Problemer med gammelt ISA netværkskort til~
Fra : Thomas

Dato : 10-11-03 19:39

Jeg har en gammel spand af en computer men ca. 4 GB filer jeg gerne vil have
over på en af de andre computere i mit eksisterende netværk. Jeg har købt et
brugt ISA netværkskort som betegnes som NE2000 kompatibelt og PnP. Windos
95 (på den gamle maskine) har fundet kortet som et NE2000 kompatibelt kort.
Jeg har prøvet at sætte netværket op som jeg har gjort på en del Windows
maskiner, men det er som det ikke helt funger. Den gamle computer for ikke
switchen til at lyse når jeg har tændt computeren og Windows 95 skriver til
mig hver gang jeg starter den at den ikke kan forbinde til DCPH, så noget må
være galt. Jeg mistænker at det er noget med IRQ, men har aldrig rigtigt sat
mig ind i det - links?

Er der nogen der har et godt råd?
Thomas Jansson

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 10-11-03 23:55

On Mon, 10 Nov 2003 19:38:48 +0100, "Thomas" <tjansson80@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>være galt. Jeg mistænker at det er noget med IRQ, men har aldrig rigtigt sat

Nogle kort skal sættes op med et setup-program, så de ved hvilken
adresse de har og hvilken IRQ de har, nogle kort med flere stik BNC /
RJ45 / XX skal ogs sættes op til at bruge det rigtige stik/indgang.
Prøv at finde fabrikatet af kortet og søg så efter et setupprogram.
Eller find et netkort der kan sættes op med HW jumpere.
Det er dog nok det nemmeste at flytte HD (Hvis det er en IDE disk)
over i en anden PC på netværket og så kopiere filerne fra denne.

/Hans

Fra : Calle.

Dato : 11-11-03 06:39

Hans Kjaergaard wrote:

> [...]
> Det er dog nok det nemmeste at flytte HD (Hvis det er en IDE disk)
> over i en anden PC på netværket og så kopiere filerne fra denne.

Hvis det både er med BNC og RJ45 stik, skal du måske terminere BNC stikket,
for at bruge RJ45 stikket

--
Calle

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-03 18:22

On Tue, 11 Nov 2003 06:38:56 +0100, "Calle." <Fake@Fake.Fake> wrote:

>Hvis det både er med BNC og RJ45 stik, skal du måske terminere BNC stikket,
>for at bruge RJ45 stikket

Ja, under alle omstændigheder bør du få fat i Setup-programmet til
kortet (hvis det findes) og checke at transciever type er sat til RJ45
(og ikke BNC). Desuden er det altid bedst at se om du kan skaffe den
korrekte driver - NE2000 Compatible settings virker desværre ikke
altid.

0:) Jørn G.

Fra : Thomas

Dato : 12-11-03 12:03

> Ja, under alle omstændigheder bør du få fat i Setup-programmet til
> kortet (hvis det findes) og checke at transciever type er sat til RJ45
> (og ikke BNC).

Jeg der var valget mellem BNC og UTP, så jeg valgte UTP, men som jeg har
skrevet tidligere i tråden (idag ) så er virker det som et IRQ og I/0
problem i win95.

> Desuden er det altid bedst at se om du kan skaffe den
> korrekte driver - NE2000 Compatible settings virker desværre ikke
> altid.

Det er meget anonymtkort, så det kan jeg ikke, men mange tak for svaret.
Thomas Jansson

Fra : Thomas

Dato : 12-11-03 12:00

> Nogle kort skal sættes op med et setup-program, så de ved hvilken
> adresse de har og hvilken IRQ de har, nogle kort med flere stik BNC /
> RJ45 / XX skal ogs sættes op til at bruge det rigtige stik/indgang.

