Smakke, Tialk og Læster
Fra : Erik Moldt

Dato : 09-11-03 13:45

I et dokument fra 1735 om "Tilstanden" i Ringkiøbing på daværende tid, er
min 4xTip-oldefar og mor nævnt, nemlig:
"Sadelmager Poul Christensen, ernærer sig nogenledes, hans Hustru Reiser til
Holland, som den 3 Classe ommelder, og efter deris Stand har det nogenledes
godt."

"3 Classe: Ere de som farer med Luskram", og herunder er hans hustru, Maren
Poulsdatter nævnt i gruppen:
"Her foruden af Fruetimmere, som og bruger denne Handel".

I samme dokument kan jeg læse: "Skibene her udi Byen hiemmehørende er udi
Tallet 8te Stkr. .... ", syv af typen Smakke, 8-18 Læster, og én af typen
Tialk, 8 Læster.

Jeg har været på Intenettet og fundet følgende oplysninger om en Smakke:
Kravellbygget, Lavt fribord, Fyldig forstevn og rundgattet akterstevn.
Mindre hollandsk skibstype. I Danmark betegnelse for både med sprydsejl.
Den har navnet efter sit firkantede sejl, der hedder "smakke". Skibet har
1-3 master og er normalt på 16-17 fod med plads til 3-4 personer.
Om Tialken: en hollansk bådtype.

Jeg synes at historien om mine 4xTip-oldeforældre er så interessant,
selvfølgelig for mig specielt, at jeg vil prøve at skrive lidt om den.

Jeg finder med stor sandsynlighed, at Maren Poulsdatter tog til Holland med
en af Smakkerne eller Tialken for at handle, med hendes beholdning af
Luskram, forskelligt gamle ting, klude m.v..

Nu kommer jeg til mine spørgsmål:
1) Er dette sandsynligt at rejsen er forgået til vands? Eller er rejsen
forgået til lands med oksekærre?
2) Hvad var/er dybdegang, eller hvad det nu hedder på det marine sprog, for
en fuldlastet Smakke/Tialk ?
3) En kort beskrivelse af rummålet: "Læster". Jeg har fundet en alenlang
beskrivelse på beregningen, men til min historie er uinteressant.
4) Et sted hvor jeg kan finde et kort over ind- og udsejlingen til
Ringkjøbing. Den må jo havde set anderledes ud end i dag.

Dette var en længere historie, men jeg håber at der er nogen der kan hjælpe
mig med spørgsmålene eller måske kan henvise til hvor jeg kan få dem
besvaret.
Med venlig hilsen

Erik Moldt

Fra : Tom Stryhn

Dato : 09-11-03 14:27

til spørgsmål 4 se på

http://www.dkconline.dk/html/menu1/geosearch.htm

under Historiske kort 1:120.000

Har lagt det på dk.binaer.historie (Ringkøbing kort )

Tom Stryhn
stryhn@email.dk
http://www.tom-stryhn.dk
last update / sidst opdateret 07.11.2003

Checked by Norton anti-virus system

Fra : H.H Jacobsen

Dato : 09-11-03 21:34

Endelig et spørgsmål jeg kan besvare.

1 læst kunne fx. være 1 vognlæs med 12 tønder korn, eller et vognlæs
saltsild = 12 sildetønder á 112 potter = 108,2 liter x 12 = 1.298 l. sild.

Jeg har også set, at et læst træ var = 12 kævler.

Medens vi er ved søens folk, og de gamle mål, så har jeg fundet en oplysning
om, at et knippe med 10 torsk = en vorde.