Skærme
Fijala 3554
IPS TFT-LCD
Fra : MA

Dato : 11-11-03 11:02

Erfarede forleden at en ny skærm bør være en IPS TFT-LCD SNB skærm

fx. en 20.1" IPS TFT-LCD LG.Philips LM201U03 eller LM201U04 skærm
- sidstnævnte vist ved FPD International 2003 i Pacifico Yokohama Exhibition
Hall 29.-31. Oktober 2003.

- jeg var bare i tvivl om, hvad bogstaverne stod for - måske andre har det
på samme måde:

TFT-LCD: thin-film-transistor liquid crystal display
IPS: In-plane Switching
SNB: Super Narrow-bezel
......technology, enabling a thin display with a wide viewing angle, high
contrast ratio, and fast response.

Most current displays are available in twisted nematic (TN) mode, which
needs a separate, wide polarizer filter to enhance viewing angles. In TN
mode, displays have an average viewing angle of 90 degrees from top to
bottom and 110 degrees from left to right.
IPS technology continuously rotates the liquid crystals, which can increase
the viewing angle of a large-screen LCD up to 176 degrees from any
direction -- essentially equivalent to that of traditional CRT (cathode ray
tube) displays, and diminishes gray color shift.
What's more, the half-contrast angle of IPS technology is wider than that of
other wide-viewing angle technologies. This purportedly allows for a reduced
color shift seen by the human eye. The result is higher-quality images and
response time boosts of more than 25 percent.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 11-11-03 14:36

> Erfarede forleden at en ny skærm bør være en IPS TFT-LCD SNB skærm
> fx. en 20.1" IPS TFT-LCD LG.Philips LM201U03 eller LM201U04 skærm

Jamen LM201U04 er netop det panel, som sidder i blandt andet den spritnye
Dell 2001FP (som jeg meget snart er den lykkelige ejer af) og som efter
sigende med stor sikkerhed også vil komme til at sidde i de nye modeller
Nec 2080ux+ og Viewsonic Vp201b/s+ samt HP 2035 mfl.

Nec laver også en 2180UX med et nyt S-IPS panel i, men dette panel har
stadig reponsetid på 25 ms - og vil kun køre 1600X1200 som 20,1' TFT
panelerne gør det - så kun folk med mindre gode øjne vil kunne drage nytte
af at give 50% mere i pris for en 21,3' TFT, der alligevel viser sammen
mængde information som 20,1' TFT gør det - jeg gør det ihvert fald ikke.
Skal jeg op og give 15.000 kr for en skærme, så taler vi om en 23' TFT der
viser mere end 1600X1200 - ellers holder jeg mig til 20,1' TFT.

Venter lidt spændt på Viewsonic Vp201b/s+ og Nec 2080UX+ - men hvis begge
disse skærme bibeholder det gamle design, så går jeg sikkert efter Dell
2001FP, der har fået 2 usb stik på selve siden af skærmen og 2 til bagpå -
og som efter min mening er meget stilfuldt designet i matsort med
stålfarvet fod og stålfarvet ramme rundt om siden på skærmen.

Vi TFT freaks går en meget spændende tid i møde...............

Tror at vi i starten af 2005 vil opleve TFT skærme, der i 24 bit farve kan
have helt ned til 10 ms responsetid og en kontrast på et S-IPS panel på op
til 600:1.

MVA/PVA paneler vil sikkert der have kontrast på 2000:1 - for de pumper jo
glædeligt deres tal op i skyerne uden at have ret meget at have det i.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Klaus Jorgensen

Dato : 12-11-03 11:03

"Dr.Ralph" wrote:
> [...]
> Skal jeg op og give 15.000 kr for en skærme, så taler vi om en 23' TFT der
> viser mere end 1600X1200 - ellers holder jeg mig til 20,1' TFT.

Fa'me nogle store skærme du beskriver. (c:

21,3' = 6,5m (tror jeg køber en skærm i stedet for at male stuen)
21,3" = 54cm

/klaus

Fra : Dr.Ralph

Dato : 12-11-03 11:59

Jep, jeg må se og bruge " som tomme mål og ikke ' :)

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Dr.Ralph

Dato : 12-11-03 11:05

> Vi TFT freaks går en meget spændende tid i møde...............

OLED paneler skulle være på vej allerede fra og med 2004 - og OLED paneler
har slet ikke problemer med ghosting og trail, da de er flere 100 gange
hurtigere i responsetid end TFT - faktisk er OLED hurtigere end CRT rent
reponsmæssigt, og så har OLED ekstreme synsvinkler, der gør at de står HELT
klart uanset hvor langt man går ud til siden.

Jeg glæder mig til min første OLED skærme allerede.....gør I også :)

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Thomas Madsen

Dato : 12-11-03 14:58

Dr.Ralph skrev:

> Jeg glæder mig til min første OLED skærme allerede.....gør I også :)

Ja for hulen da! :)

Madsen.