PHPLaunch/phpGedView
Fra : aafe

Dato : 10-11-03 15:20

For hvem det måtte interessere, har min søn lavet en viewer,
PHPLaunch, til phpGedView, således at phpGedView kan køre på en
almindelig Windows baseret pc, unden der behøver at være installeret
webserver og/eller php.

I det omfang man ikke behøver skriveoperationer, kan PHPLaunch også
køre phpGedView direkte fra en CD.

For demonstrationens skyld, har jeg pakket PHPLaunch sammen med en
phpGedView installation med de amerikanske præsidenters gedcom. For at
kunne bruge applikationen med dine egne slægtsdata, skal du blot
fjerne indholdet i den medfølgende web mappe, og istedet placere en
frisk kopi af phpGedView i webmappen. Indholdet i phpGedView mappen
skal altså kopieres over i web mappen.

Det vil i en begrænset periode være muligt for interesserede at
downloade en kopi her:

http://wave.prohosting.com/aafe/cgi-bin/dwnld.cgi?PHPLauncher.zip

For nærmere oplysning, læs venligst den medfølgende readme_da.txt

mvh
Arne

Fra : Jesper Holgersen

Dato : 10-11-03 16:48

Det lyder spændende! Jeg er selv meget glad for phpGedView og bruger det på
min egen web-side. Men at det også kan puttes på CD uden at skulle
installere en PHP-fortolker og starte en server på sin PC er nogen af en
behagelig nyhed.

De beste hilsner
- Jesper (http://familien-holgersen.dk)

Fra : aafe

Dato : 10-11-03 17:32

On Mon, 10 Nov 2003 16:47:47 +0100, "Jesper Holgersen"
<holgersen@hotmail.com> wrote:

> [...]
>min egen web-side. Men at det også kan puttes på CD uden at skulle
>installere en PHP-fortolker og starte en server på sin PC er nogen af en

Hej Jesper,

tak for din venlige reaktion! Jeg håber du får meget glæde af
PHPLaunch.

med venlig hilsen
Arne

Fra : Jes Søndergaard

Dato : 10-11-03 17:13

"aafe" <intet@svar.dk> wrote:
> [...]
> PHPLaunch, til phpGedView, således at phpGedView kan køre på en
> almindelig Windows baseret pc, unden der behøver at være installeret

For mig at se er programmet stadig afhængig af om der ligger en
PHP-fortolker på ens maskine. Forskellen på dette område er nu bare, at
fortolkeren nu er inkluderet i pakken man henter.

/Jes

Fra : aafe

Dato : 10-11-03 17:30

On Mon, 10 Nov 2003 17:13:06 +0100, "Jes Søndergaard" <jes@cs.auc.dk>
wrote:

>For mig at se er programmet stadig afhængig af om der ligger en
>PHP-fortolker på ens maskine. Forskellen på dette område er nu bare, at
>fortolkeren nu er inkluderet i pakken man henter.

Som jeg skrev, er der tale om en løsning som nogen er interesseret i,
mens andre ikke er interesseret.

Og, som du skriver, er du ikke interesseret i denne løsning, hvilket
for mig at se er helt okay.

Årsagen til at min søn lavede denne løsning er, at sådan en løsning
blev efterlyst fra flere sider.

Verden er stor, og menneskene er så forskellige

mvh
Arne

Fra : Jes Søndergaard

Dato : 10-11-03 17:38

"aafe" <intet@svar.dk> wrote:

> Som jeg skrev, er der tale om en løsning som nogen er interesseret i,
> mens andre ikke er interesseret.
>
> Og, som du skriver, er du ikke interesseret i denne løsning, hvilket
> for mig at se er helt okay.

Ok jeg var overhovedet ikke ude på at kritisere hverken dig eller dette
formentlig glimrende program. Jeg ville bare nævne en ting, sådan at andre
folk ikke misforstår hvad det er programmet gør for en. Jeg ved ikke hvor
det er du synes min kritik ligger.

/Jes

Fra : aafe

Dato : 10-11-03 18:13

On Mon, 10 Nov 2003 17:37:52 +0100, "Jes Søndergaard" <jes@cs.auc.dk>
wrote:

> [...]
>folk ikke misforstår hvad det er programmet gør for en. Jeg ved ikke hvor

Det siger sig selv, at en PHP applikation ikke kan køre, uden der er
en PHP fortolker inde i billedet.

Jeg tror ikke nogen har noget imod at PHP fortolkes af en PHP
fortolker. Men, ikke desto mindre har der fra flere sider været
efterlyst en løsning, der gjorde det muligt at køre phpGedView fra en
CD, uden der dermed skulle være installeret en webserver og
installeret PHP hos modtagerne af CD'erne.

Det er "INSTALLERET", der er det magiske ord, for naturligvis
indebærer denne løsning både en webserver, en php-fortolker og en
webbrowser - men, alt er transparent for brugeren, og installeres ikke
på deres pc'er.

