Mystisk fejl ved RAM-test på "Asus P4C800 ~
Fra : [ B@CHFiRE ]

Dato : 09-11-03 00:32

Hejsa,

Her er en ordentlig "head scratcher"...

Min Windows XP Home, crashede (brat reboot) forleden mens jeg var ved at
spille. Da jeg vendte tilbage til Windows, kom der en Windows Crash Analysis
ting, der fortalte at årsagen var, at der var nogle data i RAM'en der var
blevet "corrupt".. Der blev henvist til et RAM-test program, man så kunne
køre, hvis man skønnede at det var nødvendigt. Dette program var "Microsoft
Windows Memory Diagnostic". Kan iøvrigt hentes her:

http://oca.microsoft.com/en/windiag.asp

Jeg har to 512Mb Corsair DDR Cas2 siddende i bundkortet, som så kører
Dual-Channel. Jeg kørte ikke dette program ret længe, da jeg hellere ville
bruge et jeg kunne huske jeg brugte ved en tidligere lejlighed, hvilket var
GoldMemory v5.07, som kan hentes her:

http://www.goldmemory.cz/

Jeg startede med GoldMemory, og den viste at der var MASSER af fejl, næsten
lige fra starten. Jeg var så inde i BIOS'en, og sætte RAM settings på
[AUTOMATIC], så den selv styrede det hele (havde ellers sat den på CAS 2..).

Jeg kørte så GoldMemory igen. Ingen fejl. Den kørte i 1.5-2 timer, og så
begynder det mystiske.. Den kom med "USB-enheder bekræftelses bippene" 3
gange. Jeg har 2 USB enheder tilsluttet. Den kom med 3x2 korte bip. Og så
frøs systemet. Der var ikke rapporteret om nogle fejl i RAM'ene overhovedet
op til da.

Jeg har så kørt ovenstående RAM-test program fra Microsoft. Ved ikke hvor
lang tid det kørte, men det kørte i 35 omgange (det giver mening, hvis
programmet prøves), hvilket nok var 1 times tid.. Og så skete nøjagtigt det
samme. 3x2 USB bekræftelses-bip, og systemet frøs - ingen RAM fejl
rapporteret.

Jeg har siden prøvet at isolere det, ved at kun teste een af RAM klodserne.
Der sker det samme stadigvæk.. :-///

Dette er dæleme irriterende.. Har andre været udsat for dette, eller ved
hvad det kan skyldes?

--
Med venlig hilsen / Best Regards - Brian J. Nielsen
To mail me in private, simply use "email.dk" after the @

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-03 11:30

[ B@CHFiRE ] wrote:

> Dette program var "Microsoft Windows Memory Diagnostic"

Brug memtest86 istedet.
Kan hentes fra memtest86.com .
Fortæl os om det viser RAM-fejl.

Fra : [ B@CHFiRE ]

Dato : 09-11-03 12:58

Hey Jens,

> Brug memtest86 istedet.
> Kan hentes fra memtest86.com .
> Fortæl os om det viser RAM-fejl.

Takker mange gange for forslaget!

Har nu prøvet dette program. Den opfører sig på samme måde. De små USB
bekræftelses bip, kommer jævnligt ved brug af dette program, uden at
systemet fryser! :-// Når det så endelig fryser, er det på forskellige
tidspunkter, 6:00, 3:30, 3:11, 17:02, 5:30.. osv.. Men den melder ingen
RAM-fejl.. Når den kommer med de bip, sker der noget med USB enhederne, for
den optiske mus' lys blinker. Det er iøvrigt tit, at bippene kommer, når den
starter på en ny RAM test. Når systemet fryser, så går alt lyset i musen ud.
Jeg har været inde og ændre ved USB indstillingerne i BIOS.. Antal porte,
hastighed osv.. Men intet tyder på, at det hjælper..

Jeg har også en enkelt gang været ude for (systemet er ca. 2 mdr.
gammelt..), at det samme skete inde i Windows.. 3x2 USB bip, og systemet..
Tjaeh, systemet frøs ikke, men det gik FULDKOMMEN i kage.. Man kunne bevæge
pilen, men det var så også det eneste.. Det der var på skærmen, er ikke let
at beskrive. Man kunne ikke gøre noget som helst andet, end at behandle
reset-knappen på kabinettet.

Jeg spekulerer på, om det overhovedet har noget med RAM'en at gøre..?? Det
hele er sprit.nyt hardware.. Jeg HADER periodiske fejl!! :-/

Nogen der sidder med nogle tanker ang. dette, så ville jeg blive glad hvis
de skrev.. Især hvis det er P4C800 ejere..

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-03 16:58

[ B@CHFiRE ] wrote:

> Har nu prøvet dette program. Den opfører sig på samme måde. De små USB
> bekræftelses bip, kommer jævnligt ved brug af dette program, uden at
> systemet fryser!

Det bekræfter delvist hvad jeg havde mistanke om; at USB-enhederne har
et I/O-område i RAM'en som ikke er "beskyttet" af Bios'en.
Jeg gætter på at der er en gammel Bios i, som skal opdateres for at det
område bliver registreret i Bios'ens "kort" over RAM'en.
Hvilken Bios-version er der i?
Nyeste Bios ser ud til at være version 1011.

http://www.asus.com.tw/support/download/item.aspx?ModelName=P4C800%20Deluxe&Type=Latest

Forresten, din RAM har det fint når memtest86 ikke melder fejl.

