Hjemmelavede "guf" til hunden
Fra : Kim Kappel

Dato : 10-11-03 10:01

Vi har netop fået en hvalp og er nu begyndt på hundetræning.
Der bruges meget guf (godbidder) bestående af pølse eller lign.
Jeg er dog noget imod at bruge pølse, hvis man træner meget kan man
sagtens bruge en hel pølse om dagen, på trods af den er skåret i meget
små stykker, mener ikke en hund skal have så meget usundt guf.
Hvad bruger I ?
Hvis det er hjemmelavet vil jeg sætte pris på en lille opskrift

MVH Kim

Fra : Pia J

Dato : 10-11-03 10:41

> Hvad bruger I ?
> Hvis det er hjemmelavet vil jeg sætte pris på en lille opskrift

Hvad med små stumper kylling eller tørret lever? Jeg kan ikke huske nøjagtig
hvordan jeg plejer at lave det, men søg på google groups i denne gruppe og
lever, så finder du opskriften. Det er noget med at skære i skiver som man
koger, derefter skæres i tern og tørres ved 100 grader en times tid eller
mere - hvis de er helt gennemtørre kan de holde sig i en lukket beholder et
par måneder.

Der er dog meget protein i - så heller ikke det ville jeg bruge i store
mængder hver dag. Men evt blande en pose med kødguf og kiks, som så tager
lidt duft til sig - og hvis blot hunden forventer at der nogen gange falder
pølse af, arbejder den også for kiksen.

Mine hunde arbejder ligeså godt for almindeligt tørfoder, det er et hit
uanset hvornår de får det, faktisk kan de ikke koncentrere sig hvis jeg
bruger pølse, fordi de hopper rundt som tanglopper med mundvandet rendende
eller prøver at kravle ned i min lomme.

:Pia

Fra : Pia J

Dato : 10-11-03 10:44

Debil cement her...

Hvis du synes hundekiks er dyre, køb et helt mørkt discountrugbrød, skær i
tern og tør i ovn. Nemmest at skære ud, hvis det ikke er helt frisk.

:Pia

Fra : Peter Andersen

Dato : 10-11-03 11:39

Hej Kim

Jeg bruger selv pølser, køber en hel stak kalkun pølser i fakta. Jeg bruger
vel også omkring pølse om dagen som jeg så skære i små stykker, og putter
ned i en pose sammen med nogle foder piller (så kommer de jo også til at
smage lidt af fisk .
Vedr. om pølser er usunde, så kan du jo holde dig fra dem med alt for meget
flæsk. Nogle pølser indeholder jo stor set ikke andet end soja protein, så
hvis hunden ikke ligefrem har et allegi problem så må det være begrænset
hvormeget skade en enkelt pølse kan gøre hvis hunden ellers fodres
fornuftig.
Hvis du vil lave noget selv, så kan du jo købe en lever som du så skære i
små tern som så tørres ved svag varme i oven eller på et stykke bagepapir i
vindue eller sat op på en snor. Tørret lever skulle få din hund til at hoppe
på tunge for at få en .

/Peter

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-03 14:14

"Kim Kappel" <kim@kappel.it> skrev i en meddelelse

> Hvad bruger I ?

Ros.. og hvis det skal være godbidder, så hundens alm. tørfoder. I starten
brugte vi også pølser ind imellem, til hunden havde lært øvelsen, i dette
tilfælde var det indkald, men ellers hælder jeg mest til Ros, uden brug af
godbidder.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Kurt Becher

Dato : 10-11-03 20:06

Kim Kappel wrote:
> [...]
> Hvad bruger I ?
> Hvis det er hjemmelavet vil jeg sætte pris på en lille opskrift

Hej

En pølse i små bidder i en lufttæt beholder sammen med hundens foder. Lad
det stå i nogle timer, og det hele dufter af pølse. Man kan godt blande en
ordentlig portion!

Laksekrønsj fra Hennes Pet Food. Er meget fedtholdige, så må ikke bruges som
fuldfoder! Stinker som bare... i lommen og på fingrene, men hundene æælsker
det!

Hennes laver også et fuldfoder baseret på laks. Pillerne er lidt store og
hårde, så de er ikke lige sådan at dele. Til gengæld lugter de ikke som
ovenstående og de fleste hunde er vilde med dem. Vi bruger dem kun som
godbidder, ikke som fuldfoder.

En hel lever (eller to) koges til den er gennemkogt og skæres i bittesmå
bidder. Jeg har prøvet at riste dem på et stykke bagepapir i ovnen, men det
brød mine hunde sig ikke om... Ellers bare lad dem tørre på et stykke
køkkenrulle. Lav en stor portion og frys ned i små portioner. Så tager man
lige en pose op om morgenen, når man skal til træning om eftermiddagen og
smider i den lufttætte beholder...

Du kan gøre det samme med hjerter.

Kogevandet kan med fordel bruges til at lægge spor i haven. Husk altid at
slutte af med det slags godbidder, kogevandet er fra. Altså: Ikke pølser i
enden af et levervandspor!

Prøv dig frem! Nogle hunde tænder helt af på ost...

Bland godbidderne. Så ved hunden aldrig om det er et stykke pølse, lever,
hjerte eller normal foder, den får som belønning. Kør med rigtig gode
godbidder på banen (der er kontakten sværest at opnå, især når naboen har
engelsk bøf med) og brug det pølseduftende normalfoder derhjemme. Hunde kan
også køre for højt på godbidder, så du faktisk mister mere kontakt end du
vinder!

MVH