Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Zippe billeder
Fra : Anders pedersen

Dato : 09-11-03 09:53

Er det en god ide at pakke billieder i foreksembel winzip og herefter
brænde dem ud på en cdskive.

Jeg skal bruge dettil Backup
jeg har forvejen bræøndt ca. 1gb billederog videoklip ud på 2 viabatim
skiver.Jeg tror

Anders B Pedersen
ved epost fjern NOSPAM.

Fra : Mic Holm

Dato : 09-11-03 10:11

Nej. Dels kan du ikke tilgå dem uden at pakke filen ud, og dels er JPG meget
komprimeret i forvejen, så de bliver sikkert ikke nævneværdigt mindre.

Hvis du har dem i ukomprimeret tiff eller PSD (as if) kan det godt betale
sig.

--Michael

Fra : Peter Loumann

Dato : 09-11-03 14:24

On Sun, 9 Nov 2003 10:10:49 +0100, "Mic Holm" <-Mic-@-Holm-.org uden -
erne> wrote:

>Nej. Dels kan du ikke tilgå dem uden at pakke filen ud,

Nåh, det kan en del moderne billedbrusere nu godt, f.eks. Thumbs Plus.

>og dels er JPG meget
>komprimeret i forvejen, så de bliver sikkert ikke nævneværdigt mindre.

Ja, ved komprimeret format, jpg, png, komprimeret tiff, vindes ikke
noget. Ved ukomprimeret formar, som tiff, vindes plads, men så kan man
lige så godt bruge komprimeret tiff.

>"Anders pedersen" <anders.pedersenNOSPAM@jubiipost.dk> wrote in message

Hilsen pl
Nej!
Er bundcitat brugervenligt?

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 09-11-03 10:33

On Sun, 9 Nov 2003 09:52:37 +0100, Anders pedersen
<anders.pedersenNOSPAM@jubiipost.dk> wrote:

>Er det en god ide at pakke billieder i foreksembel winzip og herefter
>brænde dem ud på en cdskive.
klip

Det er vist ingen god ide, de bliver jo ikke meget mindre med
ZIP,
Back up skal man vel også have i den bedste opløsning, CD'er
koster jo ingen herregård
mvh Ebbe

Fra : KASO

Dato : 10-11-03 13:40

> [...]
> ZIP,
> Back up skal man vel også have i den bedste opløsning, CD'er

Bemærk: ZIP har ingen indflydelse på kvalitet eller opløsning - det er
en ikke-destruktiv komprimering af filer. JPG er derimod en destruktiv
komprimering - den forringer kvaliteten i forbindelse med komprimeringen
(den smider reelt data væk i modsætning til ZIP). Er originalbillederne
derfor i TIF, BMP eller RAW, får man bedre kvalitet ved blot at zippe
filerne end ved at konvertere til JPG. Der er dog ingen garanti for at
RAW bliver mindre af at blive zippet! Er billederne i forvejen i JPG,
bør man ikke gøre yderligere ved dem.

Jeg har selv som back-up gemt alle mine billeder i såvel RAW som JPG
(jeg vil være sikker på at kunne se billederne i fremtiden - og der er
større sandsynlighed for at jeg kan se JPG end for at jeg fortsat vil
kunne åbne RAW - også selv om jeg fortsat har programmet - udviklingen i
operativsystemer kan gøre, at programmet ikke kan køre om 10 år).

http://www.kandu.dk/

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 10-11-03 15:55

On Mon, 10 Nov 2003 12:39:35 GMT, "KASO" <KASO.news@kandu.dk>
wrote:
klip

> [...]
>kunne åbne RAW - også selv om jeg fortsat har programmet - udviklingen i
>operativsystemer kan gøre, at programmet ikke kan køre om 10 år).

Jeg mente blot, hvorfor zippe, hvis man ikke tjener noget ved
det. Jeg optager i RAW, og converterer til TIF, back-up genmmer
jeg i TIF, og smider RAW filerne væk. Exif oplysninger får jeg jo
automatisk som en textfil, når jeg converterer til TIF. Alt efter
gode råd opsamlet her i gruppen.
mvh Ebbe

Fra : Morten Bested

Dato : 09-11-03 11:40

Udover det som de andre har sagt (det kommer ikke til at fylde betydeligt
mindre), så er der også større chance for at miste alle billeder på én gang,
hvis zip filen bliver "korrupt".

Fra : Fums

Dato : 09-11-03 12:39

Anders pedersen skrev news:8k8mijpabzxd$.123x42ygfiw4c$.dlg@40tude.net
> Er det en god ide at pakke billieder i foreksembel winzip og herefter
> brænde dem ud på en cdskive.

Måske hvis det er bmp. Jeg har prøvet at pakke 680 MB billeder (jpg) i håb
om at de kunne være på en 650 skive, jeg vandt ca 1 MB ved det arbejde.

--
Venlig hilsen

Fums Fotolog
http://fums.dk