Fra : [ B@CHFiRE ]

Dato : 09-11-03 18:08

Hej igen,

Takker for din hjælp.

> USB-enhederne har et I/O-område i RAM'en som ikke er
> "beskyttet" af Bios'en.

Uden at vide for meget om det, så syn's jeg det lyder meget sansynligt. En
form for konflikter/forstyrrelser er der i hvert fald.

> Hvilken Bios-version er der i?
> Nyeste Bios ser ud til at være version 1011.

Suk.. Det er den jeg har allerede.. Har den nyeste.. For lidt siden
prøvede jeg at installere Asus Update Utility. Det har jeg haft inde ved en
tidligere installation af XP. Det er til at opdatere BIOS i Windows. Det er
fikst, og plejer at virke fint. Men ved installation af dette program,
brokker den sig over manglende "relaterede" DLL'er, og den påstår
yderligere, at det ikke er et Asus bundkort der sidder i maskinen..
WTF..?!?! Hva' dytten har gjort min maskine så ustabil på så kort tid..
Måske ville det være på sin plads, med en om-installation.

Nu jeg har den nyeste BIOS, har du (eller andre der læser med) så nogen
anelse om, hvad jeg kan gøre for at få USB området i RAM'en isoleret, hvis
det er det der er galt?

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-03 19:08

[ B@CHFiRE ] wrote:

> Uden at vide for meget om det, så syn's jeg det lyder meget sansynligt. En
> form for konflikter/forstyrrelser er der i hvert fald.

> Suk.. Det er den jeg har allerede.. Har den nyeste..

Så har du ret, det er meget mystisk.
Kom med en liste over alle delene i PC'en, især USB-enheder.

> [...]
> brokker den sig over manglende "relaterede" DLL'er, og den påstår
> yderligere, at det ikke er et Asus bundkort der sidder i maskinen..

Det er muligvis pga. de manglende DLL-filer.
Forresten, så brug ikke Asus Update Utility - det er meget sikrere at
flashe Bios'en med det rette DOS-program på en alm. DOS-diskette, hvis
ellers disketten er nyformateret.

Fejlen kunne måske skyldes at Bios-chippen har en "fejl", hvilket man
kan efterprøve ved at få DOS-programmet til at skrive en kopi af den
nuværende Bios til en fil og sammenligne med den 1011-Bios man kan
hente. Det er der ingen risiko i.
Jeg kan godt finde den relevante kommando-linie til DOS-programmet hvis
det skal være.

Fra : [ B@CHFiRE ]

Dato : 09-11-03 20:19

Heyzan Jens,

> Så har du ret, det er meget mystisk.
> Kom med en liste over alle delene i PC'en, især USB-enheder.

Jeg har faktisk udelukket lydkort, netkort, CD drev/brænder, tastatur og
HD.. Det gjorde jeg ved, at fjerne een ting ad gangen (hvis den ene ting
ikke hjalp, blev den sat i igen, og en ny ting fjernet), og se om det hjalp,
hvilket det ikke gjorde. Og RAM'ene fejler jo som bekendt ikke noget.
Tilbage er der kun Grafikkort, bundkort, mus og øh.. Floppydrev.. Jeg kunne
jo selvfølgelig fjerne Tastatur og mus (mine USB enheder), og erstatte dem
med PS2 versioner. Men USB enhederne burde sgu da virke..

Grafikkortet er et Sapphire Radeon 9800 Pro (128Mb)
Musen er en gammel Microsoft IntelliMouse Explorer

Jeg kan ikke se, at det ikke skulle kunne virke. Nu prøver jeg lige at bruge
PS2 i stedet for USB. Hvis der ikke findes nogen løsning, så kan USB rende
mig et ubehageligt stykke sygt leverpostej... Eller noget... :-//

> [...]
> at skrive en kopi af den nuværende Bios til en fil og
> sammenligne med den 1011-Bios man kan hente. Det er der

Jeg ved ikke om det er nødvendigt. Jeg har den liggende. Men jeg har
"opdateret" BIOS'en alligevel, og de fylder lige meget. Desuden fik det ikke
problemerne til at forsvinde. Det er det samme.

Fra : Thomas Strøm Larsen

Dato : 10-11-03 23:22

prøv at gøre dette.

>I'd test that memory and send it back if it won't >run stock speeds. Make
sure if you run Memtest86 >that you disable Legacy USB Support in the bios.

Kan læses på www.asusboards.com

mvh
Thomas

Fra : [ B@CHFiRE ]

Dato : 11-11-03 14:06

> Kan læses på www.asusboards.com

Okay, man skal sådan set bare slå USB fra, hvis man skal teste sine RAM
klodser, for at undgå konflikter. For hvis jeg Disab'ler Legacy i BIOS, så
virker min mus ikke. Men MT86 kører fint, hvis man gør det. Udmærket,
til RAM test programmer, som kører fra en boot disk. Men i Windows går den
vist ikke. Ikke for mit vedkommende i hvert fald. Jeg kører bare mus og
tastatur som PS/2 nu. Der har ikke været noget brok med det endnu.

Men mange tusind tak, Thomas! Rart at blive klogere.

Fra : Thomas Strøm Larsen

Dato : 10-11-03 23:24

Her er et direkte link

http://www.abxzone.com/forums/showthread.php?s=e5c7f15bd70531fcf52dca94696ccb55&threadid=57761&highlight=memtest86+AND+p4c800