Arbejdsgruppe
Fra : Per P.

Dato : 10-11-03 15:59

Hej der

Vi har et lille netværk. De er koblet sammen via en D-Link 604 router, og
det fungerer godt nok.

En af PC´erne kører XP Professionel og den anden kører XP Homeedition. Når
vi så vil oprette en workgroup så kan vi uden problemer komme ind i PC´en
med XP home, men fra PC´en med XPHome kan vi ikke få adgang til PC´en med XP
Prof. Vi kan sagtens se computerne på begge PC´er, men vi bliver spurgt om
et pasword når vi prøver at gå fra PC´en med XP home og ind på PC´en med XP
prof.

Begge maskiner formateret for nyligt og der er IKKE oprettet nogen
adgangskoder nogen steder.

Hvad S.... er meningen??

Med racende venlig hilsen
Per M. Pedersen.....M for Motortosse
Citat feb 2002: Det der.. det holder sgu nok....

Fra : Jakob Rohde

Dato : 10-11-03 16:12

Hej Per,

Jeg mener det er en af de ting der udgør forskellen på XP Home og XP Pro.

XP Home er ikke beregnet på at være en LAN klient, men kun en hjemme-pc med
internetopkobling.

Hilsen

Jakob

Fra : Per P.

Dato : 10-11-03 16:21

"Jakob Rohde" <jakob.rohde@nal-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg mener det er en af de ting der udgør forskellen på XP Home og XP Pro.
>
> XP Home er ikke beregnet på at være en LAN klient, men kun en hjemme-pc

Tjo, men der er mere i det. Før i tiden havde vi en PC med 2000 server og
den kunne heller ikke få adgang til maskinen med XP Pro, hvor i mod XP
Pro´en uden problemer kunne få afgang til 2000 serveren.

Fra : [SANTA]-Cinnober

Dato : 10-11-03 17:56

"Per P." <per_p@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Med racende venlig hilsen
> Per M. Pedersen.....M for Motortosse
> Citat feb 2002: Det der.. det holder sgu nok....

prøv evt. at slå den indbyggede Firewall fra først.Husk at genstarte.

Ellers prøv dette:
Kontrolpanel->Administration->Computeradministration->Lokale brugere og
grupper->Brugere

Hvis der er rødt kryds ved Gæst så prøv at fjerne det/dem hvis der er
flere...

Fra : Jens

Dato : 10-11-03 23:31

> [...]

> Jeg mener det er en af de ting der udgør forskellen på XP Home og XP Pro.
>
> XP Home er ikke beregnet på at være en LAN klient, men kun en hjemme-pc

Sludder.

Der skal være password på "Administrator" kontoèn på xp pro.
Når den spørger om bruger og pass på home skrives brugernavn og pass fra
proèn, mens gæstekjontoen er åben, herefter lukkes gæstekontoèn igen, og der
er adgang næste gang.

Mvh Jens

Fra : Elmo Jensen

Dato : 11-11-03 00:44

Jens wrote:

> Der skal være password på "Administrator" kontoèn på xp pro.

Den er jeg med på.

> Når den spørger om bruger og pass på home skrives brugernavn og pass fra
> proèn,

Den er jeg også med på.

> mens gæstekjontoen er åben,

Mener du her gæstekontoen på pro eller home?

> herefter lukkes gæstekontoèn igen, og der
> er adgang næste gang.

Hvordan det? Altså lukke kontoen og så stadig have adgang. Det lyder da
forrykt Har det noget at gøre med, at der så allerede ligger en
pwd-fil på hd på pro maskinen, som den så bruger næste gang home vil
logge på?

Kan du ikke præcisere det lidt

Med venlig hilsen
Elmo Jensen
--
(Ret venligst selv til @ og . inden kontakt!)
Email....: news8[snabela]ddibbsystem[dot]dk

Fra : Jens

Dato : 11-11-03 01:06

"Elmo Jensen" <elmo@domain.invalid> skrev i en meddelelse

> Mener du her gæstekontoen på pro eller home?

