MS Windows
briani 27239
Installation af Win-XP
Fra : JA

Dato : 09-11-03 11:56

Jeg spurgte forleden om evt. størrelse på en partition, C-drev, ved instal.
af XP. "Snuden" svarede, tak for det, at jeg roligt kunne afsætte 10-12 Gb,
jeg har efterfølgende læst at XP fylder ca.1,5 Gb installeret. Mit
spørgsmål er nu :
Har XP udover installationspladsen brug for de ekstra Gb for at køre
optimalt?? Jeg lægger alt, hvad er kan lægges andre steder end C-drevet, på
D-drevet, når jeg herefter er færdig med min "standard"installation tager
jeg et Ghoste-image af C-drevet, og den skal jo helst ikke fylde for meget!!
da jeg gemmer den på D-drevet.

M v h
JA

Fra : Kurt E. Jensen

Dato : 09-11-03 14:35

> [...]

> D-drevet, når jeg herefter er færdig med min "standard"installation tager
> jeg et Ghoste-image af C-drevet, og den skal jo helst ikke fylde for

Hej.

Jeg har 80 Gb. den er opdelt i c: 10 Gb. til styresysten og programmer.
d: 5 Gb til Dokumenter og billeder o.l. e: resten er til Videoredigering,
Ghost er lagt på CD'er. jeg syntes det er en god opdeling, C & D er NFTS d:
er Fat 32.

Kurt
Odense

Fra : Claus Nielsen

Dato : 09-11-03 15:34

"JA" <gogjand@hotmail.com> wrote in message
> [...]

> D-drevet, når jeg herefter er færdig med min "standard"installation tager
> jeg et Ghoste-image af C-drevet, og den skal jo helst ikke fylde for

Ja Xp tager ca 1,5 gB afhængig af hvad du installerer, men når du
installerer andre programmer ryger der også lidt ned på C-drevet uanset om
du vælger at installere det et andet sted. Det bliver hurtigt til 1 gB hos
mig.

Temp filer ligger også mange gange på C, bla. temporary internet files.
Eller når du kører windows update. og ikke mindst hvis din SWAP fil ligger
på C.

et tip! Sæt din System Restore ned til minimum, eller slå den helt fra. Det
fik jeg ca 2 gB mere ved

Men generelt hvad er pointen med at installere windows på et drev og sine
programmer på et andet drev? Når du sletter windows skal du alligevel
installere alle programmerne igen.

\ Claus

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 09-11-03 16:41

"Claus Nielsen" <cnie02@kom.auc.dk> skrev :

>Men generelt hvad er pointen med at installere windows på et drev og sine
>programmer på et andet drev? Når du sletter windows skal du alligevel
>installere alle programmerne igen.

Vel ikke, hvis man laver en ghost af sit c-drev, når programmerne
er installeret.

Alting ligger jo stadig samme steder.
--
Knud

Fra : Claus Nielsen

Dato : 09-11-03 17:33

"Knud Gert Ellentoft" <ellentoft@mail.tele.invalid> wrote in message

> Vel ikke, hvis man laver en ghost af sit c-drev, når programmerne
> er installeret.
>
> Alting ligger jo stadig samme steder.

Sikkert, men det er et problem når man installerer et nyt program og laver
nye indstillinger efter man har lavet sit ghost, eller der er kommet en
nyere versio af de installerede programmer. Så skulle man jo lave ghost hver
dag Det er vel det man har system restore til.

Efter at have kørt med samme installation (Win XP pro) siden jeg fik
computeren ca 7 mnd har jeg ikke haft brug for reinstallation. og der er
blevet installeret og afinstalleret diverse programmer flittigt. Min
stationære (Win XP pro) fik reinstallation ca hver måned pga hardware fejl i
ca et år, men siden jeg fik nyt bundkort har den kørt perfekt uden
reinstallering ca 9 mnd.

