MS Windows
briani 27239
Adgang som bruger/admin på XP
Fra : -= bgn =-

Dato : 08-11-03 18:16

Jeg er oprettet som bruger i et netværk, som kører Windows XP Pro. Jeg kan
ikke installere programmer, da jeg ikke har administrator-rettigheder. Der
er 2 administratorer på netværket og 12 brugere. Findes der en måde hvor jeg
kan ændre rettighederne på min PC, så jeg kan få administrator-rettigheder?
Jeg skal ikke ind på andres PC, men udelukkende installere programmer på min
egen PC.
BG

Fra : Snuden

Dato : 08-11-03 18:59

On Sat, 8 Nov 2003 18:15:32 +0100, "-= bgn =-" <bo@bgn.dk> wrote:

> [...]
>kan ændre rettighederne på min PC, så jeg kan få administrator-rettigheder?

Yep. Bed dine administratorer om at give dig administrator-rettigheder
på PC'en.

>Jeg skal ikke ind på andres PC, men udelukkende installere programmer på min
>egen PC.

Det kan du lige så godt få dine administratorer til at gøre for dig.
--
Snuden

Fra : -= bgn =-

Dato : 08-11-03 21:36

> Det kan du lige så godt få dine administratorer til at gøre for dig.

Hvis det nu kunne lade sig gøre, tror du så jeg havde stillet spørgsmået?
P.S. Kom nu ikke med en eller anden moralprædiken, for det var ikke det mit
spørgsmål gik på.

BG

Fra : Flemming Nielsen

Dato : 09-11-03 00:19

> Hvis det nu kunne lade sig gøre, tror du så jeg havde stillet spørgsmået?
> P.S. Kom nu ikke med en eller anden moralprædiken, for det var ikke det
mit
> spørgsmål gik på.

Jo da. Du spurgte om der findes der en måde hvor du kan ændre rettighederne
på din PC, så du kan få administrator-rettigheder?

Og Snuden svarede pænt "Bed dine administratorer om at give dig
administrator-rettigheder
på PC'en."

Mvh. Flemming Nielsen

Fra : Henrik Dissing

Dato : 09-11-03 01:47

On Sat, 8 Nov 2003 21:35:43 +0100, -= bgn =- wrote:

>Hvis det nu kunne lade sig gøre, tror du så jeg havde stillet spørgsmået?

Hvis det nu kunne lade sig gøre bare sådan at tildele sig selv
administratorrettigheder, tror du så at Windows ville være så udbredt på
virksomheder som tilfældet er?

Der er vel ingen grund til at blive næsvis bare fordi det velmente svar ikke
var det du havde håbet.
--
Venlig hilsen
Henrik Dissing

(e-mail: hendis AT post DOT tele DOT dk)

Fra : -= bgn =-

Dato : 09-11-03 11:18

> Der er vel ingen grund til at blive næsvis bare fordi det velmente svar
ikke
> var det du havde håbet.

Det var skam ikke ment som et næsvist svar, men mit spørgsmål gik kort og
godt på om jeg kunne ændre rettighederne, og det var det jeg ønskede svar
på.
Så kunne svaret være: Ja, du kan gøre sådan og sådan, eller svaret kunne
være: Nej det kan ikke lade sig gøre, på grund af ....
Jeg bad ikke om at nogen skulle være smagsdommer.

BG

Fra : Snuden

Dato : 11-11-03 18:43

On Sun, 9 Nov 2003 11:17:40 +0100, "-= bgn =-" <bo@bgn.dk> wrote:

> [...]
>Jeg bad ikke om at nogen skulle være smagsdommer.

"Bed dine administratorer om at give dig administrator-rettigheder
på PC'en" var den pæne måde at sige det på, men hvis du vil have det
råt for usødet så gerne for mig: Det kan du ikke. Glem det. Spild af
tid overhovedet at prøve. Spild af vores tid overhovedet at spørge.
Happy now?
--
Snuden

Fra : Snuden

Dato : 11-11-03 18:43

On Sat, 8 Nov 2003 21:35:43 +0100, "-= bgn =-" <bo@bgn.dk> wrote:

>Hvis det nu kunne lade sig gøre, tror du så jeg havde stillet spørgsmået?

Hvis han ikke vil så har du fået dit svar. Hvad spilder du vores tid
for?
--
Snuden

Fra : Leif Poulsen

Dato : 09-11-03 14:32

"-= bgn =-" <bo@bgn.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
administrator-rettigheder?
> Jeg skal ikke ind på andres PC, men udelukkende installere programmer på

Hvis du skal cracke din maskine, må du surfe lidt rundt efter f.eks. NTFSDOS
på diskette for at få adgang uden om almindelig boot.
Med lidt held har din admin slået disketteboot fra i dn passwdbeskyttede
BIOS. Hvis ikke kan du så boote op og ændre hvad du vil, hvis du ved hvor du
skal ændre.

Mvh

Leif

Fra : -= bgn =-

Dato : 09-11-03 16:11

> [...]
> BIOS. Hvis ikke kan du så boote op og ændre hvad du vil, hvis du ved hvor

Hej Leif
Tak for dit svar på mit spørgsmål.
Min administrator har en ide om at det kun er "Stifinder" der må bruges, men
jeg vil ha´ Total Commander ind, som er væsentlig bedre, og det vil han ikke
installere.
BG

Fra : Snuden

Dato : 11-11-03 18:41

On Sun, 9 Nov 2003 16:10:32 +0100, "-= bgn =-" <bo@bgn.dk> wrote:

> [...]
>jeg vil ha´ Total Commander ind, som er væsentlig bedre, og det vil han ikke

Det er der nok flere grunde til. Fx. at det er shareware og dermed
dels ikke gratis, dels behæftet med licensbetingelser. Jeg kender ikke
TC's specifikke licensbetingelser, men i dem der hører til shareware
står der meget ofte, at programmet _ikke_ må bruges af virksomheder
før der er betalt (og det lyder som om den PC du vil have den ind på
er en virksomheds-ejet PC). Samtidig er det en udbredt misforståelse,
at fordi _du_ har en licens må du bruge den på den PC din arbejdsplads
stiller til rådighed for dig. Det er ikke tilfældet. Licensen skal
være købt af virksomheden. Så ved at stå stejlt på at du _vil_ bruge
TC gør du din virksomhed til software-pirat. Er det det værd?

Hvis din administrator er pengene værd har han sikret sig at
uautoriseret software ikke kan afvikles, eller at han får en
advisering om at det forefindes. Hvor længe tror du selv der går inden
TC er fjernet igen? Hvis du var ansat der hvor jeg arbejder: ca. 10
minutter. Er det besværet værd?
--
Snuden