Fatter det ikke!
Fra : Helle

Dato : 10-11-03 00:01

Hejsa.

Jeg fatter simpelthen ikke hvad der er galt med mine kattes maver!

Jeg havde engang en kat som hed Magnus (huskat fra en gård). Han var fyldt
med orm og havde rigtig slem diarre. Han fik ormekure og alverdens medicin
og alene på en mdr brugte vi 3500 kr på dyrelægeregninger! De mente at hele
hans system var ædt op af orm og der til sidst ikke var så meget at gøre.
Han blev aflivet. 14 dage efter anskaffer jeg mig Emil som er min Hellige
Birma. (Fra "drivhuset" i Bellinge). Han er fyldt med orm og er totalt
undervægtig. Han får adskellige ormekure, tager godt på og stor trives
(faktisk er han for overvægtig nu). Han er frisk, glad og har det godt men
har altid haft utrolig stinkende afføring og blød/tynd mave - aldrig rigtig
faste pølser. Vi har prøvet med A38, nogle naturdråber, Canicur, ormekure,
skånefoder, foderskift, faste og alt muligt men intet hjælper. Han har været
ved dyrlægen og har ikke ondt nogen steder. De ved ikke hvad der er galt.
(han har ikke fået taget blodprøver). Han har fået binyrebarkhormon,
alverdens insprøjtninger og penicilin.
Nå men måske det bare ér sådan hans mave er tænker vi og dyrlægen...

Jeg får så Sylvester min Maine Coon (fra rigtig god opdrætter i Aalborg).
Hans mave er tip top i orden. Vi får lavet badeværelse og Sylvesters mave
bliver tynd bagefter - forståeligt nok. Jeg gør grundigt rent bagefter
ombygningen og har under hele ombygningen forsøgt at skåne misserne så meget
som muligt for støv og larm. Jeg forsøger med skånekost, kogt fisk, kogt
vand, dyrlæge, penicilin, Canicur, naturdråber osv. Intet ser ud til at
hjælpe - jo i et par timer ad gangen men så vender det tilbage til tynd
mave...

Emil får i øjeblikket Hills r/d fordi han er overvægtig og har sart mave.
Sylvester får Hills p/d fordi han har været meget undervægtig til at starte
med. Han har godt af at tage lidt på endnu.

De har i lang tid ikke fået andet end dette tørfoder og vand for at skåne
maverne, men alligevel hjælper det ikke. Kan Emil have slæbt et eller andet
med sig som smitter Sylvester? Eller kan det måske være den gamle kat Magnus
som har lagt en smitte i lejligheden og så har givet den videre til Emil og
derefter Sylvester?..

Jeg har også forsøgt med zoolac...

Bør jeg få taget blod og afføringsprøver af dem begge? vi kan ikke blive ved
på denne måde. De virker dog begge friske og glade (dog har Emil nogle
hæftige hidsige anfald mod Sylvester nogengange - særdeles hård magtkamp
selvom Sylvester slet ikke forsvarer sig eller gør Emil noget ondt).

Pelsen er også flot og det samme er øre, næse og øjne samt mund.

Alle disse blod og afføringsprøver er pokkers dyre og jeg ved ikke hvordan
jeg skal få råd til det...jeg ved det virkelig ikke - har lagt SÅ mange
penge i medicin og foder nu...intet har hjulpet...

Hvad synes I jeg skal gøre?

Mvh Helle
__________________________________________________________________ Helle
Nielsen ICQ#: 136819802 Current ICQ status: + More ways to contact me

Fra : Camilla Baird

Dato : 10-11-03 00:35

> [...]
>
> Mvh Helle
> Helle
> Nielsen ICQ#: 136819802 Current ICQ status: + More ways to contact me

Jeg synes bestemt, du skal få foretaget afføringsprøver - og måske endda
blodprøver.

