Content-type
Fra : Lobais

Dato : 10-11-03 17:39

I den sidste tid har der været en masse, der sagde at man i Xhtml
1.1 skulle bruge en content type som IE ikke forstod.
Det lykkedes ikke for mig at finde ud af hvad forskellen var, men
da jeg prøvede at lægge den ind på
http://www.teponia.dk/jegsamlerpaa/vaer1000 var der ingen
forskel.

Testet i Opera 7,11, Mozilla 1,5 og IE6

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 11-11-03 08:33

Lobais wrote:
> [...]
> 1.1 skulle bruge en content type som IE ikke forstod.
> Det lykkedes ikke for mig at finde ud af hvad forskellen var, men

Hej Lobais

Det kan godt være at du har skrevet følgende meta tag på din side, men siden bliver nu stadig
opfattet som "text/html".

Hvis du prøver at se din side i Mozilla og trykker CTRL+i, står der på fanebladet "General" at
typen er text/html.

Så din server har sagt at det text/html, og det overruler åbenbart det der står i meta tagen.

- Findes der noget information om ovenstående på nettet ?

Hvis du satte content-typen med serverside scriptsprog, som ASP, PHP e.lign., ville det gå galt
for MSIE.

Web Standards Project har spurgt W3C, hvilken MIME-type der er rigtig at servere til XHTML.
http://www.webstandards.org/learn/askw3c/sep2003.html

Og W3C svarer at XHTML1.1, XHTML Basic og XHTML profiles bør serveres med
"application/xhtml+xml" og som alternativ "application/xml" eller "text/xml".
IE viser ingen af ovenstående som en HTML-side.

Hvor imod XHTML 1.0 også som alternativ kan serveres som "text/html". Og det kan IE sagtens
forstå og viser siden som alm. html-side.

W3C forslår så at man benytter sig af "content negotiation" og hvor man spørger på user-agent'en
om den forstår "application/xhtml+xml", hvis den gør kan man roligt servere siden som XHTML1.1
med content-typen "application/xhtml+xml".
Hvis browseren ikke forstår "application/xhtml+xml" kan siden serveres som XHTML1.0 strict med
content-typen "text/html".

På min nye, som _stadig_ er under udvikling, benytter jeg mig af content negotiation.
Hvis du ser http://www2.hintzmann.dk/ i mozilla eller opera og kigger i koden kan du se at jeg
serverer den som XHTML1.1 med en XML-declaration og med CTRL+i i Mozilla kan du se at
content-typen er "application/xhtml+xml".
Hvis du ser samme side i Internet Explorer og kigger i koden ser du at det er XHTML1.0 strict.
Det er lidt svært at kontrollere med siden bliver sendt som "text/html".

Håber at du kunne bruge det

Hintzmann c",)

Fra : Lobais

Dato : 11-11-03 19:40

> Håber at du kunne bruge det
Tak, det var lige det jeg havde brug for at vide, men hvis det nu var rigtigt, hvilken type fejl
ville der så komme i IE?

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 12-11-03 08:11

Lobais wrote:

> Tak, det var lige det jeg havde brug for at vide, men hvis det nu var rigtigt, hvilken type fejl
> ville der så komme i IE?

IE ville komme op med en boks der spurgte om hvor du ville gemme filen. Den kender simpelthen
ikke den content-type.

Hintzmann c",)