Tiscali/Cisco/Linksys Wlan hvordan?
Fra : Henrik Jensen

Dato : 09-11-03 11:03

Hej

Jeg har en Adsl hos Tiscali. Den virker fint via Cisco Soho router.
Dertil har jeg købt en Linksys wrt54g for at starte et trådløst net. Men
det virker ikke.
Jeg kan fra Win 2G IE "se" Linksys, men der er ikke hul igennem til
internettet.
Jeg har spekuleret på, om det er "router på router" idet Linksys sidder
efter Cisco der giver problemet. Linksys routeren kan tilsyneladende
ikke kobles direkte på skilleboksen, idet der kun er rj45 stik bag på
den.
Som man ser, har jeg ikke den store erfaring med emnet, så alle tricks
er velkomne, også links til vejledninger.

Venlig hilsen Henrik

Fra : Jan Bachman

Dato : 09-11-03 11:59

> [...]
>Som man ser, har jeg ikke den store erfaring med emnet, så alle tricks
>er velkomne, også links til vejledninger.

Kan du pinge begge routere?
Har du styr på om kablerne er krydsede eller ej?
Har du sørget for at Linksys peger på Cisco som gateway?

F.eks.

Cisco:
WAN IP: xxx.xxx.xxx.xxx
LAN IP: 192.168.1.1

Linksys:
WAN IP: 192.168.1.2
LAN IP: 10.0.0.1
Gateway: 192.168.1.1

Klienter har efterfølgende IP i 10.0.0.xxx området.
Dine klienter skal bruge Linksys som gateway (10.0.0.1)

/Jan

Fra : Henrik Jensen

Dato : 09-11-03 17:48

Jan Bachman <ymerdyr@image.dk> wrote:

> Cisco:
> WAN IP: xxx.xxx.xxx.xxx
> LAN IP: 192.168.1.1
>
> Linksys:
> WAN IP: 192.168.1.2
> LAN IP: 10.0.0.1
> Gateway: 192.168.1.1
>
> Klienter har efterfølgende IP i 10.0.0.xxx området.
> Dine klienter skal bruge Linksys som gateway (10.0.0.1)
>
> /Jan

Hej
Tak for råd, nu virker netværket.
Kunsten var (er) netop at indse, at hvad der for Cisco er ind er for
Linksys ud etc, så de pænt tar hinanden i hånden i rigtig rækkefølge.

Venlig hilsen Henrik

Fra : Jesper Skriver

Dato : 09-11-03 14:11

On Sun, 9 Nov 2003 11:02:37 +0100, Henrik Jensen wrote:
> [...]
> efter Cisco der giver problemet. Linksys routeren kan tilsyneladende
> ikke kobles direkte på skilleboksen, idet der kun er rj45 stik bag på

En mulighed er at disable DHCP server etc i Linksys routeren, og
koble Soho routeren til indersiden, istedet for WAN siden, saa vil
du bruge linksys routeren som et alm access point (dvs. en
bridge).

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer