Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digital print på internettet
Fra : nadia.dk

Dato : 10-11-03 14:48

Jeg har erfaret de få steder jeg har sendt billeder til print, beskærer de
billederne så det passer med de formater de nu engang har.

Findes der et sted på nettet, hvor man kan sende de mange forskellige
størrelser ind man har & få dem printet ud derefter?

--
Mvh. Nadia B. Schulz

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-03 14:58

> [...]
>
> Findes der et sted på nettet, hvor man kan sende de mange forskellige
> størrelser ind man har & få dem printet ud derefter?

Jeg uploadede mine billeder til Bilka og de har da beskåret dem med
forskellige mål da nogle var med ukorente mål i forvejen.. 0.95 Kr pr.
billede og små 20 kr i opstart. Kvaliteten er kanon så dem vil jeg helt
sikker bruge igen.
Hvis man vil være helt sikker kan man jo bare beskære billederne inden man
sender dem, så størrelsen passer.

--
Tom

Fra : Claus Smith - Pigefo~

Dato : 10-11-03 15:33

Hej Nadia.

Jeg har også fået lavet print hos Bilka et par gange og er ganske tilfreds
med kvaliteten.

Du kan evt. se eksempler på disse når du kommer forbi.

Claus Smith - Pigefotografen

www.pigefotografen.dk

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 10-11-03 15:32

"nadia.dk" <mail@ask-4-it.dk> wrote

> Jeg har erfaret de få steder jeg har sendt billeder til print,
> beskærer de billederne så det passer med de formater de nu engang
> har.

Bilka, Pixum, Japan Photo og Føtex fjerner ikke billeddata. Faktisk kan
jeg ikke på stående fod komme på nogen steder der fjerner billeddata.
Hvilken service har du hidtil benyttet?

> Findes der et sted på nettet, hvor man kan sende de mange
> forskellige størrelser ind man har & få dem printet ud derefter?

Se ovenfor.

Det kan være jeg har misforstået din beskrivelse. I så tilfælde må du
gerne uddybe hvad du mener med beskæring? Er det papiret du får tilbage
i en uventet størrelse, er det billedet der kommer til at se forkert ud
eller noget helt tredje?

Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 11-11-03 21:26

Bilka/Føtex har da beskåret 2-5 mm øverst og nederst på alle minne
billeder - og det til trods for, at de ellers er lavet i 10x15 cm med
jpegcrops inden opload.

Jeg synes, at det er ret irreterende, men har ikke fundet andre, der er
bedre.

VH
Jakob

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 11-11-03 22:00

Jakob Aagaard Harder wrote:

> Bilka/Føtex har da beskåret 2-5 mm øverst og nederst på alle minne
> billeder - og det til trods for, at de ellers er lavet i 10x15 cm
> med jpegcrops inden opload.

5 mm er ret meget. Skriver du 2-5 mm fordi der beskæres forskelligt
fra billede til billede eller fordi det er anslået?

> Jeg synes, at det er ret irreterende, men har ikke fundet andre,
> der er bedre.

Jeg må hellere få taget mig sammen og lave nogen ordentlige
prøvebilleder selv. Det kunne være interessant at se om nogen
udskriftssteder er bedre til at håndtere den del end andre.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 26-11-03 22:28

Toke Eskildsen wrote:

> Jeg må hellere få taget mig sammen og lave nogen ordentlige
> prøvebilleder selv.

Og det fik jeg så gjort i det små. Jeg har lavet et par billeder der
blot er farvede rektangler inden i hinanden. Hver side på rektanglet er
1cm bredt. Foreløbig har jeg kun prøvet at få dem udskrevet hos Føtex.
Der var resultatet at det blev skåret ca. 1 mm af på hver af de korte
sider og ca. ½ mm af på hver af de lange sider. Plus/minus ½ mm alt
efter hvilket billede jeg målte på.

I forbifarten observerede jeg at Føtex udskriver i op til 18cm længde
ved 10cm bredde og at de anvender primitiv interpolering til
opskalering.

Det sidste kontrollerede jeg ved at indsende et billede på 197x295
pixels (svarende til 50PPI ved 10x15cm). udskriften herfra var meget
tydeligt pixeleret.

Til sammenligning havde jeg indsendt to andre billeder, der først var
nedskaleret og derefter opskaleret med henholdsvis bicubic og lanczos.
De to kontrolbilleder var naturligt nok uden pixelering. De var så til
gengæld uskarpe, men jeg vil nu stadig klart foretrække det frem for
pixelering.

Jeg vil prøve at medsende billederne næste gang jeg skal have
udskrevet, så jeg kan efterprøve om den gode beskæring er konsistent
eller om jeg blot var heldig.
--
JPEGCrops 0.6.7 beta - Tabsløs beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 26-11-03 22:35

Toke Eskildsen wrote:
[snip - yderst fyldestgørende rapport om testfremkaldelse]

Du er godt nok imponerende og opmuntrende - tak for det indlæg!

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Michael S.

Dato : 28-11-03 21:42

Til information så lavede jeg i juli en lille tabel omkring digital
papirprints
http://www.suodenjoki.dk/interesser/digitalcamera.asp

I øvrigt tænkte jeg på dengang at lancere et www.digitalprintpriser.dk men
har ikke gjort noget ved det. Måske en anden kan tage tråden/ideen op?

/Michael

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-11-03 23:03

Michael S. <misuo@get2net.dk> wrote:

> Til information så lavede jeg i juli en lille tabel omkring digital
> papirprints
> http://www.suodenjoki.dk/interesser/digitalcamera.asp

Fedt nok! Der var linket til DigitalFotoService, som jeg har ledt efter.
Jeg kunne simpelthen ikke huske, hvad det var.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 30-11-03 20:00

Michael S. wrote:

> I øvrigt tænkte jeg på dengang at lancere et
> www.digitalprintpriser.dk men har ikke gjort noget ved det. Måske
> en anden kan tage tråden/ideen op?

Jeg så engang en tysk side hvor man indtastede hvad man ville have,
f.eks. 20 stk 10x15cm og 5 stk 20x30cm, hvorefter den gav en top-10
over de billigste steder at få det gjort. Der ignorerede man
selvfølgelig ganske at der kan være forskel i kvaliteten.

digitalprintpriser.dk er ikke nogen dum ide, men det kræver nok en del
arbejde at få sat det ordentligt op, så man kan være flere om at holde
det opdateret. Jeg har desværre ikke overskud til at stå for det, men
jeg vil gerne give en hånd med hvis nogen vil.

Fra : Christian

Dato : 11-11-03 22:20

--
czj (Remove _væk_ from e-mail address)

Fra : Christian

Dato : 11-11-03 22:26

<jharder@mailme.dk> wrote:

> [...]
>jpegcrops inden opload.
>
>Jeg synes, at det er ret irreterende, men har ikke fundet andre, der er

Har du prøvet Photocare? De laver nogle utroligt lækre kopier.
--
czj (Remove _væk_ from e-mail address)

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 10-11-03 15:53

"nadia.dk" <mail@ask-4-it.dk> wrote in news:boo4uc$1llv$1@news.cybercity.dk:

> Findes der et sted på nettet, hvor man kan sende de mange forskellige
> størrelser ind man har & få dem printet ud derefter?

Merlin og Pixum.com, men du skal selvfølgelig selv vælge papirformat. Der
kommer så typisk en hvid kant på de to af siderne..

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth