Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hama batterier
Fra : Martin Petersen

Dato : 10-11-03 16:18

I Merlin i denne uge kan man få 4 Hama 2200 mAh til 139 kr... Er de noget
værd?

- Martin

Fra : Madsen

Dato : 10-11-03 16:36

On Mon, 10 Nov 2003 16:18:11 +0100, "Martin Petersen"
<knopfisk@[fjern]vvs.dk> wrote:

>I Merlin i denne uge kan man få 4 Hama 2200 mAh til 139 kr... Er de noget
>værd?

Har brugt nævnte batterier i mit Canon A70 i et par måneder
og kan kun sige gode ting om dem.
De 139,- er dog vist Merlins faste pris, for det har de kostet
i flere måneder. Ihvertfald her i Aalborg.

mvh Madsen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 10-11-03 19:37

Madsen wrote:

> Har brugt nævnte batterier i mit Canon A70 i et par måneder
> og kan kun sige gode ting om dem.
> De 139,- er dog vist Merlins faste pris, for det har de kostet
> i flere måneder. Ihvertfald her i Aalborg.

Je plejer ikke at gi' mere end 25 - 27 kr. pr. stk for genoplade-
lige Ni-MH batterier...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 10-11-03 19:45

> Je plejer ikke at gi' mere end 25 - 27 kr. pr. stk for genoplade-
> lige Ni-MH batterier...!

Hvis du kan nøjedes med 2100mAh kan du få fire Panasonic hos
www.batterier.dk lige til postkassen for 109,95 kr. og det er inklusiv
forsendelse, de plejer at komme dagen efter bestilling. Jeg har selv den
type (dog i 2000mAh udgave), de blev opladet natten mellem den 27 og 28/5 og
holder stadig strøm efter 101 billeder. Ca. halvdelen er taget med blitz og
kameraets skærm tændt, de er også gennemset på skærmen to-tre gange. Jeg har
lige taget billede nummer 102 med blitz på den opladning, så der er da strøm
på endnu.

Med venlig hilsen Kim
Canon PowerShot A40

Fra : Bo Bjerre

Dato : 10-11-03 20:46

Fra : Olesen

Dato : 11-11-03 22:34

"Bo Bjerre" <post@sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Helt sikkert. Tysk kvalitetsmærke.
Prisen var også 139,- for 5 måneder siden...

På det tidspunkt var det dem med det højeste kapacitet.

Fra : Henrik

Dato : 11-11-03 16:10

Jeg har købt flg. i Harald Nyborg

4 Stk. AA NIMH 2000 mAH kr 79,95
1 Stk. Hurtig lader (500 mA) Plug-In kr 89,-

Det er jeg fuldt ud tilfreds med! Laderen kan også aflade batterier og
starter selv genopladning bagefter.

/Henrik

Fra : Niels J. Larsen

Dato : 12-11-03 19:03

> [...]

>1 Stk. Hurtig lader (500 mA) Plug-In kr 89,-
>
>Det er jeg fuldt ud tilfreds med! Laderen kan også aflade batterier og

Hvis det er deres Camelion batterier du har købt, så er de ikke meget
værd. Nu kender jeg ikke batteri-forbruget på dit kamera, men de har
kraftige problemer med at holde spændingen oppe til sidste mAh er
brugt.

Næste gang bør du købe kvalitetsbatterier - jeg kan selv anbefale
Sanyo.

/Niels

Fra : preben kaas

Dato : 12-11-03 22:06

On Wed, 12 Nov 2003 19:03:03 +0100, Niels J. Larsen
<niels.j.larsen@tdcNEJTAKadsl.dk> wrote:

> [...]
>værd. Nu kender jeg ikke batteri-forbruget på dit kamera, men de har
>kraftige problemer med at holde spændingen oppe til sidste mAh er

Det kan jeg nu ikke nikke genkendende til.
Godt nok kender jeg heller ikke strømforbruget, men har foreløbig
taget omkring 120 billeder på et sæt Camelion og de virker stadig
fint.
Alle billeder taget med blitz og LCD skærm tændt samtidig med at de
ind imellem har "hvilet sig et par dage.

med venlig hilsen
Preben

fjern xxx fra mail adresse

Fra : Henrik

Dato : 12-11-03 22:16

Det er Camelion batterier! Jeg må sige at jeg er fuldt ud tilfreds med både
batterier og lader af samme mærke!