Begge, eller den man vil ind på.

> [...]
> forrykt Har det noget at gøre med, at der så allerede ligger en
> pwd-fil på hd på pro maskinen, som den så bruger næste gang home vil

Det skyldes at man er gæst, indtil man er godkendt, default er xp sat til at
godkende en computer hvis computeroplysninger er tilgængelige, check selv i
lanforbindelsens egenskaber - godkendelse.
Computeroplysninger bliver tilgængelige i det øjeblik man logger ind som
gæst første gang..... no more problems, luk gæstekontoen, og kun de som har
været inde kan komme det. ( i praksis alle på lokalnettet, forudsat de
kender en gyldig bruger og pass på den maskine de vil se delinger på, har
jeg konstateret nogen gange,.... )

> Kan du ikke præcisere det lidt

Jo, start - kør "control userpasswords2" , advanced - administrer
adgangskoder , der kan man tilføje bruger og pass med pcnavn på de maskiner
på nettet, og alle andre net, man kender og vil kunne logge på uden
videre.......
(den boks kan man få i kontrolpanelet, ihvertfald på xp pro, med en inffil
jeg har liggende et sted....., hvis det interesserer, den er standard i
w2k.)

Mvh Jens nu er det snart jul igen Elmo

Fra : Elmo Jensen

Dato : 11-11-03 09:07

Jens wrote:

> Begge, eller den man vil ind på.

Ok.

> Det skyldes at man er gæst, indtil man er godkendt, default er xp sat til at
> godkende en computer hvis computeroplysninger er tilgængelige, check selv i
> lanforbindelsens egenskaber - godkendelse.

Javel ja. Det var jeg ikke klar over! Bliver vedkommende så oprettet som
bruger automatisk i brugerdatabasen, eller hvor lægger den information
sig? For det må da kunne lade sig gøre at slette brugeren igen!

> [...]
> adgangskoder , der kan man tilføje bruger og pass med pcnavn på de maskiner
> på nettet, og alle andre net, man kender og vil kunne logge på uden

Jeg har desværre ikke XP Pro men kun XP home (*), og jeg kan ikke
umiddelbart se hvor du kan oprette en bruger med pcnavn henne på w2k,
men kun brugere og/eller grupper. Det er den metode jeg gør det på p.t.
Tidligere kørte jeg PDC på en NT4 server og loggede så på den fra alle
klienterne, men tilsyneladen vil XP ikke kendes ved NT4, så derfor
foregår det nu med en W2K istedet for.

> Mvh Jens nu er det snart jul igen Elmo

Ak ja, så skal vi have penge op af lommen igen

(*) Mine 2 drenge kører på hver sin maskine med XP Home, jeg kører selv
med W2K på 2 maskiner (en som server og en som workst), samt OS/2 Warp
på en maskine, fruen kører w98 på sin maskine og det gør jeg osse på en
bærbar, desuden har jeg en maskine stående med Linux Mandrake, men den
er dog p.t. ude af drift. Ud over dette, så har vi også 2 lasere samt 3
inkjet kørende, så som du kan se, er det en blandet landhandel med en
el-regning derefter )

Med venlig hilsen
Elmo Jensen

Fra : Jens

Dato : 11-11-03 10:10

> Javel ja. Det var jeg ikke klar over! Bliver vedkommende så oprettet som
> bruger automatisk i brugerdatabasen, eller hvor lægger den information
> sig? For det må da kunne lade sig gøre at slette brugeren igen!

