Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvad er det for noget.......?
Fra : nadia.dk

Dato : 11-11-03 12:21

Jeg er kun netop i gang med at udforske de forskellige filformater på mit
Canon Powershot S50 & jeg må tilstå at jeg ikke er helt sikker på hvad der
er bedst.

Som indstillingerne er nu, bliver billederne taget i den højeste og fineste
opløsning (2592 x 1944 fin kompression). Disse bliver gemt som JPEG i
standard-optagelses-funktionerne (som jeg indtil videre kun er fortrolig
med).

Men.... på mit kamera er der 5 andre muligheder; P - Tv - Av - M - C
- og selvom jeg har nu har læst afsnittet om disse snart 20 gange, fatter
jeg stadig ikke en brik.

Nå, men der står i manualen at man under disse kan tage billeder i RAW
format & at dette skulle være bedre.... hvorfor?

Jeg har prøvet at tage et billede, dette kunne først åbnes efter jeg havde
konverteret det fra RAW til TIFF i Canon´s medfølgende software. Er det
proceduren??....

Det kunne da blive en stor omgang efter en fototur med 100 billeder der skal
konverteres fra RAW til TIFF, ydermere skal jeg da vist så også investere i
en del hukommelseskort til mit kamera.

Nå.... næste spørgsmål....

Jeg skal levere nogle billeder til et billedearkiv der sætter som krav at
billederne lev. i TIFF med en opløsning på 300 dpi.

MEN om jeg tager i JPEG eller RAW & derefter konv. til TIFF (altså jeg konv.
kun RAW - TIFF), står der stadig kun 180 i resolution i Photoshop (når jeg
højreklikker på billedet og siger Image Size

Kan mit 5mill. px. kamera så virkelig ikke lave 300 px. fotos? :(

Nå, det var lidt af en roman, det kunne være så pisse lækkert hvis der var
én der måske havde det samme & kunne læsse lidt af sin viden af på mig :)

Mvh. Nadia B. Schulz
--
www.nadia.dk

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 11-11-03 12:31
Fra : Peter Loumann

Dato : 11-11-03 18:04

On Tue, 11 Nov 2003 12:30:37 +0100, "Jan Emil Christiansen"
<info@webmasteren.dk> wrote:

>[god links]
>Prøv at skimme overstående

Forslag til tilføjelse:

http://www.lotte-m.dk/fotografi_digitalt.shtml

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Martin K. R.

Dato : 11-11-03 12:35

"nadia.dk" <mail@ask-4-it.dk> wrote in message

> Men.... på mit kamera er der 5 andre muligheder; P - Tv - Av - M - C
> - og selvom jeg har nu har læst afsnittet om disse snart 20 gange, fatter
> jeg stadig ikke en brik.

Hvis ellers betegnelserne svarer til normale kameraers, så er det:
P: Kameraet bestemmer lukketid og blænde
Tv: Du vælger lukketid, kameraet beregner herefter blænden
Av: Du vælger blænde, kameraet beregner herefter lukketiden
M: Du bestemmer både lukketid og blænde
C: ???

> Nå, men der står i manualen at man under disse kan tage billeder i RAW
> format & at dette skulle være bedre.... hvorfor?

Fordi RAW er ukomprimeret og der er ikke foretaget nogen behandling af
billedet (hvidpunkt, brightness, sharpening etc.). M.a.o data som de ser ud
direkte fra CCD'en. Mange pro fotografer foretrækker at få et ubehandlet
billede i RAW, og så selv foretage korrektionerne i f.eks. Photoshop.

> Jeg har prøvet at tage et billede, dette kunne først åbnes efter jeg havde
> konverteret det fra RAW til TIFF i Canon´s medfølgende software. Er det
> proceduren??....

Ja, sådan gøres det. Der er dog andre programmer der kan læse RAW format
(f.eks. Photoshop CS), men da RAW formatet ikke er standardiseret skal
programmet kende formatet for hver eneste kameratype.