Her er lidt links om tilstande, der kan forårsage diarré hos kat:
Amøbedysenteri/giardia:
http://www.netdyredoktor.dk/Kat/Kat_Sygdomsleksikon/kat_syg_amoebedysenteri.html
Cryptosporidiose:
http://www.netdyredoktor.dk/Kat/Kat_Sygdomsleksikon/kat_syg_cryptosporidiose.html
Diarré:
http://www.netdyredoktor.dk/Kat/Kat_Sygdomsleksikon/kat_syg_diarre.html
Enteritis/tarmbetændelse:
http://www.netdyredoktor.dk/Kat/Kat_Sygdomsleksikon/kat_syg_diarre.html

Med venlig hilsen
Camilla Baird
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ida

Dato : 10-11-03 00:43

Hej Helle *s*

Har også mailet dig privat, men sender linket her også, da andre måske kan
få glæde af det
http://www.netdyredoktor.dk/Kat/Kat_Sygdomsleksikon/kat_syg_amoebedysenteri.html

Ida - der har sneget sig sig uden om netetiketten og har svaret før
spørgsmålet

--
CorkyCoon
www.maine-coons.dk

Fra : Jannie Ø. Rasmussen

Dato : 10-11-03 00:47

Hej.

Måske var det en god ide med at få taget blod/afføringsprøver, det er jo
altid rart at være på den sikker side.....!

Har du en katteforsikring?- det kunne jo være at de betale noget af
dyrlægeregningerne.

mvh Jannie

Jannie Ø. Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Helle

Dato : 10-11-03 00:56

"Jannie Ø. Rasmussen" <oestenkaerKATTE@BAKKEsol.dk> wrote in message
> [...]
> altid rart at være på den sikker side.....!
>
> Har du en katteforsikring?- det kunne jo være at de betale noget af

Hejsa.

Nej jeg har ingen katteforsikring. Pt. er jeg arbejdsløs. Hvad koster det
mon at få foretaget blod og afføringsprøver på to katte?...

Mvh Helle
--
Når du besvarer mig privat, så slet "FJERN" fra email adressen.

www.hellenielsen.dk

Fra : Jannie Ø. Rasmussen

Dato : 10-11-03 01:13

> [...]
>
> Mvh Helle
> --
> Når du besvarer mig privat, så slet 'FJERN' fra email adressen.

Hej!

Jeg ved desværre ikke, hvad det koster, men prøv at ringe til dyrlægen!

Pøj pøj med misserne... Håber du finder ud af hvad de fejler - Og hvis
du gør så lad os det vide ikk

Med venlig hilsen
Jannie Ø. Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ida

Dato : 10-11-03 11:55

--

> [...]
>
> Mvh Helle
> --
> Når du besvarer mig privat, så slet "FJERN" fra email adressen.

Hej Helle *s*

Jeg ved det koster ca 450 kr for en afføringsprøve, men være obs på, at
giardia er svær at få svar på - jeg var blevet oplyst at prøven max måtte
være 15 minutter gammel, hvilket dog ikke viste sig at være helt sandt, da
min veninde fik påvist amøben på en prøve der var næsten et døgn gammel.
Hendes kat havde været igennem stort set alt hvad der er af tests -
blodprøver, antibiotika, kvalmestillende midler osv - og blev ved med at
have ildelugtende tynd afføring, tog ikke på, men var ellers frisk og
rørrig. Efter en kur på blot 5 dage, tog han på 14 dage næsten ½ kilo på
Jeg har læst på Panacur, at de skulle virke mod giardia hos hunde - prøv evt
at høre din dyrlæge, om det kan have noget på sig eller om det evt er en
mulighed at gennemføre en kur uden en prøve først, hvis mistanken går i den
retning.

Ida

CorkyCoon
www.maine-coons.dk

Fra : Helle

Dato : 10-11-03 13:15

Jeg har netop talt med dyrelægen som siger jeg skal give zoolac og Hills i/d
i en mdr. Bliver det værre skal jeg naturligvis ringe med det samme. Virker
dette ikke så er det prøverne vi går til.