Nej, den lokale maskien registrerer bruger og pass sammen med den deling den
logger ind på, hvis vi tager pc1, som jeg sidder ved, og vil åbne en deling
på pc2, har pc1 registreret bruger og pass til pc2, pc2 har ingen
registreringer udover at den har en delt mappe som kun den valgte bruger må
se.....
Forskellen er nok at jeg altid kører avanceret deling, (det er eneste form i
w2k, men den findes ikke i home, svjhusker), når jeg deler en mappe, fjerner
jeg tilladelsen "alle" og indsætter "bruger1", kun de som kender bruger1`s
login og pass kan komme på delingen, knægten... ingen adgang på mine
delinger.
Man kan sagtens dele en mappe med rettighedder til bruger1 + bruger2.....,
men fjern "alle", så er der lukket for dem som ikke specifikt har adgang.

> Jeg har desværre ikke XP Pro men kun XP home (*), og jeg kan ikke
> umiddelbart se hvor du kan oprette en bruger med pcnavn henne på w2k,

Virker "control userpasswords2" ikke i home ?
Du skal ikke oprette en bruger med pc navn, det jklarer w2k og xp selv.

> [...]
> Tidligere kørte jeg PDC på en NT4 server og loggede så på den fra alle
> klienterne, men tilsyneladen vil XP ikke kendes ved NT4, så derfor

Hviljet også er betydeligt "sjovere"/bedre, brug AD via mmc i w2k... sig til
hvis det er sort, det mener jeg ikke det er for dig.

> [...]
> med W2K på 2 maskiner (en som server og en som workst), samt OS/2 Warp
> på en maskine, fruen kører w98 på sin maskine og det gør jeg osse på en

w98 maskinen kan du ikke styre fra en w2kserver, medmindre du laver
loginscripts og en masse andet halløj, som jeg ikke gider bøvle med på et
hjemmenet.

> [...]
> er dog p.t. ude af drift. Ud over dette, så har vi også 2 lasere samt 3
> inkjet kørende, så som du kan se, er det en blandet landhandel med en

linuxen er formodentligt "administratorens legetøj", og uinteressant at
begrænse på lokalnettet ?
Børnemaskiner styrer jeg via AD på en DC w2k, med hård hånd ned til antal
udskrifter pr printer pr dag.........(jeg lærte noget af at skifte blæk i en
hp farveprinter 2 gange på en uge)

Ungerne er superbrugere, de kan installere og afstallere, men ikke ændre
netværk, de kan ikke tage ejerskab eller ændre rettighedder på C drevet, via
kvotastyrring i xp, og de kan ikke oprettte mapper på c drevet (avanceret
deling), hvilket giver det resultat at install på c er forbudt, og d kan jeg
undvære hvis det skal være på de 2 maskiner.
(xp kan kun håndtere superrbrugere i computeradministration, men kløjs i det
i kontrolpanelet)
Jeg leger meget med brugerstyrring på 3 - 4 maskiner,+ ungerne har 1 hver,
og fruen kan sætte sig ved den hun ønsker af ungernes + 2 af mine pcèr, og
få sit eget skrivebord fra serveren.....
Linuxmaskine til router er på tegnebrættet, så ialt er der vel 8 maskiner, 3
routere og diverse printere og en enkelt scanner.

Elregning ?
her hedder det Aconto + efterbetaling.............
(Ps: dine drenge går i skole ikk ? xp pro = 550kr ca)

Mvh Jens

Fra : Elmo Jensen

Dato : 11-11-03 15:56

Jens wrote:

> Man kan sagtens dele en mappe med rettighedder til bruger1 + bruger2.....,
> men fjern "alle", så er der lukket for dem som ikke specifikt har adgang.

Jeg bruger også kun avanceret deling, og har altid pr. definition som
det første jeg gør når jeg kommer ind i opsætningen, fjernet "Alle"
inden jeg begynder at oprette andre.

> Hviljet også er betydeligt "sjovere"/bedre, brug AD via mmc i w2k... sig til
> hvis det er sort, det mener jeg ikke det er for dig.