Pointen er hvorfor installere igen når det virker. Hvis ikke det virker er
der sikkert en fejl i indstilllingerne der skal ændres. Der findes alligevel
ingen computer der kører perfekt uanset OS

Claus

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 09-11-03 19:31

On Sun, 9 Nov 2003 15:33:41 +0100, "Claus Nielsen"
<cnie02@kom.auc.dk> wrote:

>Men generelt hvad er pointen med at installere windows på et drev og sine
>programmer på et andet drev? Når du sletter windows skal du alligevel
>installere alle programmerne igen.
>
>\ Claus

Alle ?, det er da langt fra alle, kun nogle af de store,
works-photoshop o.l.
der er masser af programmer der bare kører videre, selv stofa
internetopsætning og m. a. Der ryger nogle genveje fra
skrivebordet, men det er da bagateller.
mvh Ebbe

Fra : Bossy

Dato : 10-11-03 04:36

fatter heller ikke at han har programmer på et andet drev.....jeg bruger
selv flittigt ghost , men så meget fylder det heller ikke at lave en ghost
, på trods af at jeg har MANGE programmer istalleret
og en hel del af dem er ret store programmer (vil skyde på jeg ligger over
hvad gennemsnittet installere på deres pc)

men jeg har så gjort det at alle spil , temp filer ,filmklip ,clipart & alt
andet der fylder helt vildt , har jeg lagt på et andet drev . mest fordi
det som regel er ting som man ofte sletter eller ændre , og gider sgu ik
defragmentee hele tide

men til pointen ....selv med mit kæmpe c drev med alt inst. kan en ghost
godt være på 3 cd'er max 4 har jeg prøvet
bossy

Fra : Claus Nielsen

Dato : 10-11-03 09:36

"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> wrote in message

> Alle ?, det er da langt fra alle, kun nogle af de store,
> works-photoshop o.l.

Ok så har jeg åbenbart kun store programmer... Som jeg oplever det er det
ikke kun windows der går ned. Ofte er det også programmerne der trænger til
reinstallation. selvom det ofte er windows.

> der er masser af programmer der bare kører videre, selv stofa
> internetopsætning og m. a. Der ryger nogle genveje fra
> skrivebordet, men det er da bagateller.
> mvh Ebbe

Masser af programmer??? Ikke for at være uforskammet, men så er det vist
programmer fra dos tiden.

Når jeg genintallerer gemmer jeg ofte opsætningsfilerne fra programmerne så
jeg slipper for at sætte alt op igen. (Virker ikke med alle programmer, men
mange)

Har prøvet det med at installere programmer på et andet drev, og kun
installere windows igen. Det endte med at jeg slettede hele program
biblioteket i frustration over at ingen programmer virkede. Og selvom jeg
installerede programmerne igen uden at slette de gamle filer først i håb om
at gemme indstillingerne, så krævede det for alvor reinstallation.

Men hver sin smag og mening om tingene.

\Claus

Fra : Kenneth

Dato : 10-11-03 12:18

"Claus Nielsen" <cnie02@kom.auc.dk> wrote in message

> "JA" <gogjand@hotmail.com> wrote in message
> instal.
> Gb,

Jeg kunne kun afsætte ca. 8gb ifølge 'anbefaling' i Partition magic 8,0, til
ntfs eller fat32 da jeg dannede C drevet(ved ny hdd installation). Kan det
være fordi jeg partitionerer under win98? D drevet kan sagtens være 40 eller
over.

Hilsen Kenneth

Fra : Snuden

Dato : 11-11-03 18:52

On Mon, 10 Nov 2003 12:17:52 +0100, "Kenneth"
<kennethhansenn@privat.dk> wrote:

> [...]
>være fordi jeg partitionerer under win98? D drevet kan sagtens være 40 eller

Det er mere sandsynligt at PM har advaret dig om, at NT4 ikke kan
boote fra partitioner der er større end 8 gigabyte. Da PM ikke ved
hvilket OS du har tænkt dig at køre giver den dig den advarsel, så du
ikke får blokeret dit OS.
--
Snuden

Fra : Snuden

Dato : 11-11-03 18:56

On Sun, 9 Nov 2003 11:55:43 +0100, "JA" <gogjand@hotmail.com> wrote:

> [...]
>jeg et Ghoste-image af C-drevet, og den skal jo helst ikke fylde for meget!!

De fleste programmer lægger filer i \Windows og \Windows\system32
mappen uanset hvor du ellers installerer det. Din Windows installation
vil derfor vokse selv om du altid installerer programmer på fx. D:.
Måske ikke til 10 gigabyte, men der skal jo også være plads til fx.
sidefil og hibernation-fil. Disse to _alene_ ryger nemt op på en
gigabyte eller mere, afhængigt af hvor meget RAM du har i PC'en.
--
Snuden