Tak for hjælpen.

Mvh Helle

Fra : Louise Viborg

Dato : 10-11-03 13:38

Hej Helle!
Kand et være at Emil, efter at han har haft alle de orm, har fået
kronisk diarre? Men hvorfor Sylvester så også får det, kan jeg ikke lige
komme med et bud på. Måske sympat`? *G*

Mvh. Louise
Katteri shuno Zahra
Opdræt af Smukke Selvsikre Skovkatte
ww.shunozahra.dk
Hunkilling salgsklar NU!

Med venlig hilsen
Louise Viborg
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Helle

Dato : 10-11-03 13:55

"Louise Viborg" <louiseKATTE@BAKKEshunozahra.dk> wrote in message
> [...]
> Kand et være at Emil, efter at han har haft alle de orm, har fået
> kronisk diarre? Men hvorfor Sylvester så også får det, kan jeg ikke lige

Ja du siger faktisk noget! Han var fyldt med orm og er bestemt ikke
undervægtig! (det må ligge til familien *g*). Ja måske det er kronisk.
Sylvesters mave har altid været fint - han har kunne ligge nogle ordentlige
pøller måske det er probs fra ombygningen som Sylvester bare døjer
med??...eller ja: sympati - dét tror jeg det er! *lol*

Kram Helle

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 10-11-03 14:26

"Ida" <mail@FJERNDETTEmaine-coons.dk> writes:

en hel masse...

Men panacur virker også mod guardia hos katte, problemet er lidt at
det kan være næsten umuligt at påvise i prøverne. Fordi det ikke er
alle prøver som det kan findes i...

Stort trøstespinbrum fra Anastacia til de to stakkels mitter, at vaske
sig bagi kan være slemt nok til daglig, men når der er tyndt *puhabvadr*
--
Med venlig hilsen & mIauu samt Miauu
Henrik & Anastacia samt Melissa fra regnbuebroen

http://misbamsen.dk posted with gnus Do not fear the penquin

Fra : Pia J

Dato : 10-11-03 14:36

"Henrik Pedersen" <misbams@edb.inv> wrote in message

> Men panacur virker også mod guardia hos katte, problemet er lidt at
> det kan være næsten umuligt at påvise i prøverne.

Så tror jeg nok jeg ville bede om at få en kur først for at udelukke den
mulighed, istedet for måske en hel måned med dårlig mave. En enkelt kur
tager de altså ikke skade af, hva?

:Pia

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 10-11-03 14:40

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> writes:

> Så tror jeg nok jeg ville bede om at få en kur først for at udelukke den
> mulighed, istedet for måske en hel måned med dårlig mave. En enkelt kur
> tager de altså ikke skade af, hva?

Lyder fornuftigt, problemet kan lidt være at få overbevist Dr.Dyr om
at der ikke behøver at være en positiv prøve før du får recepten...

Nej det kan jeg ikke lige forestille mig, at de gør så var der mange
katte som var kommet galt afsted før i tiden, for ikke at tale om
hvilken virkning overforbruget i landbruget ville have haft på
besætningerne...

Fra : Stine Frandsen

Dato : 10-11-03 14:40

Hej.

Prøv at få lavet en undersøgelse for Coccidiose. Den undersøges via
afføringsprøve.
Noget med en jordbakterie som kan smitte længe efter at en inficeret kat har
været der, f.eks. hvis en inficeret kat har skidt i et blomsterbed og en
rask kat senere graver der.

Kan behandles hvis det opdages hurtigt men kan også blive kronisk.

Zoya blev inficeret da hun var ca. 4 mdr, men det blev heldigvis opdaget
hurtigt og vi flyttede kort efter fra det sted, så hun har i dag ingen
probs.

Mener ikke det var så dyrt. Ca. 100,00 kr. for fæces-prøven og omkring 50,00
kr for behandlingen.

Held & Lykke
Stine

Fra : Kate

Dato : 10-11-03 20:56

"Stine Frandsen" <xsantippe@mail.dk> wrote in

> Prøv at få lavet en undersøgelse for Coccidiose.

