Hjemmeside uden rammer, menu i venstre sid~
Fra : Jacob B

Dato : 08-11-03 18:18

Hej NG
Jeg har tidligere altid lavet mine hjemmesider med rammer, men jeg er blevet
træt af problematikken med at tilgodese de forskellige brugeres
indstillinger af
skærmområdets størrelse (800*600, 1024*768 etc)
Nu vil jeg lave en hjemmeside som feks. jubii, hvor det hele er centreret i
en tabel. Det er ikke problemet, det har jeg fundet ud af via tidligere
besvarede spørgsmål fundet via google.

Ønsket er, at jeg kan have de samme links i venstre side, uanset hvilken
underside, der vises.
Hvordan gør jeg det nemmest, når jeg har mange undersider?
Er der kun "klip-sæt-ind" metoden, eller er der andre måder?

Jeg har kigget på dynamicdrive.com, og her er forsidens menu indsat som en
tabel i en tabel.
Jeg har klippet og klistret men ikke fundet en måde hvordan man gør det på.
Frontpage indsætter min tabel og rykker alt andet nedad! Ja det er lidt
svært at forklare, men jeg håber at der er nogen her der ved hvordan man
gør, hvis det er den eneste mulighed.

Bukker og takker på forhånd.
MVH
Jacob

Fra : Fynbo

Dato : 08-11-03 18:45

Hvad med fælles kanter? Kan det ikke bruges?
Læs mere i hjælp-filen

Fynbo

Fra : Vittrup

Dato : 10-11-03 07:53

I et par hjemmesider har jeg benyttet inkluderet side. Lav en side med din
navigation i den størrelse du vil have i venstre. Gør derefter plads til den
i f.eks. en tabel på hver ny side og brug Indsæt - Komponent - Inkluderet
side. Du kan bruge forskellige inkluderede sider hvis du har lyst.

Jeg har brugt det på f.eks. www.abcykler.dk

Søren Vittrup
www.audiocompagniet.dk
www.audioteket.dk

Fra : Jacob B

Dato : 11-11-03 18:05

Hey Søren
Tak for svaret.
Jeg vil fluks lære at anvende inkluderet side.
MVH
Jacob

Fra : Tommy Hansen

Dato : 10-11-03 20:36

> Nu vil jeg lave en hjemmeside som feks. jubii, hvor det hele er centreret
> en tabel. Det er ikke problemet, det har jeg fundet ud af via tidligere
> besvarede spørgsmål fundet via google.

Vil du sende et link, eller fortælle hvordan siden laves ?
På forhånd tak

--
Vh
Tommy

Fra : Jacob B

Dato : 11-11-03 18:15

Hej Tommy
> Vil du sende et link, eller fortælle hvordan siden laves ?
Gerne.
Et link kan jeg ikke give dig, da jeg ikke har uploadet siden uden rammer
endnu, men jeg skal gerne forsøge at forklare, hvordan jeg har gjort.

Jeg laver en tabel.
Højreklikker inde i tabellen og vælger egenskaber for tabel.
Under justering vælger jeg centreret.
Et flueben i angiv bredde og sætter bredden til 700 pixel.

Det var det.

Der er sikkert andre måder at gøre det på, men denne metode virker for mig.

Håber forklaringen kunne bruges.
MVH
Jacob

Fra : Tommy Hansen

Dato : 12-11-03 03:57

> Håber forklaringen kunne bruges.
> MVH
> Jacob

Det er ikke helt nok for en nybegynder som mig. Problemet er på min side
står rubrikken samlersiden flot, men så snart jeg åbner fortrukne i venstre
side, ser det ud af helvede til.
Skal jeg lave en tabel, og så sætte hele min side ind i den, og hvordan gør
jeg det ?

--
Vh
Tommy

Fra : Jacob B

Dato : 12-11-03 09:12

Hej Tommy

> Det er ikke helt nok for en nybegynder som mig.
Jamen jeg skal gerne fortælle lidt mere, men jeg er nu heller ikke nogen
ekspert, så...

> Problemet er på min side
> står rubrikken samlersiden flot, men så snart jeg åbner fortrukne i
venstre
> side, ser det ud af helvede til.
Nu designer jeg ikke mine sider under hensyn til om brugerne vil have
foretrukne stående på skærmen imens de bruger browseren.
Men jeg kan se, at du har det samme problem som jeg... Siderne ser gode ud
med et skærmområde på 1024*768, men ikke i 800*600. Det er netop derfor jeg
har valgt at droppe rammerne og lave det hele i en tabel.

> Skal jeg lave en tabel, og så sætte hele min side ind i den, og hvordan
gør
> jeg det ?
Nu kan jeg kun svare på hvordan jeg ville løse opgaven med din side, der er
sikkert andre, der har en bedre løsning, men here goes:

(Under forudsætning af om designet skal være nogenlunde det samme,
selvfølgelig)
Jeg ville starte med en ny tom side.
Vælge tabel-indsæt-tabel.
Vælge 2 rækker og 2 kolonner - flueben i angiv bredde og sætte bredden til
700 pixel.
Trykke ok.

Nu skal der gerne være en tabel med 2 kolonner og to rækker på din side.
På tabellen højreklikkes, vælg egenskaber for tabel og sæt kanternes
størrelse til 0, og justering til centreret.
Nu er tabellen centreret på siden og du har usynlige kanter i tabellen.
I øverste højre celle ville jeg indsætte din sorte baggrund med øjnene ind
som et baggrundsbillede i cellen, ved at højreklikke, vælge egenskaber for
celle, i boksen vælge flueben i "brug baggrundsbillede" og vælge den fil,
der ligger på din computer som du har brugt som baggrundsbillede.
I cellen nedenunder sætter du så forsideindholdet vhja marker-kopier-sætind.
De to venstreceller kan du klistre sammen til een ved at flette dem. Marker
de to celler, vælg tabel-flet celler.
I den venstre celle indsætter du så dit navigationssystem, links osv.

MEN - hvis du har brugt temaer på din side og brugt automatisk genererede
navigationspaneler, så tror jeg ikke at du kan anvende det samme på en side,
der er lavet med en tabel.
Jeg er selv i gang med at undersøge anvendelsen af inkluderet side, så det
kan jeg endnu ikke give nogen forklaring på.

Prøv at gøre et forsøg. Du kan kopiere dit websted, så du har to ens og rode
med den ene. På den måde behøver du ikke være bange for at ødelægge det
arbejde, du allerede har lavet.

Fra : Tommy Hansen

Dato : 12-11-03 19:36

> Jamen jeg skal gerne fortælle lidt mere, men jeg er nu heller ikke nogen
> ekspert, så...

Ekspert eller ej, det kunne i hvert fald bruges.
Tak for hjælpen

--
Vh
Tommy