Sort og sort - måske lidt lysegråt Jeg går ud fra du med AD mener
Active Directory, men MMC forbinder jeg med MultiMediaCard og det kan
jeg ikke rigtig få til at hænge sammen med AD Men hva' fa'en - jeg
er sgu nok for gammeldavs til nye rævestreger )

> w98 maskinen kan du ikke styre fra en w2kserver, medmindre du laver

Det er _ikke_ en w2k_server_ jeg har, men en almindelig w2k pro jeg
bruger som server, hvilket fungerer udmærket, da jeg ikke bruger IIS.

> loginscripts og en masse andet halløj, som jeg ikke gider bøvle med på et
> hjemmenet.

Nej det er korrekt, og det ville da også være at skyde gråspurve med
kanoner at investere i en w2k-server til mit behov udi hjemmebrug. Ikke
at jeg ikke kunne finde på det, men ....

> linuxen er formodentligt "administratorens legetøj", og uinteressant at
> begrænse på lokalnettet ?

Det er mit "legetøj" ja og bruges mest til eksperimenter.

> udskrifter pr printer pr dag.........(jeg lærte noget af at skifte blæk i en
> hp farveprinter 2 gange på en uge)

Fy da føj!!! Da jeg var SysAdmin på VUC havde vi en HP stående i vores
"Alment Voksen Værksted" og den fik skiftet patroner ca. 2 gange om
ugen, så jo, jeg kender godt prisen GODT DET IKKE VAR MIG DER
SKULKLE BETALE ))))

> Ungerne er superbrugere, de kan installere og afstallere, men ikke ændre
[....]
Det lyder som om vi kører vores system på noget nær samme måde.

> Elregning ?
> her hedder det Aconto + efterbetaling.............

HA - jo det kender jeg godt, men nu har vi sgu godt nok fået styr på
det. De sidste to år har det passet rimeligt godt.

> (Ps: dine drenge går i skole ikk ? xp pro = 550kr ca)

Jo da - i 4. og 8. Nå ja, det kunne da være man skulle tænke i de baner!
Kan man ikke få en W2K-server på skole-licens?

Med venlig hilsen
Elmo Jensen

Fra : Jens

Dato : 11-11-03 23:52

> Sort og sort - måske lidt lysegråt Jeg går ud fra du med AD mener
> Active Directory,..]

Ja.

> men MMC forbinder jeg med MultiMediaCard og det kan
> jeg ikke rigtig få til at hænge sammen med AD Men hva' fa'en - jeg
> er sgu nok for gammeldavs til nye rævestreger )

Nejda. MMC = "Microsoft Mannagement Console"
(start - kør / "mmc" , filer tilføj snapin....og se hvad du får.)

> Det er _ikke_ en w2k_server_ jeg har, men en almindelig w2k pro jeg
> bruger som server, hvilket fungerer udmærket, da jeg ikke bruger IIS.

Det gør ingen forskel medmindre du drømmer om at bruge den i serveren
indbyggede IIS med mail og pop3 og en masse andet, en w2k pro kan sagtens
via MMC køre som DC, med hele pivetøjet.(fra gruppepolitikker til AD
snapins)

(Men husk at slå "routing" til i regbasen, det skal gøres manuelt på en w2k
pro, medmindre det er rettet med de sidste opdateringer........)

> Nej det er korrekt, og det ville da også være at skyde gråspurve med
> kanoner at investere i en w2k-server til mit behov udi hjemmebrug. Ikke
> at jeg ikke kunne finde på det, men ....

Jeg har en w2k3 standard trial 180dage kørende på 2 mpned, jeg overvejer
kraftigt at spare lidt op til næste sommer da.......

> [...]
> "Alment Voksen Værksted" og den fik skiftet patroner ca. 2 gange om
> ugen, så jo, jeg kender godt prisen GODT DET IKKE VAR MIG DER

Ja, men en små 100 udskrifter af barbietøj, fuldfarvet tager hårdt på en
hp840c patron, det kunne tøsen lave på en lørdag eftermiddag...., det er jo
bare at skrive et par nuller, trykke enter og så finde noget andet at lege
med........