Det kører godt for mig! Så enten har jeg et kamera med meget lavt
strømforbrug eller også har du et kamera som virkelig kan suge noget strøm

/Henrik

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 12-11-03 22:34

Niels J. Larsen wrote:

> [...]
> værd. Nu kender jeg ikke batteri-forbruget på dit kamera, men de har
> kraftige problemer med at holde spændingen oppe til sidste mAh er

Det har alle batterier, digitalkameraer er relativt krævende så der er
som regel til et døgns tid som cykellygtebatterier når kameraet hævder
at batterierne er døde.

Mine Camelion-sæt (jeg har et 1800mAh og et 2000mAh sæt) holder som
regel til adskillige kortfulde film, dvs omkring 7-800 billeder med LCD
tændt og jævnlig brug af blitz osv (på Canon A70).

Min oplevelse er afgjort at de holder lige så godt som de andre
genopladelige batterier jeg har.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Niels J. Larsen

Dato : 12-11-03 22:45

On 12 Nov 2003 22:34:12 +0100, Jesper Brunholm
<nospam@brunholm-scharff.dk> wrote:
>Det har alle batterier, digitalkameraer er relativt krævende så der er
>som regel til et døgns tid som cykellygtebatterier når kameraet hævder
>at batterierne er døde.

Mine erfaringer er ikke fra brug i digicams, men derimod til brug
i.f.m. fjernstyrede model-helikoptere med brændstof-motor. Her bruges
batterierne til at drive bl.a. modtager, gyro og servoer. Servoerne
kan trække endog meget store strømstyrker og det er Camelion
batterierne simpelthen ikke gode nok til.

Jeg har brugt et sæt Camelion C-celler á 2500 mAh og de var
ubrugelige. Efter at have brugt dem i kort tid (et par flyvninger á
ca. 10 min. varighed) var der ikke meget spænding tilbage (kunne ses
på spændingsmåleren i helikopteren), men da jeg afladede dem på min
computer-lader var der masser af mAh tilbage.

P.t. benytter jeg enten Sanyo 1700mAh (AA) eller nogle 5000mAh
PC-celler og de har INGEN problemer.

>Mine Camelion-sæt (jeg har et 1800mAh og et 2000mAh sæt) holder som
>regel til adskillige kortfulde film, dvs omkring 7-800 billeder med LCD
>tændt og jævnlig brug af blitz osv (på Canon A70).

Rart at vide, men igen vil jeg mene at det afhænger af strømforbruget.
At batterierne så kan holde til strømforbruget fra et digicam er jo
kun godt

/Niels

Fra : Benny Mortensen

Dato : 12-11-03 22:55

"Niels J. Larsen" <niels.j.larsen@tdcNEJTAKadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> brugt.
>
> Næste gang bør du købe kvalitetsbatterier - jeg kan selv anbefale

Hej Niels

Tja jeg vil nu, i hvert fald foreløbig være uenig med dig. Nu har jeg ikke
testet Camelion 2000 endnu, men det er på vej. Men jeg vil da sige det
sådan, at Camelion 1500 Mah, har indtil videre klaret sig bedre, end Sanyo
1850 Mah. Ikke dermed sagt, at Sanyo's er dårlige, men de burde jo med sine
1850 Mah klare sig lidt bedre, end Camelion 1500 Mah, hvilket de ikke
gjorde. Men det kan jo nå at komme endnu.
Da de er ret så nye. De er vist kun blevet brugt 2 gange. Nogle batterier
har jo sommetider brug for mindst 3 opladninger, før de når deres fulde
ydelse.

