danmark, så
kan du også i de lande som er med i konventionen.

Følgende europæiske lande har tiltrådt enten Wiener- eller
Genevekonventionen, hvor indehavere af dansk kørekort altså lovligt må køre
med campingvogn efter Danmarks regler:

Albanien, Belgien, Bulgarien, Estland, Finland, Frankrig, Grækenland,
Holland, Hviderusland, Irland, Island, Israel, Italien, Jugoslavien,
Kroatien, Letland, Litauen, Luxembourg, Malta, Monaco, Norge, Polen,
Portugal, Rumænien, Rusland, San Marino, Schweiz, Slovakiet, Slovenien,
Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjekkiet,
Tyskland, Ukraine, Ungarn, Vatilkanstaten, Østrig.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk

Fra : Carsten Stage

Dato : 11-11-03 18:14

Steen Larsen wrote:

> [...]
> må køre med, ikke gælder når man kører uden for landet.
>
> Ligeledes påstås det at reglen om egenvægt +50 kg også kun gælder i

Det er et emne der igen og igen har givet anledning til
debat. Der kan læses mere om det her:
http://www.campingstuff.dk/html/div/bekort.php

Rådet for større færdselssikkerhed har lavet en lille folder som kan
afhentes på de fleste motorkontorer og politistationer. Den er rigtig god at
have med i bilen, så er der ikke tvivl hvis du bliver stoppet. Den kan også
ses på nettet: http://www.dk-u.dk/dku/faq/synsfri/default.htm

Kørekortsreglerne for synsfri sammenkobling giver anledning til mange
spørgsmål. De vigtigste svar kan du læse her.

I 1992 kom der nye regler om synsfri sammenkobling for køretøjer med
totalvægt indtil 3.500 kg. Der var tale om en lempelse af reglerne, som
betød, at det blev muligt at trække en større totalvægt. Men de nye regler
betød også ændrede kørekortsregler, så man som hovedregel skulle erhverve et
såkaldt trailerkørekort kategori B/E for at udnytte de nye vægtgrænser.

Rådet for Større Færdselssikkerhed modtager dagligt henvendelser om reglerne
for synsfri sammenkobling. Mange af henvendelserne drejer sig om kørsel med
hestetrailere og hyppige spørgsmål er:

"Jeg har fået lov at låne en hestetrailer, må jeg køre med den med et
almindeligt kørekort?"
"Jeg har været ude at se på en hestetrailer og er i tvivl om jeg må køre med
den med et almindeligt kørekort?"
"Jeg har fået en bøde, fordi jeg ikke har kørekort kategori B/E, kan det
passe?"

Kerneproblemet i disse spørgsmål er som det ses: Almindeligt kørekort
kategori B eller kørekort kategori B/E, det såkaldte trailerkørekort?

Hvilke køretøjer taler vi om?
Bestemmelserne om trailerkørekort vedrører kun person- og varebiler med en
tilladt totalvægt indtil 3.500 kg, når de skal køre med et påhængskøretøj
med en tilladt totalvægt på mere end 750 kg.

Kørekortsreglerne:
For at kunne køre med et påhængskøretøj med en totalvægt over 750 kg med
almindeligt kørekort kategori B, skal to betingelser være opfyldt.
For det første skal bilens egenvægt plus 50 kg, være større eller lig med
enten den maksimale påhængsvognsvægt med bremser ifølge bilens
registreringsattest eller påhængskøretøjets totalvægt ifølge
påhængskøretøjets registreringsattest - aktuelt
For det andet må den samlede totalvægt for bil og påhængskøretøj maksimalt
udgøre 3.500 kg.

Bilens totalvægt fremgår af bilens registreringsattest. Som totalvægt for
påhængskøretøjet kan anvendes enten den maksimale påhængsvognsvægt med
bremser ifølge bilens registreringsattest eller påhængskøretøjets totalvægt
ifølge påhængskøretøjets registreringsattest .

Der er tre væsentlige ting at bide mærke i:
1. At finde ud af om et almindeligt kørekort kategori B er tilstrækkeligt
kræver kun papirarbejde. Glem alt om last på påhængskøretøjet, før du har
regnet og fået svaret ved at se på vægtangivelserne på henholdsvis bilens og
påhængskøretøjets registreringsattest.

2. Både i reglen om egenvægt + 50 kg og reglen om køretøjets og anhængers
samlede totalvægt ikke må overstige 3.500 kg gælder det, at man som
påhængskøretøjets totalvægt kan bruge enten den maksimale påhængsvognsvægt
med bremser ifølge bilens registreringsattest eller påhængskøretøjets
totalvægt ifølge påhængskøretøjets registrerings attest. Det betyder, at
hvis der på bilens registreringsattest står at påhængskøretøjets maksimale
totalvægt er 1.200 kg, og bilens egenvægt plus 50 kg er 1.250 kg, ja så kan
man køre med et almindeligt kørekort Kategori B.

Når reglen er opfyldt, betyder det også, at man kan køre med et
påhængskøretøj som har en totalvægt på f.eks. 1.500 kg. For det fremgår af
bilens registreringsattest, at bilen maksimalt må trække 1.200 kg. Men det
betyder så samtidigt, at påhængskøretøjets egenvægt plus last ikke må
overstige 1.200 kg.