> [...]

> HA - jo det kender jeg godt, men nu har vi sgu godt nok fået styr på
> det. De sidste to år har det passet rimeligt godt.

Njoe.... det gjorde vores også, men flere pcèr = flere watt, 7 skærme 24/7
løber op.
(De bliver nu slukket via IHC..

> Jo da - i 4. og 8. Nå ja, det kunne da være man skulle tænke i de baner!
> Kan man ikke få en W2K-server på skole-licens?

Ved det ikke, men hvis den gør så send en mail til mig.

Mvh Jens

Fra : Elmo Jensen

Dato : 12-11-03 00:45

Jens wrote:

> Nejda. MMC = "Microsoft Mannagement Console"

Nåh ok. Det kunne du jo bare have skrevet Jeg har ikke set det
forkortet før, og så er det jo lidt svært at forbinde det med
forkortelsen mmc, når man nu forbinder den med MultiMediaCard
Men bortset fra det, så har jeg dog ikke leget så forfærdeligt meget med
konfiguration af de interne moluler, men det kunne da være man skulle
gøre lidt mere ved det.

> [...]
> indbyggede IIS med mail og pop3 og en masse andet, en w2k pro kan sagtens
> via MMC køre som DC, med hele pivetøjet.(fra gruppepolitikker til AD

Ja det ved jeg godt. Det var heller ikke det, men blot at få rettet den
misforståelse, at jeg kørte på en W2K-server, hvilket jeg altså ikke gør.

> Jeg har en w2k3 standard trial 180dage kørende på 2 mpned, jeg overvejer
> kraftigt at spare lidt op til næste sommer da.......

Kan man ikke snyde den på samme måde som NT4 med datoen under install?

Så havde du da lidt længere tid til at spare op i

> Ja, men en små 100 udskrifter af barbietøj, fuldfarvet tager hårdt på en
[....]
Ja eller da min den yngste pludselig fik et Brøndby-flip, og absolut
skulle have printet diverse billeder, mærkater og en hel masse andet
Brøndby-PR-lort ud. Bvadr Det hjælper sgu når man efterfølgende
trækker dem i deres lommepenge!!! )

> Njoe.... det gjorde vores også, men flere pcèr = flere watt, 7 skærme 24/7
> løber op.

Vi har vænnet os til altid at slukke skærmen når vi forlader maskinen,
med mindre man altså bare lige skal ud og sætte kaffe over eller så

> Ved det ikke, men hvis den gør så send en mail til mig.

Skal jeg nok

Med venlig hilsen
Elmo Jensen

Fra : Jens

Dato : 12-11-03 08:00

> [...]

> forkortet før, og så er det jo lidt svært at forbinde det med
> forkortelsen mmc, når man nu forbinder den med MultiMediaCard

Den er forkortet sådan i de fleste skfrifter jeg har læst om w2k, xp og
servere.
Dem har du så ikke læst.....

> Men bortset fra det, så har jeg dog ikke leget så forfærdeligt meget med
> konfiguration af de interne moluler, men det kunne da være man skulle
> gøre lidt mere ved det.

Et råd...., lav en som skal lege server, og en anden pc som skal lege
klient, det første halve til hele år går der en del tid med fejlsøgning.
Slip ikke en DC løs på hjemmenettet før der er nogenlunde styr på den, det
kan give en masse arbejde, og en sur søn som ikke kan installe sine spil.
)

> Kan man ikke snyde den på samme måde som NT4 med datoen under install?
>
> Så havde du da lidt længere tid til at spare op i

Ingen anelse. (kender slet ikke NT4), men hvis man fusker bare en smule med
w2k3 kører min servermaskine ca ½ så hurtigt som hvis man ikke fusker med
den........