Det vidste jeg godt nok ikke at katte kunne få. Jeg ved kaniner er
meget udsatte, men katte.....
Kan en kanin smitte en kat med det så?

Helle, jeg håber du finder ud af hvorfor Emil og Sylvester bliver ved
med at få tynd mave, det er rigtigt nok meget frustrerende når det bare
bliver ved.
Sofie havde hele sit liv tendens til tynd mave og det blev værre jo
ældre hun blev, men da min dyrlæge foreslog Hill's R/D opdagede jeg at
Sofie stort set ikke havde tynd mave efter det, dette var også grunden
til at jeg ikke ville skifte hende over på andet i flere år.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Stine Frandsen

Dato : 10-11-03 21:45

> Det vidste jeg godt nok ikke at katte kunne få. Jeg ved kaniner er
> meget udsatte, men katte.....
> Kan en kanin smitte en kat med det så?

Hej.
Det vidste jeg så ikke noget om. Ved bare at laboranten hos min dyrlæge
sagde at det kunne være svært at finde i fæces-prøven. Hun sagde ikke noget
om at det var sjældent hos katte.
Men det var Zoya's diagnose og behandlingen virkede :)))

Stine

Fra : Kate

Dato : 11-11-03 00:00

> [...]
> sagde ikke noget om at det var sjældent hos katte.
> Men det var Zoya's diagnose og behandlingen virkede :)))

Det må jeg nok hellere spørge min dyrlæge om han ved noget om, bare af
ren nysgerrighed. Jeg må jo nok ha' Lante til dyrlæge igen med hans
tænder, efter kun 3 uger begynder han igen at lugte ud af munden, så
noget må der gøres

Fra : Birgitte

Dato : 11-11-03 11:28

"Helle" <mail@FJERNhellenielsen.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa.
> Jeg fatter simpelthen ikke hvad der er galt med mine kattes maver!
> Mvh Helle

Hej Helle
Kan det mon være en colibakterie der ikke er behandlet længe nok??
Jeg vil helt sikkert få blodprøve og afførringsprøve fortaget, så du kan
komme problemet helt til livs.
Stakkels misser, det er slet ikke sjovt med tynd mave.
Har du prøvet Aloe Vera drikkegele til at putte på maden?
Det er rigtig godt.
Mvh Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Helle

Dato : 11-11-03 12:02

> [...]
> Stakkels misser, det er slet ikke sjovt med tynd mave.
> Har du prøvet Aloe Vera drikkegele til at putte på maden?

Hej Birgitte.
Jeg prøver lige at se det nye foder an (dog nok bare ikke en hel mdr). Så
får jeg foretaget disse prøver. Hvad er det for noget drikkegele du nævner?
hvor fåes det henne?

Mvh Helle

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 11-11-03 12:39

In article <3fb0c19c$0$95056$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Helle
<mail@FJERNhellenielsen.dk> wrote:

> [...]
> får jeg foretaget disse prøver. Hvad er det for noget drikkegele du nævner?

Hej Helle

Jeg har en kat, der er blevet helbredt for en tyktarmskatar med Aloe
Vera juice.
Jeg lægger lige links ud til et par gamle indlæg jeg har skrevet,
fundet på Google, der beskriver det hele ret indgående
Jeg har beskrevet dette her rigtig mange gange, så jeg håber du bærer
over
Jeg tænkte osse at Aloe Vera måske kunne være et forsøg værd.

http://makeashorterlink.com/?N27E25284
http://makeashorterlink.com/?Z50E21284

Jeg fandt osse en lidt nyere beskrivelse af tyktarmskatar + Aloe Vera
jeg har begået
http://makeashorterlink.com/?J2A031186

Der er meget mere hvis du søger på "dk.fritid.dyr.kat + Aloe vera"..

håber det hjælper dig lidt?

