MS Windows
briani 27239
MS Virus
Fra : fritnat

Dato : 10-11-03 11:04

Jeg fik en mail for 5 dage siden der skulle være fra Microsoft med en
sikkerheds opdatering vedhæftet en fil: install943.exe
Den hoppede jeg selvfølgelig ikke på og straks slettet den. Nu får jeg
snesvis a mails i mere eller mindre samme udformning plus jeg får mail
tilbage jeg slet ikke har sendt. Ja, så er jeg klar jeg har en virus til
trods for jeg har antivirus og spynuke osv. og at jeg slettet mailen.
Når jeg så få kørt forskellige virus tjeks er PCen rent. Jeg kan heller
ikke finde noget på nettet om lige den her virus og hvad man skal gøre.
Er der nogle der kan hjælp?
Er der nogle der ved hvorfor udbyderne ikke kan straks filter inficeret
email eller hvorfor der ikke kan laves en antivirus virus så snart en
virus dukke op?
Fritnat

http://www.kandu.dk/

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 10-11-03 11:55

fritnat wrote :

> [...]
> tilbage jeg slet ikke har sendt. Ja, så er jeg klar jeg har en virus
> til trods for jeg har antivirus og spynuke osv. og at jeg slettet

Det kan du ikke umiddelbart konkludere. Det lyder som om du generes af
Swen-virussen, og den henter bla. emailadresser fra downloadede indlæg
fra nyhedsgrupper på den inficerede PC. Nogle af disse emailadresser
brugers som afsenderadresse i de emails den sender ud.

> Når jeg så få kørt forskellige virus tjeks er PCen rent. Jeg kan
> heller ikke finde noget på nettet om lige den her virus og hvad man
> skal gøre. Er der nogle der kan hjælp?

Du kan/bør spørge i dk.edb.sikkerhed.virus, hvortil jeg har sat FUT. Svar
på dette indlæg lander altså i dén gruppe.

> Er der nogle der ved hvorfor udbyderne ikke kan straks filter
> inficeret email eller hvorfor der ikke kan laves en antivirus virus så
> snart en virus dukke op?

Der er kun én, der er ansvarlig for om du får virus på din PC, og det er
hverken din udbyder, din computerkyndige bror eller andre. Der er kun én
ansvarlig, og det er dig. Sørg derfor for at holde din PC opdateret med
rettelser, og kombineret med en smule sund fornuft, så skulle du være
sikker.

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : fritnat

Dato : 10-11-03 13:20

> Du kan/bør spørge i dk.edb.sikkerhed.virus, hvortil jeg har sat FUT.
Svar
> på dette indlæg lander altså i dén gruppe.

OK men hvordan kan jeg kommer med i den gruppe - jeg bruger Kandu og der
er kun adgang til dk.edb.sikkerhed

> .... Sørg derfor for at holde din PC opdateret med
> rettelser, og kombineret med en smule sund fornuft, så skulle du være
> sikker.

Det mener jeg jeg har gjort så det er altså ikke nok!
Tak for svaret.
Fritnat

http://www.kandu.dk/

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 10-11-03 13:30

fritnat wrote :

> Svar
>
> OK men hvordan kan jeg kommer med i den gruppe - jeg bruger Kandu og
> der er kun adgang til dk.edb.sikkerhed

Så må du bruge fx en almindelig usenet-klient som OE, Agent eller XNews.
Du vil opdage at der er en masse muligheder i disse programmer, som du
ikke har fx fx kandu.dk . Alternativt kan du bruge
http://nyhedsgrupper.tdconline.dk, der er TDCs web-interface til de
danske grupper. Dk.edb.sikkerhed.voris finder du på [1]. Alternativt kan
du bruge Google [2], der også giver adgang til usenet - dog med flere
timers forsinkelse.

> Det mener jeg jeg har gjort så det er altså ikke nok!

Hvis du læser mit svar igen (det kan være, at det ikke var tydeligt nok),
så vil du se, at jeg ikke tror din PC er inficeret med virus. Du kan jo
blot ikke gøre meget ved at andre bliver inficerede, og det er bla.
derfor du modtager disse falske opdateringsemails.

Diskussionen om virus og usenet-klienter er off-topic (dvs de passer ikke
ind) i denne gruppe, så jeg vil ikke yderligere svare på spørgsmål om
disse ting. Find i stedet den rigtige gruppe via fx TDCs side - det er
såmænd ikke så svært.

FUT: dk.edb.sikkerhed.virus (svar på dette indlæg lander dér)

[1] http://nyhedsgrupper.tdconline.dk/gruppe/dk.edb.sikkerhed.virus
[2] http://groups.google.com/groups?group=dk.edb.sikkerhed.virus

Fra : fritnat

Dato : 13-11-03 20:05

Jeg er altså lidt nyt til det her så du må have lidt tålmådighed.
Ja, men det gjort den ikke! Måske gør den her?
> ....... Find i stedet den rigtige gruppe via fx TDCs side - det er
> såmænd ikke så svært.
Det har jeg gjort og min indlæg er der ikke. Jeg kan også regne ude at
sender jeg indlæg /spørgsmål her så bliver min email adresse offentlig i
modsætning til at bruge Kandu. Det er jeg ikke så glad for! Jeg skal
måske holde mig til Kandu og stille spørgsmål i deres system?

> [...]
> blot ikke gøre meget ved at andre bliver inficerede, og det er bla.
> derfor du modtager disse falske opdateringsemails.

OK men hvis det ikke er en virus hvorfor få jeg mails tilbage jeg ikke
har sendt - er de også falske? Hvorfor er min outlook express blevet så
sløv - tager 10 sec til at viser en mails indhold hver gang man klikke
på en mail i oversigten?

http://www.kandu.dk/

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 17-11-03 10:24

fritnat wrote :

> Jeg er altså lidt nyt til det her så du må have lidt tålmådighed.

Hvis du tror, at jeg er mobset, så er det ingenlunde tilfældet :)

> Ja, men det gjort den ikke! Måske gør den her?

Jeg skal ikke kunne sige om Kandu har lavet deres system ordentligt - men
noget tyder på at det ikke er tilfældet.

> [...]
> i modsætning til at bruge Kandu. Det er jeg ikke så glad for! Jeg skal
> måske holde mig til Kandu og stille spørgsmål i deres system?

Det bestemmer du jo selv. Som du kan se på min emailadresse, så er det
muligt at ændre den alt afhængigt af, hvilket program du bruger. Jeg kan
personligt ikke se nogen grund til at bruge Kandu eller andre lignende
systemer, når det nu er muligt at bruge deciderede programmer til det.

> nok),
> jo
>
> OK men hvis det ikke er en virus hvorfor få jeg mails tilbage jeg ikke
> har sendt - er de også falske?

Ja - virussen tager tilfældige emailadresser på en inficeret computer og
bruger dem til enten at sende en mail til eller blot at bruge som
afsenderadresse på de emails den sender.

> Hvorfor er min outlook express blevet
> så sløv - tager 10 sec til at viser en mails indhold hver gang man
> klikke på en mail i oversigten?

Ingen anelse - prøv at spørge i
dk.edb.internet.software.mail+news.outlook-express

Og når du nu bruger OE som mailklient, så kan du jo bruge den til at
hente nyhedsindlæg med. Du tilføjer blot en ny konto som "Nyhedsserver".
Navnet på din server står på de papirer du har fået fra din udbyder, da
du oprettede dit abonnement.

Hvis du har spørgsmål om hvordan du bruger usenet med dit eget program,
så spørvg evt i dk.velkommen, der kan findes på
http://nyhedsgrupper.tdconline.dk/gruppe/dk.velkommen