Ja, RAW format fylder en del.

Håber du blev lidt klogere...

Martin

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 11-11-03 16:07

Martin K. R. wrote:

> Hvis ellers betegnelserne svarer til normale kameraers, så er det:
> P: Kameraet bestemmer lukketid og blænde

- men kan kan måske få lov til at skrue på fordelingen.

> M: Du bestemmer både lukketid og blænde

- og en masse andet

> C: ???

- svarer til P, men med den forskel at man kan tilknytte en masse
indstillinger til knappen, såsom hvidbalance fokuspunktindstillinger,
ISO-værdi, lysmålingspunkter osv.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : slet UYTGX

Dato : 11-11-03 12:42

nadia.dk <mail@ask-4-it.dk> skrev:
<snip>
>Men.... på mit kamera er der 5 andre
>muligheder; P - Tv - Av - M - C
>- og selvom jeg har nu har læst
>afsnittet om disse snart 20 gange, fatter
>jeg stadig ikke en brik.

Det er hvilken form for eksponeringsautomatik der anvendes, altsaa
hvordan valget af hhv blaende og lukkertid sker.
P = Programautomatik, kammeraet vaelger baade blaende og lukkertid
Tv = Tidsprioriteret automatik, du vaelger lukkertiden, og
kamereat vaelger en passende blaende
Av = Blaendeprioriteret automatik, du vaelger blaenden, og
kameraet vaelger en passende lukkertid
M = Manuel, du indstiller selv baaede blaende og lukkertid

C kender jeg ikke, men gaetter paa at det er Continuous, altsaa
film-optagelse.

>Nå, men der står i manualen at man
>under disse kan tage billeder i RAW
>format & at dette skulle være
>bedre.... hvorfor?

Eksponeringsautomatik og RAW /burde/ ikke have noget sammenhaeng.
Mit _gaet_ er at man selvfoelgelig kan optage i RAW eller i JPEG
med alle indstillingerne (maaske er C undtaget)

<snip>
>Nå.... næste spørgsmål....
>
>Jeg skal levere nogle billeder til et
>billedearkiv der sætter som krav at
>billederne lev. i TIFF med en
>opløsning på 300 dpi.

300 antyder at det er til udskrift paa en printer, og oplysningen
er ikke noget vaerd uden ogsaa enten at angive hvor stort billedet
skal vaere paa papiret, eller hvor stort at det digitale billede
er. Spoerg dem hvad de forventer i faktisk stoerrelse, altsaa
billedebredde i pixels og billedhoejde i pixels.

> [...]
>kun RAW - TIFF), står der stadig kun
>180 i resolution i Photoshop (når jeg
>højreklikker på billedet og siger Image Size

Jo, det er ikke kameraet der har et problem, mere rent
forstaelsesmaessigt. Se Jan's post, der er en stribe links i. Et
andet godt sted er www.photo.net, under Learning.

<snip>
Mvh
Michael

Fra : Torben R

Dato : 11-11-03 13:42

C = custom. (på mit A80)

Bruger definerede indstillinger. Lav dine egne indstillinger og gem under C.
Når du
drejer hjulet til C får du dine egne indstillinger.

--
Torben R

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 11-11-03 13:54

slet UYTGX wrote:
> Eksponeringsautomatik og RAW /burde/ ikke have noget sammenhaeng.
> Mit _gaet_ er at man selvfoelgelig kan optage i RAW eller i JPEG
> med alle indstillingerne (maaske er C undtaget)

Jo - lidt sammenhæng er der - ihvertfald på Canon - nu er mit et G3, men
disse indstillinger er nok det samme.

Hvis man bruger "Auto" - så kan man ikke bruge RAW og et par andre
indstillinger.

Hvis man bruger "P" - så kan man godt bruge RAW og de andre ting, der
ikke virker under "Auto" - men ellers virker de på samme måde.

Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: www.jve.dk
Fjern NOSPAM ved mail - men usenetindlæg bør normalt besvares i gruppen.