Skærme
Fijala 3554
172X i review på tomshardware - du'r ikke ~
Fra : Flemming Joensson

Dato : 09-11-03 19:48

Vildt nok,
Samsungs nye 17" skærm (172X) får ret dårlige reviews på Tomshardware.

Eller rettere, den får rigtig gode karakter angående betragtningsvinkel
(de skriver den nærmer sig IPS), og farvegengivelse.

MEN til spil og film er den håbløs:
http://www4.tomshardware.com/display/20031105/lcd-17.html

Æv, det var ellers en af de skærme jeg lige afventede reviews af inden
jeg købte noget andet.

Her er to quotes:

"There's no point in keeping you in suspense any longer. The Samsung
screen is extraordinary when it comes to color rendering, but for games,
it's a disaster."

Og det samme gælder for filmvisning.

"The 172X contains the collection of all of the defects of its rivals,
minus one - the angle of vision is quite simply excellent."

Øv, jeg havde håbet på mere fra Samsungs side af.

Flemming

Fra : Dr.Ralph

Dato : 09-11-03 20:55

> Øv, jeg havde håbet på mere fra Samsungs side af.
>
> Flemming

Så også godt en reklame for den -. og WOW et flot design den har, men hvad
hjælper dette, når kvaliteten af PVA paneler stadig halter bagefter ?

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : JS

Dato : 09-11-03 23:29

On Sun, 09 Nov 2003 20:54:39 +0100, Dr.Ralph wrote:

> Så også godt en reklame for den -. og WOW et flot design den har, men hvad
> hjælper dette, når kvaliteten af PVA paneler stadig halter bagefter ?

Iflg. både Tom's Hardware og samsung.de¹ så indeholder 172X'eren
nu Samsungs eget TN+Film panel. Man havde jo håbet på bedre resultater
af et (går jeg ud fra) nyudviklet panel. Ærgeligt.

¹ http://monitor.samsung.de/detail_tft_syncmaster.asp?artid=642

--
JS

Fra : Dr.Ralph

Dato : 10-11-03 13:08

> [...]
> nu Samsungs eget TN+Film panel. Man havde jo håbet på bedre resultater
> af et (går jeg ud fra) nyudviklet panel. Ærgeligt.

Ahaaaa.......dette sætter jo blot Samsung i et endnu dårligere lys :(

De nyudvikler Tn+ film panel, som andre producenter har haft på markedet i
et år med fine resultater i spil til følge - men Samsung flopper med deres
panel....ikke godt Samsung :(

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : JS

Dato : 15-11-03 15:19

On Sun, 09 Nov 2003 18:47:31 +0000, Flemming Joensson wrote:

> [...]
>
> Eller rettere, den får rigtig gode karakter angående betragtningsvinkel
> (de skriver den nærmer sig IPS), og farvegengivelse.

Den er også testet hos extremeoverclocking, hvor de også har været
forbi nogle spil og de har ikke umiddelbart samme mening som Toms.

http://www.extremeoverclocking.com/reviews/monitors/Samsung_172x_1.html

--
JS

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 15-11-03 16:09

On 15/11/03 15:18, in article pan.2003.11.15.14.18.47.463964@spam.invalid,
"JS" <no@spam.invalid> wrote:

> Den er også testet hos extremeoverclocking, hvor de også har været
> forbi nogle spil og de har ikke umiddelbart samme mening som Toms.
>
> http://www.extremeoverclocking.com/reviews/monitors/Samsung_172x_1.html

Deres mening er da abosolut en modsætning af Tom's. Det er da lidt
underligt, måske har Tom fået en mandags udgave?

Hvis den er ok til spil, så kunne jeg nemt finde på at købe den...

/Hans

Fra : Flemming Joensson

Dato : 15-11-03 23:06

Hans Mouridsen <hom@SLETDETTEpc.dk> wrote in

> Deres mening er da abosolut en modsætning af Tom's. Det er da lidt
> underligt, måske har Tom fået en mandags udgave?
>
> Hvis den er ok til spil, så kunne jeg nemt finde på at købe den...

Ja det er godt nok vildt at de har fået så forskellige resultater.
Den eneste forskel jeg har fundet frem til er, at de hos Tom testede med et
Radeon 9600 Pro med DVI kabel, mens de hos ExtremeOverclocking testede med
et Radeon 9800Pro med et VGA kabel.

Flemming

Fra : Flemming Joensson

Dato : 15-11-03 23:16

Flemming Joensson <flemming@fjerndette.joensson.org> wrote in

> [...]
> med et Radeon 9600 Pro med DVI kabel, mens de hos ExtremeOverclocking
> testede med et Radeon 9800Pro med et VGA kabel.

Hov, jeg kom lige til at forstørre nogle af de billeder de har taget af
skærmen i spil. Prøv lige og find denne side frem:
http://www.extremeoverclocking.com/reviews/monitors/Samsung_172x_3.html

Prøv og se på billedet hvor der er blåt lys for enden af geværet - og
forstør det.

Kig nederst i venstre hjørne - de to kabler er tydeligt slørede efter min
mening - derudover kan man se at geværet ligesom er skåret over lige ved
det røde lys.
Jeg synes de ting lyder rigtig meget som det Tom kritiserede ved skærmen.
At det i midten kørte fint, mens det udenom havde tendenser til at sløre
kraftigt - men det er måske bare mig der tolker for meget ;)

Flemming

Fra : JS

Dato : 16-11-03 00:26

On Sat, 15 Nov 2003 22:15:48 +0000, Flemming Joensson wrote:

> [...]
> skærmen. At det i midten kørte fint, mens det udenom havde tendenser
> til at sløre kraftigt - men det er måske bare mig der tolker for meget ;)

Der står dog følgende under billedet:
"..The ghosting that appears in the picture is due to the rather slow
shutter speed required to take the images without a flash.."

Hvor meget man skal ligge i det, er jo ikke rigtig til at vide. Er nok
heller ikke specielt let at gengive kvaliteten vha. digitale billeder.

--
JS

Fra : Zulu

Dato : 16-11-03 00:33

JS wrote:

> [...]
>
> Hvor meget man skal ligge i det, er jo ikke rigtig til at vide. Er nok
> heller ikke specielt let at gengive kvaliteten vha. digitale billeder.

Ikke fordi jeg holder med nogen, men det er utroligt svært at tage
ordentlige billeder af noget der bevæger sig på en TFT skærm.
Næsten lige meget hvor lav lukketiden bliver kommer der en del trailing. Jeg
ved ikke om det er det samme med CRT skærme....

Zulu

Fra : JS

Dato : 16-11-03 21:23

On Sat, 15 Nov 2003 15:18:47 +0100, JS wrote:

> Den er også testet hos extremeoverclocking, hvor de også har været
> forbi nogle spil og de har ikke umiddelbart samme mening som Toms.
>
> http://www.extremeoverclocking.com/reviews/monitors/Samsung_172x_1.html

Kan tilføje at den også er testet her:
http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=1033

Nu er det ikke for jeg udelukkende vil paste links til tests, men på side
5 skriver de bla. "..Since the pixels on the 172X are 0.294mm in size..".
Vil en 17" TFT ikke altid have 0.264mm, eller har jeg misforstået noget?

Derudover står der både i testen (og nu også på samsung.com og
samsung.de) at det er et 12 ms panel.

--
JS