Når der dobbeltklikkes på PHPLaunch går webserver, php-fortolker,
browser og hele herligheden igang, og når PHPLaunch lukkes ned,
er det hele forsvundet igen, uden at have installeret eller ændret
noget som helst ved folks systemer, og uden at CD'ens modtager
behøvede at have en internetforbindelse.

Alt, ialt - interessant for nogen, og uinteressant for andre, men
lavet som respons på en direkte efterspørgsel.

mvh
Arne

Fra : Jes Søndergaard

Dato : 11-11-03 02:09

"aafe" <intet@svar.dk> wrote:

> Det siger sig selv, at en PHP applikation ikke kan køre, uden der er
> en PHP fortolker inde i billedet.

Ikke korrekt. Du kan også kompilere din kode med en PHP-kompiler og derefter
afvikle koden.

> [...]
> CD, uden der dermed skulle være installeret en webserver og
> installeret PHP hos modtagerne af CD'erne.

Du skal stadig have installeret en PHP-kompiler eller en -fortolker for at
afvikle PHP-kode.

> [...]
> indebærer denne løsning både en webserver, en php-fortolker og en
> webbrowser - men, alt er transparent for brugeren, og installeres ikke

Jeg ser ikke at der indgår nogen webserver i denne pakke.

> [...]
> noget som helst ved folks systemer, og uden at CD'ens modtager
> behøvede at have en internetforbindelse.

Hvilken webserver "går der igang"?

> Alt, ialt - interessant for nogen, og uinteressant for andre, men
> lavet som respons på en direkte efterspørgsel.

God idé.

/Jes

Fra : aafe

Dato : 11-11-03 10:07

On Tue, 11 Nov 2003 02:08:54 +0100, "Jes Søndergaard" <jes@cs.auc.dk>
wrote:

>Ikke korrekt. Du kan også kompilere din kode med en PHP-kompiler og derefter
>afvikle koden.

Her befinder vi os i et slægtsforskningsforum, hvor jeg simpelthen
brugte den betegnelse du havde smidt på bordet, for således at undgå
unødige diskussioner, der er OT i denne gruppe.

Hvilke programmeringsmæssige variationer og principper der er tale om
i denne applikation, er efter min mening fuldstændig uinteressant for
de der vil lægge deres phpGedView på en CD. Og når du vil diskutere
programmering, må det ske i et forum, hvor der primært diskuteres
programmering.

På samme måde står det også dig frit for, at kompilere dine egne
apllikationer og lægge disse til download.

Summasummarum: Du vil diskutere OT, jeg vil ikke!

Arne

Fra : Jesper Holgersen

Dato : 10-11-03 18:02

Inden denne løsning kom skulle man til at installere en web-server på sin PC
og derefter installere en PHP-fortolker ovenpå denne service. Et noget
kringlet arbejde som ikke lige er noget man "bare lige" gør. Så vidt jeg kan
se her, så bliver der ikke installeret noget på ens PC, det hele kører fra
de få .exe og .dll-filer som ligger med i distributionen. Det er da en hel
del nemmere og kører i øvrigt rigtigt godt!

Fra : twinie

Dato : 10-11-03 20:44

Efter at have afprøvet Arne & søns kreation, kan løsningen kan varmt
anbefales. Jeg har haft mulighed for at teste progammet på en XP med en
phpGedView indeholdende 3200 personer, ca. 300 billeder og ca. 100
kildereferencer. Og det virker.

Min erfaring med apache+php+phpGedView er, at kombinationen ikke er helt
glad for en XP'er. På Unix/Linux smutter det bare, men det er jo de færreste
der har det på deres pc.

Al programmel kræver en fortolker, hvad enten det er en extern som her
php.exe, eller en medbygget som compilerede programmer jo får med ved
oversættelsen. At der i denne pakke ligger php.exe, bemærker en bruger jo
ikke, når programmet skal startes. Og som før nævnt af Jesper Holgersen, er
man jo fri for at installere og konfigurere både web-server og php.

Efter min mening er den perfekte julegave til moster Anna (som helst kun
skal have et ikon at klikke på, og som er nervøs for strømmen i
internettet); PHPLaunch med hendes slægtstræ på en CD.

Til Arne og Sebastian: Endnu en gang godt gået!, - jeg håber at mange kan
bruge denne funktion!

mvh Jette Jørgensen.

Fra : aafe

Dato : 17-11-03 23:02

On Mon, 10 Nov 2003 15:19:39 +0100, aafe <intet@svar.dk> wrote:

>Det vil i en begrænset periode være muligt for interesserede at
>downloade en kopi her:
>
>http://wave.prohosting.com/aafe/cgi-bin/dwnld.cgi?PHPLauncher.zip

Download af PHPLaunch er flyttet til:

http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=55456&release_id=197522