Newbie : generelt FP spørgsmål
Fra : Anne Lauge

Dato : 15-04-01 10:29

Hej allesammen,

Jeg er temmelig ny i dette Frontpage - og HTML i det hele taget,
så jeg håber i bærer over med mig.........
Jeg har oplevet flere gange at FP ikke "gør som man siger" når jeg
bruger WYSIWYG-funktioneren.
Kan i komme med nogle generelle retningslinier om, hvilke af disse
funktioner man bør undgå - for at være sikker på at det virker ?
Er det altid bedst at kode det hele selv ?
Hvis det sidste er tilfældet - hvori er så fordelen ved Frontpage ?

I håb om nogle bevidsthedsudvidende svar

Påskehilsner
Anne

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 15-04-01 13:48

Du må være mere præcis end det.

Fra : Anne Lauge

Dato : 15-04-01 15:10

Hej igen,
Okay - jeg prøver.........

a) Jeg kan ikke få navigationspanelet til at virke på alle siderne, kun på
nogle af dem
b) Og når jeg vælger et tema er det kun nogle af fontene der bliver skiftet
ensartet ud på de forskellige sider - og ikke på dem alle
c) Når jeg sætter et billede ind i en celle, tager egenskaber på billedet og
ændrer kvaliteten til 100 % (default er 75 %) så bliver det heller ikke
ændret, men den sætter sig tilbage til 75 % igen.

Det jeg egentlig gerne ville vide er, om man simpelthen er bedst tjent med
at lære at kode alt selv - for netop at kunne styre tingene !?
Jeg valgte FP da jeg synes WYSIWYG er en dejlig pædagogisk ting for
sådan en som mig - men bliver i tvivl om "systemet virker" ordentligt.
Og så tænkte jeg bare - siden i er erfarne brugere af Frontpage - at i måske
kunne give nogle retningslinier for hvor FP ikke "gør som man siger".

Jeg håber at jeg var lidt mere klar nu !?
VH Anne

Jens Peter Karlsen <

Fra : Allan Skou Kristense~

Dato : 15-04-01 18:05

Anne Lauge <AnneLauge@Worldonline.fr> skrev i en
> Hej igen,
> Okay - jeg prøver.........
>
> a) Jeg kan ikke få navigationspanelet til at virke på alle siderne, kun på
> nogle af dem

a) Det kan være fordi at du ikke har sat fælleskanter til at virke på alle
sider. Prøv dette (åbn dit websted først): Formater =>Fælles
Kanter...=>Anvend på:=>Alle sider

> b) Og når jeg vælger et tema er det kun nogle af fontene der bliver
skiftet
> ensartet ud på de forskellige sider - og ikke på dem alle

b) det har jeg ikke umiddelbart et svar på, men er det ikke også sjovest at
designe sine egne temaer og designs? :- P

> [...]
> ændrer kvaliteten til 100 % (default er 75 %) så bliver det heller ikke
> ændret, men den sætter sig tilbage til 75 % igen.

c) lyder mærkeligt... Det virker fint hos mig... Prøv at gemme dit billede i
forskellige formater (.gif, .bmp, .jpg) ved at gå ind i, for eksempel, Paint
Shop Pro. Ellers prøv at gøre det samme med et andet billede og se om det
virker med den. Hvis det gør er det nok det første billede der er noget galt
med, men det skulle undre mig hvis det var tilfældet....

> Det jeg egentlig gerne ville vide er, om man simpelthen er bedst tjent med
> at lære at kode alt selv - for netop at kunne styre tingene !?

Tjek mit svar i din anden mail (som er fuldstændig magen til den første? Pas
på at du ikke spammer på Usenet, Det er skide irriterende og du kan meget
hurtigt blive upopulær. Det kan godt tage lidt tid før din besked kommer
frem i gruppen)

> [...]
> kunne give nogle retningslinier for hvor FP ikke "gør som man siger".
>
> Jeg håber at jeg var lidt mere klar nu !?

Og jeg håber at jeg har hjulpet lidt :- ) God påske!

For walkthroughs, cheats and reviews go to: www.walkthroughs-online.com

Fra : Allan Skou Kristense~

Dato : 15-04-01 18:09

Du behøver heller ikke (for det meste) at have en kvalitet på over 75%. Det
er udemærket til at blive vist på en PC-skærm. Du behøver heller ikke lave
dine billeder i udskriftskvalitet. Blækprintere printer med en opløsning på
mellem 300-600 dpi (dots per inch) mens det på en skærm ikke går højere end
ca 72 dpi.

Fra : Anne Lauge

Dato : 15-04-01 22:41

Hej Allan,
Tak for svaret

a) Det kan være fordi at du ikke har sat fælleskanter til at virke på alle
sider.

Ja - det var det !

b) men er det ikke også sjovest designe sine egne temaer og designs?

Bestemt er det så - det er sandelig også min hensigt når jeg får mere styr
på sagerne
Men disse forskellige "unoder" gør mig bare usikker på om det er mig der
er helt hen i skoven...........Og, som sagt, om jeg lige så godt bare kan gå
igang med at lære at kode tingene selv......

c) lyder mærkeligt... Det virker fint hos mig... Prøv at gemme dit billede
i forskellige formater (.gif, .bmp, .jpg)

Ok - er ikke testet endnu - det gør jeg senere.

d) Tjek mit svar i din anden mail (som er fuldstændig magen til den første?

