Router/Firewall der kan filtrere på ip num~
Fra : Thomas²°°³

Dato : 11-11-03 08:56

Jeg har i dag en Netgear RP114 router, og vil gerne kunne lave en liste over
enten de maskiner som gerne må have adgang til internet (og så har andre
maskiner ikke adgang) eller en liste over de maskiner som ikke må have
adgang til internet (og så har alle andre maskiner adgang). Dette havde jeg
forestillet mig at gøre ved at filtrere på maskinernes ip numre, men det kan
min router ikke

Findes der nogle routere som kan dette - og som også er til at betale sig
fra (maks. 2-3k)? Jeg er blevet foreslået at stille en maskine op som
firewall og at sætte noget op i de enkelte maskiner, men jeg vil helst have
det i routeren, hvis det kan lade sig gøre.

Alle erfaringer, tips og tricks er velkomne

--
MVH Thomas
http://www.jogt.com - live webcam

Fra : Jens

Dato : 11-11-03 11:36

"Thomas²°°³" <flash4@it.invalid> skrev i en meddelelse

> Dette havde jeg
> forestillet mig at gøre ved at filtrere på maskinernes ip numre, men det
kan
> min router ikke

Lyder lidt mækeligt.

> [...]
have
> det i routeren, hvis det kan lade sig gøre.

De fås i udmærkede versioner fra 445kr (level one fbr1405, eller 1403 med
printserver)

> Alle erfaringer, tips og tricks er velkomne

Kan den ikke filtrere på macadresser så ?
Har du et link til den router på producentens hjemmeside...... ?

Mvh Jens

Fra : Thomas²°°³

Dato : 11-11-03 12:11

"Jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse
> Kan den ikke filtrere på macadresser så ?
> Har du et link til den router på producentens hjemmeside...... ?

http://www.netgear.com/support/products/RP114.asp er der lidt om den, men
det er vist en udgået model - kan ikke finde den under andet end support på
deres hjemmeside.

Fra : Per Bau \(Udskift in~

Dato : 11-11-03 12:49

> [...]
men
> det er vist en udgået model - kan ikke finde den under andet end

Og hvis du så gider læse den reference manual, der er et link til på
siden, så vil du i afsnit 10 kunne læse hvordan du laver filtre i den.

/Per

Fra : Jens

Dato : 11-11-03 13:30

"Per Bau (Udskift invalid med com)" <perbau@hotmail.invalid> skrev i en
meddelelse

> men
> support på
>
> Og hvis du så gider læse den reference manual, der er et link til på
> siden, så vil du i afsnit 10 kunne læse hvordan du laver filtre i den.

Nemlig, den kan godt den netgear, men er det ikke netop netgear der laver
noget ballade med en timeserver et sted, indtil man opdaterrer firmwaren ?

Mvhj Jens

Fra : Thomas²°°³

Dato : 11-11-03 14:28

> Nemlig, den kan godt den netgear, men er det ikke netop netgear der laver
> noget ballade med en timeserver et sted, indtil man opdaterrer firmwaren ?

Jeg har prøvet at rode med at udelukke et ip nr. men jeg kan ikke få det til
at virke. Jeg har fundet ud af at jeg skal tenette til routeren, jeg kan
ikke finde den menu i dens webinterface. Men det er noget mere kompliceret
for mig, jeg er ikke ret erfaren ud i den slags. Jeg håber der er en der kan
hjælpe mig med at indstille de rigtige settings.

Jeg har dette der skal udfyldes:

Filter #: 1,1
Filter Type= TCP/IP Filter Rule
Active= Yes
IP Protocol= 17 IP Source Route= No
Destination: IP Addr= 0.0.0.0
IP Mask= 0.0.0.0
Port #= 0
Port # Comp= None
Source: IP Addr= 0.0.0.0
IP Mask= 0.0.0.0
Port #= 137
Port # Comp= Equal
TCP Estab= N/A
More= No Log= None
Action Matched= Drop
Action Not Matched= Check Next Rule

Jeg har prøvet at indsætte ip nr. 192.168.1.2 i destination IP adresse, ip
mask til 255.255.255.0 og porten i destination til 80. Men det udelukker
ikke 192.168.1.2 fra at bruge internet. Jeg ved ikke hvad jeg ellers skal
indsætte, kan nogen hjælpe mig på vej?

Fra : Per Bau \(Udskift in~

Dato : 11-11-03 14:48

> [...]
udelukker
> ikke 192.168.1.2 fra at bruge internet. Jeg ved ikke hvad jeg ellers

Du skal 'vende' den om. Source IP er ip adressen fra den maskine du vil
udelukke.

/Per

Fra : Thomas²°°³

Dato : 11-11-03 15:34

"Per Bau (Udskift invalid med com)" <perbau@hotmail.invalid> skrev i en
meddelelse news:3fb0e88d$0$30060$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Du skal 'vende' den om. Source IP er ip adressen fra den maskine du vil
> udelukke.

Oki, det prøver jeg. Ellers er resten rigtigt?

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 11-11-03 11:25

> [...]
have
> det i routeren, hvis det kan lade sig gøre.
>
> Alle erfaringer, tips og tricks er velkomne

Det kan min 3Com officeconnect Cable/DSL gateway, den koster ca. 450,-
I den kan man indstille hvilke IP'ere der skal have adgang til de
forskellige webservices (news, mail, ftp og web) derudover kan man blokere
porte baseret på IP filtering.
Jeg har kun genstartet den 1 gang i den tid jeg har haft den (ca ½ år) så
stabiliteten er der ikke noget i vejen med.
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
_____________________________________
This mail was scanned by Norton Antivirus

Fra : Thomas²°°³

Dato : 11-11-03 12:49

"Thomas Nørgaard" <nimbus39@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> I den kan man indstille hvilke IP'ere der skal have adgang til de
> forskellige webservices (news, mail, ftp og web) derudover kan man blokere

Kan man også lave filtrering på keywords i adresser på hjemmesider? På min
Netgear kan jeg lægge ord ind, som den skal blokere hvis de optræder i et
domænenavn, denne funktion vil jeg stadig gerne have. Kan man evt. have 2
routere tilkoblet samme forbindelse, så man får alle funktioner?