Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Køb af digitalt videokamera...
Fra : sunsite.auc.dk

Dato : 09-11-03 07:28

Hej NG !

jeg går og overvejer at købe et digitalt videokamera, da jeg kan se
(pcpriser.dk) at priserne er nede i et lejet hvor jeg måske kan være med.

Kan et digitaltvideo kamera - under 5000 overhovedet bruges - eller hvad
skal man min give for at få et "almindeligt" kamera ?

mvh, Henrik

Fra : Deaster

Dato : 09-11-03 10:21

"sunsite.auc.dk" <xs650@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kan et digitaltvideo kamera - under 5000 overhovedet bruges - eller hvad
> skal man min give for at få et "almindeligt" kamera ?

Ja til video er det sikkert fint, men til foto er det nærmest ubrugeligt
medmindre du skal bruge det som webcam.

Deaster

Fra : Claus Smith - Pigefo~

Dato : 09-11-03 10:26

Jeg har gode erfaringer med Sony, hvor jeg bruger deres DCR-TRV 12E til
optagelse af film til kommercielle formål..

Claus Smith - Pigefotografen

www.pigefotografen.dk

Fra : Henrik

Dato : 09-11-03 11:19

"Claus Smith - Pigefotografen.dk" <pigefotografen@pigefotografen.dk> skrev i
en meddelelse news:3fae089a$0$7865$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

> Jeg har gode erfaringer med Sony

Det har jeg også. Sony laver rigtig gode videokameraer, specielt dem med
Carl Zeiss optik. Jeg selv har Sony MiniDV PC8:
http://194.206.235.235/dev/large/CAMSNY27244.jpg
http://194.206.235.235/sony/camescope_dcr_pc8_etui/27244/fiche.html

> hvor jeg bruger deres DCR-TRV 12E til
> optagelse af film til kommercielle formål..

Hvad for eksempel?

Fra : Claus Smith - Pigefo~

Dato : 09-11-03 11:19

> Hvad for eksempel?

Film som udgives på DVD.

Fra : Henrik

Dato : 09-11-03 12:07

Nu har jeg kigget lidt på pcpriser.dk.

Pixels, svare til opløsningen => jo større opløsning jo bedre kvaliet ?

Udfra flere at kameraerne (øhe.. ) - står der "miniDv" microMV". Hvad
betyder det ?

mvh, Henrik
"Claus Smith - Pigefotografen.dk" <pigefotografen@pigefotografen.dk> wrote
in message news:3fae089a$0$7865$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

Fra : Henrik

Dato : 09-11-03 12:24

Hæ-hæ, nu har sq.. flere spørgsmål iforbm. digitale videokameraer:

Hvad betyder CCD ? Compact Color Display ??
Hvad menes med hukommelse => det optagede lagres vel på bånd ?
Mht. Interface har nogen listet "USB/DV-out" => alle kameraer kan vel
direkte tilsluttes et fjernsyn ?

Er de nogen "fælder" => forældede teknologier, hukommelsestype,
interfacetyper mv. - man skal være opmærksom på ?

mvh, Henrik

Fra : Jensb

Dato : 09-11-03 14:15

"Henrik" <xs650@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Hæ-hæ, nu har sq.. flere spørgsmål iforbm. digitale videokameraer:
>
> Hvad betyder CCD ? Compact Color Display ??

CCD er chippen som bruges. Alternativt kunne have stået CMOS, og så skal man
holde sig fra det. (Jeg ved nu ikke om der i dag laves kameraer med CMOS,
det er vist mest i totalt dårlige webcams osv at det bruges).

> Hvad menes med hukommelse => det optagede lagres vel på bånd ?

Ja det lagres på bånd. Hukommelse kan muligvis betyde at du også kan
indsætte et hukommelses kort (MemoryStick eller lignende) hvor man kan gemme
stillbilleder, taget med kameraet.

Der kan også menes at kameraet kan bruge DV-bånd med indbygget hukommelse.
Man kan få nogle bånd, som har indbygget en lille hukommelseschip, således
at man kan tilføje titler osv. Så i det øjeblik du sætter båndet i kameraet,
så kan man se at det er "Sommerferien 1988".

> Mht. Interface har nogen listet "USB/DV-out" => alle kameraer kan vel
> direkte tilsluttes et fjernsyn ?

Jo, jeg vil tro at alle kan tilsluttes direkte til et fjernsyn. Men fordelen
ved et digitalt videokamera er at man let kan tilslutte det til sin
computer, og så redigere sine optagelser her. Hvis du ønsker dette, så skal
der være DV-out (Firewire), men det vil jeg tro at der er på stort set alle
digitale videokameraer. Der er så nogle der også har USB ud, som man kan
bruge hvis nu man ikke har en Firewire port på sin computer. Men dette er
ubrugeligt i praksis, da kvaliteten bliver MEGET forringet. Så i dit valg
bør du ikke tage højde for om kameraet har USB eller ej, da det er
ligegyldigt. Vil du redigere video på din computer, så køb et Firewire kort
til computeren (ca 300 kr).

Overvej også hvad du vil gøre med videoen efter at du har redigeret den på
din PC?? Vil du have den tilbage på DV-bånd? Så kræver det nemlig at du
køber et kamera som også har DV-IN (normalt lidt dyrere).

> Er de nogen "fælder" => forældede teknologier, hukommelsestype,
> interfacetyper mv. - man skal være opmærksom på ?

Du spurgte også om MiniDV vs. MicroDV. Dette er den type bånd som bliver
brugt i kameraet. Der findes vist 3 typer digitale kameraer.
Digital8
MiniDV
MicroDV
Digital8 benytter (vist nok) den gamle type "normale" Video8 bånd som bruges
i analoge videokameraer. Men der optages så digitalt på dem. Disse kameraer
og bånd er vist generelt lidt billigere.