Fra : Danielle Nielsen

Dato : 12-11-03 18:19

> [...]
> http://makeashorterlink.com/?Z50E21284
>
> Jeg fandt osse en lidt nyere beskrivelse af tyktarmskatar + Aloe Vera

Hej Ann!

Jeg synes bare jeg hørte et sted, at dyr og mennesker ikke skulle have den
samme del af Aloe Vera bladet?? At dyrene fik tynd mave af dét som er godt
for os, og omvendt?

Med venlig hilsen
Danielle

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 12-11-03 21:15

"Danielle Nielsen" <suzieSLET@FJERNwebspeed.dk> writes:

> [...]
> samme del af Aloe Vera bladet?? At dyrene fik tynd mave af dét som er godt

Den holder ikke helt. En del af bladet er giftigt for begge
parter. Men den gode del er god for begge arter.

Doseringen skal dog være ret lille til katte for ellers får de tynd mave...

Fra : Danielle Nielsen

Dato : 13-11-03 00:50

> Den holder ikke helt. En del af bladet er giftigt for begge
> parter. Men den gode del er god for begge arter.
>
> Doseringen skal dog være ret lille til katte for ellers får de tynd
> mave...

Ok, så prøver jeg det på den lille, der har lidt klat-mave - jeg har nemlig
en flaske stående som jeg ikke rigtigt kan komme igang med at drikke selv,
fordi det smager af h...... til (i reklamen stod der noget med
"forfriskende" smag - mærkelige smagsløg de har... ) Nå, men den lille
aby-pige er jo nærmest altædende, så det glider sikkert ned som alt muligt
andet man kan få poterne i

Med venlig hilsen
Danielle

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 14-11-03 19:41

In article <m31xsd8htk.fsf@henrik.misbamsen>, Henrik Pedersen
<misbams@edb.inv> wrote:

> Den holder ikke helt. En del af bladet er giftigt for begge
> parter. Men den gode del er god for begge arter.

Hej og tak for hjælpen... har ikke været i stand til at bruge
computeren et døgns tid .-(
En lille rettelse - den giftige del er ikke giftig i den forstand - men
den er meget kraftigt afførende, og det er jo ikke lige det, vi har
brug for
til Danielle - hvis du med "den lille" mener en killing, er jeg ikke
sikker på, at "mine" doseringer holder - de er beregnet til voksne
katte, og jeg aner ikke om kilinger måske skal have mindre. Du kunne jo
evt. ringe til Raiku Sarvå og høre ang. dosering til mini-mitter?

Fra : Danielle Nielsen

Dato : 14-11-03 20:20

> [...]
> katte, og jeg aner ikke om kilinger måske skal have mindre. Du kunne
> jo evt. ringe til Raiku Sarvå og høre ang. dosering til mini-mitter?

"Den lille" er en killing som er 5 måneder på næste lørdag. Jeg vil så vente
lidt med Aloén - mavsen har det faktisk også meget bedre efter at hun har
spist en tube/sprøjte Zoolac (selvfølgelig ikke på een gang ) Og det
smagte deeejligt syntes hun. Ville sikkert passe den lille frøken at få det
hver dag som godbid, meen....

Med venlig hilsen
Danielle

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 14-11-03 21:34

In article <bp39sq$8ss$1@sunsite.dk>, Danielle Nielsen
<suzieSLET@FJERNwebspeed.dk> wrote:

> Og det
> smagte deeejligt syntes hun. Ville sikkert passe den lille frøken at få det
> hver dag som godbid, meen....

He - ja Donna stjæler tuben og prøver med selvbetjening - og når det
ikke duer kommer hun med den til mig - mor, den virker ikke... kan du
hjælpe? *gg*

Godt at høre at zoolac hjalp. Det er osse vores førstehjælp her i
huset.
Aloe Vera kom først på banen da katten havde været syg længe og
dyrlægen ikke kunne finde ud af det. Og det tog som sagt måneder at få
has på den tyktarmskatar på den måde... men hjalp gjorde det