Matrix Revolutions - Valget [SPOILERS]
Fra : LazyJones

Dato : 08-11-03 21:56

<<SPOILER SPACE>>

Der manglede altså nogle Ewoks...

<<SPOILER SPACE>>

Okay, jeg forstår egentligt godt at der er mange der blev skuffede.
Jeg synes det er en ufatteligt god film, med utallige lækre scener,
men som helhed synes jeg den mangler noget, og der er også enkelte
scener der fejler. Det er alt sammen diskuteret i tidligere tråde,
så lad os i stedet hoppe til mit indslag til debatten:

Et par stykker har herinde udtalt den opfattelse at Revolutions
fortæller os at der intet valg er. Det er IMO en enorm misforståelse!

Det spøjse med hensyn til virakken om den manglende filosofi-snak
og opklaring på alle tankerne, ideerne og forklaringerne der er blevet
gjort især efter Reloaded, er:

Agent Smith skyder dem alle fuldstændig i sænk under den afgørende
kamp-scene med Neo, og Neo benægter ikke udtalelsen...

Der ER ingen forklaringer, der er ingen MENING.
Hvortil Neo tilføjer: Nej, men der er valget.

Altså:

Kærlighed, ære, tro, mening... Det er altsammen fjollede forklaringer
og tankespind som vi bruger til at dække over simple elektroniske
impulser i vores hjerne. - Der ER ingen mening med livet. Udover,
ifølge Agent Smith, at det skal afsluttes igen på et tidspunkt.
(hmmm... der ligger jo faktisk filmens undertitel og kigger på os!...)

I mellemtiden, siger Neo, kan vi blot tilbringe tiden med det frie
valg.

En noget grusom måde at afslutte alle de filosofiske tråde fra de
to første film på, må jeg sige... Men måden er i det mindste i takt
med budskabet. It doesn't really matter anyway.

Spøjs afslutning.

/ Susaavej 5, DK-4700 | you're doing, you're | ^ ^ \
\ Naestved, Denmark | not learning anything. | = @ = /
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 08-11-03 22:54

> [...]
> to første film på, må jeg sige... Men måden er i det mindste i takt
> med budskabet. It doesn't really matter anyway.

Men vi hænger stadig på idéen om at Menneskene og Maskinerne er afhængige af
hinanden.... som Hamann siger..
Lommefilosofien, som den bliver kaldt gennem alle filmene er hver karakters
synspunkt og holdning og måske begrundelse for meningen med eksistensen.. de
prøver at finde en løsning på deres formål hvis de ikke har et...... og vi
mennesker har jo ikke noget formål, så det er soleklart at vi prøver at
finde en løsning på dette...

Hele filmen kører på forståelse af at verden er en ligning.... en ballance
der skal løses.. Vi har The One og Smith som er skabt af Matrix, fejlen i
programmet og rettelsen... Det gode og det onde.. Ying og Yang... (Note:
Både The One (Neo) og Smith er nu maskiner ergo Programmer, men kan dog
fungere i den virkelige verden som kød og blod -> Neo og Bane <.... Idéen er
også simpel.. For at vi kan forstå det gode skal vi have det onde.. og
derved skabe en ballance..

Men en sjov ting som jeg ikke syntes alle har fået helt med er ...
Maskinerne vinder jo i denne film.... Selvfølgelig sidder vi som biograf
gængere i kød og blod og tror vi skal holde med Menneskene fordi de er jo de
gode? Men allerede i Animatrix ser vi hvordan Menneskene er de onde og
Maskinerne de gode...

Menneskene skaber maskinerne, maskinerne ønsker fred.... men menneskene vil
have dem som slaver... efter lidt krig og ødelæggelse forlader maskinerne så
menneskenes land og bygger deres egen by 01.....da menneskene opdager at de
rent faktisk er smarte i 01, og al industri snart sker i denne by bliver de
så gale igen (misundelse, had.. typiske menneske svagheder).... men
Maskinerne sender 2 representanter ud for at lave fred.. men istedet starter
endnu en krig, og menneskene forurener og formørker himlen i håb om at
svække maskinerne fra deres oprigtige livskraft, solen....

Senere hvor jorden nu er mørk og kold skaber maskinerne så The Matrix, hvor
begge parter kan leve et ordenligt liv igen.... maskinerne får deres energi
igen, og menneskene en dejlig varm verden...... Vi lægger mærke til i
Arkitektens tale om hvorvidt de først ville skabe en perfekt verden til os,
men den duede jo ikke..... for en simpel menneske hjerne kunne slet ikke
acceptere sådanne... så efter flere forsøg bliver en verden skabt hvor vi
påbaggrund af vores fortidskrige får en virtual verden der er sat i sted ved
vores civilisations højdepunkt, omkring år tusindskiftet...

Men vi kan stadig ikke acceptere denne verden! Vi må ud.. vi vil nu se
sandheden..... faktisk så bliver der nu aflagt påstande om at menneskene er
slaver for maskinerne og at de holder os fanget for selv at overleve.... så
som vi ser i Matrix 1, har Mopheus og Trinity en lille gruppe hvor de
fritager folk fra Matrix for at vise dem den virkelige verden.....

Maskinerne vil stadig have fred...... og en lang historie kort er at en
process i Matrix bliver sat igang, som er årsagen af mange fejlballancer, at
Programmet The One bliver iværksat (for 6gang?)... og da Neo dør i gangen
ved 1'erens slutning, bliver han pålagt et nyt liv... The One's bevidsthed
overskrives i hans. Da der nu er en kæmpe uballance bliver programmet Agent
Smith overskrevet med alter-ego'et af Neo da han "hopper ind i" Smith og
dræber ham... nu blev "virussen", så at sige, Smith skabt som en modsætning
til The One....

Når Neo så til sidst "ofrer sig" i 3'eren(og destruerer både sig selv og
Smith), og skaber fred.. så er det på maskinernes vejne, og ikke på
menneskenes.... Havde det stået til menneskene var alle mennesker blevet
befriet fra Matrix, men Maskinerne ønsker bare fred og symbiose.... og dette
er hvad Neo giver... ergo: Han ofrer sig ikke for menneskeheden, men
fuldfører sin opgave som The One, at skabe fred.

Men nu ser jeg så på post-matrix..... Vil menneskene godtage denne fred? Vil
de leve side om side med maskinerne, det tror jeg ikke, hvis vi kigger på
historiens fremgang... De vil inden længe optage deres rolle som herskere
igen, og prøve at påtvinge maskinerne deres slave-rolle igen..... og det er
netop derfor at vi hører samtalen mellem Sati og Oraklet til sidst "Vil vi
nogensinde se Neo igen?" ... "Ja, det vil vi..."

..... det er så min måde at se hele historien som helhed på

- Mvh. Martin