MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
AKtivering af XP
Fra : Kenneth

Dato : 10-11-03 12:27

Hej NG
Jeg har netop fået XP home oem ind ad døren. Jeg kan dog se i manualen at
man skal aktivere xp for at det virker. Er dette korrekt og ved nogle
hvordan det virker? Det skal nemlig 'helst' installeres på min gamle
computer og derefter på den nye, men jeg kan se det er ulovligt i manualen
at have den på 2 på sammetid, men hvordan sletter jeg så xp og installerer
det på den nye hvis det skal aktiveres? Eller er xp kun tilknyttet én
computer/hdd og skal jeg så købe nyt xp hvis jeg opgraderer den. Håber nogle
kan hjælpe

Hilsen Kenneth

Fra : Laziter [9440]

Dato : 10-11-03 15:56

"Kenneth" <kennethhansenn@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det på den nye hvis det skal aktiveres? Eller er xp kun tilknyttet én
> computer/hdd og skal jeg så købe nyt xp hvis jeg opgraderer den. Håber

Bare installér XP på begge maskiner, jeg tvivler på at Microsoft kommer og
banker på døren for at tjekke det.

Den nøgle der følger med skal indtastes under installationen, du finder
nøglen enten bag på manualen eller på coveret til cd'en, du kan sagtens
bruge den samme nøgle til begge maskiner.
Når XP først er installeret kan du ikke bare lige sådan skifte computeren
ud, her gælder det bundkort og cpu som XP registrerer som "sin" maskine, alt
andet hardware i maskinen kan du skifte som du lyster (lydkort, grafikkort,
netkort osv.), det vil også sige at du ikke kan tage din HD som XP ligger på
og sætte over i en anden maskine, altså lige med mindre den er 100% identisk
med den gamle.

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 10-11-03 16:13

Laziter [9440] wrote :

> "Kenneth" <kennethhansenn@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Bare installér XP på begge maskiner, jeg tvivler på at Microsoft
> kommer og banker på døren for at tjekke det.

Det tror jeg heller ikke, men han vil sikkert få problemer med at
aktivere XP installation nummer 2, da XP installation allerede er
aktiveret på en anden maskine.

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Laziter [9440]

Dato : 10-11-03 17:07

"Jesper Stocholm" <j@stocholm.invalid> skrev i en meddelelse

> Det tror jeg heller ikke, men han vil sikkert få problemer med at
> aktivere XP installation nummer 2, da XP installation allerede er
> aktiveret på en anden maskine.

Det har jeg nu ikke haft problemer med på mine 2 maskiner, de kører i
netværk med samme nøgle uden problemer what so ever.
CD'en kan jo ikke se om der er gang i samme nøgle på flere maskiner

Mvh
Benjamin

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 10-11-03 17:11

Laziter [9440] wrote :

> [...]

> netværk med samme nøgle uden problemer what so ever.
> CD'en kan jo ikke se om der er gang i samme nøgle på flere maskiner

Læs mit svar igen. Med mindre Kenneth har fået nogle OEM-versioner, der
ikke kræver aktivering (hvilket lyder lidt usandsynligt), så kræves der
aktivering for hver installation. Hvis installation 1 er blevet
aktiveret, så vil MS - ved aktivering af installation 2 - kunne se, at
den specifikke XP med den specifikke nøgle allerede er aktiveret.

Jeg har selv, da jeg skulle flytte en XP fra én maskine til en anden,
installeret XP på en ny maskine. Da jeg efter et par dage var sikker på,
at der ikke var nogle problemer, afinstallerede jeg installation 1 og
ringede til MS for at få aktivere den.

Fra : Kenneth

Dato : 10-11-03 17:20

Skulle du ikke aktivere over nettet for at den stopper med at bede om at
blive aktiveret. Som Jesper skriver at man ikke vil kunne aktivere den hvis
den skal gå på nettet for at blive aktiveret, men jeg aner det ikke.? Der
står ikke ret meget om det andet end den skal aktiveres inden 30 dage, men
heller ikke hvilket hardware den er tilknyttet.

Hilsen Kenneth

Fra : Søren Blom

Dato : 11-11-03 01:18

> [...]
> står ikke ret meget om det andet end den skal aktiveres inden 30 dage, men
> heller ikke hvilket hardware den er tilknyttet.

Er det ikke ret underordnet, når reglerne siger, een licens pr. computer?

Jeg kan da godt se at det er smart at bruge den samme licens på flere
maskiner, men licensreglerne er nu engang skruet sammen, så det hedder een
licens een computer. Så ud og køb licens til din maskine nr. 2, er du
studerende, så du få det til en rimelig pris.
--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : Kenneth

Dato : 11-11-03 13:13

Det er da på ingen måde underordnet når jeg har betalt i dyre domme for et
styresystem. Jeg gider da ikke til at være en del af microsoft piratsoftware
sikringsapperat, hvis jeg vælger at skifte bundkort eller cpu. Jeg kan da
sagtens undlade at installere den på min gamle maskine, men jeg gider da
ikke have problemer hvis jeg vil opgradere den nye osv. De skriver ikke
noget med at man får disse problemer når man har købt windows andet end alle
de fordele der er. Kun 'to prevent piracy'. Ikke hvordan det fungerer og at
man skal ringe osv.
Så reglerne kan jeg sagtens forholde mig til, jeg gider bare ikke være slave
når jeg vil smide nu harddisk eller nyt bundkort i maskinen. Jeg går så ud
fra man kan ringe til microsoft og få dette opdateret, som det nævnes, og
jeg håber de har et 'apperat' lavet dertil, for hurtig/god betjening mm.,
men det kan da ikke være rigtigt og rimeligt til den pris. Jeg har heldigvis
ikke brudt forseglingen til koden og cd'en, men kun læst manualen, så jeg
sender dette slavesoftware tilbage og får mine penge igen og skaffer en
w2000 eller lign. billigere og som 'virker'.
Fair nok at køre med man ikke kan opgradere og xp skal kunne genkende
systemet mv. men altså ikke til den pris så. Tak for svarene.

Hilsen Kenneth

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 11-11-03 17:57

> [...]
> det på den nye hvis det skal aktiveres? Eller er xp kun tilknyttet én
> computer/hdd og skal jeg så købe nyt xp hvis jeg opgraderer den. Håber

++++++++++
Hej.

Du kan install. den på den gamle, og når det er tid så install. den på den
nye, bare du afinstall. den på den gamle først.
Jeg har selv aktiveret min xp 7-8 gange de første gange kunne jeg aktivere
den over nettet, men efter hånden har jeg skiftet så meget hardware i min
pc, så jeg skal ringe til microsoft og få oplyst en ny key hver gang jeg
aktivere xp. Så du kan sagtens køre med den samme xp, hvis du opgradere, men
som sagt bare ikke på begge på én gang.

MVh. Jørgen Nielsen jorgenbs@nospamnielsen.tdcadsl.dk

Fjern "nospam" i e-mail adressen.