MiniDV benytter små digitale bånd MiniDV, der er mindre end de gamle Video8
bånd. Dette er den mest udbredte digitale standard, og her går du ihvertfald
ikke galt i byen. Og du er godt sikret, med hensyn til at du et godt stykke
fremover vil kunne gå ind i en hvilken somhelst radio eller fotoforretning,
og købe bånd til kameraet, over hele verdenen.

MicroDV er vist samme teknologi som MiniDV, og samme kvalitet osv. Men
båndene er blot mindre. Dette bruges normalt i de mindste kameraer på
markedet, så det ligger nok udenfor dit budget. endvidere tror jeg det er
nemmere altid at skaffe MiniDV bånd, en MicroDV. Eksempelvis har jeg lige
været i USA, og her kunne jeg købe MiniDV i de fleste større supermarkeder,
men de fleste havde ikke MicroDV.

Et Sony TRV-E12 som tidligere i tråden er blevet foreslået, kan jeg også
anbefale. Dog skal du overveje om du har brug for DV-IN, da du vist så skal
op i TRV-E19 eller TRV-E22.

Jens

Fra : Henrik

Dato : 09-11-03 20:41

Hej Jens !

Tak for hjælpen

Nu har jeg lige læst et Tænk+test - hvor der testes "dyrere" digitale
videoer. En af konklusioner er, at lyden genrelt er så dårligt at det som
oftest er det nødvendig med en ekstern mikrofon. Sluttelig konkluderes at
man bør vente til teknikken er yderligere forbedret og prisen tilsvarende
reduceret.

Nu kan man jo så vente en rum tid (jeg tænker tit på, at hvis den første som
har fået tilbudt telefonen - havde afvist denne med begrundelsen - at der
jo ikke var nogen at ringe til - så sad vi nok ikke her...)

/Henrik

Fra : Jensb

Dato : 09-11-03 21:13

> [...]
> videoer. En af konklusioner er, at lyden genrelt er så dårligt at det som
> oftest er det nødvendig med en ekstern mikrofon.

Jeg har som sagt selv TRV-E12, og synes lyden er ganske fin. Dog er
mikrofonen vindfølsom, så jeg har selv tænkt på at købe en ekstern mikrofon
hvor jeg kan få en stor vindhætte på. Men hvis det er nogenlunde vindstille
eller man er indendørs, så synes jeg lyden er ganske fin.

> Sluttelig konkluderes at
> man bør vente til teknikken er yderligere forbedret og prisen tilsvarende
> reduceret.

Tja, jeg har svært ved at se hvorfor. Og hvad anbefaler de så at man gør
imens? Skal man så slette ikke optage video? eller skal man bare bruge et
analogt videokamera? Jeg synes da klart at kvaliteten af digitale
videokameraer er bedre end fra de analoge.

Jeg har aldrig selv læst et Tænk+test, men jeg synes tit at jeg får referet
nogle meget mærkelig artikler. Uden selv at have læst bladet, har jeg
efterhånden fået det indtryk at det er MEGET useriøst og uproffesionelt
meget af det de skriver.

> [...]
> har fået tilbudt telefonen - havde afvist denne med begrundelsen - at der
> jo ikke var nogen at ringe til - så sad vi nok ikke her...)

Jeg ville nu ikke vente. Jeg købte selv TRV-E12 som var en af de billigste
digitale modeller, men jeg har været fint tilfreds.

Jens

Fra : Deaster

Dato : 09-11-03 21:54

> Hej Jens !
>
> Tak for hjælpen
>
> Nu har jeg lige læst et Tænk+test - hvor der testes "dyrere" digitale

Det er det største amatørblad, deres tests er stort set altid komplet
ubrugelige.

Deaster

Fra : Deaster

Dato : 09-11-03 12:26

> Nu har jeg kigget lidt på pcpriser.dk.
>
> Pixels, svare til opløsningen => jo større opløsning jo bedre kvaliet ?

Nope, jo større opløsning jo flere pixels, det har nødvendigvis intet som
helst med kvaliteten at gøre. Se f.eks. hvordan et Nikon D1 på 2,7 Mpixel
gør grin med et Medion på 5 Mpixel.

PS
Kan du ikke lige tjekke din citatteknik ?

Deaster

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-11-03 13:11

"Deaster" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse

> Se f.eks. hvordan et Nikon D1 på 2,7 Mpixel
> gør grin med et Medion på 5 Mpixel.

Hvor?

--
-Jens B.

Fra : Claus Smith - Pigefo~

Dato : 09-11-03 14:05

Det som Deaster henviser til er den fysiske størrelse på selve CCD'en som jo
gør at f.eks. en Nikon D1 levere større pixels end et tilsvarende i et micro
digitalkamera grundet at den er større rent overflademæssigt.

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-11-03 14:15

skrev i en meddelelse

> [...]
micro
> digitalkamera grundet at den er større rent overflademæssigt.

Muligt, men for mig lød det mere som om, at Deaster henviste til noget,
der direkte kunne ses. Hvis han/hun havde kendskab til f.eks. et link,
hvor Medion blev gjort til grin i forhold til Nikon, så ville jeg da
være interesseret i at se det. Den oprindelige spørger er tydeligt
heller ikke professionel, så vedkommende ville muligvis også være
interesseret i at se forskellen i stedet for blot at læse en "halvkvædet
vise", der i virkeligheden blot er en tom påstand, hvis den ikke bakkes
op med lidt fakta.

--
-Jens B.

Fra : Deaster

Dato : 09-11-03 15:30

> "Deaster" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor?

Generel ment, jeg henviser ikke til noget specifik eksempel, men
dpreview.com har sikkert en del eksempler.

Deaster