Jeg fik fundet frem til noget. Kortet skal have en lige anonym manual, men
ingen diskette. Der stod i denne manual af den skulle bruge ezcfg.exe og
heldigvis er den lidt sjælend på google:
http://www.network-drivers.com/drivers/53/53305.htm
http://www.belwue.de/support/ulm/faq/nic.htm

Så det er hvor jeg står nu. Kortet lyser bagpå og i følgeprogrammet et det
sat ordenligt op, men jeg tror det er i windows og noget IRQ og I/O gejl der
ikke hitter? I Dos, hvor programmet ezcfg.exe skal køres sættes IRQ til 9 og
I/0 til 0x260, men i win95 så kan det godt på IRQ=9/2, men I/0 bliver noget
lidt underligt ala #0260 - 31f (den form kan ikke helt huske det)

> Det er dog nok det nemmeste at flytte HD (Hvis det er en IDE disk)
> over i en anden PC på netværket og så kopiere filerne fra denne.
Jeg havde tænkte at lege router med noget minilinux på den bagefter, hvis
jeg fik til at køre.

Men tak for svaret!
Thomas Jansson

Fra : Calle.

Dato : 12-11-03 15:17

Thomas wrote:

> [...]
> form kan ikke helt huske det)

> Jeg havde tænkte at lege router med noget minilinux på den bagefter,

så kan jeg ikke forstå du bøvler så meget med det, da linix alligevel sætter
det op på en anden måde.
brug gnatboxlight, det er et rigtigt genialt router/firewall prg, det sætter
selv kortene op under install. Det kan køre på en 386 og kun med et diskette
drev. Samtidig kan du styre opsætningen fra et windows prg, på en af de
tilsluttede PCere. Man kan lave hele sin firewall opsætning i windows
programmet, og derefter laver den selv en ny gnatboxdiskette

--
Calle

Fra : Thomas

Dato : 12-11-03 15:33

> [...]
> tilsluttede PCere. Man kan lave hele sin firewall opsætning i windows
> programmet, og derefter laver den selv en ny gnatboxdiskette

Jeg skal bare lige have reddet alle de gamle data der ligger på den endnu,
så det er først derefter at jeg skal lege med den.
Thomas Jansson

Fra : Calle.

Dato : 12-11-03 15:50

Thomas wrote:
> Jeg skal bare lige have reddet alle de gamle data der ligger på den
> endnu, så det er først derefter at jeg skal lege med den.

så er det da hurtigere, at flytte harddisken over i en anden PC, og kopiere
dem.

--
Calle

Fra : Leif Poulsen

Dato : 12-11-03 17:26

Hej

Har du ikke de 50 - 100 kr. et nyt PCI netkort, alternativt ca kr. 150 for
et ISA fra www.edbpriser.dk

Bortset fra det har du så checket om du fysisk på kortet kan flytte jumpere
henholdsvis for IRQ og for hvilket stik, der benyttes.

Mvh

Leif

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 11-11-03 10:26

"Thomas" <tjansson80@hotmail.com> wrote in message news:<bop3ft$622$1@news.cybercity.dk>...

> maskiner, men det er som det ikke helt funger. Den gamle computer for ikke
> switchen til at lyse når jeg har tændt computeren

Det plejer først at ske når kortet bliver startet af sin driver, det
sker op til et minut efter at du sætter strøm på.

Desuden: Har du prøvet med et andet kabel?

> og Windows 95 skriver til
> mig hver gang jeg starter den at den ikke kan forbinde til DHCP

Har du en DHCP server i dit net, f.eks. indbygget i en ADSL/ISDN
router?

Fra : Thomas

Dato : 12-11-03 12:05

> Det plejer først at ske når kortet bliver startet af sin driver, det
> sker op til et minut efter at du sætter strøm på.

Det lyder dejligt, så er der håb endnu.

> Desuden: Har du prøvet med et andet kabel?

Kablet virker fint sammen med en thinkpad a21e, så jeg tror det ikke der den
er begravet

> Har du en DHCP server i dit net, f.eks. indbygget i en ADSL/ISDN
> router?

Jeg har en Cisco 677 med DCPH, så ja.
--
Med venlig hilsen og tak for svaret