Det er det jeg mener - den har jeg ski ikke fået......????!!!

[...]

Jeg beklager meget

Stadig er mine egne mails ikke gået igennem - men i har tilsyneladende fået
dem ???
Og szuco - jeg har bestemt ingen intentioner om at spamme !!

f) Og jeg håber at jeg har hjulpet lidt :- ) God påske!

Det har du - tak - jeg webser videre
VH Anne

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 16-04-01 00:28

1. Det er ikke muligt at hæve kvaliteten på et billede efter det er
komprimeret. At ændre på indstillingen vil blot medføre yderligere
kompression.

2. Brug et WYSIGWYG program til det det er godt til, at hurtigt
indsætte alle elementer på en side og formatere dem.
For mere avancerede ting kan du så bagefter gå ind i koden og tilføje
selv efterhånden som du lærer.

On Sun, 15 Apr 2001 16:10:29 +0200, "Anne Lauge"

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 16-04-01 13:34

"Anne Lauge" <AnneLauge@Worldonline.fr> skrev i en meddelelse

> Det jeg egentlig gerne ville vide er, om man simpelthen er bedst
tjent med
> at lære at kode alt selv - for netop at kunne styre tingene !?

Ja, her er vi inde i en slags religionskrig. Jeg har hele tiden
hævdet at FP2000 var bedre end at skulle lære at kode selv. Det
skyldes at der ved kodning er mange ting at huske på, mange
redigeringer og afprøvninger, der skal til førend det hele virker.
Det er der naturligvis en hel del, der synes om, og de kombinerer
det gerne med visse avancerede programmer, javascripts af
forskellige slags, afprøver det hele i diverse browsere etc.

FrontPage har den fordel at man uden at skulle anvende koder, vil
kunne lave flotte hjemmesider, også selvom nogle af kodefanatikerne
mener at også den version, jeg har nævnt "sviner" med koderne.

Som tiden imidlertid er gået, er jeg blevet en smule mindre fanatisk
omkring FrontPage 2000. Det er et godt produkt og det giver dig
mulighed for at lave ting - også hvis du ønsker at tilføje koder, Så
alt i alt, kan du bruge FrontPage 2000 til det, det program er god
til og så almindelig kodning til det, FP2000 ikke umiddelbart kan
klare.

Ellers findes der også andre "wysiwyg-software", der er mere
avanceret, men det er desværre rasende dyrt i´forhold til FP.

Det gælder imidlertid med FP2000 som ethvert andet produkt: det skal
læres ordentligt. Det kan ikke nytte noget at sige, at fordi man med
det samme ikke kan lave alle de "fancy" ting, der står man kan med
FP2000, så er det eneste alternativ at lære kodning. Det skal jo for
pokker da også læres, og hvis man vil lave ting i "hånden" som med
FrontPage, så kræver det ofte indviklet kodning og javascripts for
at det kan fungere. Det tager tid og kan være vanskeligt at få styr
på.

Det skal naturligvis ikke hindre dig i at lære html- kodning, xhtml,
javascripts, DHTML etc., men intet sker "af sig selv".

Du kan skyde en genvej ved at få fat i noget litteratur om det. Der
findes nogle udmærkede hæfter om FrontPage til næsten "ingen penge"
og et par danske bøger af rimelig kvalitet, der heller ikke er så
kostbare. Der findes endvidere engelsksproget litteratur, f.eks. the
FrontPage Bibel, som imidlertid er en temmelig dyr sag.

Endvidere findes der også den ofte overset hjælpefil i programmet,
hvor man kan hente nogle oplysninger forholdsvis hurtigt og som har
nogle "step-by-step-"funktioner i visse af spørgsmålene.

Men intet program bliver man god til, hvis man ikke ofrer den tid,
det tager at lære det. FP2000 hjælper dig en hel del, men andet må
du selv finde ud af -evt. med ekstra-koder.
--

Held og lykke-
ahw- FP2000 bruger.

Fra : Ulrik Friis

Dato : 16-04-01 18:12

> [...]
måske
> kunne give nogle retningslinier for hvor FP ikke "gør som man siger".

Vedr. c)
Du skal lave dine billeder færdige INDEN du importere dem i FP. Og hvis de
så ikke passer må du ud i dit billedbehandlingsprogram og begynde forfra!

En rettesnor for at bruge en WYSIWYG editor er, at det IKKE er et
tekstbehandlingsprogram selvom det ligner et til forveksling. Det fungerer
efter principperne i HTML, hvorfor du vil opleve besynderlige ting, hvis du
bruger det som tekstbehandling. Hvis du vil undgå unødvendig kode skal du
planlægge din opbygning inden du begynder med FP, så du undgår at rette alt
for meget. En sådan praksis holder ikke længe, så den tid du så "sparer" kan
du bruge på at lære lidt om HTML. Du kan imidlertid nå meget langt uden at
vide en snus om HTML, men du er nødt til at vide noget om FP! Køb et 48 kr.s
hæfte og senere evt. FrontPage 2000 Bogen. Det kan spare dig for timers
arbejde og frustrationer.

mvh
Ulrik