>[.........Det hjælper sgu når man efterfølgende
> trækker dem i deres lommepenge!!! )

Den mulighed har jeg ikke, de får ikke nogen i forvejen af mig.

> Vi har vænnet os til altid at slukke skærmen når vi forlader maskinen,
> med mindre man altså bare lige skal ud og sætte kaffe over eller så

Jeg har automatiseret det i IHCèn, så det der kan, slukkes pr automatik ved
hjælp af nogle af de 128 ure som er i den, og 4 rumsensorer.

Mvh Jens

Fra : Elmo Jensen

Dato : 12-11-03 22:55

Jens wrote:

> Den er forkortet sådan i de fleste skfrifter jeg har læst om w2k, xp og
> servere. Dem har du så ikke læst.....

Næh, eller osse har jeg bare ikke hæftet mig ved det, fordi jeg som sagt
ikke har rodet med det.

> Et råd...., lav en som skal lege server, og en anden pc som skal lege
> klient, det første halve til hele år går der en del tid med fejlsøgning.
[....]
Ok det skal jeg da huske Nu bliver det godt nok ikke sådan med det
første jeg får det gjort, for jeg har 117 andre ting i gang p.t.

> Ingen anelse. (kender slet ikke NT4), men hvis man fusker bare en smule med
[....]
Hvis du sætter dit ur f.eks. 2 år frem inden du starter install af en
NT4 120 dages demo, og så efter endt install sætter uret tilbage til
normal, så kan den køre 2 år + 120 dage uden at gøre mere ved det.

Hvis nu du kan gøre det samme med din demo, så...

Med venlig hilsen
Elmo Jensen

Fra : Jens

Dato : 13-11-03 00:41

> [....]
> Ok det skal jeg da huske Nu bliver det godt nok ikke sådan med det
> første jeg får det gjort, for jeg har 117 andre ting i gang p.t.

Sådan er det jo.

> [...]
> normal, så kan den køre 2 år + 120 dage uden at gøre mere ved det.
>
> Hvis nu du kan gøre det samme med din demo, så...

Det tvivler jeg meget på man kan med w2k3, jeg mener den brokkede sig engang
da biosuret ikke passede, men det kan jo være fordi den var på lokalnettet,
eller at uret var 1 år bagefter. (godt og vel)
Og som sagt skal man ikke fuske ret meget med den før den bliver mærkbart
sløvere.

Mvh Jens

Fra : Elmo Jensen

Dato : 10-11-03 17:56

Per P. wrote:

> Hvad S.... er meningen??

Prøv at oprette en ny bruger på XP Pro, med det BRUGERNAVN og PASSWORD
som du bruger på XP Home. Hvis du ikke logger på med brugernavn og
password på XP Home, så prøv at sætte den til at gøre det, og opret så
den bruger på XP Pro.

Husk også på XP Pro, at tildele den bruger de rettigheder ved de
forskellige delinger, som du ønsker han/hun skal have adgang til.

Hvis du kører NTFS formatteret på XP Pro, kan du lave fil-delinger helt
ned på fil-niveau.

Med venlig hilsen
Elmo Jensen

Fra : Per P.

Dato : 10-11-03 20:06

> [...]
> (Ret venligst selv til @ og . inden kontakt!)
> Email....: news8[snabela]ddibbsystem[dot]dk
> Messenger: netmeeting[snabela]ddibbsystem[dot]dk

Så begyder vi at nærme os et nyt problem. Når jeg fra XPHome vil logge ind
på PC´en med XP Pro så kommer der en fejl der siger "Logonfejl: Brugeren
har ikke fået lov til at anvende den anmodede logontype på denne computer.

Med andre ord jeg har ikke tilladelse til at logge på PC´en med XP Pro

Jeg har søgt i XP Pro versionen men jeg synes ikke at jeg kan finde noget.
Vi prøvede at fjerne de røde krydser som SANTA Cinnober anbefalede men det
hjalp heller ikke