3. Reglen om egenvægt + 50 kg angår primært små og mellemstore biler
Reglen om køretøjets og anhængerens samlede totalvægt ikke må overstige
3.500 kg angår primært biler med en totalvægt på over 2.000 kg, altså store
varebiler og mange firehjulstrækkere.

Et par eksempler og mulige løsninger:

Eksempel 1: VW Golf 1,6 med hestetrailer og behov for at køre med en mindre
hest
VW GOLF:
Egenvægt: 1.100 kg
Totalvægt: 1.650 kg
Max påhæng med bremser: 1.200 kg
Brenderup trailer
Egenvægt: 600 kg
Totalvægt: 1.300 kg
Når man bruger reglerne om egenvægt + 50 kg ovenfor, ser man at egenvægt
+50 kg er 1.150 kg. Påhængskøretøjets totalvægt i bilens registreringsattest
er 1.200 kg og på påhængskøretøjet 1.300 kg. Begge værdier er højere end
egenvægten + 50 kg og et almindeligt kørekort kategori B er ikke nok, uanset
om påhængskøretøjet ubelæsset. Kører du alligevel og bliver stoppet af
politiet, falder der en klækkelig bøde.
Man kan se, at reglen om køretøjets og anhængerens samlede totalvægt ikke må
overstige 3.500 kg er opfyldt. Men det er uden betydning, når reglen om
egenvægt + 50 kg ikke er opfyldt.

Løsninger:
Principielt er der to løsninger:

Enten erhverver du et trailerkørekort, kategori B/E
Eller du får bilens registreringsattest nedjusteret, så vægten for
påhængskøretøjets største vægt med bremser sættes ned fra 1.200 kg til 1.150
kg.
Du har kun behov for at køre med en mindre hest, og med en egenvægt på
traileren på 600 kg er der plads til i alt 550 kg hest og tilbehør og det er
tilstrækkeligt.

Så løsningen er at køre til det nærmeste motorkontor og få bilens
registreringsattest ændret, så vægten for påhængskøretøjets største vægt med
bremser bliver 1.150 kg.
Når bilens registreringsattest bliver ændret på denne måde, opnår du
samtidig den fordel, at du uden problemer kan køre med andre trailere med en
totalvægt som større en 1.150 kg, bare du ikke læsser traileren så
totalvægten ikke overstiger 1.150 kg. Pointen er nemlig, at når vægten for
påhængskøretøjets største vægt med bremser på bilens registreringsattest
ikke er større end bilens egenvægt + 50 kg, er et almindeligt kørekort
kategori B tilstrækkeligt. Dermed opfylder bilens registrering i sig selv
kravet om egenvægten + 50 kg.

Eksempel 2: VW Golf transporter 2,5 D med hestetrailer og behov for at køre
med to heste
VW Transporter
Egenvægt: 1.575 kg
Totalvægt: 3.025 kg
Max påhæng med bremser: 2.000 kg
Brenderup trailer
Egenvægt: 750 kg
Totalvægt: 2.000 kg
Bruger man igen reglerne ovenfor ser vi, at i reglen om egenvægt + 50 kg
igen giver problemer. Men vigtigere er det, at reglen om køretøjets og
anhængerens samlede totalvægt ikke må overstige 3.500 kg er overskredet,
hvad enten man bruger bilens eller trailerens angivelse for
påhængskøretøjets totalvægt.

Løsninger
Der er reelt kun én løsning. Bilens totalvægt er så høj, at det ikke giver
mening at nedjustere, hvad der i bilens registreringsattest er angivet som
påhængskøretøjets største vægt med bremser. Det giver heller ikke mening at
nedjustere bilens totalvægt. Svaret er derfor, at du skal erhverve et
trailerkørekort kategori B/E.

Andre kørekort
Trailerkørekortet, B/E kan kun erstattes af et hængerkort, C/E eller D/E.
Kørekort til sololastbil og bus kan ikke erstatte et trailerkørekort.

Tjek selv
Er du i tvivl om du en given kombination mellem bil og trailer, kan du gå
ind på Rådet for Større Færdselssikkerheds side om kørsel med trailer og
campingvogn her. Indsætter du de relevante vægttal fra bilens og
påhængskøretøjets registreringsattest kan du hurtigt få svar om du kan klare
dig med et almindeligt kørekort kategori B eller der kræves
trailerkørekort - god fornøjelse!

Fra : Preben

Dato : 12-11-03 15:50

Hej..

Hvis trailerens totalvægt er større end bilens trækkrog må køre med,MEN
trækkrogen ikke over stiger bilens egenvægt + 50 kg. må du gerne køre med
denne.

hvis begge altså traileren og krogen er større end bilens egenvægt + 50 kg.
MÅ du ikke (5000 i bøde omgående)

MEN du kan veje din krog ned til bilens ejenvægt + 50 kg. og det koster ikke
en krone...
--
\!/
(@@)

Fra : olescamping@hotmail.~

Dato : 14-11-03 08:21

"Preben" <prebenvf(fuck spam)@tdcadsl.dk> wrote in message news:<3fb248b1$0$29394$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...
> [...]

> MÅ du ikke (5000 i bøde omgående)

> MEN du kan veje din krog ned til bilens ejenvægt + 50 kg. og det koster ikke

Det er nogle MEGET store trækkroge!! )

Mvh

Ole