M.V.H.....Benny..

Fra : Niels J. Larsen

Dato : 12-11-03 23:12

On Wed, 12 Nov 2003 22:54:58 +0100, "Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.dk>
wrote:
>Da de er ret så nye. De er vist kun blevet brugt 2 gange. Nogle batterier
>har jo sommetider brug for mindst 3 opladninger, før de når deres fulde
>ydelse.

Normalt er det min holdning at NiMH batterier (og NiCd for den sags
skyld) skal aflades 100% først og derefter oplades 100% og aflades
(til ca. 0.8V) ialt 5 gange før de er til at stole på. Ja, jeg er
klar over at der er mange anbefalinger om aldrig at aflade 100%, men
jeg gør det altid første gang for at sikre mig at batterierne er ens
(man benytter pakker á 4 celler). Hvis batterierne IKKE er ens
(lade-mæssigt) vil de aflade forskelligt og så er man sikker på at
skade én eller flere celler.

Denne fremgangsmåde er muligvis (nok nærmere helt sikkert)
flueknepperi i digicam sammenhæng, men når >20.000kr. model-helikopter
afhænger af pålideligheden af 4 celler, så tager man ingen smutveje.

/Niels

Fra : Benny Mortensen

Dato : 13-11-03 23:33

> [...]
> flueknepperi i digicam sammenhæng, men når >20.000kr. model-helikopter
> afhænger af pålideligheden af 4 celler, så tager man ingen smutveje.

Hej Niels

Hvis det var en sådan, så var Sanyo ikke lige mit umiddelbare valg. Så ville
jeg nok skæve noget mere til Panasonic, eller Toshiba Pro. Eller lægge en
Power bank deri, som advarer i god tid om at der kun er halv kapacitet
tilbage. Det er noget dyrere, men den falder aldrig ned på grund af
strømsvigt. Vægtmæssigt er det faktisk lettere, og jeg vil tro at
stabiliteten er en del bedre, for så vidt jeg lige husker fra de unge dage,
så kan sådanne servo'er somme tider være lidt sultne, og af og til kræve et
hurtigt strømtræk. Det kunne da dengang være svært at finde batterier, der
kunne levere strømmen hurtigt nok, der var masser af kapacitet i
batterierne, men leverancen for langsom, så det blev nogle fuglereder med
kondensatorer og alt andet godt, ( Kunne af og til se ret festligt ud ..
Helligkopeter, så skulle du vel ikke kende Henning Carlsen ??

M.V.H.....Benny..

Fra : CP

Dato : 12-11-03 23:11

Hej Gruppe

Jeg har gennem et par år brugt Uniross opladelige batterier på 1300 mA og et
enkelt sæt - 4 stk - Sanyo på 1600 mA. Begge dele er ladet med en
Uniross-lader, der bruger ca. 9 timer til 1300 mA-batterierne. En lille sag
til direkte input i stikkontakten og som kun lader AA og AAA-batterier enten
NiM eller NiCd.

Jeg har brugt batterierne på henholdsvis Nikon og Canon blitz (Nikon SB 24,
Nikon SB 28, Canon EZ540 og Canon EX 550) og på henholdsvis Nikon F-100 med
MB 15 samt på Canon Eos 3 med PB-E2.

I alle tilfælde har disse forholdsvis billige batterier været fine både med
hensyn til holdbarhed og ydeevne hele vejen fra opladning til flad.

Jeg har netop i Kvickly købt en ny Uniross-lader med 4 stk 2100 mA
batterier. Den lader både fra 220 V lysnettet og fra 12 Volt i bilen, og
ladetiden er max 2 timer for 4 batterier på 2100 mA.

Jeg har endnu ikke arbejdet med disse nye batterier i kamera eller blitz.
Har nogen i gruppen erfaring med denne lader og disse batterier?

Prisen er 400 kroner for sættet alt incl, og det er såvidt jeg kan se ca 250
kroner billigere end T Hansen skal have for et tilsvarende GP-sæt.

mvh Carsten