Leone igen
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 10-11-03 10:36

Først i dag opdagede jeg tråden fra den 4. oktober - hvori man tilsyneladende
ikke omtaler et tredje af Sergio Leones mesterværker: Giú la testa / Duck, You
Sucker / Fistful of Dynamite (dansk biograftitel: Duk dig, fjols!) fra 1971 - med
James Coburn og ikke mindst en ubetalelig Rod Steiger.

Vel kommer den ikke på højde med C'era una volta il West og Il buono, il brutto,
il cattivo - eller med Once Upon a Time in America - men der er ikke meget galt.
Og også i Giú la testa er Morricones musik suverænt smuk.

--
Forbindtligst:
Jørgen www.emiGrandt.dk

Fra : Morten DH

Dato : 10-11-03 14:21

"Jørgen Grandt" <Unstable@ButOnCable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
galt.
> Og også i Giú la testa er Morricones musik suverænt smuk.

Måske fordi de fleste har set den horrible udgave TV3/TV3+ jævnligt viser?!?
Den er et kongeeksempel på hvordan hvisse film der vises i pan/scan er
ubrugelige - det er skræmmende...

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 10-11-03 14:26

"Morten DH" skrev:

> Måske fordi de fleste har set den horrible udgave TV3/TV3+ jævnligt viser?!?
> Den er et kongeeksempel på hvordan hvisse film der vises i pan/scan er
> ubrugelige - det er skræmmende...

Helt enig. Det er uforskammet, irriterende, deprimerende - og burde forbydes.

--
Jørgen Grandt

Fra : Morten DH

Dato : 10-11-03 16:23

> Helt enig. Det er uforskammet, irriterende, deprimerende - og burde
forbydes.

Især på Sergio Leones film... den mand bruger virkelige hele billedet, visse
andre instruktører gør det knap så meget med - og endnu værre er det når de
begynder at gå på kompromis med billedkompositionen for at sikre deres film
kan holde til pan/scan... så får vi en masse "tomt" billede når man ser den
i korrekt format...

Frygter allerede det modsatte om nogle år hvor man begynder at udstyre gamle
4:3 film med computergenererede højre og venstre sider fordi almindelige
widescreentv ejere ikke kan forstå der er sorte bjælker i siderne på gamle
film når de nu har købt et widescreentv

Fra : Peter Lind

Dato : 10-11-03 17:51

Morten DH wrote:
> [...]
> fordi almindelige widescreentv ejere ikke kan forstå der er sorte
> bjælker i siderne på gamle film når de nu har købt et widescreentv

Man klipper vel bare et par cm i top og bund - skidt med hvorvidt man kan se
skuespillernes hoveder.
Der blev faktisk lavet en restaurering af "M" tilbage i 1960'erne, hvor man
mente at den skulle være i widescreen (1.66), selv om den var optaget i et
ret specielt format (1.19) - det var et almindeligt 1.33 format med et
lydspor til at optage noget af billedet. Men i den restaurerede udgave
valgte man altså at klippe toppen af billedet, og dermed skuespillernes
hoveder, i snart hver eneste scene. Man undres ...

Peter Lind

Fra : Morten DH

Dato : 11-11-03 16:25

"Peter Lind" <peterlind@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> valgte man altså at klippe toppen af billedet, og dermed skuespillernes
> hoveder, i snart hver eneste scene. Man undres ...

Tja man ser det jo desværre ofte... Filmen kommer på DVD i korrekt format,
fx. 2.35:1 og så mangler der guhjælpme billede hele vejen rundt for man har
zoomet ind - så man ka ikke engang stole på at fordi filmen vises i korrekt
format får man det korrekte billede